تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى. 
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799191074




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا چیزهای زنده و مرده با هم تفاوتی دارند؟


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: وب سایت ویدوآل: آیا اساسا چیزهای زنده و مرده با هم تفاوتی دارند یا خیر؟! فیزیکدانی به نام آقای اروین شرویدینگر حیات را این طور تعریف کرده است: "چیزهای زنده از زوال و نابودی دوری کرده و به وضع بی نظمی و تعادل می رسند!"
 

اما این جمله به چه معناست؟ بیایید جهان را پوشه ی دانلود شما در نظر بگیریم! که به صورت منظم شروع شده و کم کم به مرور زمان بی نظم و نامرتب می شود. با صرف وقت و  انرژی شما میتوانید به آن نظم بخشیده و  آن را مرتب کنید. این همان کاریست که موجودات زنده انجام می دهند. اما حیات دقیقا چیست؟

تمام موجودات زنده در این سیاره از سلول ساخته شده اند. اساسا سلول، یک روبات بر پایه ی پروتئین؛ اینقدر کوچک است که نمی تواند چیزی را تجربه یا احساس کند. سلول ویژگی ها و خصوصیاتی را که ما به حیات و زنده بودن نسبت می دهیم را دارد. سلول دیواره ای دارد که آن را از اطرافش جدا کرده و نظم می بخشد، خودش را تنظیم و تعدیل می کند و حالتی پایدار را حفظ می کند، تغدیه می کند تا زنده بماند، رشد و توسعه می یابد، به محیط واکنش نشان می دهد و تحت تاثیر تکامل قرار می گیرد و تکثیر می شوند.

اما هیچ کدام از چیزهایی که یک سلول را میسازند، زنده نیستند! مواد با مواد دیگر واکنش داده و واکنشهای زنجیره وار دیگری را سبب می شوند. در یک سلول، در هر ثانیه حدود میلیونها واکنش شیمیایی انجام می گیرد که ارکستر پیچیده ای را تشکیل می دهند! یک سلول میتواند چندین هزار پروتئین مختلف تولید کند. بعضی از آن ها بسیار ساده و یعضی دیگر بسیار پیچیده اند.

ماشینی را در نظر بگیرید که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است و دائما تمام قسمت های خودش را با چیزهایی که از کنار خیابان جمع می کند؛ بازسازی می کند! این همان کاریست که سلول ها انجام می دهند. اما هیچ کدام از قسمت های سلول زنده نیستند. همه ی آنها اجزای مرده ای هستند که با قوانین جهان کار میکنند. بنابراین؛ آیا حیات مجموعه ی تمام واکنشهای در حال انجام است؟!

همه ما میدانیم که سرانجام همه ی موجودات زنده می میرند. هدف تمام این فرآیند ها جلوگیری از مرگ - با تولید واحدهایی جدید به نام دی ان ای - است. حیات  تا حدی از یک نظر؛  فقط چیزهایی ست که اطلاعات ژنتیکی را حمل می کنند. همه ی موجودات زنده تحت تاثیر تکامل قرار دارند و دی ان ای ایی که بهترین موجود زنده را تولید کند در جرخه ی حیات باقی می مانند. بنابراین؛ آیا دی ان ای خودِ حیات است؟!

اگر دی ان ای را از پوسته ی خود بیرون بیاوریم با یک مولکول بسیار پیچیده روبرو خواهیم شد. اما دی ان ای به تنهایی نمی تواند هیچ کاری انجام دهد. اینجاست که ویروس ها همه چیز را پیچیده تر می کنند! آن ها اساسا رشته ایی از دی ان ای یا آر ان ای در یک قشر بسیار کوچک هستند که برای فعالیت به سلول نیاز دارند.  ما مطمئن نیستیم که آنها جز موجودات زنده قرار می گیرند یا نه! با این وجود؛ 225 میلیون متر مکعب ویروس بر روی زمین وجود دارد! و اصلا اهمیتی نمی دهند که ما درباره ی شان چه فکری می کنیم. حتی ویروسهایی وجود دارند که به سلولهای مرده حمله کرده و از آنها به عنوان میزبان استفاده کرده؛ آن ها را دوباره زنده می کنند! که باعث پیچیده تر شدن موضوع می شود.

یا میتو کُندری! آنها نیروگاه های اغلبِ سلولهای پیچیده هستند که زمانی باکتری های زنده ی آزادی بودند که برای همزیستی وارد سلولهای بزرگتر شدند. آنها هنوز دی ان ایِ خاصِ خود را دارند و می توانند تکثیر شوند؛ اما دیگر زنده نیستند. آنها مُرده اند! بنابراین؛ آنها حیاتِ خود را برای بقای دی ان ای شان فدا کرده اند. بدین معنی که موجودات زنده برای بقای کدهای ژنتیکی شان می توانند به مواد مرده تکامل پیدا کنند!

بنابراین؛ ممکن است حیات، اطلاعاتی باشد که باقی ماندن خودشان را تضمین می کنند؟! اما هوش مصنوعی چطور؟! بر طبق تعاریف رایج ما؛ ما به ساخت زندگی مصنوعی در کامپیوترها بسیار نزدیک شده ایم. اینجا فقط بحث زمان مطرح است تا تکنولوژی ما به آن حد برسد. و این یک موضوع علمی - تخیلی هم نیست؛ انسانهای باهوش زیادی مشغول کار بر روی این پروژه هستند.

حالا شما حتی میتوانید ویروسهای کامپیوتر را زنده فرض کنید. هوووم! خب پس حیات چیست؟ مواد، فرآیندها، دی ان ای یا اطلاعات؟ به همین سرعت خیلی گیج کننده شد! درسته؟ چیزی که مسلم است این است که: تصور اینکه حیات اساسا با اشیا غیر زنده تفاوت دارد و به دلیل اینکه آنها شامل اجزای غیر غیر مادی هستند یا با اصول و قواعد مختلفی کنترل میشوند - کاملا اشتباه است.

قبل از چارلز داروین انسانها بین خود و بقیه ی موجودات زنده تمایز قائل میشدند و بر این باور بودند که ما انسانها چیزی جادویی و منحصر بفرد داریم که ما را از بقیه ی جانداران خاص و متمایز می کند. اما هنگامی که بپذیریم ما هم مانند بقیه ی موجوداتِ زنده محصول تکامل هستیم؛ دیگر خودمان را از بقیه ی جانوران متمایز نمی دانیم.

اما هرچه بیشتر به عملکرد حیات و کارهایی که کامپیوتر می تواند انجام دهد پی میبریم؛ به ساخت اولین ماشینی که با تعریف ما از حیات متناسب باشد؛ نزدیک تر شده؛ تصویرمان از خودمان دوباره بیشتر به خطر می افتد! و این دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد!

حالا یک سوال دیگر برای شما: اگر همه چیز در جهان از مواد مشابه ساخته شده اند؛ آیا این بدان معنی ست که همه چیز در جهان مُرده است یا همه چیز در جهان زنده است؟! و این فقط یک سوال پیچیده و گیج کننده است!

آیا این بدین معنی ست که ما هرگز نمی میریم؛ زیرا از ابتدا اصلا زنده نبوده ایم؟ آیا مرگ و زندگی پرسشی نامربوط است که ما تاکنون متوجه آن نشده ایم؟ آیا ممکن است ما خیلی بیشتر از آنچه فکر می کنیم، عضوی از جهان اطراف مان باشیم؟

به ما نگاه نکنید! منتظر جوابِ ما نباشید! ما هیچ جوابی برای شما جز سوالاتی برای فکر کردن نداریم. نهایتا؛ فکر کردن  به چنین سوالاتی ست که به ما احساس زنده بودن و قدری آسودگی خاطر میدهد.
 

 
در صورت پخش نشدن ویدئو بر روی تصویر زیر کلیک کنید.

آیا چیزهای زنده و مرده با هم تفاوتی دارند؟
 







لینک


۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سرگرمی
uyt


پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن