تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816963012




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جولان پوشش‌های نامتعارف‌‌ در ضعف اجراي قانون


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جولان پوشش‌های نامتعارف‌‌ در ضعف اجراي قانون
از حرف تا عمل فاصله زيادي وجود دارد...


از حرف تا عمل فاصله زيادي وجود دارد. اين موضوع در حوزه آسيب‌هاي اجتماعي بيش از هر جاي ديگري خودش را نشان مي‌دهد. وقتي يك آسيب اجتماعي به نگراني عمومي تبديل مي‌شود، پليس براي متخلفان خط و نشان مي‌كشد، اما ادامه بروز آسيب مي‌تواند يك پيام روشن داشته باشد و آن اينكه متخلفان و مجرمان فضا را براي فعاليت خود مناسب می‌بینند و پليس هم توان و ابزار مقابله با آنها را ندارد.
اين روزها و همزمان با گرم‌تر شدن هوا، شاهد تردد افرادي در سطح شهرها هستيم كه پوشش آنها شگفتي هر رهگذري را به همراه دارد. اولين پرسشي كه به ذهن مي‌رسد، اين است كه لباس‌هاي اين افراد كجا توليد و در كدام مغازه عرضه مي‌شود و اينكه مگر مجوز ارائه اين لباس‌ها در كشور وجود دارد؟!
  
  نگاه قانون
سردار خليل هلالي، رئيس پليس نظارت بر اماكن عمومي ناجا درباره توليد و عرضه «پوشاك نامتعارف اعم از زنانه و مردانه» گفته است: برابر قانون مصوب سال ۶۵، لباس هايي كه داراي علائم مشخص گروه‌هاي ضداسلام يا انقلاب هستند، در صورت توليد، توزيع، فروش و استفاده در ملأ عام، جرم شناخته شده و مجازات‌هايي ‌براي متخلفان در نظر گرفته شده است. وي با اشاره به موضع قانون در اين رابطه گفت: تعطيلي محل كسب براي فروشنده از مدت سه تا شش ماه و جريمه نقدي بين 50 تا 100 هزار تومان از اين جمله است. براي واردكنندگان يا توليدكنندگان پوشاك‌هاي نامتعارف هم مجازات هايي در نظر گرفته شده است.
  
 دهن‌كجي به اجراي قانون
به نظر مي‌رسد مجازات‌هاي پيش‌بيني شده ‌ امروز، بيشتر به طنز زمانه شباهت دارد تا تنبیه فردي كه مرتكب اين تخلف مي‌شود. پرداخت جريمه يكصدهزار توماني براي متخلفي كه سود سرشاري از عرضه كالاي خود به جيب مي‌زند، اصلاً به حساب نمي‌آيد. متخلفان راه تعطيلي محل كسب و كار خود را هم به خوبي يافته‌اند؛ چراكه با پلمب محل كارشان به سادگي خوردن يك ليوان آب، محل ديگري را حتي بدون نياز به مجوز قانوني راه اندازي مي‌كنند. اين بدان معني است كه هزينه ارتكاب جرم در كشور پايين است؛ چراكه فرد بعد از رفع تخلف مي‌تواند بار ديگر به حرفه قبلي خودش برگردد يا جايي را حتي بدون داشتن مجوز و با دادن رشوه داير كند؛ موضوعي كه دادستان تهران نيز روز گذشته در نشست با برخي اصناف اعلام كرد و گفت كه هزار واحد صنفي بدون داشتن مجوز مشغول فعاليت در شهر هستند.
 
  هشدار دادستان
دادستان تهران تأكيد كرد كه عرضه البسه منقوش به علائم گروه‌هاي فاسد و منحرف را ‌مجرمانه دانست و گفت: عرضه پوشاك معضلي است كه مردم متدين را به گلايه وا داشته و برخي افراد سودجو در اين عرصه دخالت دارند. جعفري دولت‌آبادي نقش اتحاديه‌هاي صنفي را در سه حوزه پيشگيري، انجام وظيفه ذاتي و درخواست حمايت قضايي‌ تبيين كرد و اظهار داشت: اتحاديه صنفي ويترين اصلي است و مردم تمامي مشكلات صنوف را بر عهده آنان مي‌دانند. بنابراين اتحاديه‌ها بايد در حوزه پيشگيري مقتدرانه عمل كنند و ضمن تقويت نظارت خود بر واحدهاي صنفي نسبت به پلمب واحدهاي متخلف اقدام كنند.
 
  نقد بر عملكرد
يكي از راه‌هاي موفقيت متخلفان در اين بين، ضعف و كمبود امكانات دستگاه‌هاي نظارتي خصوصاً پليس است. پليس زماني دست به كار مي‌شود كه كالايي نامتعارف توليد و عرضه می‌شود. يعني تا اينجاي كار متخلفان اصلي سود خود را به جيب زده‌اند. تجربه هم نشان مي‌دهد كه بازديدهاي پليس سنتي و رندومي است. آنها منتظر اعلام يك گزارش مي‌مانند و بعد نيروهايشان را براي بازديد و جمع‌آوري كالاهاي عرضه شده از پيشخوان مغازه‌ها به صف مي‌كنند كه خيلي وقت‌ها زيان آن به جيب فروشندگان خرد مي‌رود كه از محتواي كالايي كه عرضه مي‌كنند هم خبر ندارند. در بهترين حالت پليس براي اين كار طرح‌هاي سنتي خودش را اجرا مي‌كند كه متخلفان، تقويم اجراي آن را به خوبي مي‌دانند.
  
 ابقا در شيوه سنتي
 سردار هلالي با اشاره به اجراي طرح نظارت رسته‌اي و فعالان حوزه پوشاك در سراسر كشور از سوي اين پليس گفت: طرح مذكور تمامي فعالان حوزه پوشاك را شامل مي‌شود و تا پايان تابستان ادامه دارد؛ طرح نظارت بر فعالان پوشاك از برنامه‌هاي مستمر پليس نظارت بر اماكن عمومي بوده و در تقويم اين پليس وجود دارد. در سه ماه نخست امسال، بيش از ۲ هزار و ۸ فقره بازديدهاي مشترك از واحدهاي صنفي توليد و عرضه پوشاك از سوي بازرسان اتحاديه و ناجا انجام مي‌شود كه قريب به ۹ هزار و ۵۰۰ فقره تذكر به واحدهاي متخلف داده شده است. ثبت تذكر در پرونده مالك واحد صنفي متخلف كه اقدام به اصلاح فرايند تخلف كرده، مرحله اول كار و در صورت تكرار تخلف، نسبت به اعمال قانون و تعطيلي محل كسب برابر قانون اقدام مي‌شود.
  
 پايين بودن هزينه تخلف
 حقيقت اين است كه هزينه ارتكاب اين تخلف‌ها بايد آن قدر زياد باشد تا متخلفان جرئت ارتكاب تخلف را نداشته باشند. بروز اين تخلف‌ها حكايت از ضعف ابزار اجراي قانون در جامعه دارد.  تجهيزات و توان پليس نيازمند تقويت و حمايت است تا راهكارهاي خود را از سنتي به مدرن تبديل كند و گرنه هر روز كه مي‌گذرد بايد شاهد لباس‌هاي نامتعارف در شهر باشيم. چيزي كه اين روزها به وفور يافت مي‌شود.






تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن