واضح آرشیو وب فارسی:مهر: استاد گرافیک و داور انتخاب نشان تبریز ۲۰۱۸:
تبریز ۲۰۱۸ نیازمند ایجاد مکان های فرهنگی است
شناسهٔ خبر: 3722996 - دوشنبه ۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۵
استانها > آذربایجان شرقی
.jwplayer{ display: inline-block; } تبریز - استاد برجسته گرافیک تبریز، با تاکید بر لزوم ایجاد مکان های فرهنگی در تبریز گفت: برای آغاز آیین تبریز ۲۰۱۸، دست کم باید ۲۰ تا ۳۰ نگارخانه گشوده شود. خبرگزاری مهر - گروه استان ها: تبریز شهری است که از دیرباز جایگاهی مهم و قابل توجه در بین شهرهای بزرگ ایران داشته و همواره بستر رخدادهای موثر بر روندهای اجتماعی و فرهنگی ایران بوده است. از اثرگذاری تبریز و تبریزی ها در برهه های مختلف تاریخ ایران که بگذریم، جایگاه والای این شهر کهن در ساحت فرهنگ و هنر ستودنی و غیر قابل اغماض و انکار است، شاخص هایی که تبریز را به یکی از مهدهای تمدن و فرهنگ ایرانی تبدیل کرده و بروز و ظهور هنرمندان و فرهنگ دوستان شهیر در این شهر نیز گواهی روشن بر این ادعاست. و اینک تبریز در ادامه این مسیر طلایی خود به ایستگاهی با نام پایتخت گردشگری جهان اسلام در ۲۰۱۸ رسیده، جایی که قرار است شهر اولین ها میزبانی شایسته باشد برای میهمانان داخلی و خارجی و در این میان ایجاد بسترهای این میزبانی موضوعی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. با توجه به آنچه که در مورد پیشینه فرهنگی و هنری این شهر ذکر شد، توجه به این حوزه از اولویت های جذب گردشگران بویژه از کشورهای خارجی، امری لازم و ضروری است، موضوعی که در گفت و گوی خبرنگار مهر با «کریم زینتی» از هنرمندان برجسته گرافیک تبریز به آن پرداخته شده و در کنار آن موضوع انتخاب نشان تبریز ۲۰۱۸ و حاشیه های آن نیز مورد بررسی قرار گرفته است. * گفت و گو را از اولویت های فرهنگی تبریز ۲۰۱۸ آغاز کنیم، نگاه شما در این خصوص معطوف به چه موضوعاتی است؟ هر گردشگری که به کشور ما آمده، فرهنگی بوده و گردشگران برای دیدن بناهای تاریخی، تحقیق و آشنایی با فرهنگ به این آب و خاک میآیند و انسانهای با ارزش و برجسته ای از اقصی نقاط جهان برای دیدن تمدن ما به کشورمان آمدهاند بنابراین وظیفه داریم مسئله فرهنگ را تا ۲۰۱۸ در تبریز برجسته کنیم. تبریز به عنوان شهری فرهنگی که در سال ۲۰۱۸ به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام میزبان گردشگران داخلی و خارجی خواهد بود، نیازمند ایجاد مکان های فرهنگی است و به عقیده بنده تنها برای آیین آغاز تبریز ۲۰۱۸، حداقل باید ۲۰ تا ۳۰ نگارخانه گشوده شود که از همینجا و از طرف هنرمندان گرافیست تبریزی، آمادگی خود را برای پر کردن فضای این نگارخانه ها اعلام می کنیم. * به عنوان یکی از اعضای هیات داوران انتخاب نشان تبریز ۲۰۱۸ نظرتان در خصوص طرح انتخابی چیست؟ باید برای این نشان با نظارت طراح و گروه طراحی دفترچه هویت بصری ایجاد شود تا افراد ناشی با استفادههای نادرست از نشان تبریز ۲۰۱۸ به آن آسیب نزنند و فضاهایی مانند تیشرت، کارت سینه، کلاه، پوستر و بنر باید در دفترچه هویت بصری مشخص شود وگرنه در ارائه نشان ضعف خواهیم داشت. سازمان میراث فرهنگی باید پیگیر این امر باشد وگرنه هرکس بر اساس سلیقه خودش نشانه را به کار میگیرد و زیباییاش از بین خواهد رفت و باید دستور داده شود که تا سال ۲۰۱۸ در تمام کارهای چاپی و تبلیغاتی تبریز از این نشان هم استفاده شود. من خودم به صورت خودجوش در تمام کارهایم نشان تبریز ۲۰۱۸ را استفاده میکنم. به هرحال کار باید به دست مردم برسد و مردم هم آن را ببینند. * انتقادهای وارده به نوع داوری انتخاب نشان تبریز ۲۰۱۸ و حواشی آن را چگونه ارزیابی می کنید؟ البته در فراخوان نشانه ضعفهایی بود که این انتقادها به ضعف کمیته اجرایی برمیگردد و بهتر بود از همان مرحله فراخوان کار را به دست افراد کاردان میسپردند تا این حواشی هم پیش نمیآمد. آوردن نام داورها در فراخوان بسیار مهم است تا جایی که خیلی ها به خاطر اسم داورهاست که کار میفرستند و شاید اگر همان ابتدا اسم داورها میآمد به جای ۶۵۰ اثر، ۳۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال میشد و کارهای ضعیف همان ابتدا حذف میشدند. متاسفانه ۲ روز مانده به داوری با من تماس گرفتند و چند داور دیگر را هم بنده شخصا پیشنهاد دادم و به هرحال معتقد هستم که این نشان برای گردشگری بسیار شایسته است و هرچند شاید نتواند لوگوی ویژه تبریز باشد اما از نظر فرم و رنگ برای گردشگری مناسب و هوشمندانه طراحی شده است. * روند انتخاب نشان تبریز ۲۰۱۸ به چه صورت بود؟ حدود ۶۵۰ آرم به دبیرخانه رسیده بود که در مرحله اول انتخاب هبچکدام از داورها همدیگر را ندیدند و هرکدام در آتلیه خود ۵۰ اثر را انتخاب کردند و از میان آن ۵۰ اثر هم رتبه های یک تا پنجم را نیز مشخص کردند و در مرحله دوم، آثار انتخابی داوران به دبیرخانه ارسال شد و در آنجا هم به شکل شورایی داوری و کار نهایی انتخاب شد. آثاری که داوری میکردیم اسمی نداشتند اما در نهایت خوشحالم که نشانه انتخابی کار یک تبریزی بوده چون روح شهر را بهتر میشناسد و البته اگر این کار را مرحوم ممیز هم انجام میداد، حتما یکسری افراد به آن ایراد میگرفتند زیرا عادت کردهایم مخالف باشیم اما مخالفت دلیل بر سواد نیست. * به عنوان یک هنرمند برجسته گرافیک چه ویژگیهایی را می توانید برای نشان انتخابی تبریز ۲۰۱۸ نام ببرید؟ رنگها و فرمهای نشان حس بسیار خوبی منتقل میکنند و در مورد نوشته زیرش هم با اینکه من شخصا با نوشتار لاتین در نشانههای فارسی مخالفم اما به اقتضای مورد استفادهاش که فضایی بینالمللی است، مشکلی ندارد. در خصوص بناهای به کار رفته در نشان نیز باید یادآور شد که مسجد کبود به عنوان فیروزه جهان اسلام بنای بسیار مهمی از نظر مذهبی است و میدان ساعت نیز بنایی است که خیلی از ما با آن خاطره داریم، ساعتهایمان را با آن کوک کردهایم و هر روز با آن روبرو شدهایم و مقبره الشعرا هم با اینکه اثری معاصر است، اما عرفایی که آنجا دفن شدهاند هرکدام لنگری نه فقط برای ایران، که برای کل جهان هستند و این بناها همیشه دیده می شوند. برخی می گویند چرا بازار در نشانه استفاده نشده که باید در پاسخ گفت از دیدگاه گرافیکی، فرم بازار در این طرح جواب نمیدهد و فرمهای این اثر بسیار زیبا و سیال هستند و هم برای ما هم برای میهمانان و مسافران خاطره سازند. همچنین حضور ابر در اثر بسیار مهم است زیرا در هیچکدام از کارهای ارسال شده به دبیرخانه اشارهای به ابر نشده بود در حالی که ابرهای تبریز برای هر گردشگری هیجان انگیزند و تبدیل به نوعی نماد برای این شهر شدهاند و توجه مسافران را جلب میکنند و طراح اثر انتخابی این را فراموش نکرده است.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]