تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پرهيزكارى منافق جز در زبانش ظاهر نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799015338




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجلس قراردادهاي نفتي را تا رفع 15 اشكال تعليق كرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مجلس قراردادهاي نفتي را تا رفع 15 اشكال تعليق كرد
یک نماینده: چارچوب قراردادهای نفتی ما را 2 زن در انگلیس نوشته‌اند! / يك‌شنبه غیرعلنی نفتي مجلس قرار بود به محملي دولتی براي خبرهاي خوش تبديل شود؛ وزارت نفت حساب زيادي روي اين جلسه غير رسمي باز كرده بود اما نهايت اين جلسه به اصلاح اشكالات باقي مانده در IPC ختم شد تا وزيرنفت، شكست خورده از بهارستان راهي خيابان طالقاني شود.
نویسنده : هادی غلامحسینی 


يك‌شنبه غیرعلنی نفتي مجلس قرار بود به محملي دولتی براي خبرهاي خوش تبديل شود؛ وزارت نفت حساب زيادي روي اين جلسه غير رسمي باز كرده بود اما نهايت اين جلسه به اصلاح اشكالات باقي مانده در IPC ختم شد تا وزيرنفت، شكست خورده از بهارستان راهي خيابان طالقاني شود.

به گزارش «جوان»، قراردادهاي جديد نفتي يا همان IPC يكي از چالش برانگيزترين مباحث اقتصاد سياسي جمهوري اسلامي ايران لقب گرفته است؛ قراردادهاي پر اشكالي كه وزارت نفت براي برطرف كردن آنها تعلل كرده و آنها را اجرايي نمي‌كرد و البته برخي مجلسي‌ها نيز از آن حمايت مي‌كردند. با نامه چندي پيش مقام معظم رهبري به علي لاريجاني، مجلس به اهميت اين موضوع پي برد و قرارها براي برطرف كردن اشكالات گذاشته شد. قرار شد روز يك‌شنبه وزير نفت راهي مجلس شود تا در يك جلسه «غيرعلني» به پرسش‌ها پاسخ دهد. غيرعلني بودن اين جلسه موجب بروز انتقادات فراواني شد ولي در نهايت هيئت رئيسه تشخيص داد جلسه غيرعلني باشد. وزير نفت در اين جلسه از اهميت قراردادهاي نفتي گفت و طبق معمول به رقم‌سازي پرداخت و سعي كرد در اين ميان IPC را به تأييد مجلس برساند.  در ابتداي نشست، وزير نفت گزارشي از عملكرد خود ارائه داد و به سير طي شده در خصوص الگوي جديد قراردادهاي نفتي پرداخت. زنگنه همچنين به اشكالات پانزده گانه موجود در اين قراردادها اشاره كرد و توضيحاتي در اين باره به نمايندگان داد. در ادامه محسن اسماعيلي، عضو حقوقدان شوراي نگهبان به عنوان رئيس هيئت تطبيق در خصوص الگوي جديد قراردادهاي نفتي به ايراد سخن پرداخت.
  
عدد‌سازي براي جذابيت
در جلسه دیروز هدايت‌الله خادمي، عضو كميسيون انرژي مجلس و محمد دهقان، ديگر نماينده مجلس به مخالفت با IPC پرداختند. خادمي پس از شنيدن سخنان زنگنه پشت تريبون رفت و گفت: در بحث انتقال تكنولوژي مگر چه تكنولوژي‌اي در قراردادهاي بيع متقابل منتقل شد كه حالا مي‌خواهيم با اعطاي امتيازات بيشتر آن را تضمين كنيم. از ساخت داخل و سهم 51 درصدي مي‌گويند كه در بيع متقابل نيز وجود داشت ولي خارجي‌ها حتي غذاي خود را از كشورهاي حوزه خليج فارس تهيه مي‌كردند. آقاي وزير با طرح كردن اعداد بزرگ و جذاب مانند جذب 180 ميليارد دلار با IPC سعي دارند اين قراردادها را منجي معرفي كنند در حالي كه اين رقم بزرگنمايي است. مگر امكان جذب اين رقم وجود دارد؟! شركت‌هاي خارجي هيچ‌گاه ۱۸۰ ميليارد دلار به پروژه‌هاي ايران تزريق نمي‌كنند بلكه چند ميليارد دلار تزريق و مابقي را از محصول ميدان تأمين مي‌كنند.
نماينده مردم ايذه و باغملك گفت: در حالي كه مقام معظم رهبري بر توسعه ميادين مشترك و جلوگيري از خام فروشي اصرار دارند، هيچ نشاني از عملي كردن اين موضوع كه يكي از رئوس اقتصاد مقاومتي است ديده نمي‌شود.

۱۵ ايراد پابرجاست
در همين رابطه جواد كريمي قدوسي، نماينده مردم مشهد در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با فارس گفت: در جلسه ديروز، بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت عنوان كرد 15 ايرادي كه از دفتر مقام معظم رهبري در مورد قراردادهاي نفتي به وزارت نفت داده شده بود، برطرف شده است. تعدادي از نمايندگان مستنداتي را آماده و توزيع كردند كه براساس اين مستندات، از 15‌ايراد وارد شده به قراردادهاي جديد نفتي از سوي نهاد رهبري، دو بند به صورت كامل و دو بند ديگر به صورت ناقص اجرا شده و 11 بند نيز اجرا نشده است. بهروز نعمتي، نماينده مردم تهران كه در موافقت با IPC صحبت كرد نيز پس از اتمام جلسه غيرعلني مجلس با حضور بيژن زنگنه وزير نفت و هيئت تطبيق قوانين و مقررات در جمع خبرنگاران گفت: جلسه سنگيني بود و حدود سه ساعت، وزير نفت و موافقان و مخالفان در چارچوب قراردادهاي نفتي بحث‌هايي را مطرح كردند. وي ادامه داد: با توجه به جلسات مشترك موارد جمع‌بندي شده و براي اصلاح و بررسي در جلسه امروز دولت ارجاع شد.
وي درباره طرح پيشنهادي بعضي نمايندگان درباره الگوهاي جديد قراردادهاي نفتي، بيان داشت: آقاي زنگنه درباره اين موضوع هم اظهارنظر كرد. بالاخره دولت مجري قانون است و بحثي كه امروز وجود داشت اجراي بند 3 و 7 از اختيارات وزارت نفت است كه بر اساس آن، اين وزارتخانه پيشنهاد چارچوب قراردادها را به دولت مي‌دهد و دولت بر مبناي آن كار خود را پيش مي‌برد.
  
ردپاي ۲ زن!
همچنين حسينعلي حاجي‌دليگاني، نماينده مردم شاهين شهر گفت: نمايندگان مخالف الگوي جديد قراردادهاي نفتي مي‌گفتند كه با توجه به اينكه متن انگليسي قراردادهاي جديد نفتي 131 صفحه است، اما فقط چهار صفحه از آن به هيئت تطبيق مصوبات دولت با قوانين ارسال شده است و از سوي ديگر هيئت مديره شركت ملي نفت نيز حاضر نشد الگوي جديد قراردادهاي نفتي را بپذيرد و مديران اين شركت روز گذشته اطلاعيه‌هايي را در اين‌باره صادر كردند. حاجي‌دليگاني خاطرنشان كرد: مخالفان قراردادهاي نفتي گفتند شركت توتال در يكي از كشورهاي همسايه ما چاه‌هاي گازي را حفر كرده تا گاز اين كشور در ميدان مشترك به طرف ما نيايد و با اين كار 3 هزار ميليارد مترمكعب گاز ما را از بين برده است. وي اضافه كرد: جاي تأسف است كه بگوييم چارچوب قراردادهاي جديد نفتي توسط سه نفر يعني دو خانم و يك آقا در انگلستان نوشته شده است و پس از 37 سال از انقلاب براي ما تأسفبار است كه چارچوب قراردادهاي نفتي ما در خارج از كشور نوشته شود. ما بر اين موضوع تأكيد داريم كه ايرادات IPC بايد اصلاح شود و مجلس نيز چارچوب اين موضوع را مورد بررسي و تصويب قرار دهد.
  
ضرورت اصلاح
رئيس كميته حقوقي و قراردادها و امور بين‌الملل كميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي هم در گفت‌وگو با تسنيم با اشاره به جلسه غيرعلني مجلس با وزيرنفت، اظهار داشت: مهم‌ترين مطالبه و دغدغه نمايندگان و تقاضاي آنها از دولت اين بود و نكاتي كه منتقدان آشنا به مباحث حقوقي فني و نفتي در مورد الگوي قراردادهاي جديد نفتي بيان كردند در مصوبات خود لحاظ كنند، چرا كه هفت تا هشت نكته كليدي وجود دارد كه مصوبه دوم دولت در خصوص چارچوب قراردادهاي نفتي لحاظ نشده و بايد اين موضوع رفع شود. رئيس كميته قراردادهاي مجلس با اشاره به مأموريت رئيس مجلس به كميته متبوعش درباره بررسي الگوي جديد نفتي و ارائه گزارش به هيئت رئيسه مجلس اظهار داشت: ما طي جلساتي با مركز پژوهش‌ها و هيئت تطبيق مصوبات، حدود هشت ايراد مشخص كرديم. مصوبه دولت اين ايرادات را دارد كه گزارش آن آماده و قرار است به دولت منعكس شود تا اين موارد اصلاح شود. بر اساس اين گزارش، شرايط عمومي قراردادهاي نفتي كه به IPC معروف است بايد براي سومين بار راهي دولت شود تا ايرادات آن برطرف شود. ايراداتي كه بر خلاف خواسته شخص زنگنه است ولي ماراتن IPC طي چند هفته اخير منجر به رفع كامل ۱۵ ايراد شده است؛ حالا بايد منتظر رفع ايرادات و مصوبه جديد دولت در اين باره بود.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن