تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):توكّل كردن (به خدا) بعد از به كار بردن عقل، خود موعظه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802479909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد رئیس پلیس راهور از تحمیل هزینه اضافی برای نقل و انتقال خودروها


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: انتقاد رئیس پلیس راهور از تحمیل هزینه اضافی برای نقل و انتقال خودروها رئیس پلیس راهور ناجا گفت: ثبت مجدد مالكیت وسایل نقلیه در دفاتر اسناد رسمی برای نقل و انتقال خودروها سیر مراحل اداری اضافی و هزینه غیرضروری به مردم تحمیل می‌کند.
۱۳۹۵ دوشنبه ۱ شهريور ساعت 11:04

خبرگزاری پانا+

به گزارش خبرنگار اجتماعی پانا، سردار تقی مهری با اشاره به اینكه از زمان اجرایی شدن قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 موضوع تداعی دفاتر اسناد رسمی به اجباری بودن ثبت نقل و انتقال وسایل نقلیه در دفاتر اسناد رسمی یكی از موارد چالشی محسوب می شود كه تا كنون نیز ادامه دارد، افزود: این چالش در مسیر اخذ خدمات اداری شهروندان مشكلاتی را فراهم آورده است كه مهمترین آن اخذ دو سند رسمی برای معامله وسایل نقلیه كه جزو اموال منقول محسوب می‌شوند و ایجاد هزینه غیرضروری برای ارائه خدمات مزبور است كه طبق بند دهم اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران حذف بروكراسی زائد اداری از وظایف حاكمیت بوده و طبق قاعده فقهی و حقوقی لاضرر و لا ضرار بر مبنای فرمایش پیامبر اكرم (ص) در اسلام عامل ضرر برای مسلمین نباید وجود داشته باشد.
وی گفت: در ابتدای ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 اشاره شده است نقل و انتقال خودرو به موجب سند رسمی انجام می شود كه سه نكته زیر در این خصوص قابل تامل است. اول آن که بر اساس تعریف سند رسمی در ماده 1287 قانون مدنی ایران، اسنادی كه در دفاتر اسناد رسمی یا در نزد مامورین رسمی در حدود صلاحیت آنان تنظیم می شود سند رسمی محسوب می شود. بنابراین اسناد صادر توسط نیروی انتظامی با توجه به حدود صلاحیت در شماره گذاری و انتقال مالكیت وسیله نقلیه سند رسمی است.
رییس پلیس راهور ناجا افزود: دوم آن که به موجب ماده واحده قانون اصلاح ماده 22 قانون حمل و نقل وعبور كالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران مصوب 17 شهریور 88 مجلس شورای اسلامی ، مسئولیت صدور گواهینامه رانندگی، اسناد مالكیت و پلاك خودرو در قلمرو جمهوری اسلامی ایران بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است و بر اساس تبصره یک ماده 2 قانون ارتقای كیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی مصوب 1389و تبصره 2 ماده 9 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1389 مسئولیت شماره‌گذاری وسایل نقلیه در حدود صلاحیت پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی است.
وی ادامه داد: بنابراین نظر به این تصریح قانونی، صلاحیت ماموران رسمی كه در ماده 1287 ق.م به آن اشاره شده محرز است و تمام اسنادی كه در فرایند شماره گذاری وسایل نقلیه اعم از نوشماره (صفر كیلومتر) و دسته دوم به بعد صادر می شود به موجب قوانین موضوعه رسمی بوده و موید مالكیت افراد بر این گونه وسایل است .ضمن اینكه اسناد مذكور در موارد مختلف مورد استعلام و استناد مراجع قضایی ، امنیتی ، انتظامی و حتی دفاتر اسناد رسمی قرار می گیرد.
سردار مهری گفت: سوم آن که ماده 47 قانون ثبت اشعار می دارد ثبت كلیه عقود و معاملات راجع به عین یا منافع اموال غیرمنقول در دفاتر اسناد رسمی اجباری است. مستفاد از این مفهوم الزام قانونی جهت ثبت معاملات امول منقول مانند جواهرات و ... در دفترخانه‌ها وجود ندارد و این امر می‌تواند اختیاری باشد و استناد ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در این موضوع است كه متعاملین مكلفند قبل از ثبت نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی برای تعویض پلاك و انتقال مالكیت به نام مالك جدید به مراكز تعیین شده نیروی انتظامی مراجعه کنند.
وی تصریح کرد: لذا تكلیف در مراجعه به راهنمایی و رانندگی بوده نه اجبار به ثبت نقل و انتقال در دفاتر اسناد رسمی كه دفاتر اسناد رسمی به اشتباه تكلیف شهروندان را به حضور در دفاتر اسناد رسمی تفسیر می‌كنند؛ در حالی كه هیچ اجباری نیز در نرفتن شهروندان به دفاتر استناد رسمی از سوی پلیس انجام نمی شود و تعریف تعویض پلاك در بند "ب" ماده یك آیین نامه اجرایی ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب 1391 هیات وزیران حاكی از ثبت اطلاعات منتقل الیه به عنوان آخرین مالك در سامانه شماره گذاری و صدور سند مالكیت و كارت شناسایی خودرو و نصب پلاك مالك جدید بر روی وسیله نقلیه بوده كه این امر انتقال مالكیت و صلاحیت صدور سند مالكیت را همگام با متن ماده 29 اذعان كرده است.
رییس پلیس راهور ناجا گفت: قسمت آخر متن ماده 29 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، اشاره به تعویض پلاك به نام مالك جدید دارد؛ بنابراین پلیس راهنمایی و رانندگی وقتی می‌تواند پلاك جدید را به وسیله نقلیه اختصاص دهد كه مالكیت مالك جدید احراز شود، به معنای دیگر تثبیت و احراز مالكیت خریدار جدید كه همان نقل و انتقال مالكیت است مقدمه تعویض پلاك محسوب می‌شود. وی در پایان خاطرنشان كرد: با این وصف اصلح است هم افزایی دستگاههای اجرایی منجر به كاهش بار مالی وارده بر مردم و ایجاد تسهیلات خدمت آسان برای آحاد جامعه باشد و در سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل سعی در ارائه خدمات مطلوب به شهروندان شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن