تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):از حقيقت ايمان اين است كه حق را بر باطل مقدم دارى، هر چند حق به ضرر تو و باطل به نفع ت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805402922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مخالفان روحانی این لکه سیاه را واکس می‌زنند/مخالفان از جنجال فیش‌های حقوقی به‌دنبال چه بودند؟/پاسخ‌های زیباکلام


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: مخالفان روحانی این لکه سیاه را واکس می‌زنند/مخالفان از جنجال فیش‌های حقوقی به‌دنبال چه بودند؟/پاسخ‌های زیباکلام
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره تبعات حقوق‌های نجومی برای محبوبیت حسن روحانی گفت: معتقدم در یازده ماه آتی آن قدر موضوعات مثبت و منفی اتفاق خواهد افتاد که موضوع حقوق‌های نجومی منتفی خواهد شد. البته مخالفان روحانی همچنان سعی خواهند کرد این لکه سیاه را واکس بزنند و به صورت براق نگاه دارند و مسلما در جریان انتخابات سال آینده از آن بهره‌برداری خواهند کرد.
آفتاب‌‌نیوز : در هفته‌های اخیر فیش‌های حقوقی موضوع روز بسیاری از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی شده است. افکار عمومی نسبت به این موضوع 
زیباکلام: مخالفان روحانی این لکه سیاه را واکس می‌زنند/چرا حقوق نجومی خارجی‌ها جنجالی نمی‌شود؟
واکنش منفی نشان داده و آن را نشانه بی‌عدالتی در نظام پرداخت حقوق و دستمزد کشور می‌داند.


به گزارش آفتاب‌نیوز، صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و فعال سیاسی اصلاح‌طلب به فرارو گفت: «موضوع فیش‌های حقوقی نزد افکار عمومی در مجموع به ضرر دولت تمام شد. یعنی آقای روحانی هر توضیحی بخواهد بدهد، قطعا این موضوع به ضرر پرستیژ دولت و نگاه مردم به دولت ایشان تمام شده است. به عبارت دیگر صرف نظر از این که در عالم واقعیت آقای روحانی و کابینه ایشان چقدر در پرداخت این حقوق‌ها قصور داشتند یا نداشتند، افکار عمومی این موضوع را به حساب دولت ایشان گذاشت.»


او ادامه داد: «نکته دوم این که اصولگرایان حداکثر تلاش را برای بهره‌برداری از این موضوع به نفع خود و علیه دولت آقای روحانی انجام دادند. لذا در پاسخ به این سوال که آیا این موضوع موجب ریزش آرای آقای روحانی شده است، پاسخ من مثبت است و معتقدم همین امروز اگر یک نظرسنجی صورت بگیرد 10 تا 20 درصد از محبوبیت آقای روحانی کاهش یافته است.»


وی افزود: «اما این که آیا موضوع فیش‌های نجومی حدود یازده ماه دیگر در انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند یک لکه سیاه و نقطه ضعف در کارنامه آقای روحانی باشد و باعث ریزش آرای آقای روحانی به میزان همان 10 تا 20 درصد شود پاسخم منفی است؛ چرا که معتقدم در این مدت آن قدر موضوعات مثبت و منفی اتفاق خواهد افتاد که موضوع حقوق‌های نجومی منتفی خواهد شد. البته مخالفان آقای روحانی همچنان سعی خواهند کرد این لکه سیاه را واکس بزنند و به صورت براق نگاه دارند و مسلما در جریان انتخابات سال آینده از آن بهره‌برداری خواهند کرد.»


او تصریح کرد: «به نظر من برخی مخالفان آقای روحانی در موضوع افشای فیش‌های حقوقی بیش از آن که به دنبال ضربه به آقای روحانی باشند، به دنبال این بودند که یک سر و صدایی ایجاد شود تا نکات منفی مرتبط با عملکرد دولت قبل رفع و رجوع و فراموش شود.»


زیباکلام در پاسخ به این سوال که دولت در موضوع فیش‌های حقوقی چطور عمل کرد، گفت: «در این باره دولت دو کار درست انجام داد و یک کار درست را انجام نداد. اولین کار درست این بود که صورت مسئله را حاشا نکرد و اعلام کرد متاسفانه این موضوع حقیقت دارد. دوم آن که دولت به آب و آتش نزد که بگوید این موضوع به این دولت ارتباطی ندارد و به دوره آقای احمدی‌نژاد مربوط است. یعنی به زبان بی‌زبانی اعلام کرد اگر چه این پرداخت‌ها از دوره آقای احمدی‌نژاد شکل گرفته اما واقعیت این است که در این سه سال نیز ادامه داشته است.»


او افزود: «اما کار درستی که دولت می‌توانست انجام بدهد و انجام نداد این بود که به ابعاد عمیق‌تر این موضوع بپردازد که اساسا چرا این اتفاق‌ها در نظام اقتصادی ایران می‌تواند روی دهد اما در کشورهایی با نظام اقتصاد آزاد روی نمی‌دهد. من نمی‌گویم در آن کشورها حقوق بالا نمی‌دهند. می‌دهند اما در بخش خصوصی است. لذا دولت می‌توانست تلاش کند از میزان دولتی بودن اقتصاد ایران بکاهد تا دیگر این موضوعات روی ندهد.»


زیباکلام در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان گفت شخص آقای روحانی از موضوع حقوق‌های نجومی در سه سال اخیر اطلاعی نداشته است، گفت: «من معتقدم ایشان به هیچ وجه از پرداخت این حقوق‌ها اطلاع نداشته است.»


در ایران نفس کشیدن اقتصادی هم دست حکومت است. حاصل روشن است: در غرب باور و اعتماد عمومی وجود دارد که اگر مسئولی خیلی بیشتر از دیگران حقوق می‌گیرد، یقیناً سزاوار است. در ایران اما احدی نمی‌گوید ممکن است آنها سزاوار دریافت این حقوق‌ها بوده‌اند.


به گزارش ایسنا، صادق زیباکلام در کانال تلگرامی خود در یادداشتی با عنوان «آدام اسمیت و حقوق‌های نجومی» نوشته است: یک سوال: آیا در جوامع دیگر هم پرداخت اینگونه حقوق‌ها اتفاق می‌افتد؟ پاسخ کوتاه آنست که آری و بعضا شرکت‌ها به مدیران عامل و رؤسای‌شان خیلی بیشتر از معمول حقوق می‌دهند. ایضا در پایان سال مبالغ هنگفتی به‌عنوان پاداش می‌پردازند. سوال اساسی آنست که پس چرا این پرداخت‌ها در آن کشورها دستمایه حرف و سخن و آبروریزی نمی‌شود؟


در پاسخ باید گفت که در آن کشورها به‌واسطه حاکمیت اقتصاد آزاد فرض بر آنست که چنین پرداخت‌هایی درست هستند؛ یعنی بواسطه شایستگی‌ها و توانایی‌های آن فرد و اهمیت و کارایی وی برای ان شرکت بوده که مالکین یا مسئولین تشخیص داده‌اند که ضرورت داشته بوی چنان حقوقی پرداخت بشود. یا اگر مجمع عمومی یا سهامداران تصمیم می‌گیرند تا مبالغ قابل توجهی به مدیرعامل یا اعضای هیأت مدیره پرداخت کنند بواسطه عملکرد ارزنده‌شان بوده که فی‌المثل باعث شده فروش شرکت بالا رود یا سود آن افزایش چشمگیری پیدا کند یا ارزش سهام شرکت بالا رود و خلاصه توانسته‌اند از این دست موفقیت‌ها برای آن شرکت بدست بیاورند؛ یعنی پرداخت‌های زیاد بی‌دلیل نبوده.


اما آیا در مورد پرداخت‌های نجومی در ایران هم می‌توان چنین فرضی را لحاظ کرد؟ آیا می‌توان گفت که اگر مدیرعامل این بانک یا اعضای هیأت مدیره فلان صندوق چنان حقوق‌هایی دریافت می‌کرده‌اند بواسطه ارزش خدماتشان بوده؟ آیا می‌توان گفت اگر این وزیر یا آن رئیس آن یکی مدیرعامل یکصد سکه طلا یا یک دستگاه اتومبیل یا یکصد میلیون تومان «پاداش» دریافت داشته‌اند بواسطه خدمات ارزنده و شایستگی‌های مدیریتی‌شان بوده؟


جان کلام اینجاست که اگر اَپل یا مایکروسافت حقوق‌های نجومی به رؤسای‌شان پرداخت می‌کنند بواسطه ارزش خدماتشان است اما در ایران دلیل چنین پرداخت‌هایی بیش و پیش از آنکه بواسطه توانایی‌های دریافت‌کنندگان باشد، در گرو روابط و مناسبات میان آن مدیر یا آن مسئول یا آن وزیر با حاکمیت و مسئولین است.


200 سال پیش آدام اسمیت گفت «دولت تاجر خوبی نیست». الگوی اقتصادی ایران و حاکمیت اقتصاد دولتی بر کشور به نحو ارزنده‌ای درستی تفکر آدام اسمیت را به نمایش می‌گذارد. اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته، اقتصاد آزاد است و دولت تصمیم‌گیرنده نبوده و کاره‌ای نیست. اما در ایران نفس کشیدن اقتصادی هم دست حکومت است. حاصل روشن است: در غرب باور و اعتماد عمومی وجود دارد که اگر مدیری و مسئولی خیلی بیشتر از دیگران حقوق و پاداش می‌گیرد، یقیناً سزاوار است. در ایران اما احدی نمی‌گوید که ممکن است آنها سزاوار دریافت این حقوق‌ها بوده‌اند. اینقدر بی‌اعتمادی به مسئولین، عمیق است که همه بنا را بر نادرست بودن این حقوق‌ها می‌گذارند.


در ایران همه خودآگاه و ناخودآگاه به آنچه که آدام اسمیت 200 سال پیش گفته رسیده‌اند که «دولت تاجر خوبی نیست»؛ بنابراین اگر به مدیری حقوق بالایی داده بواسطه توانایی‌های او نبوده بلکه بواسطه مناسبات و روابط سیاسی بوده است.




تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن