تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسادت نمى ورزد، منافق حسادت مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798722044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‏‎دهد خروج 300 میلیون مترمکعب روان آب از بروجرد / ضرورت تسریع در احداث سدهای آبسرده و شهید بروجردی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‏‎دهدخروج 300 میلیون مترمکعب روان آب از بروجرد / ضرورت تسریع در احداث سدهای آبسرده و شهید بروجردی
خبرگزاری فارس: خروج 300 میلیون مترمکعب روان آب از بروجرد / ضرورت تسریع در احداث سدهای آبسرده و شهید بروجردی
خروج سالانه 300 میلیون مترمکعب روان آب در شهرستان بروجرد ظرفیت بزرگی در این حوزه بشمار می‎رود که باید با شیوه‎های مختلف مهار و استفاده شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از بروجرد، خروج حجم سالانه 300 میلیون مترمکعب روان آب از این شهرستان به معنای از دست دادن ظرفیت بسیار عظیمی در حوزه آب است. حجم ذخیره‎ای تقریبی 86 میلیون مترمکعبی آبی که قرار است پس از احداث در پشت دو سد شهید بروجردی و آبسرده جمع شود، به جذب بخش قابل توجهی از منابع آبی بروجرد کمک می‎کند. بر این اساس تسریع در روند احداث سدهای شهید محمد بروجردی و آبسرده ضرورتی انکارناپذیر برای مهاربخشی از روان آب‎های حوزه بروجرد در همین شهرستان است. با توجه به تعیین حجم تقریبی 70 میلیون مترمکعبی آب سد گلرود اهتمام مسؤولان استانی و شهرستانی و نمایندگان با هدف قرار دادن اجرای این پروژه در دستور کار دولت زمینه را برای مهار هرچه بیشتر و ذخیره روان آب‎ها فراهم می‎کند. از سویی با توجه به نقش آبیاری سنتی مزارع و باغات در افزایش حجم روان آب‏‎های خروجی از حوزه شهرستان بروجرد باید مسؤولان امر تدابیری اتخاذ کنند، تا گرایش کشاورزان به استفاده از شیوه‎های آبیاری نوین حداکثری شود. نباید این نکته مهم را از نظر دور داشت که هرگونه اهمال در خصوص مهار روان آب‎ها در صورت تداوم خشکسالی‏‌ها مشکلات متعددی را در حوزه آب شرب، کشاورزی و صنعتی ایجاد می‎کند.

*شیوه‎های آبیاری نوین جایگزین روش غرق‎‏آبی شود یکی از شهروندان بروجردی گفت: بسیاری از کشاورزان همچنان شیوه غرق‎‏آبی را برای آبیاری مزارع خود استفاده می‎کنند، حال آنکه این روش آن هم با حجم بالای اتلاف آب دیگر مرسوم نیست. حسین ترابی با اشاره به اینکه حجم استفاده از شیوه‎های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی بروجرد قابل توجه نیست، اظهار کرد: مادامی که نسبت به اتلاف منابع آبی بی‎تفاوت باشیم، نمی‎توانیم در خصوص برنامه‎ریزی برای ذخیره و مهار روان آب‎ها صحبت کنیم. وی ادامه داد: مسؤولان و کشاورزان باید این واقعیت را به عینه لمس کنند که تداوم خشکسالی‎ها آن هم با شرایط کنونی استفاده نادرست از منابع آبی در آینده ممکن است، اراضی کشاورزی بروجرد را به برهوتی خشک و لم یزرع تبدیل کند. *احداث سدهای آبسرده و شهید بروجردی سرعت گیرد یکی دیگر از شهروندان بروجردی گفت: روند احداث سدهای آبسرده و شهید بروجردی بر اساس برنامه‌ریزی‎های انجام شده برای تکمیل و بهره‎برداری از آنها کند است. شاهین نظامی اظهار کرد: طولانی شدن زمان بهره‎برداری از این دو سد به معنای از دست دادن حجم بسیار عظیمی از روان آب‎ها طی سال‎هایی است که مردم شهرستان بروجرد در انتظار احداث و تکمیل سدهای آبسرده و شهید بروجردی به سر می‎برند. وی ادامه داد: اکنون که نیاز شهرستان بروجرد نسبت به وجود سد به خوبی احساس شده است، دیگر نباید شاهد روند کند و لاک پشت‎وار احداث این دو پروژه مهم و حیاتی باشیم. این شهروند بروجردی تاکید کرد: اکنون زمان آن فرا رسیده است که مسئولان ارشد شهرستانی و نمایندگان مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی با تقویت مطالبه‎‏گری اعتبارات لازم به منظور تکمیل این دو پروژه را سرعت ببخشند.

*آبیاری سنتی به هدر رفت آب کمک می‎کند مدیر امور منابع آب شهرستان بروجرد گفت: بر اساس آمارها حجم آب خروجی از حوزه این شهرستان به صورت روان آب سالانه حدود 300 میلیون متر مکعب است. غلامحسین بنادری اظهار کرد: استفاده از شیوه آبیاری سنتی مزارع کشاورزی و باغات یکی از عواملی است که در هدر رفت آب در حوزه شهرستان بروجرد نقش زیادی دارد. وی عنوان کرد: استمرار شیوه‎های آبیاری سنتی و اتکا به استفاده از شیوه غرق‎آبی در نهایت زمینه را برای کاهش راندمان آبیاری در بین مزارع فراهم می‌کند. مدیر امور منابع آب بروجرد به وجود رودخانه‎های دائمی و فصلی در این شهرستان اشاره و خاطرنشان کرد: رودخانه‎های سراب سفید، گلرود ونایی و آبسرده در زمره رودخانه‎های دائمی و اصلی شهرستان قرار دارند. بنادری با اشاره به اینکه رودخانه سیلاخور زهکش اصلی شهرستان بروجرد است، تاکید کرد: همچنین رودخانه دینار آباد ماهیت فصلی دارد و آب آن دائمی نیست. وی اضافه کرد: عدم استفاده از روان آب‎های سطحی شهرستان بروجرد در اثر نبود سدهای مخزنی مطمئنا تاثیر منفی در حوزه کشاورزی به جای می‎گذارد.

*ضرورت اعمال سیاست‎هایی با هدف حفظ روان آب‎ها مدیر امور منابع آب بروجرد ادامه داد: خروج روان آب‎ها از حوزه این شهرستان به معنای از دست دادن ثروتی گرانبها و بی‎بدیل است، بنابراین باید سیاست‎هایی با هدف حفظ این منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آنها اعمال شود. بنادری احداث سد را یکی از شیوه‎های پربازده به منظور حفظ منابع آبی برشمرد و گفت: نگهداری و مهار 210 میلیون متر مکعب از مجموع روان آب‎های حاصل از رودخانه‌های دائمی حوزه شهرستان بروجرد علاوه بر جذب اندوخته‎ای بزرگ و ارزشمند تاثیر مثبتی روی منابع آبی دیگر همچون چشمه‎ها و قنوات دارد. وی با اشاره به روند احداث سدهای آبسرده و شهید محمد بروجردی در حوزه شهرستان بروجرد بیان کرد: تکمیل این دو سد نقش قابل توجهی در ذخیره بخش زیادی از روان آب‎ها خصوصا در فصول غیر زراعی و استفاده در فصول زراعی ایفا می‎کند.

*حجم ذخیره‎ای 86 میلیون متر مکعبی سدهای آبسرده و شهید بروجردی مدیر امور منابع آب بروجرد تاکید کرد: حجم ذخیره آب دو سد آبسرده و شهید بروجردی به ترتیب حدود 70 و 16 میلیون متر مکعب است، به عبارت دیگر این دو سد پس از تکمیل روند ساخت قدرت ذخیره قریب به 86 میلیون متر مکعب روان آب را دارند. بنادری اظهار کرد: درصورتی‌که احداث سد گلرود مجددا در دستور کار دولت قرار گیرد، اتکا روی حجم ذخیره‎ای تقریبی 70 میلیون متر مکعبی آب در پشت این سد منابع آبی حوزه شهرستان بروجرد را بسیار قوت می‎بخشد. وی عنوان کرد: از سویی موافقت دولت به منظور احداث و بهره‎برداری از سد گلرود زمینه را برای توسعه و بهبود کشت بسیاری از اراضی حوزه این سد فراهم و به تقویت کشاورزی بروجرد کمک می‎کند.

*عواید سدهای آبسرده و شهید بروجردی در حوزه‎های آب شرب و کشاورزی مدیر امور منابع آب بروجرد یادآور شد: در زمینه مهار آب‏‎های سطحی وزارت نیرو تولی‎گری ساخت سدهای بلند را بر عهده گرفته است و احداث سدهای کوتاه نیز در اختیار مدیریت جهاد کشاورزی و منابع طبیعی است. بنادری تصریح کرد: اتمام روند احداث و بهره‏‎برداری از دو سد آبسرده و شهید بروجردی علاوه بر رفع نیازها در حوزه کشاورزی زمینه را برای تامین بخشی از آب شرب شهر بروجرد و روستاها در دراز مدت فراهم می‎کند. وی ادامه داد: در کنار فراهم کردن شرایط تسهیل احداث سدهای آبسرده و شهید بروجردی و کمک به تکمیل آنها در بازه زمانی معقول گرایش به سمت استفاده از شیوه‎های نوین آبیاری به تقویت منابع آبی بروجرد کمک بیشتری می‎کند. مدیر امور منابع آب بروجرد خاطرنشان کرد: از سویی درصورتی‌که نیاز اعتباراتی دو سد آبسرده و شهید محمد بروجردی به موقع برآورده شود، پیشرفت فیزیکی این دو پروژه سرعت می‎گیرد، البته اقدامات نمایندگان بروجرد در مجلس شورای اسلامی در پیگیری به منظور تخصیص اعتبارات به منظور سرعت بخشیدن به روند احداث سدهای این شهرستان قابل تقدیر است. بنادری اظهار کرد: در کنار اهتمام برای تکمیل و بهره‎برداری از دو سد یاد شده باید راهکارهای دیگری که زمینه را برای استفاده بیشتر از منابع آبی شهرستان فراهم می کند، در دستور کار قرار گیرد. وی عنوان کرد: تشکیل تعاونی آب‎بران که در قالب آن کشاورزان به نوعی تقسیم و توزیع آب را مدیریت می‎کنند، از راهکارهای جلوگیری از هدر رفت آب  است.

ضرورت ممانعت از کشت محصولات آب‎دوست مدیر امور منابع آب بروجرد بیان کرد: تشکیل این تعاونی علاوه بر تاثیر مثبت در حجم آب‏‎های سطحی زمینه را برای تقویت منابع آب چاه‌ها نیز فراهم می‏‎کند. بنادری پوشش انهار زراعی تا محدوده مزرعه را راهکاری دیگر برای جلوگیری از هدر رفت آب و بالا بردن بازده آبیاری خواند و افزود: ساخت بندهای انحرافی با هدف تقسیم و توزیع آب راهکاری دیگر برای تقویت منابع آبی و جلوگیری از هدر رفت آب‏‎های سطحی است. وی اطلاع‌رسانی به کشاورزان با هدف استفاده بهینه از آب‎های سطحی و زیرزمینی را راهکاری مهم و تاثیرگذار دانست و ادامه داد: امروزه میزان آگاهی کشاورزان مبنی بر استفاده حداقلی از آب برای آبیاری مزارع آن هم با استفاده از روش‏‎های مدرن آبیاری افزایش یافته است. این مسؤول تاکید کرد: فعالیت جهاد کشاورزی و امور منابع آب و استفاده از ابزارهایی همچون رادیو شهری، روزنامه‎‏های محلی، نصب بنر و اطلاع‌رسانی در روستاها زمینه را برای تحقق اهداف یاد شده فراهم می‎کند. بنادری خاطر نشان کرد: از سویی امور منابع آب بروجرد با جلوگیری از حفر و استفاده از چاه‎های غیرمجاز و ممانعت از اضافه برداشت آنها به منظور حفظ هرچه بیشتر منابع آبی اقدام می‎کند. وی تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارها در این زمینه با هدف استفاده بهینه از منابع آب برخورد قاطعانه با کشاورزان بومی و غیربومی در کشت محصولات آب‎دوست و غیراستراتژیک نظیر پیاز، سیب‌زمینی و هندوانه است. مدیر امور منابع آب بروجرد تصریح کرد: در سایه تحقق اهداف و راهکارهای یاد شده زمینه برای بهره‌‌گیری حداکثری از منابع آبی رو و زیر زمینی در این شهرستان فراهم می‎شود. --------------------------- گزارش از: مژگان شمس --------------------------- انتهای پیام/85012/ر40/

95/02/30 :: 00:05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن