تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گيرد و تصويب آن در شب بيست ويكم و تنفيذ آن در شب بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803200448




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد راهی که ارمغانی جز خاک به جا نمی‌گذارد/ عشایران بی‌آلایش در انتظار توجه مسؤولان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهدراهی که ارمغانی جز خاک به جا نمی‌گذارد/ عشایران بی‌آلایش در انتظار توجه مسؤولان
خبرگزاری فارس: راهی که ارمغانی جز خاک به جا نمی‌گذارد/ عشایران بی‌آلایش در انتظار توجه مسؤولان
زندگی ساده و بی‌آلایش عشایر در محیطی به دور از هیاهو، آرام‌بخش است و دنیایی که این قشر تلاشگر جامعه در آن زندگی سپری می‌کنند با دنیای قشرهای دیگر تفاوت دارد.

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، تجربه یک روز از حضور در کنار عشایر و از نزدیک حس کردن زندگی عشایری در دامان پرمهر طبیعت و دور از تجملات زندگی شهری بسیار لذت‌بخش و شیرین است. دور شدن از خانه، فاصله گرفتن از شلوغی و پناه بردن به یک روستای آرام، رویای بسیاری از ساکنان شهرهای شلوغ است، گرچه خشکسالی‌های اخیر در خراسان جنوبی این زیبایی‌های طبیعت را از مردمان این خطه گرفته ولی هنوز هم نقاطی در استان وجود دارد که سرسبزی و طراوت خاص خود را حفظ کرده‌اند. به پیشواز مردمانی آمده‌ایم که حضرت امام خمینی(ره) فرمودند: «عشایر ذخایر این انقلابند»، و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) هم فرمودند: «عشایر وفاداران واقعی این انقلاب هستند». هر چه از شهر دورتر می‌شویم بر سؤالاتم افزوده می‌شود، زیرا طول راه و خستگی سفر از یک سو را‌ه‌های پرپیچ و ناهموار از سوی دیگر امانمان را بریده است. سوالاتی را در ذهن خود مرور می‌کنم و با خود می‌اندیشم که این قشر زحمتکش چگونه این مقصد را به پایان می‌رسانند.

به روستای میریک که در دهستان شاخن و از توابع بخش مرکزی شهرستان بیرجند قرار دارد می‌رسیم، این روستا در فاصله 98 کیلومتری شهرستان بیرجند و در فاصله 50 کیلومتری آرین‌شهر واقع شده است به راستی می‌شود طبیعت زیبای این روستا را قابل ستایش دانست و جلوه‌های زیبای طبیعت را به وضوح به نظاره نگریست. هر چه از این مقصد دورتر می‌شویم به وضوح می‌توان تفاوت را احساس کرد، راه‌های ناهموار که ارمغانی جز گردوخاک برایمان نداشتند، گرمای خورشیدی که در قعر آسمان با تمام شدت نورش را به زمین می‌تاباند.  هر چی بیشتر می‌گذرد بیشتر گرمای هوا را بر تن و جانمان حس می‌کنیم به طوری که حتی سرمای داخل اتومبیل هم جوابگوی این هوای گرم و طاقت‌فرسا نیست، نه می‌شود شیشه‌ها را پایین کشید و نه می‌توان سرمای هوا را حس کرد، چراکه این راه ارمغانی جز خاک برایمان به جا نمی‌گذارد. مقصد نزدیک است .... مقصد نزدیک است و بعد از چند ساعتی نشستن در اتومبیل اکنون کاروان به مقصد رسید، زنان عشایر را می‌بینی که با چه صمیمیتی به پیشواز می‌آیند گویا برایشان فرقی ندارد که چکاره‌ای، صمیمت و سادگی این مردمان را نمی‌توان با چیز دیگری معاوضه کرد، چراکه زندگی شهری این صمیمیت را از انسان گرفته است.

حجب و حیای این زنان و دختران قابل ستودن است، زندگی عشایری نمونه بارز یک زندگی صادقانه بوده، کار و تلاش جزئی از وجود زن عشایر است. با یکی از زنان عشایر هم صحبت می‌شوم به قدری با گرمی صحبت می‌کند که انگار سال‌هاست مرا می‌شناسد خودش را معرفی می‌کند و 35 سال سن دارد. به مسیر ادامه می‌دهم و همزمان با صحبت‌هایش نگاهم به اطراف جلب می‌شود، از یک سو هم‌نوایی هماهنگ گله گوسفند‌ها نظرم را جلب می‌کند و از سوی دیگر تانکر‌های آبرسانی و از سوی دیگر گوسفندانی که با رنگ‌های مختلف رنگ شده‌اند. مسیرم را ادامه می‌دهم و در بین راه سؤالاتی که به ذهنم می‌آید را می‌پرسم، از تلخی‌ها و شیرینی‌های زندگی عشایری گرفته تا خواسته‌هایی که از مسؤولان دارند. می‌پرسم چند خانوار در این مکان ساکن هستند؟ می‌گوید 10 خانوار هستیم، از آداب و رسومشان جویا می‌شوم و می‌گوید: هر صبح با بانگ خروس از خواب بیدار می‌شویم نماز صبح را خواندیم بعد از سپیده دم بیداریم و مشغول به کار می‌شویم. می‌گوید: چادرهایمان را تمیز می‌کنیم، صبحانه را برای فرزندان و همسرانمان آماده می‌کنیم به نان پختن و مشک‌زدن و تهیه کشک می‌پردازیم و این کارها را تا قبل از ظهر انجام می‌دهیم.

وی ادامه می‌دهد: زنان عشایر علاوه بر کارهای خود در کشاورزی پا به پای مردان در کار و تلاش هستند و در کنار آن به قالی‌بافی، جاجیم، گلیم و بافت سیاه چادر می‌پردازند، همچنین زنان در بازکردن و پیاده‌کردن چادر به همسران خود کمک می‌کنند. * خشکسالی و نبود آب کافی مهمترین مشکلات عشایر  از مشکلاتشان می‌پرسم و او پاسخ می‌دهد: خشکسالی‌های پی در پی و کمبود شدید آب مهم‌ترین مشکل ما است، چراکه به‌دلیل خشکسالی اکثر چشمه‌ها و منابع تأمین آب خشک شده و همچنین در این مناطق علوفه‌ای برای تأمین غذای دام‌هایمان نیست. چنان غرق صحبت با او شدم که متوجه گذر زمان نمی‌شوم، مهمان‌نوازی این مردمان بی‌آلایش چنان گرم و صمیمی است که هر چه بیشتر با آنها باشی صفا و خلوص بیشتری از این قشر را متوجه می‌شوی.، صفا و صمیمیتی که به جرأت می‌توان گفت در بین مردمان شهر پیدا نمی‌شود. وی خواستار امکاناتی از قبیل آب، برق و مسکن شد و ادامه داد: تأمین آب بهداشتی و آشامیدنی یکی از اولویت‌های ما است که انتظار داریم مسؤولان به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی فروش علوفه و خوراک دام به قیمت ارزان و ارائه خدمات بهداشتی و پزشکی را از دیگر نیازهای این قشر ذکر کرد و گفت: امیدواریم مسؤولان استانی راهی برای حل این مشکل ارائه دهند. می‌پرسم مهم‌ترین محصولاتی که تولید می‌کنید چیست؛ می‌افزاید: گوشت قرمز، شیر، کشک، روغن، کره حیوانی، پشم عمده فرآورده‌های تولیدی ما است. از او جدا می‌شوم و به راهم ادامه می‌دهم صحنه‌های جالبی نظرم را جلب می‌کند، شست‌وشو و کوتاه کردن پشم‌های گوسفندان، کتری‌های ذغالی سیاه، پخت نان محلی توسط بانوان عشایر که تا فرسخ‌ها بوی نان محلی را می‌توان حس کرد. در گوشه دیگری از این مکان مادری که در حال زدن مشک برای تهیه کره است نظرم را جلب می‌کند، جلوتر می‌روم و با او هم‌صحبت می‌شوم. 54 سال سن دارد و به قول خودش نیم بیشتری از روزگار خود را در کوه و بیابان سپری کرده است. خوش آمد‌گویی این مادر خستگی طول سفر را از دل و جانم ربود با خنده‌هایی که بر لبش نقش بسته بود همزمان با زدن مشک اشعاری را با خود زمزمه می‌کرد. مدتی را به تماشایش می‌نشینم و آنقدر محو تماشایش می‌شوم که سؤالاتم از ذهنم خارج می‌شود و با صدای این مادر که می‌گوید دخترم مقداری از این را بچش به خود می‌آیم. این صحنه‌ها برای ما که هیچ از زندگی روستایی نمی‌دانیم و روزگارمان با دود ماشین‌های شهری سپری شده بسی جای تامل دارد. از او می‌پرسم کار کردن در این مکان چگونه است؛ می‌گوید: هر کاری سختی خود را دارد و زندگی عشایری نیز سختی‌هایی دارد که برای ما شیرین است. * نبود مدرسه، پزشک و راه نامناسب از دیگر مشکلات عشایر وی می‌گوید: مشکل ما نبود آب کافی، مدرسه، پزشک و مشکل راه است، زیرا جاده این مکان خاکی است و رفت و آمد را برای فرزندانمان سخت می‌کند و هرازگاهی که به شهر می‌رویم با سختی‌های زیادی مواجه می‌شویم. این مادر رمز سلامتی خود را استفاده از روغن‌های حیوانی می‌داند و می‌گوید: ما هر چه از محصولات لبنی استفاده می‌کنیم تولیدات خودمان است.

وی همچنین خواستار اختصاص پکیج خورشیدی به تعدادی از خانواده‌ها شد و گفت: در بعضی مناطق عشایرنشین بیش از چندین پکیج خورشیدی وجود دارد با وجود اینکه ما از این نعمت محروم هستیم. جلسه شورای عشایری شهرستان بیرجند با حضور فرماندار بیرجند، مدیر امور عشایری، مدیران ادارات در خانه‌های یکی از ساکنان روستای میریک برگزار شد. *لزوم همکاری مسؤولان برای خدمت‌رسانی به جامعه عشایری سرپرست امور عشایری بیرجند،  آبرسانی، راه عشایری، بهداشت و مشکلات برق را از جمله مشکلات عشایر برشمرد و بر لزوم همکاری مسؤولان برای خدمت‌رسانی به جامعه عشایری برای رفع این مشکلات تأکید کرد. حسین تک‌خوارانی جمعیت عشایری شهرستان بیرجند را 662 نفر اعلام کرد و گفت: باید مسائل و مشکلات جامعه عشایری شهرستان بیرجند احصا شده و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات این قشر ارائه و عملیاتی شود. وی از وجود چهار محله عشایرنشین در شهرستان بیرجند خبر داد و افزود: تمامی زیرساخت‌ها بر اساس اعتبار سالانه هزینه می‌شود. سرپرست امور عشایری بیرجند با اشاره به اینکه منابع آبی جوابگوی عشایر نیست، خواستار اختصاص برداشت آب از یکی از چاه‌های شهر آرین‌شهر شد. تک‌خوارانی ادامه داد: عشایر نقش و جایگاه مهمی در توسعه استان به ویژه در حوزه تولیدات لبنی، پروتئینی و کشاورزی دارند و باید تلاش کنیم تا مطالبات آنها فراهم شود. وی اظهار داشت: در بعضی از مناطق که عشایر نیاز بیشتری به آب دارند گاهاً نسبت به خرید آب از بخش خصوصی اقدام می‌کنند که هزینه خرید هر تانکر آب برای عشایر 150 هزار تومان است. سرپرست امور عشایری بیرجند تصریح کرد: آبرسانی سیار، احداث سرویس بهداشتی، ارائه تسهیلاتی در قالب صنایع دستی، پروار بندی، توزیع و تحویل آرد با سهمیه یارانه‌دار، تحویل جو و علوفه فروشی مدت‌دار و اقساطی و غیره از جمله خدماتی است که توسط شرکت تعاونی به جامعه عشایر ارائه می‌شود. * تأمین روشنایی مناطق عشایرنشین با پکیج‌های خورشیدی تک‌خوارانی اظهار داشت: به منظور استفاده عشایر از روشنایی، برنامه‌هایی در دستور کار امور عشایر است که می‌توان به ارائه پکیج‌های خورشیدی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این طرح در حفاظت محیط زیست و استفاده از انرژی‌های تجدید‌پذیر تاثیرگذار است، اذعان داشت: برای این کار وزارت نیرو پکیجی را طراحی کرده که سلول‌های خورشیدی در این پکیج تحویل عشایر شده و عشایر می‌توانند با استفاده از شارژ آنها توسط نور خورشید از نعمت برق برخوردار شوند. مدیر شبکه دامپزشکی بیرجند با بیان اینکه دامپزشکی دستگاهی است که با عشایر و دامداران بیشترین ارتباط را دارد، افزود: با وجود اینکه در بحث دام و دامپزشکی در سطح کشور تلفات زیادی را شاهد بودیم خوشبختانه این مقوله در خراسان جنوبی بسیار اندک بود. * واکسیناسیون و توزیع سم؛ قدامات دامپزشکی برای حفظ دام‌های عشایر فردین حسین‌زاده از اقداماتی نظیر واکسیناسیون، توزیع سم و شربت ضد انگل را از اقدامات دامپزشکی برای حفظ دام‌های عشایر بیان کرد و ادامه داد: مناطق دورتر از شهرستان بیرجند در اولویت قرار دارند، چراکه این مناطق بیشتر در معرض بیماری‌ها قرار دارند. مدیر شبکه دامپزشکی بیرجند بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای واکسیناسیون دام‌ها تأکید و اضافه کرد: ما این آمادگی را داریم که کلاس‌های آموزشی برای عشایر برگزار کنیم و آموزش‌های لازم را در این خصوص به آنها ارائه دهیم. رئیس منابع طبیعی شهرستان بیرجند از اجرای طرح جایگزینی سوخت فسیلی با هدف ممانعت در استفاده از منابع طبیعی در بین عشایر استان خبر داد و اظهار داشت: ساماندهی و حل مشکلات عشایر نیازمند عزم ملی و تفکر عملی است. علیپور در خصوص این طرح بیان داشت: جایگزینی سوخت فسیلی از جمله طرح‌های مهم امور عشایری استان است که در این طرح با جایگزین کردن سوخت فسیلی در بین عشایر از تخریب جنگل‌ها و مراتع جلوگیری می‌شود. وی با اشاره به اینکه بهره‌برداری‌های بی‌رویه از زمین و مدیریت نادرست منابع طبیعی پیامدهای زیان‌باری را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: از تمامی عشایر می‌خواهیم ما را در این طرح یاری کنند.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان بیرجند از محقق نشدن اعتبارات در منطقه عشایر نشین میریک در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال گذشته قرار بود از محل اعتبارات تملک و دارایی مبلغی بالغ بر 700 تا 800 میلیون تومان به این پروژه اختصاص یابد که به دلیل مشکلات و محدودیت‌های اعتباری محقق نشد. حسین مالکی از آسفالت جاده میریک به منطقه عشایر نشین خبر داد و گفت: حدود 4 و نیم کیلومتر از سمت میریک به محل چاه‌های کشاورزی قیرپاشی شده که آماده آسفالت است. وی با بیان اینکه اداره راه و شهرسازی فقط تأمین‌کننده قیر است، افزود: مبلغ 30 میلیون تومان هزینه حمل قیر می‌شود که به حوزه ما مربوط نمی‌شود و باید یک نهادی این امر را به عهده بگیرد.

بخشدار بخش مرکزی شهرستان بیرجند خواستار همکاری اداره راه و شهرسازی در این ارتباط شد و تصریح کرد: اگر ماشین‌آلات راه و شهرسازی وارد این عرصه شوند می‌توان از محل ماشین‌آلات امانی در بحث زیرسازی از قیر رایگان استفاده کنیم. سخن پایان... عشایر قرن‌هاست که رنج کوچ را بر خود هموار می‌کنند و مسیرهای طولانی را در ییلاق و قشلاق طی می‌کنند تا زندگی و سرزندگی و تولید و تکاپوی طبیعت را زنده نگاه دارند و نه تنها باری بر دوش کشور نبودند، بلکه قرن‌ها به رونق تولیدات دائمی کشور کمک کردند و در هنگامه جنگ‌ها نیز جان برکف در دفاع از کیان کشور جانفشانی‌ها کردند و همواره در میدان‌های گوناگون حاضر بودند. آیا وقت آن نرسیده که برای حل معضلات عشایر رنج دیده چاره‌ای اندیشید. آیا هنوز باید در جاده‌های سخت گذر و پر خطر سرگردان باشند آیا هنوز بچه‌های عشایر که از جمله نسل‌های آینده‌ساز این مملکت هستند باید از امکانات زندگی و پیشرفت و تحصیل محروم بمانند؟     حمایت‌های مسؤولان از این جامعه پر تلاش و تولید‌کننده می‌تواند از زوال این زندگی ساده جلوگیری کند و علاوه بر این حذف تدریجی زیست عشایری، برخی سنت‌ها، آیین‌ها و خرده فرهنگ‌های اقوام ایرانی را که از گذشته تاکنون توسط کوچ‌نشینان حفظ شده بود به وادی فراموشی می‌برد و این خود به هویت‌زدایی بخش عمده‌ای از جامعه منجر می‌شود. طبعاً ساماندهی، اسکان و حل مشکلات عشایر و روستاهای عشایری از عهده یک اداره تحت عنوان اداره امور عشایر خارج است و همکاری عملی همه دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد، اگر مسؤولان هنوز اندک شعله‌ای از وجدان انسانی در درونشان روشن باشد به این وضعیت نابه‌سامان سخت تأسف می‌خورند و تا دیر نشده فکری خواهند کرد.   امید است با حمایت مسؤولان و دولت و اختصاص اعتبار کافی حداقل دغدغه آب عشایر خراسان جنوبی رفع شود. به امید آن روز... انتهای پیام/2248/ت40

95/03/10 :: 14:57





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 119]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن