تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804532620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نظارت بر برجام و فشار منطقه ای، راهبرد دولت جدید آمریکا


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: نظارت بر برجام و فشار منطقه ای، راهبرد دولت جدید آمریکا
با نزدیک شدن به انتخابات آمریکا به نظر می‌رسد هردو کاندیدا، کمابیش از یک راهبرد مشابه در قبال ایران و برجام پیروی می‌کنند، اما این راهبرد چیست؟
به گزارش خبرنگار سیاست خارجی، گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در سالهای اخیر پرونده هسته‌ای ایران جز مهمترین مسائل سیاست خارجی ایالات متحده بوده است به نوعی که دولت آمریکا تمام تلاش خود را برای حل مسئله هسته‌ای ایران و بنا به تعبیر خودشان «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» انجام داد تا اینکه در نهایت، پس از چندین سال مذاکره و رایزنی به امضای برجام در تیرماه سال گذشته ختم شد. از همان زمانی که طرف‌های مذاکره کننده مشغول تنظیم متن توافق بودند بحث ضمانت اجرایی، یکی از مهمترین مسائلی بود که طرف ایرانی برآن تأکید می‌کرد چرا که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش بود و این نگرانی وجود داشت که دولت آینده از اجرای برجام سر باز زند. حال با گذشت یکسال از حصول توافق وین و نزدیک شدن رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا به مرحله آخر، با نگاهی به نظرات کاندیداهای انتخاباتی می‌توان آینده برجام را در کاخ سفید تا حدودی پیش بینی کرد.


نظارت بر برجام و فشار منطقه ای، راهبرد دولت جدید آمریکا



**تداوم اجرای توافق برای حمایت از اسرائیل

هیلاری کلینتون در دورانی که تصدی وزارت خارجه را بر عهده داشت ترتیب برگزاری چند جلسه محرمانه با ایران را در کشور عمان داد که در قالب آن گفت‌وگوها، چارچوب مذاکرات هسته‌ای در شکل جدید، تعیین و از سوی طرفین پیگیری شد.
وی پس از اجرایی شدن برجام در یک سخنرانی ضمن تبریک این پیروزی دیپلماتیک به اوباما، گفت: «به نقش خود در آغاز این فرایند دیپلماتیک افتخار می‌کنم.»
اما نگاه او به توافق هسته‌ای به نوعی سرسختانه تر از اوباماست، کلینتون به شدت معتقد است که با اجرای برجام جلوی برنامه هسته‌ای ایران گرفته شده و همچنین به ایران هشدار داد که «ایالات متحده آمریکا هرگز به شما اجازه نخواهد داد که به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنید.» کلینتون همچنین در سخنرانی خود در کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل تأکید کرد، آمریکا باید به اجرای تحریم‌های موجود ادامه دهد و به‌خاطر حمایت مالی از تروریسم و انتقال غیرقانونی سلاح، نقض حقوق بشر و حملات سایبری تحریم‌های بیشتری علیه ایران و سپاه پاسداران اعمال کند.»

 برخی از این دست موضع گیری های کلینتون بیشتر یادآور نظرات جمهوری خواهان است که رویکرد رادیکال‌تری نسبت به مسائل سیاسی دارند.
شاید بتوان گفت این اظهارات سرسختانه تا حد زیادی برای اطمینان دادن به متحدان آمریکا، بیان می شوند به خصوص که کاندیدا ها در زمان انتخابات بیش از هر موقع به حمایت های لابی های مختلف نیازمندند. کلینتون بر همین مبنا اعلام کرده که: «من بعنوان رییس جمهور، هر آنچه از اقدامات که برای حفظ امریکا و متحدانش لازم است را بکار خواهم بست. در تصمیم گیری برای  اقدام نظامی نیز من لحظه‌ای تردید نخواهم کرد.»


نظارت بر برجام و فشار منطقه ای، راهبرد دولت جدید آمریکا



اوباما از همان روزهای اول ریاست جمهوری‌اش، خلاف «جورج بوش» پسر بنا را بر تعامل گذاشت که نتیجه‌اش تضعیف موقعیت عربستان و کم‌رنگ‌شدن منافع اسرائیل در منطقه شد. با وجود اینکه "هیلاری کلینتون" به این دلیل که نماینده حزب دموکرات است، مشخصا نمی تواند به‌ کل ناقض سیاست‌های اوباما باشد، اما باید گفت که کلینتون بر خلاف اوباما - که عضو راستگرای حزب دموکرات است -، به جناح چپ این حزب تعلق دارد ، همچنین این هم باید در نظر گرفته شود که کلینتون زاده نیویورکی است که بیشترین یهودی‌های آمریکا یعنی حدود سه‌میلیون‌نفر را در خود جای داده است و دقیقا به همین دلیل ارتباطات خاصی با یهودیان و اسرائیل دارد. وی  اعلام می‌کند که نگرانی اسرائیل را در خصوص بحث توافق درک می‌نماید و می‌افزاید:«من اگر فکر می‌کردم که این توافق، اسرائیل را در خطر بزرگتری قرار می‌دهد حتی برای یک لحظه هم از آن پشتیبانی نمی‌کردم.»
در نتیجه به عقیده ی کارشناسان انتخاب این چهره که اتفاقا به‌عنوان بانوی اول، سابقه سکونت در کاخ سفید را هم دارد، موجب خواهد شد که آمریکا نزدیکی خاصی با اسرائیل داشته باشد و به‌نوعی شرایط سال‌های ١٩٩٢ تا ٢٠٠٠ که همسرش، رئیس‌جمهور بود، تکرار خواهد شد. هیلاری کلینتون همواره خود را متعهد به حفظ امنیت و بقای اسرائیل دانسته و معتقد است آمریکا و اسرائیل باید از همیشه به هم نزدیکتر باشند. وی همچنین قول داده که در ماه اول ریاست جمهوری‌اش میزبان نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در کاخ سفید باشد.
از سوی دیگر هم، عربستان نیز روی شخص کلینتون برای پیروزی‌اش سرمایه‌گذاری‌های بسیاری کرده است. چندی پیش وزیر دفاع سعودی اعلام کرد که عربستان بیش از 20 درصد از هزینه‌های تبلیغات انتخاباتی کلینتون را تأمین کرده است این امر نشان از رابطه عمیق وی با عربستان دارد، در همین راستا چندی پیش "برنی سندرز" دیگر کاندیدای حزب دموکرات با اشاره به کمک های مالی عربستان سعودی به "بنیاد کلینتون" ، هیلاری را جیره خوار عربستان دانسته بود. کلینتون همچنین در واقع می‌خواهد پیوند آمریکا و متحدان سنتی‌اش را قوی‌تر کند و سردی روابط با عربستان را که در دوره ی اوباما به وجود آمده، تاحدودی کمتر کند. اما به نظر می رسد که همان‌طور که هم‌پیمانی آمریکا و عربستان تداوم خواهد داشت، در مواقع لزوم تذکرهایی هم از سوی کاخ سفید به سعودی ها داده شود. به هر حال واقعیت این است که سیاست های مداخله جویانه عربستان تا حدی حتی با نظرات مقام های آمریکایی مغایر است، بر همین مبنا اخیراً هیلاری کلینتون در توصیه به عربستان گفته که «حمایت مالی مستقیم» شهروندان‌شان از سازمان‌های بنیادگرا را متوقف کنند، و به‌ویژه از عربستان خواسته که تمرکز خود از درگیری‌های یمن به مقابله با داعش برگرداند.
اما با ابن وجود قدر مسلم آن است که کلینتون در تنش تهران و ریاض، جانب عربستان را می‌گیرد.


**ترامپ و اعمال تحریم بیشتر

اما دونالد ترامپ که پرچم «ایران هراسی» را بدست گرفته و از دستیابی ایران به بمب اتمی و «هولوکاست هسته‌ای» سخن می‌گوید معتقد است که توافق هسته‌ای «فاجعه بار و ناقص» است او در ابتدای رقابت های انتخاباتی‌اش گفته بود در صورت رسیدن به کاخ سفید برجام را پاره خواهد کرد، او معتقد است: «با توافق هسته‌ای موجودیت اسرائیل احتمالا دوام چندانی نمی‌ آورد، این فاجعه است و ما باید از اسرائیل محافظت کنیم.» او با وجود اینکه همواره مذاکره کنندگان آمریکایی را به ساده لوح بودن و نیرنگ خوردن از مذاکره کنندگان ایران متهم کرده و به شدت مخالف برجام است، اما بعد ها اعلام کرد که درصورت رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا توافقنامه را پاره نمی‌کند بلکه به اجرای آن نظارت خواهد داشت. او همچنین ادعا کرده که با بهره گیری از تحریم‌های سنگین‌تر مجددا ایران را پای میز مذاکره آورده و در جهت بهتر کردن توافق گام بر می‌دارد.به این ترتیب تلویحا گفته ی پیشین خود را نقض کرد.


نظارت بر برجام و فشار منطقه ای، راهبرد دولت جدید آمریکا


اما فارغ از پارادوکس هایی که در اظهارات ترامپ وجود دارد، او نیز مانند کلینتون خود را متعهد به حفظ امنیت اسرائیل می‌داند و با لابی های صهیونیستی ارتباط تنگاتنگی دارد. گفته می شود که "جارد کوشنر"، داماد 35 ساله‌ی یهودی ترامپ و مالک روزنامه «نیویورک آبزرور» پیش از برگزاری کنفرانس سالانه لابی اسرائیلی آیپک در ماه گذشته، به این نامزد جمهوری‌خواه توصیه کرده بود در سخنرانی خود حرف‌هایی بزند که به بهبود روابطش با اسرائیل و جامعه یهودیان آمریکا کمک کند. وی حتی از ترامپ خواست، برخلاف روش مرسومش، سخنرانی خود در کنفرانس آیپک را به‌دلیل حساسیت بالای آن از روی نوشته بخواند. عده ای کوشنر را مهمترین حلقه ی وصل ترامپ به لابی های صهیونیستی می دانند.
ترامپ همچنین در سخنرانی در آیپک اعلام کرد :  «در مقابل تلاش تهاجمی ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و سیطره بر آن» می‌ایستد. «ایران در عراق، سوریه، لبنان و یمن مشکل‌ساز است» و با حمایت از حزب الله و حضور در سوریه مشکل بسیار بزرگی برای عربستان سعودی و همینطور اسرائیل خواهد بود.
ترامپ همچنین با اشاره به آزمایش‌های موشکی ایران مدعی شد: «هدف ایران از این کار، نه‌تنها ترساندن اسرائیل بلکه ترساندن اروپا و حتی آمریکاست اما ما اجازه نمی‌دهیم چنین اتفاقی رخ دهد و اجازه نمی‌دهیم این اتفاق برای اسرائیل نیز رخ دهد».
در هر حال ترامپ وعده داده که در صورت پیروزی، با حمایت‌های همه‌جانبه‌ ی خود تبدیل به نزدیکترین دوست اسرائیل شود. هچنین او معتقد است که باید با سایر کشورها خصوصا متحدان آمریکا روابط دوستانه‌تر و محکم تری برقرار کرد. او در این راستا گفته است با متحدانمان در جهان اسلام که با خطر خشونت اسلام افراطی روبرو هستند همکاری نزدیکی برقرار خواهد کرد و برای شکست داعش با عربستان تعامل برقرار می کند، البته سعودی ها نظر مساعدی دربازه ی ترامپ ندارند، چراکه وی را تحقق بخش منافع خود نمی دانند و ترامپ هم تا کنون موضع گیری چندان مثبتی نسبت به عربستان نکرده و نظر واقعی وی در مورد این کشور مشخص نیست. با این حال دست کم رویکرد مقابله گر ترامپ نسبت به ایران برای سعودی ها خوشایند می نماید.


نظارت بر برجام و فشار منطقه ای، راهبرد دولت جدید آمریکا



در پایان باید گفت که ترامپ و کلینتون با وجود اینکه دو حزب متفاوت را نمایندگی می کنند، هر دو کما بیش رویکرد مشابهی در قبال برجام دارند، البته در این مسیر پیش بینی رفتار آینده ی کلینتون را تا حدودی آسان تر است چرا که وی یک دوره در راس دستگاه سیاست خارجی ایالات متحده قرار داشت و عملکرد او در آن دوره را می توان تا حدودی به عنوان معیار پیش بینی رفتارش در صورت رسیدن به ریاست جمهوری در نظر گرفت،همچنین وی بارها حمایت خود را از توافق هسته ای اعلام کرده، اما این مسئله در مورد ترامپ چندان صدق نمی کند، البته دست کم با توجه به اظهاراتش می توان اورا هم به کلیت توافق پایبند دانست. اما از سوی دیگر، در یک نگاه کلی تر به راهبرد سیاست خارجی ایالات متحده، با وجود اینکه ابزارهاي حقوقي در نظام بين‌الملل در برابر ايالات متحده آمريكا به عنوان يكي از اعضاي دائم شوراي امنيت كارساز نيست، اما واضح است که به مصلحت نخواهد بود كه هر يك از اين دو كانديدا پس از ورود به كاخ سفيد و نشستن بر كرسي رياست‌جمهوري بخواهند برخلاف تعهدات خود در برنامه اقدام جامع مشترک عمل نمايند. بر اين اساس اگر آمريكا برخلاف تعهداتش عمل نمايد به‌طور قطع ناقض تعهدات خواهد بود و به عنوان يك دولت ناقض حقوق بين‌الملل شناخته مي‌شود و اعتبار سياسي آن در نظام بین الملل به خطر خواهد افتاد. بنابراین  هیچیک از کاندیدا ها در راستای نقض برجام حرکت نخواهند کرد اما هردو اعمال نظارت سخت و سنگین بر برنامه ی هسته ای ایران را پیگیری می کنند و احتمالا در این مسیر اعمال تحریم های جدید در دستور کار قرار گیرد.
تقویت روابط با رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی هم به عنوان متحدان مهم آمریکا در منطقه، راهبرد منطقه ای دولت آینده‌ی ایالات متحده خواهد بود. بدین ترتیب به نظر می رسد، چه کلینتونِ دموکرات انتخاب شود، چه ترامپِ جمهوری‌خواه، راهبرد اعمال فشار و محدودیت بیشتر بر ایران - در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی - بیش از پیش توسط ساکن جدید کاخ سفید پیگیری شود.


گزارش از: محمدعلی صارمی




۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن