تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801768587




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ائتلاف سه گانه ایران، ترکیه و روسیه؛ ائتلافی استراتژیک یا همکاری تاکتیکی؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


کارشناسان مسائل سیاسی و بین الملل روس ارزیابی کردند
ائتلاف سه گانه ایران، ترکیه و روسیه؛ ائتلافی استراتژیک یا همکاری تاکتیکی؟
روسیه از سویی به بهبود روابط با ترکیه می پردازد و از سوی دیگر روابط خود را با ایران گسترش می دهد. اما آیا این ائتلاف پایدار خواهد ماند؟
روز نو :  
 
روسیه از سویی به بهبود روابط با ترکیه می پردازد و از سوی دیگر روابط خود را با ایران گسترش می دهد. اما آیا این ائتلاف پایدار خواهد ماند؟

به گزارش روز نو، خبرگزاری روسی "ایتارتاس" با انتشار گزارشی روند بهبود روابط میان سه کشور ایران، روسیه  ترکیه را مورد بررسی قرار داده است. این خبرگزاری می نویسد:"تحلیلگران امیدوارند تشکیل این مثلث استراتژیک تازه باعث تاثیرگذاری بهتر آنان در خاورمیانه و حل منازعات منطقه ای شود. البته میان کارشناسان مختلف در این باره اختلاف نظر جود دارد. امیدواری آن است که تعامل سیاسی و همکاری های اقتصادی در بهترین سطح ممکن حاصل شوند.  
 
 این خبرگزاری معتقد است که این اتحاد سه گانه و برقراری روابط حسنه می تواند نقش مثبتی در غلبه بر بحران سوریه ایفا کند. این خبرگزاری می نویسد:"روز سه شنبه دیدار میان ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسه و همتای ترک او صورت گرفت. نشست سه جانبه میان روسیه ، ایران و جمهوری آذربایجان نیز یک روز پیش از آن در باکو برگزار شده بود. روسیه از سویی در حال گسترش روابط با تهران است و از سوی دیگر نگاه به آنکارا دارد. به نظر می رسد که ایران و ترکیه دو رقیب بزرگ منطقه ای نیز از این ابتکار عمل استقبال کرده اند چنانچه اردوغان رییس جمهوری ترکیه اظهار کرد که مصمم به همکری با ایران و روسیه برای بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه است.  
 
با این حال، این خبرگزاری در ادامه اشاره می کند که به نظر می رسد این همکاری ها تاکتیکی هستند و نه استراتژیک  و در این باره می نویسد:"ولادیمیر ساژین کارشناس ارشد موسسه مطالعات شرقی آکادمی علوم روسیه می گوید:"بدون شک اقتصاد در این میان نقش مهمی ایفا می کند. در بهترین حالت اما می توان انتظار اتحادی تاکتیکی را داشت چرا که اکنن ایران، روسیه و ترکیه هر سه در روابط خود با غرب و امریکا دچار مشکلاتی هستند".  
 
ساژین می افزاید:"از سوی دیگر کشورهایی که صادرات و تولید انرژی دارند با نگاه بلند مدت اقتصادی روابط خود را تنظیم می کنند همان طور که ایران، روسهی و جمهوری اذربایجان در نشت اخیر باکو بر لزوم گسترش همکاری ها تاکید کردند. در این میان ترکیه نیز نیازمند به انرژی است و به همین خاطر به روسیه و ایران نیاز دارد".  
 
ساژین اما هیچ جنبه ژئوپولیتیک تازه ای را در افق این اتحاد نمی بیند  و در این باره می گوید:"همواره این چنین بوده است در جایی که اعراب اکثریت جمعیت خاورمیانه را تشکیل می دهند کشورهای غیر عرب از جمله اسرائیل، ترکیه و ایران مجبور به همکاری با یکدیگر بوده اند این وضعیت در دوران پیش از انقلاب در ایران دیده می شد و اکنون میان ایران  ترکیه دیده می شود. در ایران هم چنین جمعیت بزرگ زبانان آذری زندگی می کنند که در حدود 18 تا 25 میلین نفر از جمعیت 80 میلیونی آن کشور را تشکیل می دهند. روابط اقتصادی میان دو کشر بلند مدت است اما در حوزه سیاسی در دوران پس از انقلاب ایران، آن کشور نتوانسته به دلیل حضور ترکیه در ناتو روابطش را در این حوزه گسترش دهد".  
 
"ایرینا زویاگلسکایا" پژوهشگر مرکز مطالعات اسلامی  عربی در آکادمی علوم روسیه در انستینو مطالعات شرقی آن نهاد اما می گوید:"من فکر نمی کنم اتحاد سه گانه ای شکل گیرد. فکر نمی کنم تعییر استراتژیک عمده ای حاصل شود. من این ائتلاف را یک ائتلاف دوستانه تاکتیکی می دانم نه اتحادی استراتژیک که منجربه تغییر شگرف وضعیت کنونی شود".  
 
او معتقد است که در این ائتلاف اردوغان بیش از پیش به روسیه نیاز دارد و در این باره می گوید:"او اکنون با بحران داخلی مواجه است و تنش هایش با امریکا و اتحادیه اروپا افزایش یافته است. اردوغان یک عملگراست  کسی در این باره توهمی ندارد".تعامل با روسیه، ایران و ترکیه ممکن است بر منازعه سوریه تاثیرگذار باشد. ساژین در این باره می گوید:"ایران در بحران سوریه در کنار روسیه ایستاده است. ترکیه موضع متضادی دارد. اگر هم تغییری ایجاد شود محدود خواهد بود مشکل کردها وجود دارد هم چنین مشکل ترکمن ها که در سوریه و عراق ساکن هستند. من فکر نمی کنم بر سر این مسائل اردوغان حاضر به عقب نشینی از موضع خود شود".  
 
او اما معتقد است  باز شدن باب گفت  گو بر سر این مسائل میان مسکو و آنکارا امر مثبتی خواهد بود. زویاگلسکایا اما معتقد است که اردوغان در زمینه بحران سوریه خطوط قرمز خود را دارد و مهم ترین موضوع بر سر مسئله کردها خواهد بود. او می گوید این سوال مطرح است که او در زمینه مسائل مرزی و مشارکت با اسد تا دوران انتقال قدرت سیاسی به چه میزان حاضر به همکاری خواهد شد. او معتقد است که ممکن است اردوغان حاضر به کاهش حمایت از معارضان سوری شود اما مسئله پیچیده تر از این است.  
 
او معتقد است که احتمال آن وجود دارد که در بلند مدت به دلیل مسائل مرتبط با حوزه انرژی میان ایران و روسیه به عنوان دو رقیب شکاف هایی ایجاد شود.

خرداد





تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن