تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خداوند ايمان را براى پاكى از شرك... و عدل و داد را براى آرامش دل‏ها واجب نمود. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819564011




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حرکت پرسرعت تلگرام و عزلت شبکه های پیام رسان داخلی/ آیا مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی راهگشا خواهد بود؟


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حرکت پرسرعت تلگرام و عزلت شبکه های پیام رسان داخلی/ آیا مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی راهگشا خواهد بود؟
خبرگزاری فارس: حرکت پرسرعت تلگرام و عزلت شبکه های پیام رسان داخلی/ آیا مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی راهگشا خواهد بود؟
تلگرام با نزدیک به ۲۰ میلیون کاربر در ایران در صورت انتقال به داخل کشور باید از قوانین ایران تبعیت کند؛ به این ترتیب بسیاری از مشکلات داخلی حل خواهد شد.

در حالی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دیروز و در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وعده انتقال سرور تلگرام به داخل گفته بود:« هیچ گاه درباره انتقال سرور تلگرام به داخل کشور صحبت نکردم، بلکه همیشه اعلام کردم سیاست وزارت ارتباطات اولویت استفاده از شبکه‌های بومی و استفاده صحیح از شبکه‌های خارجی است»، اما شورای عالی فضای مجازی در جلسه دیروز عصر خود  مصوبه ای داشت که بر مینای آن اطلاعات کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی مانند تلگرام باید به داخل کشور منتقل شود. محود واعظی که پیش از برگزاری این جلسه این موضوع را عنوان کرده بود، از بررسی موضوع ساماندهی کلان پیام رسان ها در جلسه عصر امروز شورای عالی فضای مجازی خبر داد و گفت: از حدود هشت ماه پیش روی موضوع در شورا کار شده است.واعظی همچنین با بیان اینکه همه تلاش خود را برای مصدود شدن کانال‌های مستهجن تلگرام بکار می‌بریم گفت: برای مصدود کردن کانال‌ها چندین روش داریم که تاکنون تعداد زیادی از کانال‌ها نیز مسدود شده‌اند.علاوه بر این مسئولان تلگرام به دنبال راه‌اندازی ربات‌هایی برای جلوگیری از آپلود فایل‌های مستهجن هستند، علاوه بر این به ایران اعلام کردند که هر کانال مستهجنی که به آنها اعلام کنیم، ظرف 6 ساعت مسدود خواهد شد.  تلگرام، همچنان بی رقیب به گزارش مهر، بررسی های جهانی از استفاده کاربران فضای مجازی از شبکه اجتماعی تلگرام نشان می دهد که بالغ بر 80.5 درصد کاربران این شبکه را ایرانی ها تشکیل می دهند. به نحوی که کاربران ایرانی از طریق وب 44.3 درصد و از طریق موبایل 80.5 درصد کاربران این اپلیکیشن پیام رسان هستند. این درحالی است که شبکه روسی تلگرام در کشور روسیه آنطور که باید محبوب نیست و 11.3 درصد کاربران این شبکه اجتماعی از طریق وب و 5.5 درصد کاربران موبایل، روسی هستند. کاربران ایتالیایی نیز رتبه سوم استفاده کنندگان از تلگرام را بعد از ایران و روسیه در اختیار دارند که البته استفاده از این اپلیکیشن پیام رسان در این کشور میان یک تا 4.5 درصد اعلام شده است.
محبوبیت شبکه پیام رسان تلگرام در ایران به حدی چشمگیر است که حدود 12 درصد از پهنای باند اینترنت کشور در اختیار تلگرام است و این سایت در رتبه 14 در دسترسی از طریق وب و رتبه 20 از طریق دسترسی موبایل در ایران قرار دارد. براین اساس با توجه به اهمیت صرف زمان و استفاده کاربران ایرانی از این شبکه مجازی و سایر پیام رسانهای آنلاین و نیز انتقاداتی که اخیرا از سوی مقام معظم رهبری نسبت به عملکرد وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی درباره صیانت از فضای مجازی مطرح شده است، این شورا جلسه شب گذشته خود را به این موضوع اختصاص داد.
براساس مصوبه شب گذشته شورای عالی فضای مجازی، شرکت های خارجی پیام رسان که در داخل ایران فعالیت دارند، برای ادامه فعالیت خود ملزم خواهند شد تا همه اطلاعات و فعالیت مرتبط با شهروندان ایرانی را به داخل منتقل کنند. از این رو شبکه تلگرام نیز باید اطلاعات کاربران ایرانی را به داخل کشور منتقل کند.
طبق نظر اکثر کارشناسان، می‌توان دو دلیل عمده را برای اصرار بر انتقال سرور تلگرام به داخل کشور در نظر گرفت؛ اول، امکان رصد و مسدود کردن کانال‌های غیراخلاقی  و دوم  پیگیری حقوق تضییع‌شدۀ کاربران.   حمایت از نمونه های داخلی شبکه های پیام رسان حلقه گمشده فضای مجازی به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، تلگرام با  نزدیک به 20 میلیون کاربر در ایران در صورت انتقال به داخل کشور باید از قوانین ایران تبعیت کند؛ به این ترتیب بسیاری از مشکلات داخلی حل خواهد شد. پلیس فتا راحت‌تر می‌تواند بر کانال‌های غیراخلاقی نظارت و در صورت لزوم آنها را مسدود کند. از طرفی چون در کانال‌های مجازی امکان ضایع شدن حقوق شهروندی بسیار است، با انتقال سرور این شرکت به داخل پیگیری این حقوق نیز میسرتر خواهد شد. اما اینکه این کار به نفع شرکت تلگرام است یا به ضرر او، پاسخ مشخصی ندارد. پیش از این مدیران تلگرام معتقد بودند به خاطر تحریم بودن ایران این امکان وجود ندارد و از طرفی این کار فعالیت آنها را محدود می‌کند. اما به گفتۀ کارشناسان ممکن است تحریم‌ها برداشته شود و این شرکت دیگر مشکلی از این بابت نداشته باشد. در مورد محدود شدن فعالیت این شرکت نیز باید گفت در صورت انتقال سرور به داخل کشور، این فقط خود شرکت است که می‌تواند محدودیت اعمال کند. حتی اگر اِعمال محدویتی هم در میان باشد شرکت تلگرام باید این واقعیت را در نظر بگیرد که در صورت انتقال به داخل ایران فعالیتش محدود می‌شود اما در صورت عدم انتقال شاید برای همیشه فیلتر شود.  این اتفاق در حالی رخ می دهد که بحث حمایت از نمونه ای مشابه داخلی که از حدود 3 سال پیش از جانب متولیان فضای مجازی و فناوری ارتباطات کشور مطرح شد کاملا به حاشیه رفته است. بیسفون و ساینا دو نرم افزار پیام رسانی هستند که سال 93  با حمایت همراه اول و ایرانسل تولید و ارائه شدند و به نوعی قرار بود خلاء ناشی از کنار رفتن (یا کنار زدن!) وایبر را پر کند. اما به دلیل  نبود تبلیغات موثر و نافذ، عدم حمایت از سود نهادهای مرتبط و همچنین برخی ایرادات فنی و شکلی (که البته قابل حل و به روزرسانی بود) این دو نرم افزار به شدت قافیه را به رقیب قدری همچون تلگرام واگذار کردند. طبق برخی برآوردها ، بیسفون تنها حدود 1میلیون کاربر و ساینا هم اندکی بیش از   100 هزار کاربر دارد که حتی با احتمال نوسان آماری در ماه های اخیر باز هم فاصله ای نجومی با کاربران میلیونی تلگرام دارد. حال باید دید مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی تا چه اندازه  می تواند در بهبود این وضعیت موثر باشد. پایگاه تحلیلی رصد/ 
 
 انتهای متن/
 
 

95/03/11 :: 01:58





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن