تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كسى، به هدايتى راهنمايى كند، پاداشى را كه براى پيروان هدايت وجود دارد، براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804615972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دوري از فضاي علمي دانشگاه ؛رهاورد اردوهاي مختلط


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دوري از فضاي علمي دانشگاه ؛رهاورد اردوهاي مختلط
مقام معظم رهبري بارها در خصوص اختلاط در دانشگاه‌ها و برگزاري اردوهاي مختلط در اين فضاي آموزشي تذكر داده‌اند
نویسنده : مليحه زرين‌پور 


مقام معظم رهبري بارها در خصوص اختلاط در دانشگاه‌ها و برگزاري اردوهاي مختلط در اين فضاي آموزشي تذكر داده‌اند، ايشان در سخنراني اخير خود نيز بار ديگر بر اين مسئله تأكيد كرده و اين بار اين دغدغه خود را اينچنين مطرح فرمودند كه «بنده گاهي اوقات در خصوص اردوهاي مختلط و كارهاي خلاف اينچنيني تذكر مي‌دهم، اين را حمل بر خشكه مقدسي نكنند؛ اين اردوها ايراد به وجود مي‌آورد و محيط دانشگاه را از آن شكلي كه بايد خارج مي‌كند. بي‌تفاوتي ما هم در مقابل اين چيز‌ها درست نقطه مقابل آن چيزي است كه از دانشگاه‌هايمان انتظار داريم.» براي بررسي بيشتر و واكاوي اين سخن مقام معظم رهبري پاي سخنان «طاهره هميز»، استاد و مشاور دانشگاه به گفت‌وگو نشسته‌ايم. اين مصاحبه را پيش رو داريد.

چرا مقام معظم رهبري بارها بر مسئله برگزاري اردوهاي مختلط تأكيد مي‌كنند و آن را داراي ايراد و اشكال در دانشگاه مي‌دانند؟
ببينيد ما با انقلاب اسلامي قدمي برداشتيم كه در جهان بي‌نظير است و حضرت امام خميني(ره) هم بارها فرمودند كه اين انقلاب قدرتي به انسان‌ها مي‌بخشد كه حكومت‌الله را در زمين برقرار كنند. در قرآن كريم در آيه‌هاي بسياري بر نكوهش اختلاط زن و مرد اشاره شده است و حتي به مردان توصيه مي‌كند كه براي ازدواج زناني را برگزينند كه در مقابل مردان خود را حفظ مي‌كنند و با آنها اختلاط و بگو بخند ندارند. اين امر را به زنان نيز توصيه مي‌كند كه براي ازدواج مرداني را انتخاب كنند كه در مقابل نامحرم استوار باشند.  اينكه در قرآن كريم بارها و باها و در سوره‌هاي بسياري بر اين امر تأكيد شده، بر اهميت اين مسئله دلالت دارد. وقتي در محيط دانشگاه و فضايي كه براي كسب علم و دانش ايجاد شده است، دختران و پسران ما در برنامه‌ها و اردوهايي شركت داده شوند كه مختلط و روابط بين آنها آزاد است، خواه ناخواه تحت تأثير قرار مي‌گيرند.  دختران و پسران دانشجوي ما در سني قرار دارند كه ميل جنسي و شهواني بسياري دارند لذا ارتباطات اينچنيني مي‌تواند آنها را از فضاي آموزشي و هدف كسب علم و دانش دور كند. سبب خواهد شد تا دختران و پسران ما به هم دل ببندند آن هم در محيطي كه خانواده‌هاي آنها به اميد كسب مدارج علمي فرزندان خود را راهي كرده‌اند.  مي‌توان بزرگ‌ترين ايراد و اشكال اردوهاي مختلط در دانشگاه‌ها را همين شكل‌گيري احساسات زودگذر و دور كردن فكر و ذكر جوانان از كسب دانش عنوان كرد. آن هم احساساتي كه معمولاً با مخالفت خانواده‌ها مواجه مي‌شود و در موارد بسياري سرانجامي نداشته و سرخوردگي مي‌آورد و جز مواردي محدود اينگونه ازدواج‌ها معمولاً آينده خوبي هم ندارد.

اينچنين روابط و اردوهاي مختلط چه آسيبي به فضاي علمي دانشگاه‌ها مي‌زند؟
خب مسلماً اينچنين اردوهاي مختلط چنانكه در سؤال پيش هم به آن اشاره كردم سبب دوري جوانان دانشجو از فضا و روح آموزشي و علمي دانشگاه خواهد شد. جداي از اين امر وقتي دو جوان بدون هيچ سنخيتي به لحاظ فرهنگي و اجتماعي آن هم در سن جواني و اوج شهواني به هم علاقه‌مند مي‌شوند حتي اگر اين علاقه‌مندي به ازدواج ختم شود، بعدها با مشكل مواجه مي‌شوند.  بنده به عنوان مشاور دانشگاه با موارد اينچنيني بيشماري مواجه بوده‌ام كه دختر و پسري در همين ارتباطات آزاد به هم علاقه‌مند شده‌اند و خواهان ادامه با هم بودن شدند اما چون هر دوي آنها در روابط آزاد و بدون چارچوب‌هاي خانوادگي به هم ابراز علاقه كردند در زندگي آينده به سبب همان شك و ترديدي كه از ارتباطات پيشين همسر خود داشته‌اند، دچار مشكلات بزرگي شده و حتي تا جدايي و طلاق هم پيش رفته‌اند.
ما در دين و آيين خود الگويي مانند خانواده حضرت علي(ع) و خانم فاطمه زهرا(س) را داريم كه در چارچوب خانواده با هم ازدواج مي‌كنند و تا پايان عمر هم عاشقانه به هم محبت داشتند و فرزنداني از دامن اين خانواده برمي‌خيزند كه هر كدام الگو و نمونه راستيني در تاريخ اسلام بودند.   وقتي ما اينچنين خانواده كاملي را به عنوان الگوي يك زندگي موفق داريم چرا بايد از الگوها و نمونه‌هايي استفاده كنيم كه به اذعان برخي در همه جاي دنيا وجود دارد. به قول رهبر اينگونه دغدغه‌ها خشكه مقدسي نيست چراكه در بسياري از همين كشورهايي كه خيلي‌ها به عنوان روشنفكر از آنها نام مي‌برند، حضور در محيط‌هاي آموزشي و دانشگاه‌ها بايد كاملاً رسمي و بدون آرايش باشد.   ولي همين كشور‌ها براي ما نسخه‌هاي ديگري مي‌پيچند. به قول خودشان براي گرفتن دانش و علم از يك كشور بايد به سراغ دانشگاه‌هاي آن رفت، چراكه وقتي كسب علم با مشغوليات ديگري جايگزين مي‌شود دانش و تخصص در حاشيه قرار مي‌گيرد.  چنانكه نمونه و مصداق عيني اين مورد را مي‌توان دانشگاه آزاد اسلامي عنوان كرد، چراكه روابط دانشجويان در اين دانشگاه نسبت به ساير دانشگاه‌ها آزادتر و گسترده‌تر بوده است لذا در حال حاضر دو سوم فارغ‌التحصيلان اين دانشگاه در رشته‌هايي غير‌رشته تخصصي خود مشغول هستند.

چرا مقام معظم رهبري عنوان مي‌كنند كه بي‌تفاوتي در خصوص اين مسئله سبب مي‌شود كه دانشگاه‌ها نقطه مقابل آن چيزي شوند كه از آن توقع داريم؟
توقع ما از دانشگاه‌ها كسب دانش و علم و تزريق متخصص است ولي وقتي دانشجوي ما وقتش را صرف كار ديگري مي‌كند و انرژي خود را در مواردي خرج مي‌كند كه بعد‌ها هم با مشكل مواجه مي‌شود طبيعتاً از آنچه بايد در دانشگاه فرا گيرد دور مي‌شود. هر چند ما نيروي آموزش ديده و متخصص حتي در همان دانشگاه آزاد هم كم نداريم.  اما چرا بايد در جهت اهداف دشمنان انقلاب و نظام در مقابل چنين حركاتي بي‌تفاوت باشيم. اين بي‌تفاوتي چيزي جز ضرر و زيان و محتاج شدن كشور به سبب خالي شدن كشور از متخصص به دنبال ندارد. همچنين به بنيان خانواده هم آسيب مي‌زند و آمار افسردگي و طلاق را نيز افزايش مي‌دهد.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 123]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن