تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821137578




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معضلات 50 ساله را‌ه‌آهن روي اعصاب شهروندان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: معضلات 50 ساله را‌ه‌آهن روي اعصاب شهروندان
ارزش اقتصادي اراضي، انتقال خطوط راه‌آهن به بيرون از پايتخت را مشكل‌زا كرده است...
نویسنده : بیژن یانچشمه 


 عبور ريل راه‌آهن و قطار‌ها از ميان بافت‌هاي شهري سبب شده است تا 160 هكتار از اراضي پايتخت در مناطق جنوب شهر كه با كمبود فضاهاي مفيد شهري روبه‌رو هستند با فضاهاي پر‌آسيب شهري و بي‌دفاع دست و پنجه نرم كنند. اين درحالي است كه به‌دليل ارزش اقتصادي اين اراضي، راه‌آهن همچنان مخالف انتقال ايستگاه و خطوط راه‌آهن به بيرون شهر است كه اين موضوع سبب شده است تا آسيب‌ها و فضاهاي ناامن همچون قطاري روي اعصاب شهروندان اين محدوده به حركت درآيد و آسايش و امنيت را از شهروندان بربايد.
سال‌هاست بحث انتقال راه‌آهن مطرح شده است تا آسيب‌هاي مناطق حاشيه‌اي اين محدوده كه گفته مي‌شود حدود 160 هكتار را در برمي‌گيرد، كاهش يابد و مناطق محصور در ميان خطوط دو راه‌آهن از جزيره بودن و مسائل و مشكلات آن خارج شود. بر اين اساس سال گذشته شهردار تهران با اعلام آمادگي براي انتقال ايستگاه و خطوط راه‌آهن 50 ساله موضوع مسائل و مشكلات را اعلام كرد. هرچند شركت راه‌آهن نيز در واكنش به اين موضوع مخالفت خود را بيان كرد. با اين حال موضوع راه‌آهن و انتقال آن در پيچ و خم رسانه‌ها چكش‌خواري شد و موافقان و مخالفان نظر خود را اعلام كردند تا اينكه روز گذشته با حضور مدير عامل راه‌آهن و اعضاي شوراي شهر دغدغه‌هاي خود را بيان كردند تا بتوانند معضلات و مشكلات اين محدوده از شهر را سامان بخشند تا شهروندان ساكن و حاشيه‌اي راه‌آهن نفس راحتي بكشند. در اين زمينه، احمد دنيامالي درباره بررسي مسائل مربوط به امور خطوط راه‌آهن در مناطق 17 و 18 شهرداري تهران اظهار كرد: قرار بود با توجه به اينكه جت‌فن‌ها به صورت متمركز عمل مي‌كنند، تا هواي داخل تونل را تخليه كنند، فيلتراسيون نيز در اين محدوده به‌كار گرفته شود تا مشكل آلودگي صوتي و آلودگي هوا در اين محدوده مرتفع شود.
رئيس كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران تأكيد كرد: در گذشته به شركت راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران گفته شده بود كه ارزش اقتصادي خطوط راه‌آهن در اين دو منطقه 17 و 18 را از منابع خود كسر كند و بعدها با دادن تراكم و هزينه به اين شركت بازگردد اما در حال حاضر شورا با هرگونه ساخت و ساز در اين محدوده مخالف است.  دنيامالي تأكيد كرد: نظر شورا احداث فضاي سبز در زمين‌هاي آزاد شده است كه موجب مي‌شود هزينه اجراي پروژه به طور كامل به راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران بازنگردد. در حال حاضر قيمتي كه راه‌آهن براي زمين‌هاي آزاد شده اعلام مي‌كند قيمت تمام شده است در حالي كه شهرداري قيمت را براساس نرخ فضاي سبز محاسبه مي‌كند. بي‌ترديد اگر اين دو عدد به يكديگر نزديك نشوند، هيچ پيشرفتي در حل اين مشكل نخواهيم داشت. براي نزديك‌تر شدن اين دو عدد بايد با دادن مجوز به شهرداري تهران مشكل را حل كنيم. همچنين عبدالمقيم ناصحي رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي با بيان اينكه صداي لکوموتيوها باعث آزار مردم است، گفت: به تازگي جت فن‌هاي تونل راه‌آهن اهالي منطقه را اذيت مي‌كند و داخل تونل راه‌آهن تبديل به پاتوق معتادان شده است.
 
تجربه انتقال راه‌آهن موفق نيست
مديرعامل راه‌آهن تهران گفت: شهرداري به جاي پيغام‌هاي رسانه‌اي در خصوص مشكلات منطقه ۱۷ و ۱۸، به صورت‌جلسه سال ۹۲ خود عمل كند.  محسن پورسيد آقايي با تأكيد بر اينكه زيرزميني كردن خطوط راه‌آهن در اين بخش اشتباه بود، گفت: بسياري از ايستگاه‌هاي راه‌آهن دنيا در دل شهرها قرار گرفته‌اند.
وي با اشاره به زمين‌هاي بلاتكليف منطقه ۱۷ و ۱۸ كه در حال حاضر به معضل اين منطقه تبديل شده‌اند، گفت: زيرزميني كردن خطوط راه‌آهن يك ساعت به زمان سفر قطارهاي تبريز اضافه كرده است. همچنين اين تونل‌ها عملاً تا سال ۹۲ تكميل نشده بودند و اوايل سال ۹۳ به بهره برداري رسيدند.
وي تأكيد كرد: مديران راه‌آهن به حل اين مشكلات علاقه دارند و به جز امنيت اجتماعي اين منطقه، تونل راه‌آهن با مشكلاتي مانند سرقت و عدم امنيت دست به گريبان است. بنابراين اگر عزم جدي در شهرداري وجود داشته باشد، به جاي پيغام و پسغام جلسه‌اي براي حل مشكل برگزار كنند.

۱۶۰ هكتار فضاي پرآسيب و بي‌دفاع شهري در پايتخت
پس از سخنان اعضاي شوراي شهر و مديرعامل راه‌آهن معاون شهرسازي شهرداري تهران با اشاره به وضعيت خطوط راه‌آهن در پايتخت گفت: در تهران ۱۶۰ هكتار فضاي پرآسيب و بي‌دفاع شهري ايجاد كرده‌ايم.
پژمان پشمچي‌زاده، با اشاره به آزادسازي 27 هكتار از عرصه اين مناطق با اقدامات راه‌آهن جمهوري اسلامي، گفت: كار مطالعات و طراحي شهري به خوبي انجام شده است و امروز نقشه‌هاي اجرايي و مجموعه مطالعات را براي توسعه و حفاظت از اين عرصه در اختيار داريم كه بر‌اساس اين نقشه‌ها و مطالعات و طراحي صورت گرفته بيش از 80 درصد اين فضا كاربري فضاي سبز و ورزشي خواهد يافت.
 معاون شهرداري تهران با بيان اينكه ديد انتفاعي به اين عرصه نداريم، خاطرنشان كرد: در صورتي كه كار مطالعاتي اين منطقه به انجام برسد محدوده متأثر از اين طرح بيش از 138 درصد افزايش سرانه‌هاي فضاي سبز، 67 درصد خدمات ورزشي و 54 درصد افزايش خدمات فرهنگي در مناطق 17 و 18 خواهد داشت.
پشمچي‌زاده با اشاره به برگزاري جلسات كارشناسي با حضور نمايندگان راه‌آهن جمهوري اسلامي و شهرداري و شورا اظهار داشت: جمع‌بندي نهايي اين نشست كارشناسي به امضاي هيئت ارزيابي كانون كارشناسان رسمي دادگستري رسيد اما در جمع‌بندي كارشناس راه‌آهن از امضاي اين صورت جلسه طفره رفته است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن