واضح آرشیو وب فارسی:قم پرس: خانم زهرا شریفی، استاد حوزه علمیه خوهران تهران، ضمن تسلیت ایام شهادت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع)، با بیان ویژگی های دوران سیاسی حکومت علوی، بصیرت داشتن خواص و دشمن شناسی را از ضروریات جامعه مسلمین عنوان کرد و اظهار داشت: در سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) به دشمن شناسی و کسب بصیرت و معرفت بسیار سفارش شده است و درمیان معصومین(ع)، رفتار امام علی(ع) با دشمنان از همه آموزنده تر است، چرا که ایشان با توجه به شرایط زمانی و شیوه حکومتش با دشمنانی روبرو بود که پیامبر(ص) و دیگر ائمه (ع) با آنها روبرو نبودند. دشمنانی که سابقه درخشانی در خدمت به اسلام داشتند!؛ انسان هایی که اهل عبادت و شب زنده داری بودند، ولی از روح تعالیم اسلام بی خبر بودند. وی با بیان اینکه علی(ع) با نفاق پنهان در جامعه آن روز روبرو بود، بیان داشت: آن حضرت(ع) درحکومت پنج ساله خود با سه جریان مخالف روبرو شد «ناکثین، قاسطین و مارقین». بررسی و شناخت عملکرد این سه گروه مخالف و مواضع آن حضرت در برابر آن ها، می تواند نقش بسیار مهمی در آگاهی از شیوه برخورد با دشمنان به ما ارائه بدهد. ضمن آنکه مقابله با منافقین به مراتب سخت تر از مبارزه با دشمنانی است که موضع شان آشکار بود. استاد حوزه خواهران تهران با اشاره به اینکه امیرالمؤمنین(ع) در زمینه حفظ بیت المال، موضع سرسختانه و قاطعی داشت، خاطرنشان کرد: ایشان در نخستین خطبه نهج البلاغه و در آغازین روزهای حکومت خویش فرمود «ای مردم من یکی از شمایم. با هریک از شما در حق و وظیفه برابرم، روش کار من همان سنت پیامبر شما است و دستور او را به کار خواهم بست. بدانید، زمین هایی که عثمان به مُلک بستگانش در آورده و اموالی که به این و آن بخشیده است، به بیت المال بازمی گردانم». شریفی افزود: بر این اساس و با تأکید حضرت علی(ع) درباره برابری همه مسلمین در پرداخت مالیات و برخورداری یکسان از بیت المال؛ سبب گردید تا عده ای علیه حکومت ایشان شورش کنند و بسیاری از اشراف، صاحبان نفوذ و بزرگان قبایل در صف دشمنان امام قرار بگیرند. معاون آموزش مدرسه علمیه حضرت زهرا(س) با بیان اینکه توجه به طبقات مستضعف جامعه، رعایت مساوات بین مردم و حمایت از طبقات پایین بالاخص ایتام از اولویت های حکومت علوی بود، تصریح کرد: از دیدگاه امام علی(ع) حکومت موظف است سیاست های اقتصادی خود را به شکلی تنظیم کند که حاجات اولیه و ضروری مردم برآورده شود. و یکی از راه های رسیدن به این هدف، بازپس گیری ثروت غصب شده مردم توسط چپاول گران بیت المال است. وی ادامه داد: علی(ع) در نامه ای به مالک اشتر، او را نسبت به طبقه پایینی که هیچ چاره ندارند، این گونه توصیه فرمود «سپس خدا را خدا را! در طبقه پایین از مردم، آنان که راه چاره ندانند و از درویشان و نیازمندان و بینوایان و از بیماری بر جای ماندگانند، که در این طبقه مستمندی است خواهنده و مستحق عطایی است به روی نیاورنده؛ به خاطر خدا، حقی را که خداوند به آنان اختصاص داده و نگهبانی آن را بر عهده ات نهاده است، پاس دار! و بخشی از بیت المالت و بخشی از غلات زمینهای خالصه را در هر شهر به آنان واگذار... و یتیمان را عهده دار باش و این کار بر والیان گرانبار است و گزاردن حق، همه جا دشوار». استاد حوزه علمیه خواهران تهران، ریشه مشکلات جامعه اسلامی در عصر حکومت علوی را غوطه ور شدن خواص در فساد و حب دنیا توصیف کرد، و افزود: در دوران حضرت، چون مقام و ریاست برای عدّه ای اهمیت پیدا کرد، با علی(ع) در افتادند، در حالی که بیست و پنج سال از رحلت پیغمبر(ص) می گذشت، بسیاری از خطاها و بدعت ها در جامعه شیوع یافته بود. وی با بیان اینکه جان امیرالمؤمنین(ع) همان جان پیامبر(ص) بود، ادامه داد: اگر آن بیست و پنج سال فاصله نیفتاده بود، حضرت(ع) به عنوان جانشین پیامبر(ص) برای تربیت و پرورش آن جامعه مشکلی نداشت. ولکن بعد از آن مدت طولانی با مردمی مواجه شد که «یأخذون مال اللَّه دولا و عباداللَّه خولا و دین اللَّه دخلا بینهم». جامعه ای که در آن، ارزش های انسانی و معارف الهی تحت الشّعاع مادیّات قرار گرفته بود. شریفی با انتقاد از کسانی که موضع حضرت علی(ع) را در مدت خانه نشینی بی تفاوت نسبت به مسائل جامعه می دانند، اظهار داشت: سکوت امیرالمؤمنین(ع) صرفاً در مورد مسئله قدرت بود، آنهم برای حفظ وحدت مسلمانان و ثبات اسلام ناب محمدی(ص)، اما در اصول و عقاید، و آنچه مربوط به تبیین رسالت و اصول اعتقادات بود، کوچک ترین سکوتی نکرد و هر جا هم که انحراف یا خلافی می دید بیان می داشت. استاد حوزه علمیه خوهران تهران در پایان با بیان اینکه دنیای اسلام بیش از پیش به آموزه های حضرت علی(ع) نیازمند است، خاطرنشان کرد: حضرت بالاترین گوهر و سرمایه هر انسانی را در همراهی عقل و دین می داند، بنابراین در پرتو عقل و وحی، جامعه به نورانیتی می رسد که دیگر تفرقه ای در آن نیست، و در سایه این وحدت، دشمنان اسلام از رسیدن به مقاصد پلیدشان ناامید می شوند. 42/313
سه شنبه ، ۸تیر۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قم پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]