تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله چيزى مثل شام و غير آن را بر نماز مقدم نمى‏داشتند و ه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816318711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایگاه مغفول اثرِ آلودگی هوا بر سیاست‌گذاری بخش انرژی!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چندسالی است که ماه‌های سرد سال برای شهر تهران و سایر کلانشهر‌های ایران، فارغ از سردی یادآور آسمانی خاکستری است. آلودگی هوا معضلی چندین و چندساله که هرسال با رسیدن فصل سرما بحث دنباله‌دارش در بین مسئولین و مردم شروع می‌شود. ساختار دولتی نابسمان دراین خصوص بیشتر از آنکه راه‌کاری بیابد توپ را به زمین دیگری می‌اندازد. نبود بودجه کافی برای انجام راه‌کارهها یکی از موضوعاتی است که بسامد آن بین سخنان مدیران زیاد است به عبارتی نه تنها بخش دولتی سیاست‌گذار که تولید‌کنندگان نیز انجام راه‌کارهای جلوگیری از آلودگی را یک هزینه می‌دانند. مدیران شرکت‌های تولید‌کننده خودرو، شرکت ملی نفت به عنوان تامین کننده بنزین، سازمان محیط‌زیست، شهرداری، سازمان کنترل ترافیک و.... همه پیمودن فاصله وضع موجود تا رسیدن به وضعیت مطلوب در زمینه آلودگی هوا را هزینه‌بر می‌دانند و طبیعی است که تا زمان که وضعیت به حالت هشدار نرسد و فشار اجتماعی وارد نشود اراده کافی برای پیمودن این مسیر پرهزینه وجود نخواهد داشت. اما نکته ای که در این بین مغفول مانده است هزینه‌های اقتصادی ناشی از مصرف انرژی در بخش حمل و نقل است که گویی در محاسبات بخش انرژی گم شده است و در نتیجه اینکه متری معین برای تعیین جرایم آلودگی ( جرایم آلودگی برای خودرو ساز ها و جرایم کارخانه‌ها) نیز در اختیار نیست!


اثرات بر سلامت


اولین نکته در خصوص اثرات آلودگی، اثرات مستقیم آنها بر سلامت شهروندان جامعه است. طبق اطلاعات سازمان بهداشت جهانی در سال 2012 آلودگی هوا منجر به مرگ و میر زودرس 7 میلیون انسان شده‌است که 600 هزار نفر ازین تعداد مربوط به کشورهای اروپایی عضو سازمان بهداشت جهانی بوده است. مضاف بر این آلودگی هوا یکی از عوامل اصلی بیماریهای قلبی و عروقی است که کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار میدهد. اثرات بلند مدت آلودگی هوا بر سلامت انسان ناشی از ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون است. ذراتی که میزان آنها در روزهای هشدار تهران خیلی فراتر از خطوط قرمز می‌رود. اگرچه گردش باد و باران شاید روزهای آلوده تهران را کمتر کند ولی اثرات بلند مدت این ذرات مغفول می‌ماند. طبق اطلاعات سازمان بهداشت جهانی درسال 2010 حدود 3.3 میلیون مرگ زودرس در جهان به دلیل اثرات ذرات کمتر از 2.5 میکرون جان تخمین زده می‌شود. در ایران مطالعه در دسترسی وجود ندارد ولی به عنوان مقایسه جالب است بدانیم که این میزان در سال 2010 در روسیه 120 هزار نفر و در ترکیه 36 هزار نفر است.


هزینه اقتصادی


مطالعاتی که سازمان بهداشت جهانی برای کشورهای OECD (سازمان همکاری اقتصادی و توسعه) در سال 2014 انجام داده است حاکی از هزینه حدود 3.5 تریلیون دلار آلودگی هوا ( به قیمت پایه 2010 ) در کشور عضو سازمان است. البته اینکه هزینه‌های اقتصادی بر سلامت و هزینه افراد یک جامعه با واحدهای رایج پولی محاسبه شود محل اختلاف است. اگرچه برخی همچون فرانسوانکه (اقتصاد دان قرن 18) معتقد اند پول ملاک ارزیابی اقتصادی نیست بلکه ابزاری برای اندازه گیری آن است و لذا ارزیابی پدیده های غیر پولی بوسیله پول روش مناسبی نیست اما برخی دیگر از اقتصاد دان ها متعقد اند مرگ زودرس افراد و یا عدم کارایی آنها بر اثر بیماری یا معلولیت سبب کاهش نیروکار توانمند جامعه و کاهش تولید ناخالص داخلی می‌شود و ازین رو می‌توان برای مرگ زود رس و مشکلات سلامتی افراد جامعه هزینه اقتصادی قائل شد. روشی متداول استفاده از تعریف Value of a Statistical Life  است که این روش بر مبنای تمایل مردم به پرداخت هزینه به منظور کاهش خطر مرگ و میر زودرس است.
در ایران آمار رسمی از هزینه اقتصادی اثرات زیست محیطی و مرگ‌های زودرس ناشی از آلودگی هوا وجود ندارد اما بد نیست جهت مقایسه بدانیم که در کشور روسیه هزینه تقریبی اقتصادی ناشی از مرگ و میرهای زودرس در سال 2010 285 هزار میلیون دلار آمریکا بوده است و در ترکیه نیز این میزان 70 هزار میلیارد دلار در سال 2010 بوده است. همه این ها در حالی است که در ایران در سال 93 کل بودجه سازمان محیط زیست 27 میلیارد تومان ( کمتر 10میلیون دلار) بوده است و در بودجه سال جاری این میزان با افزایش 167 میلیارد تومان رسیده است.


سیاست‌گذاری علمی به جای سیاست گذاریِ حرفی


اگر نگوئیم مهم‌ترین مشکل، یکی از جدی‌ترین مشکلات ساختار دولتی ایران سیاست‌گذاری‌های غیر علمی و بدون استناد علمی است. مثلا در خصوص مالیات آلودگی هوا برای بخش صنعت و یا شرکت های خودرو سازی به دلیل نبود پژوهشی دقیق و علمی و مدلی که قیمت‌گذاری صحیحی بکند همواره محل اختلاف و بحث بوده است. تجربه‌ی سیاستگذاری و قیمت گذاری صحیح مانند طرح تراکم قیمت گذاری در لندن که منجر به کاهش پیمایش وسائل نقلیه و کاهش مصرف سوخت شده است و یا طرح معروف CAPP  ( پکیچ سیاستگذاری هوای پاک) می‌تواند مثالهای خوبی برای سیاستگذاران حل مشکل آلودگی هوا باشد تا بیش از این اقتصاد و جامعه متحمل هزینه نشود.


منبع :روزنامه شریف شماره 698










۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن