تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821262875




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عصارخانه شاهی در لیست میراث فرهنگی کشور قرار می گیرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: " عصارخانه شاهی" در لیست میراث فرهنگی کشور قرار می گیرد
بازار اصفهان تا دوره صفویه، حوالی میدان کهنه و چسبیده به مسجد جامع قرار داشت. در منابع تاریخی از رونق این بازار در عهد دیالمه و آل بویه و سلجوقیان، به ویژه دوره ملک شاه سلجوقی(456-485 ه)سخن بسیار رفته است.
نویسنده : راضیه کشاورز 


در این دوره همزمان با ایجاد چهارباغ، میدان جدیدی در مقابل "میدان کهنه" احداث شد که نقش اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و مذهبی مهمی را بر عهده داشت و به نام "میدان نقش جهان" یا "میدان نو" شهرت یافت.
بازار عصارخانه در مسیر بازار بزرگ است که به صورت فرعی از سمت چپ بازار مخلص و پس از عبور از حمام شاه واقع است. این بازار امروز به نام "پاساژ عصارخان" معروف است که در آن بیشتر به شغل زرگری مشغول هستند و کاربری قدیم خود که فروش روغن و دانه های روغنی بوده، از دست داده است.
به منظور آگاهی بیشتر از عصارخانه شاهی اصفهان گفتگویی را با"محمد عیدی - مدیر موزه عصارخانه شاهی و مرکز مطالعات فرهنگ عامه" انجام داده ایم که در پي مي آيد: صنعت عصاری از ايران به كشورهاي ديگر رفته یا بالعکس؟
در مورد کشورهایی که وارد صنعت عصاری شدند، دو روایت است؛بعضی بر این عقیده هستند که این صنعت از ایران به کشورهای دیگر برده شده ولی در روایت دیگری اینطور بیان شده که از کشورهای دیگر به ایران آورده اند. البته توریست های کشورهای اروپایی از جمله:آلمان، اتریش و فرانسه مخصوصا آلمانی ها، که از این عصارخانه بازدید کردند، می گفتند در کشورشان از این عصارخانه ها وجود دارد. همچنین کشورهای آسیای شرقی مثل چین و گردشگران بیشتر منحصر به اروپا هستند.
تاکنون چه اقدامی در جهت معرفی این موزه انجام داده اید؟ در این رابطه با همکاری دفتر تخصصی گردشگریو با هدف معرفی عصارخانه و مشاغل قدیمی که امروز به فراموش شده اند، شعار امسال را"مشاغل و حرف"نامگذاری کردیم و در هفته موزه ها، برنامه ای با عنوان"مشاغل دیروز"تدارک دیدیم تا مکان های تاریخی و مشاغلی که از میدان نقش جهان تا میدان عتیق وجود دارد را معرفی کنیم.
همچنین با توجه به موقعیت موزه و قرار گرفتن در دل بازار اصفهان، عصارخانه شاهی؛ را به عنوان مرکز"مرکز مطالعات فرهنگ عامه اصفهان"معرفی کردیم که با توجه به اینکه تبریز، نیز سرآمد موزه داری در کشور است و بخشی از بازدیدکنندگان موزه، از این شهر هستند وقتی از این اقدام باخبر شدند استقبال کردند. همچنین به هتل ها، مهمانسراها و تورلیدرها برای معرفی عصارخانه به گردشگران و توریست ها ایمیل ارسال کردیمولی هنوز نیاز به حمایت و کار بیشتری دارد.
برنامه های آینده شما برای معرفی موزه عصارخانه شاهی چیست؟
از مهمترین برنامه هایی که در نظر داریم برای آینده انجام دهیم"ثبت عصارخانه شاهی"در لیست میراث فرهنگی کشور است که تعاملات لازم را با تهران در این خصوص انجام داده ایم. ضمن اینکه بسته معرفی عصارخانه در سه سطح کودکان، عوام و متخصصان را ارایه داده ایم که منتظر تایید و تصویب آن هستیم.
چه انتظاری از متولیان حوزه شهر و میراث فرهنگی و دیگر ارگان ها در جهت حمایت از عصارخانه شاهی دارید؟
این عصارخانه ی منحصربفرد؛ متعلق به مردم و کارکرد عامه دارد و زیرنظر سازمان رفاهی، تفریحی شهرداری اصفهان است، مهمترین و حداقل نیاز برای نگهداری این بنا از آسیب، سم پاشی این وسایل در مقابل حشراتاست که از طرف سازمان سالی یکبار انجام می شود.
اخیرا پشت بام را با کاشی مرمت کردیم تا مقاومت بنا و سرما و گرما را بیشتر کنیم. ولی در کل بودجه مورد نیاز برای حفظ و نگهداری این بنا خیلی مهم که برای برنامه هایی که در پیش داریم ناچیز است. برای هر موزه"لیدر"یا"راهنمای موزه"است که به زبان انگلیسی مسلط باشند که در هیچ یک از موزه های سطح اصفهان وجود ندارد.
موقعیت مکانی عصارخانه شاهی، با وجود قرار گرفتن در دل میدان تاریخی نقش جهان، یکی ازپربازدیدکننده ترین آثار باستانی نصف جهانبه خوبی مشخص نیست. اولین نکته قابل توجه در معرفی یک مکان تاریخ، اطلاع رسانی صحیح به بازدیدکنندگان است ولی علیرغم پیگیری های مستمر ، هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است و از مسئولین شهری انتظار داریم ما را حمایت کنند .


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن