تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس روزه دارى را سير نمايد، خداوند از حوض (كوثر) من شربتى نصيب او خواهد كرد كه پس ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819023384




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مركز پژوهش‌ها: نمایندگان برنامه ششم توسعه را رد كنند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: مركز پژوهش‌ها: نمایندگان برنامه ششم توسعه را رد كنند
مركز پژوهش‌هاي مجلس با انتشار گزارشي اعلام كرده ايرادات قبلي برنامه ششم در ويرايش جديد اين لايحه حل نشده و خواستار عدم تصويب كليات اين لايحه در مجلس دهم شد.
نویسنده : بهناز قاسمی 


مركز پژوهش‌هاي مجلس با انتشار گزارشي اعلام كرده ايرادات قبلي برنامه ششم در ويرايش جديد اين لايحه حل نشده و خواستار عدم تصويب كليات اين لايحه در مجلس دهم شد. اين در حالي است كه رئيس مجلس از نمايندگان خواسته كار تصويب برنامه را در كميسيون‌ها آغاز كنند.
اشكالات متعدد لايحه برنامه ششم توسعه در پايان سال گذشته سبب شد ــ براي اولين بار طي 70 سال عمر برنامه‌ريزي توسعه ــ يك لايحه برنامه پنج‌ساله به‌كلّي رد شود. طي دو هفته گذشته، ويرايش جديد لايحه برنامه ششم توسعه پس از نقدهاي بسيار با اضافه شدن سه ماده و چهار جدول در ابتداي لايحه قبلي و برخي تغييرات شكلي جزئي با امضاي محمدباقر نوبخت رئيس سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور به مجلس دهم ارائه شده است.  واكاوي لايحه برنامه ششم نشان مي‌دهد به رغم برخي اصلاحات اين برنامه همچنان ايرادات بسياري دارد. اين در حالي است كه وضعيت فعلي كشور ايجاب مي‌كند برنامه‌هاي آينده كشور با ظرافت، دقت و عمق بيشتري تعيين شوند تا فرصت‌هاي موجود به تهديد مبدل نشده و فرصت‌هاي برباد داده شده گذشته، تا حد زيادي جبران گردد.  در اين ميان مي‌توان به بخش مهم و كليدي توليد در اقتصاد كشور اشاره كرد كه تا حد قابل توجهي در برنامه ششم توسعه مغفول مانده است. با بررسي لايحه برنامه ششم توسعه مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه دولت هنوز برنامه روشني براي اجراي سياست‌هاي كلي اقتصاد مقاومتي در بخش توليد، تأمين نقدينگي واحد، رفع مشكلات مالياتي، تسهيل صادرات و حمايت از توليد داخلي ندارد.
 در لايحه برنامه ششم دولت به صورت روشن سياستي براي حمايت از توليد داخل بيان نشده و حتي در بخش تأمين مالي پيش‌بيني براي تأمين نقدينگي واحدهاي توليدي كه امروز به مرز تعطيلي رسيده‌اند و با بدهي‌هاي سنگين مواجه هستند هم مواردي عنوان نشده است.
  اشتباه فاحش در جدول برنامه ششم
به گفته صاحبنظران، لايحه برنامه ششم توسعه در كنار ايرادات محتوايي اساسي، در خصوص آمار و ارقام هم دچار كم‌دقتي است. در ويرايش جديد اين لايحه رقم نقدينگي در يك اشتباه فاحش ۱۰۱هزار ميليارد تومان درج شده است.
كارشناسان معتقدند اشكالات مبنايي و جدي گذشته كماكان به‌قوت خود باقي است. بنابر نظر كارشناسان اساس اين اشكالات اين است كه قوه مجريه به اين لايحه و الزامات تدوين آن - از جمله اسناد بالادستي و مؤلفه‌هاي بومي ايراني و اسلامي - كم‌اعتقاد است.
در تأييد اين اشكال، مي‌توان ايراداتي را در «اصلاحيه» جديد لايحه برنامه سراغ گرفت كه باز هم تاكنون سابقه نداشته است. حتي به نظر مي‌رسد در «اصلاحيه» اين سند بالادستي اعداد و ارقام -كه بايد مبناي كار پنج ساله كل كشور قرار گيرد- حتي يك بار با دقت مرور نشده كه اشكالي بر آن وارد نباشد، اين مثال نشان مي‌دهد ارقام ديگر جدول هم با دقت كافي تنظيم نشده و شايد قابل اعتماد نباشد.
براي مثال ميزان نقدينگي كل كشور در سال‌هاي 94 و 99 به‌ميزان یک به 10 دچار اشكال است. در حالي حجم نقدينگي در كشور در پايان سال 94 از مرز1000 هزار ميليارد تومان فراتر رفته كه در جدول لايحه برنامه ششم توسعه اين رقم در يك اشتباه فاحش و بي‌سابقه 101هزار ميليارد تومان درج شده و بر اساس همين اشتباه، رقم نقدينگي در سال 99 هم 232هزار ميليارد تومان پيش‌بيني شده است.
اين‌گونه اشكالات نشان مي‌دهد دولت در تدوين اين «اصلاحيه» نيز دقت كافي را به‌كار نگرفته و دغدغه كارشناسان مبني بر «عدم اعتقاد دولت به ارائه يك برنامه دقيق» امري جدي است.

  لاريجاني: برنامه ششم تا آبان‌ماه در مجلس تصويب مي‌شود
براساس اين گزارش، علاوه بر مركز پژوهش‌هاي مجلس، برخي از نمايندگان مجلس نيز به لايحه جديد انتقاد كرده‌اند و به نظر مي‌رسد كار از انتقادات فردي گذشته و مركز پژوهش‌ها، بازوي فكري مجلس با انتشار هفت ايراد اساسي لايحه خواستار عدم تصويب آن شده است، اما رئيس مجلس با اين استدلال كه لايحه بايد تا نيمه آبان ماه به تصويب برسد، بر بررسي آن تأكيد دارد.
اظهارات ديروز علي لاريجاني در صحن علني مجلس و گزارش مركز پژوهش‌ها بيانگر نوعي تضاد است. در حالي كه مركز پژوهش‌ها با ارائه هفت دليل خواستار توقف بررسي اين لايحه در مجلس شده، اما لاريجاني ايرادات اين لايحه را شكلي و صوري دانسته و از نمايندگان خواسته به كار بررسي برنامه در كميسيون‌ها ادامه دهند.
علي لاريجاني ديروز از نمايندگان خواست كار بررسي لايحه را در كميسيون‌ها ادامه دهند تا اِشكالات شكلي آن رفع شود. البته اين پاسخ لاريجاني به نماينده‌اي بود كه به ارسال لايحه بدون امضاي رئيس‌جمهور به مجلس انتقاد كرده بود. رئيس مجلس با تأكيد بر اينكه نيازي به اعلام وصول مجدد لايحه برنامه ششم توسعه در مجلس دهم نيست، گفت: برنامه ششم احتمالاً تا آبان‌ماه در مجلس به تصويب مي‌رسد.
كاظم دلخوش نمايند مردم صومعه‌سرا در مجلس شوراي اسلامي در نشست علني پارلمان در تذكري نسبت به عدم ارائه لايحه برنامه ششم توسعه به مجلس با امضاي رئيس‌جمهور انتقاد كرد و اظهار داشت: لايحه به جاي اينكه با امضاي رئيس‌جمهور به پارلمان ارائه شود، امضاي نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه كشور را در پاي خود دارد.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين تذكر دلخوش كه البته مورد انتقاد بسياري از نمايندگان در صحن علني بود، توضيح داد: لايحه‌اي كه دولت به مجلس ارائه داده، همان لايحه‌اي است كه در مجلس نهم اعلام وصول شد و نيازي به اعلام وصول مجدد آن در مجلس دهم نيست.  وي افزود: لايحه برنامه ششم توسعه در حال حاضر در دستور كار كميسيون‌هاي تخصصي پارلمان قرار گرفته و نامفهوم نيست و نمايندگان مجلس مي‌توانند در كميسيون‌ها رأي‌گيري كرده و پيشنهاداتشان را نيز براي اصلاح اين برنامه ارائه كنند، البته ايراد مجلس به لايحه برنامه ششم توسعه اين بود كه اهداف كمّي و كيفي در آن مد نظر قرار نگرفته بود كه دولت پيشنهاد اصلاحي را در دو هدف كمي و كيفي ارائه كرده است.
رئيس مجلس در بخش ديگري از سخنانش يادآور شد: سرعت بيشتري به تصويب لايحه برنامه ششم توسعه در مجلس بدهيم، چراكه دولت بايد لايحه بودجه سال آينده 1396 را تا 15 آذر و بر اساس قانون برنامه ششم توسعه تقديم مجلس شوراي اسلامي كند، بنابراين متذكر مي‌شوم كه وقت زيادي وجود ندارد.
لاريجاني در پايان خاطرنشان كرد: متني كه به عنوان لايحه برنامه ششم توسعه از سوي دولت به مجلس ارائه شده، در كميسيون‌هاي تخصصي در حال بررسي است و پيشنهادات نمايندگان نيز مورد رسيدگي قرار مي‌گيرد.
  مطهري: نمايندگان ايرادات بني‌اسرائيلي به لايحه برنامه ششم نگيرند
نايب‌رئيس دوم مجلس در پاسخ به انتقاد نماينده تهران به لايحه برنامه ششم كه در واقع احكام برنامه ششم است، گفت: خيلي ايرادات بني‌اسرائيلي به متن ارسالي دولت نگيريد و هر چه سريع‌تر آن را به تصويب برسانيد.
مصطفي كواكبيان نماينده مردم تهران در مجلس در تذكري با استناد به مواد 136 و 137 آيين‌نامه داخلي مجلس، اظهار داشت:‌احكامي كه دولت به عنوان برنامه ششم تقديم مجلس شوراي اسلامي كرده معلوم نيست كه آيا واقعاً خود برنامه ششم است يا احكام برنامه ششم؟!
وي افزود: اگر اين لايحه احكام برنامه ششم است كه ديگر نيازي به تشكيل كميسيون تلفيق نيست و بايد خود كميسيون‌هاي تخصصي آن را مورد رسيدگي قرار دهند، اين موضوع واقعاً براي ما جاي سؤال است. تقاضا دارم هيئت رئيسه به اين مورد رسيدگي كند.
در ادامه علي مطهري نايب‌رئيس دوم مجلس در پاسخ به تذكر كواكبيان گفت: دولت متني كه ارائه كرده را تحت عنوان لايحه به مجلس داده است فلذا بررسي اين لايحه نيازمند تشكيل كميسيون تلفيق است.
وي افزود: بهتر است خيلي ايرادات بني‌اسرائيلي به لايحه برنامه ششم نگيريد چراكه در صورت تأخير بر تصويب اين لايحه، دولت مجبور به ارائه بودجه 96 در اسفندماه مي‌شود و از آن طرف ما هم ناچار به تصويب بودجه چند دوازدهم مي‌شويم.

  7  ايراد مركز پژوهش‌ها به لايحه برنامه‌ششم
مركز پژوهش‌ها در ابتداي گزارش خود گفته: «دولت محترم با اضافه كردن سه ماده و چهار جدول در ابتداي لايحه قبلي و برخي تغييرات شكلي جزئي، مجدداً لايحه مذكور (كه بسياري از مشكلات و ايرادات سابق آن به قوت خود باقي است) را تقديم مجلس دهم كرده است. » اما مشخص نيست اعداد و ارقام با چه منطقي گزينش شده‌اند، از روي چه مكانيسمي به وجود آمده‌اند و منطق رفتاري آنها به چه صورت است؟
اين گزارش هفت مشكل اصلي اين برنامه را به شرح زير بيان كرده:
بي‌توجهي به مسائل اساسي پيش‌روي كشور، بي‌توجهي به وضعيت موجود كشور و امكان‌پذيري برنامه، بي‌توجهي به بند يك قانون برنامه پنجم توسعه و نامشخص بودن نسبت لايحه برنامه ششم توسعه با الگوي توسعه اسلامي ايراني، نامشخص بودن روش تعيين اولويت‌ها، نامشخص بودن نسبت مواد لايحه با اقتصاد مقاومتي، نامشخص و مبهم بودن نحوه تأمين منابع مالي مورد نياز تحقق برنامه، نامشخص بودن ارتباط اهداف، اولويت‌ها و طرح‌هاي مطرح شده در لايحه.
حال بايد ديد با اين گزارش و آن دستور لاريجاني سرنوشت برنامه ششم بالاخره چه مي‌شود.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 144]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن