تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):اى آن كه يادش مايه شرافت و بزرگى ياد كنندگان است و اى آن كه سپاسگزاريش موجب دست يافت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804909485




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا صادرات اسلحه در سکوت انجام می‌گیرد؟/ آمریکا جهان را مسلح می‌کند و هیچکس پاسخگو نیست


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: چرا صادرات اسلحه در سکوت انجام می‌گیرد؟/ آمریکا جهان را مسلح می‌کند و هیچکس پاسخگو نیست
مجله «مادِرجُنز» در گزارشی به بررسی تسلط آمریکا بر بازارهای جهانی اسلحه و عواقب آن در جهان پرداخت.

آمریکا جهان را مسلح می‌کند و هیچگس پاسخگو نیست
به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مجله «مادِرجُنز»، شرکت‌های آمریکایی بازارهای جهانی را به ارزش سالانه 70 میلیارد دلار تحت تسلط خود درآورده‌اند، انتظار می‌رود امری با این گستردگی به اطلاع همگان برسد؛ اما اطلاع رسانی درباره تجارت جهانی اسلحه اینگونه نیست. معمولاً اینگونه فعالیت‌ها یک یا دوبار در سال، زمانیکه آمار سالانه تجاری منتشر می‌شود، به اطلاع عموم می‌رسد.

البته گاهی برخی از جنبه‌های تجارت اسلحه در معدود گزارش‌هایی بررسی می‌شود. برای مثال گزارش‌هایی درباره تأثیر ارسال اسلحه‌های آمریکا از جمله بمب‌های خوشه‌ای به عربستان سعودی یا تأثیر فاجعه بار توزیع این اسلحه‌ها درمیان متحدان آمریکا در سوریه و فروش جنگنده‌های اف-35 به خارجی‌ها منتشر می‌شود. گاهی اوقات نیز اگر یکی از سران کشورهای خارجی برای خرید اسلحه با رئیس‌جمهور آمریکا ملاقات کند، یک یا دو مقاله در تحلیل این اقدام نوشته می‌شود. اما وسعت بسیار زیاد تجارت اسلحه‌های آمریکایی، سیاست‌های پشت این تجارت، شرکت‌های ذی‌نفع و تأثیرات مخرب تجارت اسلحه در جهان هرگز به اندازه کافی بررسی نمی‌شود.

نگارنده گزارش با توجه به مسائل ذکر شده سوالی را مطرح می‌کند: چرا صادرات دیگر کالاهای آمریکایی از جمله فیلم‌های هالیوود، محموله‌های غلات و معاملات بوئینگ به طور کامل پوشش خبری داده می‌شوند؛ اما چرا صادرات اسلحه در سکوت انجام می‌گیرد؟ آیا این پنهان‌کاری به دلیل شرمساری آمریکا از صادرات اسلحه است؟

آمار صادرات اسلحه آمریکا هر کسی را شوکه می‌کند. بنابر جدیدترین گزارش «خدمات پژوهشی کنگره» بیش از نیمی از توافق‌های ارسال اسلحه در سال 2014 متعلق به آمریکا است. حتی روسیه هم که دومین عرضه کننده بزرگ اسلحه در جهان است، از آمریکا عقب مانده است. هرگز پیشرو بودن واشینگتن در صادرات اسلحه چالش‌پذیر نیست. سهم آمریکا در دو دهه گذشته در تجارت اسلحه همیشه بین یک-دوم و یک-سوم بازار جهانی بوده است.
 
«جو ریکسی،» رئیس آژانس فروش اسلحه پنتاگون یا به تعبیر بهتر «آژانس همکاری امنیت دفاعی» ارزش قراردادهای اسلحه پنتاگون در سال 2015 را 46 میلیارد دلار تخمین زده و اعلام کرده احتمالاً در سال 2016 این مبلغ به 40 میلیارد دلار می‌رسد.

فقط مقامات دفاعی که در جریان این قراردادها هستند به مبالغ آنها توجه می‌کنند. شرکت‌هایی مانند «لاکهید مارتین،» «ریتیون» و «جنرال داینامیکس» نیز با توجه به این مبالغ بازارهای جهانی را منبع درآمد عظیم خود می‌دانند. برای مثال در ژانویه 2015 سرمایه‌گذاران از رئیس شرکت لاکهید مارتین پرسیدند آیا توافق هسته‌ای ایران باعث کاهش تنش‌های خاورمیانه و در پی آن کاهش صادرات اسلحه به این منطقه می‌شود؟

رئیس این شرکت در پاسخ به پرسشگران این اطمینان را داد که تحولات خاورمیانه، این منطقه را همچنان به عنوان بازار رو به رشدی برای آنها حفظ خواهد کرد. جای نگرانی نیست، حتی اگر محصولات آنها به مرگبار شدن این تحولات منجر شود. این شرکت تصمیم دارد 25 تا 30 درصد درآمدش را از صادرات اسلحه تأمین کند.

معاملات اسلحه به یک روش زندگی در واشینگتن تبدیل شده‌است. مقامات آمریکایی از رئیس‌جمهور تا مقامات دفاعی و دیگران همیشه نقش فروشنده و مُبلغ اسلحه‌های این کشور را ایفا می‌کنند. آنها در جلسات و سفرهای خود تلاش می‌کنند با پیشنهادها و توافق‌های متعدد از ادامه حیات بوئینگ و لاکهید مطمئن شوند.

نگارنده در پایان می‌نویسد آمریکا همچنان به پیشرو بودن در تجارت اسلحه ادامه می‌دهد. کاخ سفید در این موضوع نقش خود را ایفا می‌کند و پنتاگون نیز شرایط را برای انجام این معاملات فراهم می‌کند و دلارها برای سیر کردن شکم گرسنه پیمانکاران اسلحه وارد کشور می‌شوند.




۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن