تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به صداى قارى‏اى كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت مى‏كند گوش دهد، براى او...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817154350




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرمایه اجتماعی یا اقتصادی


واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها: قاسم تقی‌زاده‌خامسی-مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران در روزنامه شرق نوشت: اقدام سنجیده رئیس‌جمهوری در احیای سازمان برنامه و بودجه، امری پسندیده و مبارک است و باید برای آنان که این مأموریت خطیر را پذیرفته‌اند، دعا کرد تا عاقبت‌به‌خیر شوند.

قریب ٧٠ سال است از نگارش اولین برنامه توسعه در ایران که هم‌زمان با نخست‌وزیری «عبدالحسین هژیر» شروع شد، می‌گذرد و تا امروز همه برنامه‌های توسعه و عمرانی تا چشم‌انداز ٢٠ ساله که حاصل هزاران ساعت تلاش کارشناسی و آرمانش رسیدن به جایگاه اول اقتصادی و فناوری در منطقه است، ابتر مانده‌اند.

از افق چشم‌انداز، کمتر از ١٠ سال باقی‌مانده است، اما تاکنون هیچ مرجعی از پیشرفت اهداف آن سندی منتشر نکرده است. از آن طرف کشورهایی مانند هند، کره‌جنوبی، مالزی، تایلند، ترکیه و حتی چین که سال‌ها پس از ایران وارد برنامه‌ریزی توسعه شده‌اند، امروز یا در فهرست  کشورهای توسعه‌یافته قرار گرفته‌اند یا در مسیر آن به‌سرعت حرکت می‌کنند.

 «دنگ شیائو پینگ»، ٢٠ سال پس از آنکه در ایران اولین برنامه هفت‌ساله عمرانی به‌تصویب رسید، با شعار «گربه باید موش بگیرد، سیاه و سفید آن اصلا مهم نیست»، پرجمعیت‌ترین ملت کره خاکی را با داشتن ٦٠٠ میلیون فقیر با شعار «تولید» به جایی رسانده است که غالب کالاها در دنیا از نوع چینی آن وجود دارد.

او به جامعه روستایی چین که ردای سرخ چپ‌گرایی افراطی را بر تن کرده بود، آموخت ثروتمندشدن هدفی است که ارزش تلاش را دارد و از دل مائوئیست‌ها که عمل‌گرایی را تخطئه می‌کردند، «پراگماتیست»ترین استان را ساخت و آنها را به این باور رساند به «نیت خیر» کاری نداشته باشند، نتیجه را ببینند و قضاوت کنند! «دنگ» که در حیات مائو دچار تبعید و زندان شد، دست از اهداف خود نکشید و با برگ مائو، حکومت را در دست گرفت.

او ابتدا اقتصاد روستایی را به پرواز درآورد؛ هرچند این پرنده هنوز هم در قفس کنترل دولت گرفتار است و غالبا شرکت‌های دولتی هستند که رشد می‌کنند و شرکت‌های خصوصی موفق آنهایی هستند که عناصر اقتصادی آنها تحت فرمان حزب عمل می‌کنند؛ اما می‌خواهند به‌تدریج این قفس را بزرگ‌تر کنند که اگر چنین نکنند، صاحب‌نظران اقتصادی معتقدند رشد چین در آینده متوقف یا حتی ممکن است محو شود. می‌گویند اگر حزب از اقتدارگرایی به سمت دموکراسی میل نکند، احتمال توقف توسعه پیش‌بینی‌شدنی است.

لذا تا زمانی که خرد جمعی همراه با همگرایی و تفاهم فی‌مابین‌ دولت، مردم، بخش خصوصی و نهادهای مدنی ایجاد نشود، نمی‌توان انتظار محصولی به نام «توسعه» را که از برنامه‌ریزی نشأت می‌گیرد، داشت. توسعه‌نیافتگی با کمبود درآمد، ارزیابی نمی‌شود؛ چه اینکه در ایران قبل از انقلاب و در همین دهه اخیر، میلیاردها دلار درآمد کشور در یک ساختار ناکارآمد و خودشیفتگی مدیران توسعه‌نیافته و خودمدار بر باد رفت و دودش چشم و دل ملت را سوزاند؛ تاآنجاکه طبقه ضعیف، نحیف‌تر و نمودار توانایی اقتصادی طبقه متوسط جامعه رو به افول گذاشت.

 به همین دلیل است که عاملان برنامه‌ریزی توسعه و اقتصاد، رابطه مردم و دولت را شرط اصلی موفقیت برنامه‌ها می‌دانند و سرمایه‌گذاری، کوچک‌کردن دولت، آموزش، بهداشت، درمان عمومی و... را مسائل ثانویه می‌شمارند و براساس بررسی کشورهایی که موفق بوده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که «توانمندسازی» ملت‌ها سخن اول در رسیدن به اهداف هر برنامه‌ای است.

 امروز برنامه توسعه تنها ذکر آرمان‌هایی نیست که در قالب بند و تبصره مکتوب و به دستگاه‌های اجرائی ابلاغ می‌شود، هر برنامه‌ای که به پیدایش«سرمایه اجتماعی» و همکاری جمعی ملت‌ها و اعتماد متقابل نینجامد؛ اگر در قالب میلیاردها دلار «سرمایه اقتصادی» هم ترسیم شود، محکوم به شکست است. توجه به تغییری که در جهان در حوزه نگاه به اجرای برنامه با تأکید بر فاکتور سرمایه اجتماعی رخ داده، می‌تواند در سازمان برنامه و بودجه ما نیز مدنظر قرار گیرد.





۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 71]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن