تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815154853




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گراني روغن نباتي در روزهاي ارزاني مواد اوليه !


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: گراني روغن نباتي در روزهاي ارزاني مواد اوليه !
با وجود اينكه بر اساس آمار بانك مركزي طي سال‌هاي اخير نرخ تورم روند كاهشي داشته است و نرخ جهاني روغن خام كه ۹۰ درصد از مواد اوليه توليد روغن ايراني را تأمين مي‌كند طي چهار سال گذشته كاهش يافته است، افزايش ۹ درصدي قيمت روغن تأييد شد.


با وجود اينكه بر اساس آمار بانك مركزي طي سال‌هاي اخير نرخ تورم روند كاهشي داشته است و نرخ جهاني روغن خام كه ۹۰ درصد از مواد اوليه توليد روغن ايراني را تأمين مي‌كند طي چهار سال گذشته كاهش يافته است، افزايش ۹ درصدي قيمت روغن تأييد شد.
ايران براي توليد انواع روغن نباتي به روغن خامي نياز دارد كه بر اساس آمارهاي رسمي تقريباً ۹۰ درصد آن وارداتي بوده و تنها ۱۰ درصدش از طريق توليد دانه‌هاي روغني در مزارع كشور تأمين مي‌شود. اما با وجود كاهش حدود ۳۲ درصدي نرخ جهاني انواع روغن خام طي چهار سال اخير، كاهش حدود ۱۷ درصدي نرخ تورم سالانه در سال‌هاي روي كار آمدن دولت يازدهم و تك رقمي شدن آن در ماه گذشته، ستاد تنظيم بازار درمقابل درخواست صنايع روغن نباتي تسليم شد و با گراني ۹ درصدي قيمت‌ها موافقت كرد.
اين در حالي است كه بر اساس نرخ‌هاي جهاني، قيمت هر كيلوگرم روغن خام در سال گذشته با 6/12 درصد كاهش نسبت به سال ۱۳۹۳ به كيلويي حدود ۸۸ سنت معادل 2هزار و 600 تومان در بازارهاي جهاني رسيد كه با نگاهي به قيمت اين محصول طي سال‌هاي گذشته مي‌توان دريافت كه قيمت هر كيلوگرم روغن خام به طور ميانگين در سال‌هاي ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ نيز رو به كاهش بوده است، چراكه همين آمار رسمي نشان مي‌دهد قيمت هر كيلوگرم از اين محصول استراتژيك در سال گذشته نسبت به سال‌هاي ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به ترتيب ۳۲ تا ۲۲ درصد نسبت به سال گذشته ارزان‌تر شده است.
از سوي ديگر نيز بر اساس آمار رسمي منتشر شده نرخ تورم سالانه از خرداد ماه سال ۱۳۹۲ تا خرداد ماه امسال از 9/35 درصد به 7/9 درصد رسيده است اما قيمت روغن نباتي در كشور با وجود كاهش حدود ۱۷ درصدي نرخ تورم نه تنها ارزان‌تر نشده بلكه مدت‌هاست صنايع از دولت درخواست افزايش قيمت داشتند كه بالاخره پس از كش و قوس‌هاي فراوان، اجازه داده شد قيمت روغن نباتي تا ۹ درصد افزايش يابد.  البته پيش از اين صنايع روغن نباتي اعلام كرده بودند به رغم كاهش نرخ‌هاي جهاني و تأثير حدود ۷۰ درصدي روي قيمت تمام شده توليد روغن نباتي، هزينه تمام شده اين محصول به عوامل ديگري نيز مانند دستمزد، انرژي، هزينه‌هاي سربار و هزينه‌هاي حمل و توزيع بستگي دارد كه تأثير ۳۰ درصدي روي قيمت تمام شده آن دارد اما طي سه سال گذشته به‌رغم افزايش قيمت اين عوامل، قيمت روغن نباتي افزايش پيدا نكرده است.
به گزارش ايسنا، علي‌اكبر مهرفرد، قائم مقام بازرگاني وزير جهاد كشاورزي با بيان اينكه در صورت تأييد پيشنهاد افزايش قيمت صنايع روغن نباتي در سازمان حمايت از توليد‌كنندگان و مصرف‌كنندگان پس از ماه رمضان به تصويب ستاد تنظيم بازار مي‌رسد و ابلاغ مي‌شود، گفته بود كه طي ماه‌هاي گذشته قيمت روغن‌ خام در بازارهاي جهاني قدري افزايش يافته و صنايع نيز معتقدند به غير از قيمت‌هاي جهاني ساير هزينه‌هاي توليد مانند دستمزد، هزينه انرژي و غيره براي آنها افزايش يافته است.
اما به نظر مي‌رسد  حتي در صورت افزايش قيمت جهاني روغن خام در ماه‌هاي گذشته، نرخ تورم داخلي سالانه و نرخ جهاني روغن خام طي سال‌هاي اخير همواره روند كاهشي داشته است؛ بنابراين افزايش قيمت اين محصول در شرايطي كه آنها در سال‌هاي ارزاني تعديل قيمتي را روي محصول‌شان به نفع مصرف‌كنندگان اعمال نكردند، عادلانه نيست.  يكي ديگر از نكات جالب توجه اين است كه طي سال‌هاي اخير و پيش از ارائه درخواست افزايش قيمت صنايع روغن به ستاد تنظيم بازار تا كنون، روغن نباتي از سوي كارخانه‌هاي توليدي مشمول تخفيف‌هاي ويژه‌اي تا سقف ۲۵ درصد شده است؛ به گونه‌اي كه برخي از برندهاي معتبر روغن‌ براي افزايش متقاضيان خود اقدام به اعمال تخفيف‌هاي ويژه كردند و به عنوان مثال با خريد سه بطري يك ليتري روغن مايع، يك بطري رايگان به مشتري داده مي‌شد و اين به معني همان تخفيف ۲۵ درصدي است! سؤال اينجاست كه اگر براي صنايع روغن، فروش محصول‌ با قيمت‌هاي كنوني سودي ندارد و براي افزايش هزينه‌هاي توليدشان درخواست افزايش قيمت داشتند، چرا محصولشان را با تخفيف مي‌فروشند و به اصطلاح «هديه تبليغاتي» در نظر مي‌گيرند؟ ظاهراً صنايع روغن تا پايان دولت يازدهم همچنان به دنبال سهم خواهي از دولت تدبير است و درخواست‌هاي اين صنعت از دولت همچنان ادامه دارد.




منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن