واضح آرشیو وب فارسی:آوای آبی پوشان: 0 مادری که با آرزوی شهید شدن فرزندانش زندگی می کند تا به پله های بهشت نزدیکتر شود، پدری که از رونق افتادن امامزاده را نه در خود و خانواده بلکه در نبودن شجره نامه شاهزاده حسین جست وجو می کند و فرزندان ناخلفی که هیچگونه شباهتی به متولیان حرم در آنها نیست. جز تنها […]مادری که با آرزوی شهید شدن فرزندانش زندگی می کند تا به پله های بهشت نزدیکتر شود، پدری که از رونق افتادن امامزاده را نه در خود و خانواده بلکه در نبودن شجره نامه شاهزاده حسین جست وجو می کند و فرزندان ناخلفی که هیچگونه شباهتی به متولیان حرم در آنها نیست. جز تنها دختر این خانواده که با معصومیت شیرین خود، انگار قرار است به تنهایی فضای نابسامان این خانواده را قدری تلطیف کند. آنچه که بیشتر از هر چیز در نوشته «حسین کیانی» قابل تقدیر است، جسارتی است که نویسنده در برخورد و پرداخت متولیان امامزاده در اثر خود نشان داده است. نگاهی کاملا غیر متعارف و جسور که نشان از هوشمندی حسین کیانی در خلق اثری متفاوت می دهد. «همسایه آقا» در جغرافیایی به وسعت ایران شکل می گیرد و این باز نگاهی کاملا ظریف از سوی نویسنده است که آن را به منطقه خاصی از جغرافیای این سرزمین محدود نمی کند و در حقیقت نقبی بر لایه هایی از جامعه امروز ای ایران دارد. این نمایش اما در شخصیت پردازی اثری چندان یکدست به نظر نمی رسد و باید اذعان کرد جز کاراکتر «کبوتر» دختر خانواده که مخاطب را به لایه های درونی نقش نزدیک می کند، بقیه در حد و اندازه تیپ هایی از جامعه ایران باقی می مانند که اتفاقا رفتارشان برای مخاطب کاملا آشناست، که البته در همین شکل تیپ سازی نیز نمی توان از دیالوگ نویسی خوب حسین کیانی چشم پوشی کرد. نمایشنامه «همسایه آقا» گرچه در خلق کاراکتر «جلال الدین» با بازی مهدی پاکدل نیز چندان موفق عمل نکرده و در این صحنه متن تا اندازه ای به بیانیه سرایی نزدیک می شود، اما آنقدری در ایده و محتوا از جسارت خوبی برخوردار است که شاید می توان از ضعف هایی از این قسم در کلیت اثر چشم پوشاند. «همسایه آقا» در کارگردانی نیز اثری قابل قبول به نظر می رسد. انتخاب درست و هدایت صحیح بازیگران در رسیدن به نقش، از جمله نقاط مثبتی است که کیانی در کارگردانی اثر به خوبی از عهده آن بر آمده است. خلق فضاهایی شیرین همچون دوچرخه سواری «کبوتر»، سیگار کشیدن «قافله باجی» و فضاهایی از این دست از جمله نقاط خوب در کارگردانی اثر است که شاید اگر کیانی وسواسی بیشتر در ریتم و ضرباهنگ نمایش به خرج داده بود. «همسایه آقا» از فروغی دوچندان در اجرا برخوردار می شد. در پایان کم لطفی است که از بازی خوب، تاثیرگذار و در خدمت اثر کلیه بازیگران نمایش که به یک هارمونی و یکدستی خوبی در اجرا رسیده اند تقدیر نشود بویژه بازی بسیار شیرین رویا میرعلمی در نقش «کبوتر» که کمک شایانی در باورپذیری نقش و ایجاد اتمسفری بسیار خوب در تلطیف کردن فضای اثر ایجاد کرده است. نمایش «همسایه آقا» به نویسندگی، کارگردانی و طراحی حسین کیانی و با بازی فریده سپاه منصور، علیرضا آرا، حبیب دهقان نسب، رویا میر علمی، شهرام حقیقت دوست، خاطره اسدی، امیررضا دلاوری و مهدی پاکدل ساعت ٢١ در تئاتر باران اجرا می شود. از: حمیدرضا کاظمی پور – منتقد و کارشناس تئاتر و سینما فراهنگ ** ۹۲۴۶ ** ۱۰۷۱ انتهای پیام /* ارتباط با سردبیر: [email protected] تماس بی واسطه با مسئولین
پنجشنبه ، ۲۸مرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: آوای آبی پوشان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]