تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى جبرئيل با وحى به نزدم مى‏آمد، نخستين چيزى كه به من القا مى‏كرد، بسم اللّه‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821052804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرار 8 کودتاچی به یونان


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: صدای تیراندازی شدید در اطراف مقر فرماندهی ستاد مشترک ارتش ترکیه در آنکارا به گوش می رسد. بر اساس این گزارش، برخی از کودتاگران تعدادی از افسران ارتش را در داخل مقر فرماندهی ستاد مشترک به گروگان گرفته‌اند.

به گزارش تراز ، گروه طرفدار کودتا در پایگاه دریایی «گولجوک» کنترل ناوچه را در اختیار گرفت و فرمانده آن را به گروگان گرفتند.جدیدترین اخبار از وقایع ترکیه را در ذیل بخوانید. اخبار از جدیدترین آنها به قدیمی‌ترین آن چیدمان شده است:

15.33 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه با ارسال یک پیام به تلفن همراه شهروندان ترکیه، از آنها خوسات که با قدرت برای دموکراسی و صلح ایستادگی کنند. این پیام با نام کامل وی یعنی رجب طیب اردوغان برای مردم ترکیه فرستاده شده بود و همچنین از آنها خواسته شده بود که علیه عوامل کودتا به خیابان‌ها بیایند.

۱۵:۲۹: برخی منابع اعلام کردند که یونان حاضر نشده است به هشت نفر از عوامل کودتا که با بالگرد به این کشور فرار کرده‌اند، پناهندگی بدهد.

۱۵:۱۸: گروه طرفدار کودتا در پایگاه دریایی «گولجوک» کنترل ناوچه را در اختیار گرفت و فرمانده آن را به گروگان گرفتند.

وزارت خارجه ایران: از دولت منتخب مردم ترکیه حمایت می‌کنیم.

۱۴:۴۰ منابع خبری از فرار ۸ نظامی ترکیه با یک بالگرد به یونان و ارائه درخواست پناهندگی سیاسی خبر دادند. به گفته منابع خبری، مقامات یونانی این ۸ تن را بازداشت کرده‌اند.

۱۴:۳۲ علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت که موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران محکومیت اقدام کودتاگران و حمایت از دولت قانونی این کشور و احترام به رای و خواست مردم است.

۱۳:۵۳ تیراندازی شدید در اطراف مقر ستاد مشترک ارتش ترکیه؛ شبکه خبری الجزیرة گزارش داد که صدای تیراندازی شدید در اطراف مقر فرماندهی ستاد مشترک ارتش ترکیه در آنکارا به گوش می رسد. بر اساس این گزارش، برخی از کودتاگران تعدادی از افسران ارتش را در داخل مقر فرماندهی ستاد مشترک به گروگان گرفته‌اند.

۱۳:۵۲ بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه: حوادث جمعه شب لکه ننگی بر دموکراسی ترکیه بود؛ وی کشته شدن برخی نیروهای امنیتی و پلیس و همچنین تعداد غیرنظامی را به تسلیت گفت. نخست‌وزیر ترکیه در ادامه گفت خدا را شکر که بلایی بزرگ را با پشتوانه ملت دفع کردیم. وی تصریح کرد: بر اثر این کودتا در مجموع ۱۶۱ جان باخته و ۱۴۴۰ زخمی شده‌اند. تاکنون ۲۸۳۹ کودتاگر دستگیر شده‌اند ... حدود ۲۰ نفر از کودتاگران کشته شده و ۳۰ نفر نیز زخمی شده‌اند.

۱۳:۴۷: شبکه الجزیره همچنین گزارش کرد که ۱۵ تانک ارتش با حمایت نیروهای پلیس برای وارد شدن به استانبول اماده می‌شوند.

۱۳:۴۰: شبکه الجزیره همچنین گزارش کرد که تیراندازی شدید در نزدیک مقر فرماندهی ستاد مشترک ارتش ترکیه رخ داده است. تعدادی از عوامل کودتا با نفوذ به داخل ساختمان ستاد مشترک ارتش، تعدادی از افسران را گروگان گرفتند. این شبکه همچنین گزارش کرد، گروههایی از مردم به سمت ساختمان ستاد مشترک به راه افتاده‌اند.

۱۳:۳۹: الجزیره گزارش کرد که یک وزیر ترکیه اعلام کرد وضعیت کشور ۹۰ درصد تحت کنترل است اما برخی از فرماندهان ارتش هنوز گروگان هستند.

۱۳:۳۶: «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در خصوص وقوع یک شورش دیگر در این کشور هشدار داده است و اعلام کرد که ممکن است یک شورش دیگر رخ بدهد.

۱۳:۲۲: خبرگزاری فرانسه گزارش کرد که آخرین آمار کشته‌های حوادث ترکیه به ۱۹۰ نفر افزایش یافته است.

۱۳:۱۱: رئیس جدید ستاد مشترک ارتش ترکیه در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که تعدادی از نیروهای امنیتی و سربازان نیروی هوایی در پس کودتا بودند و در این کودتا تاکنون ۹۰ نفر از جمله ۴۷ غیرنظامی کشته شدند و ۱۱۵۴ نفر نیز زخمی شدند.

وی ادامه داد که طراحان کودتا تعداد زیادی از فرماندهان ارتش را به مکانی نامعلوم انتقال دادند. وی همچنین اعلام کرد که کودتای نظامی شکست خورد و دموکراسی بر ترکیه حاکم است.

۱۳:۰۱: خبرگزاری آناتولی اعلام کرد با بازداشت فرمانده تفنگداران آبی-خاکی «ازمیر»، تعداد ژنرال‌های بازداشت شده به ۱۹ نفر افزایش یافته و همچنین فرمانده سابق نیروی هوایی نیز به جرم خیانت محاکمه خواهد شد.


۱۲:۴۱ ژنرال امیت دوندار، فرمانده موقت ستاد مشترک ارتش ترکیه ضمن اعلام شکست کودتا در ترکیه از کشته شدن ۱۰۴ تن از کودتاچیان خبر داد. وی همچنین اعلام کرد که کودتاچیان چندین فرمانده ارشد ارتش را به گروگان گرفته و به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند. وی تاکید کرد که کودتا را عناصری از نیروهای هوایی ترکیه و برخی از نیروهای امنیتی انجام داده‌اند. وی در ادامه گفت که طی این عملیات ناکام کودتا، کودتاچی‌ها ۴۱ پلیس، ۲ سرباز و ۴۷ غیرنظامی را به قتل رسانده‌اند.

ترکیه مرز خود با بلغارستان را بست؛ وزارت خارجه بلغارستان ضمن هشدار به شهروندان خود نسبت به انجام هرگونه سفری به ترکیه، اعلام کرده است که ترکیه ۳ گذرگاه مرزی با بلغارستان را بسته است.

۱۲:۱۱ فرماندهان لشکر ۴۹ و دوم تکاور ارتش ترکیه بازداشت شدند؛ ژنرال «یونس کوتامان» فرمانده تیپ ۴۹ تکاور و ژنرال اسماعیل گونیشار فرمانده لشکر دوم بازداشت شدند.

بازداشت این دو فرمانده ارشد ارتش ترکیه در ارتباط با تلاش برای کودتا علیه دولت این کشور صورت گرفته است.

۱۲:۱۰ پنتاگون: تحولات ترکیه تاثیری بر پایگاه هوایی اینجرلیک نداشته است.

۱۲:۰۷ بن‌علی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه از مردم خواهش کرد همچنان در میدان‌ها حضور داشته باشند و آن را ترک نکنند.

۱۲:۰۰ کلینتون خواستار حمایت از دولت غیرنظامی و منتخب ترکیه شد؛ هیلاری کلینتون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز جمعه در سخنانی در واکنش به کودتای نظامی در ترکیه، تاکید کرد: من از دولت غیر نظامی و منتخب ترکیه حمایت می کنم. وی افزود: من با نگرانی زیادی تحولات ترکیه را دنبال می کنم. ما باید از همه بخواهیم تا به قانون، نهادهای مدنی و حقوق و آزادی های اساسی انسانی احترام بگذارند و از دولت منتخب و غیر نظامی ترکیه حمایت نمایند.

۱۱:۵۷ ترکیه اجرای حکم اعدام در مورد کودتاچیان را بررسی می‌کند؛ معاون نخست وزیر ترکیه تاکید کرده که دولت این کشور اجرای مجدد حکم اعدام در مورد طراحان کودتا را بررسی می‌کند.

۱۱:۵۴ طرفداران اردوغان در وین اتریش به خیابان‌ها آمدند؛ به دنبال کودتای نظامی شب گذشته در ترکیه حدود ۴ هزار نفر از طرفدارن رئیس جمهور این کشور در وین اتریش شب گذشته اعتراضاتی را به صورت صلح آمیز برگزار کردند.

۱۱:۵۳ فرمانده تیپ تفنگداران ترکیه در ازمیر بازداشت شد؛ خبرگزاری رسمی ترکیه آناتولی اعلام کرد که مقامات این کشور فرمانده تیپ تفنگداران دریایی ترکیه را در ازمیر بازداشت کردند. بر اساس این گزارش وی برای بازجویی درباره تلاش برای مشارکت در کودتا علیه دولت ترکیه بازداشت شد.

۱۱:۴۱ رئیس شورای اروپایی: هیچ جایگزینی برای دموکراسی در ترکیه وجود ندارد؛ دونالد تاسک رئیس شورای اروپایی امروز شنبه در سخنانی در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست آسیا- اروپا در مغولستان، تاکید کرد: تنشها و چالشها برای ترکیه را نمی توان با اسلحه حل و فصل کرد. وی تصریح کرد: کودتاهای نظامی هیچ جایگاهی در ترکیه مدرن ندارد. هیچ جایگزینی برای دموکراسی و اجرای قانون وجود ندارد.

۱۱:۳۸تماس تلفنی وزیر خارجه با همتای ترک/ ظریف در جریان آخرین تحولات ترکیه قرار گرفت؛ در پی بروز بحران سیاسی در ترکیه و انتشار اخباری مبنی بر کودتا در این کشور، دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی دیشب و بامداد امروز در دو نوبت با «مولود چاووش اغلو » همتای ترک خود تلفنی گفتگو کرد. طی این تماس‌ها، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان آخرین تحولات و روند اتفاقات در ترکیه قرار گرفت.

۱۱:۳۵آخرین آمار از کشته شدن ۹۰ تن و زخمی شدن ۱۱۵۰ نفر در پی کودتای ترکیه خبر می‌دهند.

۱۱:۲۸ ۱۵۶۳ نفر از نیروهای مسلح ترکیه که در جریان کودتای این کشور نقش داشته‌اند بازداشت شدند.

۱۱:۲۴ شهروندان ترکیه با حمل پرچم‌های این کشور به سمت مقر ستاد مشترک ارتش درحال حرکت هستند.

۱۱:۲۳ دولت آلمان با توجه به کودتای نظامی در ترکیه با تاکید بر اینکه باید به نظم دموکراتیک در این کشور احترام گذاشته شود حمایت خود از دولت منتخب ترکیه را اعلام کرد.

۱۱:۲۲ خبرگزاری رسمی ترکیه از تسلیم شدن ۲۰۰ سرباز در مقر فرماندهی ارتش ترکیه خبر داد.

۱۱:۰۹پلیس تمام راه های منتهی به کاخ ریاست جمهوری را بسته است و از ورود هر گونه ماشین را ممانعت میکند. اطراف کاخ ریاست جمهوری در آنکارا با وجود آن که فضا متشنج نیست اما نیم ساعت پیش صدای درگیری های مسلحانه به گوش رسید. این که درگیری بین چه کسانی رخ داده و چه نتایجی در بر داشته معلوم نیست. در ساختمان ستاد کل ارتش هم درگیری ها ادامه دارد و اگرچه پراکنده اما صدای شکلیک گلوله ها به گوش می رسد. آخرین اطلاعات از کشته شدن ۹۰ نفر خبر میدهد.

۱۱:۰۸ منابع خبری می گویند که هاکان فیدان، رئیس اطلاعات ترکیه در سلامت کامل است و در تمام طول شب گذشته با اردوغان رد ارتباط آن به آن بوده است.

۱۱:۰۷ خبرنگار تسنیم در آنکارا: مجلس ترکیه با وجود آنکه ساختمانش تبدیل به یک خرابه شده اما در آن جلسه تشکیل دادند. رئیس مجلس با بیان یان که این یک اقدام خائنانه بوده است گفت حتی در دوره های جنگ نیز مجلس مورد تعرض قرار نگرفته بود اما کودتاچیان دیروز این تعرض را به دموکراسی کردند. اما نمایندگان مجلس از ترک مجلس خودداری کرده و مقاومت کردند. وزیر دادگستری ترکیه به سخنرانی در مجلس پرداخت. او گفت که هیچ مدام از کودچیان نتوانسته اند که در هیچ یک از شهرها وارد ساختمان های امنیت ملی شودند و نیروهای امنیتی مقاومت کرده اند.

۱۱:۰۱ رویترز به نقل از برخی منابع اعلام کرد که سازمان اطلاعات ترکیه به منظور متوقف ساختن عملیات‌های کودتاگران در استانبول و آنکارا درحال همکاری با نیروهای امنیتی است.

۱۰:۵۹ وزارت خارجه کره جنوبی به شهروندان خود توصیه کرد به دلیل تلاش برای کودتا در ترکیه از سفر به این کشور امتناع کنند.

۱۰:۵۰ دستگاه اطلاعاتی ترکیه اعلام کرد که مقرش در آنکارا هدف حمله هوایی قرار گرفته است.

۱۰:۳۰ ژنرال ممدوح حق بیلن فرمانده ستاد ارتش ترکیه در منطقه اژه واقع در غرب ترکیه بازداشت شد.

۱۰:۱۱ فتح‌الله گولن، متهم اصلی به طرح‌ریزی این کودتا تلاش برای کودتا در ترکیه را به شدت محکوم کرد.

۹:۵۷ فرودگاه‌ها و وسایل حمل ونقل عمومی ساعاتی پس از کودتا در استانبول فعالیت خود را مجددا از سر گرفتند.

۹:۳۸ مقام ارشد ترک: حملات به پارلمان و کاخ ریاست‌جمهوری تا اندازه زیادی متوقف شده است.

۹:۳۰ نیروهای دولت ترکیه اعلام کردند که مقر اصلی ارتش این کشور را به کنترل خود آوردند.

۹:۳۰ وزارت کشور ترکیه ۳۴ افسر این کشور از جمله ۵ ژنرال را به اتهام دست داشتن در کودتا برکنار کرد.

۹:۲۹ دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای به کودتای نظامی در ترکیه واکنش نشان داد و در آن مداخله ارتش در امور دولتی این کشور را غیرقابل قبول خواند.

۹:۱۵ وزیر دادگستری ترکیه اعلام کرد که ۷۵۴ تن از نظامیان طرفدار کودتا ساعاتی پس از تلاش برای کودتا بازداشت شدند.

۹:۱۴ ارتش ترکیه، بامداد امروز- شنبه- دستوراتی مبنی بر عقب‌نشینی فوری نیروهای ترکیه‌ای مستقر در عراق، صادر کرد.

۹:۰۴ بر اثر اصابت موشک به نزدیکی مقر ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا، ۵ تن کشته شدند.

۹:۰۰ بیانیه جدید کودتاجیان در ترکیه: همچنان برای ادامه مبارزه مصمم هستیم/ مردم در منازل بمانند.

۸:۵۴ وزارت دادگستری ترکیه اعلام کرد که در حوادث شب گذشته در ترکیه ۶۰ تن کشته و ۳۶۶ نفر دیگر بازداشت شدند.

۸:۴۶ بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که نیروهایش کنترل اوضاع را در این کشور به دست گرفته‌اند.

۸:۴۵ جنبش گولن، که از سوی دولت ترکیه به تلاش برای کودتای نظامی متهم شده است، این اتهام را رد و تأکید کرد: این جنبش با هرگونه مداخله مسلحانه در امور داخلی کشور مخالف است.

۸:۴۵ جنگنده‌های اف ۱۶ ترکیه تانک‌های متعلق به کودتاچیان را در نزدیک کاخ ریاست جمهوری ترکیه در آنکار هدف قرار دادند.

۸:۴۴ نخست وزیر ترکیه اعلام کرد که فرمانده ارتش این کشور به عنوان رئیس جدید ستاد مشترک انتخاب شده است.

۸:۰۶ مقر ریاست جمهوری ترکیه در آنکارا با دو فروند موشک هدف قرار گرفت. 
 
 



منبع: الف







زمانبندی انتشار: 26 تير 1395 - 18:13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن