تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر بنده اى بر همان چيزى كه در درون داشته و با آن از دنيا رفته، برانگيخته مى شود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804822638




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رمضان در سودان؛ از صله رحم مردم تا افطاری دسته جمعی در خیابان‌های خارطوم + تصاویر


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: رمضان در "سودان"؛ از صله رحم مردم تا افطاری دسته جمعی در خیابان‌های خارطوم + تصاویر
"سفره‌های ماه رمضان بسیار استثنائی است؛ چون مثلاً ممکن است شخص بخواهد برخلاف عادت، سینی غذای خود را به خیابان ببرد.
به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  اگر روزی در سودان هنگام غروب آفتاب یا اذان مغرب راه را بر شما بستند، تعجب نکنید. در این صورت بدانید که آنان از سر مهربانی و کرم از شما می خواهند که دعوتشان را بپذیرید و بر سر سفره افطار مهمانشان باشید، سفره ای که برادر و همسایه و رهگذر بر سر آن می نشینند. ماه رمضان در سودان با تمامی آداب و رسوم و سفره های افطارش، ماهی متفاوت و متمایز است.

**سفره های ماه رمضان در سودان چگونه است؟
یکی از شهروندان سودانی در این زمینه عنوان داشت: "سفره های ماه رمضان بسیار استثنائی است؛ چون مثلاً ممکن است شخص بخواهد برخلاف عادت، سینی غذای خود را به خیابان ببرد و آنجا افطار کند و از آنجا که افطاری دادن به روزه داران ثواب بسیار عظیم و بزرگی به دنبال دارد، وقتی در خیابان افطار می کنید هم پیاده با تو افطار می کند هم سواره.

سفره های رحمان گروهی، خارج از منازل توسط مردم و اهالی سودان، در پیاده روها و مسیر عبور ومرور مردم گسترده می شود تا همه روزه داران برای افطار جمع شوند و بعد از دعای دسته جمعی برای همگان و طلب مغفرت از درگاه خداوند، افطاركنند، بعد از افطار هم به احادیث نبوی، ارشاد و سخنرانی های هدایتگر گوش كرده و سپس به مساجد برای اداء نماز جماعت می روند .

رمضان در سودان ؛ از صله رحم مردم تا افطاری دسته جمعی در خیابان های خارطوم + تصاویر

سفره های ماه رمضان در سودان شیرینی و حلواهای مخصوصی دارد، از جمله "حلو- مر" كه از آرد ذرت تهیه می شود و در تهیه آن زنان محله به یكدیگر كمك می كنند. دیگری "هیل" نام دارد كه با آب سرد مخلوط با شكر به منظور طعم خوش آن خورده می شود تا عطش را برطرف كند. " آبریه " غذای دیگری است كه آرد ذرت با سفیده تخم مرغ مخلوط می شود و روی آتش طبخ می شود . "عصیده" غذای معروف دیگری است كه با گوشت چرخ كرده به همراه روغن و پیاز قرمز و گوجه فرنگی و نمك تهیه می شود.
وی ادامه داد: " اگر بطور اتفاقی ماه رمضان را در سودان بودید، باید با تمام احساس خود آمادگی پاسخ گفتن به دعوت هایی را داشته باشید که حاکی از بخشندگی و کرم مردم سودان است. نشستن در کنار سفره ای استثنائی، که بندرت می توانید نظیر آن را در غیر از ماه رمضان یا در کشوری غیر از سودان بیابید، احساس خوبی به شما می دهد، هنگام اذان و افطار خیابان های سودان خالی می شوند، زیرا همه یا به عنوان میزبان یا میهمان بر سفره افطار نشسته اند و سعی می کنند از پاداش اطعام روزه داران حتی با یک خرما محروم نشوند.

سودانی ها به روزه در این ماه به شدت پایبند هستند. با وجود گرمای زیاد هوا در این کشور و از طرفی فقر نسبی مردم ولی روزه گرفتن بسیار با اهمیت است.حتی گدایان چهار راهها نیز روزه دار هستند.

به محض اینکه اذان مغرب سر داده می شود در گوشه و کنار خیابان های شهر "خارطوم" مردم را می بینید که به صورت دسته جمعی دور سفره های افطار که نذری است نشسته و با غذای ساده ای که معمولا نان ، خرما ، آب ، ماست و مقداری غذای محلی است روزه خود را باز می کنند.

رمضان در سودان ؛ از صله رحم مردم تا افطاری دسته جمعی در خیابان های خارطوم + تصاویر


رمضان در سودان ؛ از صله رحم مردم تا افطاری دسته جمعی در خیابان های خارطوم + تصاویر

بلافاصله پس از افطار نیز نماز جماعت بر پا می شود.این رسم پسندیده در کمتر کشوری مشاهده می شود. پس از افطار نیز برخی از مردم به مساجد رفته و نماز تراویح را به جماعت می خوانند.

این نماز شبیه نمازهای شب های قدر است با این تفاوت که به جماعت خوانده می شود. برخی از مردم نیز پس از افطار به پارک های شهر رفته و اوقات خود را با خانواده سپری می کنند. عید فطر یکی از دو عید مهم در سودان است که به مدت یک هفته تعطیل است.

رمضان در سودان دارای عادات و سنت‌های اصیل و زیبایی بوده است. این روزها دیگر كمتر از «قعدات» یا همان مراسم‌هایی كه از افطار تا زمان نماز تروایح برپا می‌شد و در آن عطر خوش صمیمیت بود خبری می‌توان یافت.

**صله ارحام در ماه رمضان
پیش از این و پس از نماز تراویح نیز سفره‌های بزرگی با نام «العیلة» برپا بود كه بعضا تا سحر ادامه داشت و فرزندان و نوادگان بزرگ خانواده در كنار آن جمع می‌شد. رمضان در سودان محلی برای همبستگی اجتماعی و صله ارحام است كه از مهم‌ترین آن مراسمی با نام «اللمه» است كه در محلات و حیاط‌های بزرگ خانه‌ها شكل می‌گرفت كه در آن پدران و فرزندان و نزدیكان محل در سفره‌های افطار جمعی حاضر می‌شدند.

بنا به گزارش پایگاه خبری التوافق، این‌ها سخنان «خالد عبدالرحیم» متخصص امور اجتماعی سودان است كه می‌گوید: تحولات اجتماعی و فرهنگی در سودان و رونق نوظهور تكنولوژی رمضان را در سودان به ماه غذا و سریال‌های تلویزیونی تبدیل كرده است.


سودان به مناسبت ماه مبارك رمضان مراسم زیادی برپا می كند، از جمله آنها برگزاری كلاسهای قرآن، احادیث و ارشاد است. رمضان، ماه انجام كارهای نیك و حسنه است، به همین منظور فعالیتهای دینی به طرز وصف ناپذیری در این كشور برپا می شود.

از جمله فعالیتهای این ماه برگزاری مسابقات حفظ قرآن كریم و احادیث نبوی در شهرهای مختلف سودان، كلاسهای تلاوت قرآن كریم و سخنرانی های مختلف به منظور ارشاد و هدایت عمومی است.

از دیگر مراسم این كشور، گستردن سفره های رحمان ( سفره های افطاری ) برای فقراء و نیازمندان است تا علاوه بر افطار و برطرف كردن نیاز خوراك آنها، به اتحاد و همبستگی مردم سودان نیز كمكی كرده باشند .


انتهای پیام/







۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن