واضح آرشیو وب فارسی:مهر: یک هفته با بازیهای رایانهای؛
پیش لرزههای ورود «پوکمون» به ایران/ کپیکاری بازیها غیرمجاز شد!
شناسهٔ خبر: 3719689 - پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱
فرهنگ > صنایع فرهنگی
.jwplayer{ display: inline-block; } رسانههای ایرانی پیش از ورود رسمی بازی «پوکمون گو» به کشور، تب این پدیده نوظهور در بازار جهانی بازیهای رایانهای را به ایران رساندند. خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ: در هفتهای که گذشت خبرهای حوزه بازیهای رایانهای بیش از هر چیز تحت تأثیر موج گزارشها و تحلیلهای مرتب با فراگیری تب «پوکمون گو» در جهان قرار داشت. بازیای که در کمتر از دو هفته پس از عرضه رسمی در بازار، تبدیل به یک پدیده جهانی شد و علاوهبر سود میلیاردی برای سازندگان، تعداد بسیار زیادی از گیمرها را هم به خود مشغول کرد. هر چند کمپانی عرضه کننده این بازی هنوز کشورهای بسیاری مانند ایران را از نظر نرمافزاری پشتیبانی نمیکند اما موج خبری فراگیری این پدیده در کشور آمریکا و برخی کشورهای اروپایی پیش از خود این بازی کشور ما را هم در بر گرفت. طی هفته گذشته رسانههای بسیاری در ایران از پدیده «پوکمون گو» نوشتند و همین کافی بود تا پای مدیران و سیاستگذاران هم به میدان اظهارنظر باز شود. شروط ایران برای عرضه رسمی «پوکمون گو» یکی از مهمترین اظهارنظرهای رسمی درباره این پدیده جهانی صحبتهای مدیرعامل بنیاد ملی بازِهای رایانهای در گفتگو با خبرگزاری مهر بود که طی آن خبر از نامهنگاری رسمی ایران با سازندکان «پوکمون گو» داد و گفت: برای عرضه این بازی دو شرط را مدنظر داریم که البته هنوز به صورت رسمی به سازندگان بازی اعلام نشده است. وی در تشریح این شروط گفت: یکی اینکه باتوجه به حجم اطلاعات ثبت شده کاربران در فضای این بازی، سرور اصلی آن حتماً باید در ایران باشد و دوم اینکه نقاط تفریحی و مقاصد هدفگذاری شده در سراسر کشور برای تگ شدن در این بازی هم باید با هماهنگی و همکاری بنیاد مشخص شود. نباید نقاطی برای کاربر معین شود که از لحاظ موازین و قوانین کشور منعی برای حضور کاربر در آنجا وجود داشته باشد. مانند مراکز نظامی و امنیتی. کریمی قدوسی ادامه داد: اگر سازندگان این بازی به دنبال ورود رسمی به ایران هستند باید این موارد را مدنظر داشته باشند اما با توجه به نامهنگاریای که داشتیم آنچه از واکنش آنها برمیآمد به صورتی بود که احساس نمیکنیم در شرایط فعلی برنامهای برای ورود به ایران داشته باشند. کارنامه بهاره بنیاد ملی بازی ها به روایت آمار همزمان با اخبار و گزارش های مرتبط با پوکمون بنیاد ملی بازیهای رایانهای گزارشی هم عملکرد خود در بهار 95 منتشر کرد. براساس این گزارش ستاد مبارزه با بازیهای غیرمجاز در بهار ۹۵ موفق به جمعآوری بالغبر ۷۲ هزار بازی غیرمجاز از بازار شده که از این میزان حدود ۱۱ هزار بازی سهم تهران و ۶۱ هزار بازی سهم شهرستانها بوده است. در کنار عملکرد این ستاد، معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای هم اعلام کرده است در بازه زمانی بهار ۹۵ تعداد ۱۸۵ مجوز برای بازیهای رایانهای خارجی و ۱۹ مجوز برای بازیهای ایرانی صادر کردهاست. کپیکاری غیرمجاز شد خبر جالب دیگر در حوزه بازیهای رایانهای در هفته گذشته این بود که معاونت نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهی اعلام کرد؛ بازیهای «ماد» دیگر مجوز نشر نمیگیرند. معاون نظارت و ارزشیابی بنیاد ملی بازیهای رایانهای از تیمها و افرادی که کار مادسازی انجام میدهند دعوت کرد تا در حوزه ویرایش بازیهای خارجی فعالیت کرده و به جمع ویرایشگران تایید شده بنیاد ملی بازیهای رایانهای بپیوندند. بازیهای «ماد» بازیهایی هستند که به واسطه دستکاری و دخل و تصرف در نسخه اصلی بازیها امکان عرضه غیرمجاز و بدون رعایت کپیرایت بازیها را به دست آوردهاند. دبیر جشن ششم بازیسازان منصوب شد طی هته گذشته با حکمی از سوی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای متین ایزدی به عنوان دبیر ششمین جشنواره بازیهای رایانهای تهران انتخاب شد. جشنواره بازیهای رایانهای تهران، مهمترین و بزرگترین رویداد فرهنگی این حوزه شناخته میشود که طی آن برترین بازیهای ایرانی مشخص شده و تندیس غزال زرین دریافت میکنند. متین ایزدی در حالی به عنوان دبیر ششمین دوره از جشنواره انتخاب شد که سال گذشته نیز همین مسوولیت را برعهده داشت. تأخیر در جشن بازیسازان تنها چند روز بعد از انتصاب دبیر جشن ششم بازیسازان بود که متین ایزدی خبر از تغییر زمان برگزاری این رویداد داد و اعلام کرد: اختتامیه این دوره از جشنواره بر خلاف رویه سالهای گذشته در 5 اسفند 95 برگزار میشود. متین ایزدی دلیل این جابهجایی در زمان برگزاری جشنواره را دو استدلال محکم دانست و افزود: نخستین و سادهترین دلیل آن است که بهترین بازیهای سال بایستی آخر سال معرفی شوند نه اواسط سال. ایزدی استدلال دوم را بسیار مهمتر دانست و تشریح کرد: با برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای تهران در انتهای فصل تابستان، فرصت طلایی انتشار بازیها در بهار و تابستان از ناشران و بازیسازان سلب میشود. از آنجایی که جشنواره باید به جریان بازیسازی کشور و معرفی بهتر بازیها به بازار کمک کند، گرفتن فصل طلایی فروش بازی از بازیهای ایرانی کار درستی نبود. وی ادامه داد: با برگزاری جشنواره در اسفند ماه هر دو قشر بازیسازان موبایلی و رایانههای شخصی نفع خواهند برد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]