تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805440648




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افتتاح جشنواره توسط مادر فداکار/ هنرهای تجسمی در خدمت جامعه باشد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: «نفس» آغاز به کار کرد
افتتاح جشنواره توسط مادر فداکار/ هنرهای تجسمی در خدمت جامعه باشد

جشنواره نفس


شناسهٔ خبر: 3739638 - شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۵
هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی

.jwplayer{ display: inline-block; } جشنواره هنرهای تجسمی«نفس» در حالی کار خود را در خانه هنرمندان آغاز کرد که مادر یکی از اهداکنندگان عضو ربان افتتاح نمایشگاه های این جشنواره را قیچی کرد. به گزارش خبرنگار مهر، عصر روز گذشته ۲۲ مرداد ماه نمایش آثار جشنواره «نفس» با حضور علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد هادی ایازی معاون اجتماعی وزارت بهداشت، علی نوبخت رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و رئیس هیات مدیره انجمن اهدای عضو ایرانیان، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، کتایون نجفی زاده دبیر کل جشنواره «نفس» و شماری از هنرمندان در خانه هنرمندان ایران آغاز شد. در ابتدای ورود به خانه هنرمندان بیش از هر چیز چیدمانی در میانه سالن نظرها را به خود جلب می کند. چیدمانی که در میانه سالن ورودی خانه هنرمندان قرار دارد گرچه بسیار زیبا و کنجکاوی برانگیز است اما شاید بدون دانستن ایده اجرایی آن نتوان به عمق معنای آن رسید. مریم عماد که با این اثرش در بخش مجسمه حضور دارد درباره این چیدمان به خبرنگار مهر گفت: روزی که برای آشنایی با اهدای عضو آمدیم و با ما صحبت شد آن چیزی که خیلی نظرم را جلب کرد آن بخشی بود که گفتند هر یک نفر می تواند جان ۸ نفر را نجات دهد. این حجم سیاه و سفیدی که در میانه اثر می بینید در واقع به دو بعد روحانی و جسمانی انسان اشاره داردو آن بخش های رنگی اطرافش نیز همان ۸ نفری هستند که می توانند از یک نفر مرگ مغزی جان بگیرند که برای من هر کدام نماد یک انسان با یک ملیتی هستند.

قرار است مادری که با اهدای اعضا بدن دخترش به ۵ انسان جان بخشیده ربان افتتاح نمایشگاه را قیچی کند. مسئولان کناری ایستاده اند تا افسانه خسروی مقدم، مادر هدیه لادن که ۲۴ مرداد ۱۳۹۰ در حالیکه تنها ۲۴ سالش بود دچار مرگ مغزی شد و قلب، کبد، دو کلیه و ریه او جان ۵ نفر را نجات داد ربان قرمز رنگ افتتاح نمایشگاه را قیچی کند و همه مجوز ورود به نمایشگاه را پیدا کنند. مادر با خوشرویی این کار را می کند و همراه با دیگر تماشاگران نمایشگاه به دیدن آثار می رود. به قدم های بعدی جشنواره امیدوار هستیم محمد حسین عماد دبیر این رویداد هنری در گفتگو با خبرنگار گفت: فرصت ما برای برپایی جشنواره خیلی کم بود برای همین سیاستگذاری به آن معنای متداولش رخ نداد. برای همین در برخی رشته ها این نمایشگاه قوی است و در برخی رشته ها ضعیف تر. هر چند معتقدم در این فرصت کم بسیار آثار قابل تاملی جمع آوری شده و در آینده این قابلیت وجود دارد که این جشنواره را گسترش دهیم و رشته ها به نوعی تفکیک اینچنینی نداشته باشد. وی درباره هدف این جشنواره بیان کرد: مساله اهدای عضو یک مساله انسانی است و کسی که دچار مرگ مغزی می شود دیگر زندگی ندارد. ما باید روی این مساله فرهنگ سازی کنیم. هنوز اطرافیان فردی که دچار مرگ مغزی می شود دائم به این فکر می کنند که ممکن است فرد زنده شود. ما در سال بین ۵ تا ۸ هزار مرگ مغزی داریم که آنها را زیر خاک می فرستیم و کسانی را که به پیوند نیاز دارند نیز از دست می دهیم. در واقع ما داریم امکان زندگی را از عده ای می گیریم.

این هنرمند مجسمه ساز درباره اینکه چقدر بیان هنری می تواند به بحث فرهنگ سازی در این ابعاد کمک کند نیز گفت: تجربه نشان داده هیچ وقت به زور نتوانسته ایم چیزی را در جامعه فرهنگسازی کنیم و تنها چیزهایی در جامعه به شکل عمیق فرهنگسازی شده است که بحثش را میان جامعه راه انداخته ایم. من نمی گویم یک نفر با دیدن یک یا چند تابلوی نقاشی می رود کارت عضویت اهدای عضو می گیرد اما همین که دغدغه او می شود و به این مساله فکر می کند قدم مثبتی است. تاکید بر رسالت اجتماعی هنر و هنرمند علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در حاشیه این افتتاحیه درباره اهمیت این جشنواره به خبرنگار مهر گفت: در حوزه هنر کارهای زیادی انجام می شود و آثاری خلق می شود و نمایشگاه هایی که هدفش معطوف به خود هنر است ولی به نظرم بعضی وقتها باید هنر به داد برخی مسائل اجتماعی برسد. هنر به جز اینکه در درون خودش گفتگویی با خودش دارد و در حوزه تاثیرات و تفسیرها به مسائل درونی خودش می رسد باید بعضی مواقع در مباحث اجتماعی نیز ورود پیدا کند. خوشبختانه در این یکی دو سال اخیر سابقه این موضوع زیادتر شده است. وی ادامه داد: آقای ایازی در وزارت بهداشت کمیسیونی تشکیل دادند که به مباحث مختلف رسیدگی می کند و من هم عضو آن هستم. در این کمیسیون یک جریان پویایی دنبال می شود. هم کسانی که در حوزه فنی بهداشت و درمان هستند با هنر و بیان هنری و پتانسیلی که در درونش برای بیان مسائل اجتماعی هست آشنا می شوند و هم بیان دلیری ها و بزرگی های مردم مانند همین خانواده های اهدا کننده برای هنرمندان باز می شود. مرادخانی بیان کرد: می گویند امروز اگر کسی که دچار مرگ مغزی شده اعضای بدنش را اهدا کند ۶۳ نفر را از مرگ حتمی و انواع معلولیت ها نجات می دهد. هر فرد مرگ مغزی می تواند ۸ نفر را از مرگ حتمی نجات می دهد. داشتن همین اطلاعات برای هنرمندان بسیار مفید است.

وی در پاسخ به اینکه چقدر عرصه هنرهای تجسمی می تواند در این فرهنگسازی مفید واقع شود نیز گفت: ببینید چطور یک زمانی ما در زمینه اهدای خون کار کردیم و در زمان دفاع مقدس ناگهان با انبوهی از افراد رو به رو شدیم که حتی جایی برای خون گیری از آنها نداشتیم و برای جامعه جهانی هم این حضور یک نماد شد، الان وقتی هنر به کمک افراد صاحب نظر بیاید و اعتماد مردم به دست بیاید ما دارای پشتوانه اجتماعی و نوعی امنیت اجتماعی خواهیم شد و این دستاورد کمی نیست. خوشبختانه در این امر ان جی او ها ورود کرده اند و هنرمندان هم در کنارشان هستند. یک زمانی تنها مدیای موجود و مهمترینش سینما بود و فقط از این مدیا در این موارد استفاده می شد اما الان مسئولان هم کم کم توانایی مدیاهای دیگر هنری را می شناسند و مدیاهای دیگر هم رشد کرده و می توانیم این فرهنگسازی را جاهایی به جز سینما جستجو کنیم. وی در پایان گفت: چه بسا چنین موضوعاتی با بیان های انتزاعی که در عرصه هنرهای تجسمی است تاثیرگذارتر باشد. چون در هنرهای تجسمی مخاطب بیشتر به سمت و سوی درک خودش از آن اثر هنری می رود. هر چند معتقدم وقتی ما به هنرمند سفارش موضوع بدهیم این چالش زمان می برد تا در درون هنرمند نهادینه شود. چون هنرمند ترجیح می دهد چیزی را خلق کند که سفارش خودش به خودش باشد. قابل لمس بودن آثار جشنواره برای مادر فداکار افسانه خسروی مقدم، مادر هدیه لادن هم درباره قابل لمس بودن این نمایشگاه برای خودش به خبرنگار مهر گفت: برایم آثار نمایشگاه جالب است. تا به حال چنین نمایشگاهی که با این شیوه اهدای عضو را توصیف کند ندیده بودم. بعضی از آثار برایم قابل لمس نیست و باید کسی باشد تا برایم توضیح بدهد اما به هر حال اسمش هنرهای تجسمی است و خود شما باید تجسمش کنید.

وی ادامه داد: برخی از آثار البته برایم خیلی گویاست. شاید برای کسانی که پیوند را درک کرده باشند این نمایشگاه قابل لمس تر باشد. مثلا من اثری را می بینم و با خودم می گویم این اشاره به پیوند ریه هدیه من دارد. نمی دانم کسی که این فضا را درک نکرده از آثار چه برداشتی دارد. از همه جالب تر هم برایم آن اثری بود که روی یک سنگ متن زیبایی درباره اهدای عضو نوشته شده بود.

جشنواره ای در ۶ بخش جشنواره هنرهای تجسمی «نفس» در شش بخش برگزار شده است که در هر بخش هنرمندان به نامی از اعضای هیات انتخاب و داوری بوده اند. قباد شیوا، بیژن صیفوری، مهران زمانی، سیامک فیلی زاده و امیر حسین قوچی بیگ، فرشید مثقالی، محمدعلی بنی اسدی و فرشید شفیعی ، کامبیز درمبخش، جمال رحمتی و بهرام عظیمی، مهران مهاجر، شادی قدیریان و امیر عابدی، محمدحسین عماد، حمید شانس و کوروش گلناری و حمید پازوکی، معصومه مظفری، خسرو خسروی، بهنام کامرانی و ایمان افسریان داوران نخستین دوره جشنواره هنرهای تجسمی نفس هستند. اینها در حالی است که با چرخیدن در میان گالری ها که به صورت تفکیکی آثار شش بخش را به نمایش گذاشته اند، کمتر به اسم شناخته شده ای در میان خالقان آثار بر می خوریم؛ هر چند آثار قابل تامل زیادی در این نمایشگاه برای دیدن است.

در این جشنواره ۵۴ اثر در بخش مجسمه ارائه شده که البته بخش چیدمان هم در این بخش جایگزین شده است. ۲۵ اثر در بخش نقاشی، ۱۹ اثر در بخش گرافیک، ۲۸ اثر در بخش کاریکاتور، ۱۶ اثر در بخش عکس و ۳۴ اثر در بخش تصویرسازی پذیرفته شده است. این نمایشگاه تا اول شهریور ماه در گالری های خانه هنرمندان ایران برای بازدید عموم برپاست.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 109]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن