واضح آرشیو وب فارسی:ایستنا: معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای با اشاره به بهبود وضعیت بازی سازهای ایرانی در حوزه بازی های موبایلی، از انتشار آمار و ارقامی مربوط به این حوزه خبر داد. مهرداد آشتیانی در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به شمای کلی وضعیت بازی های داخلی در مقایسه با بازی های خارجی بیان کرد: صنعت بازی ما یک حالت گذار طی کرد. هفت سال پیش عمده صنعت بازی ما به سمت بازی های رایانه ای شخصی بود و در این حوزه بازی های ما باید با بازی های خارجی که با بودجه های چندصد دلاری ساخته و در مغازه ها با یک قیمت عرضه می شد رقابت می کردند و شما می توانستید پرهزینه ترین بازی خارجی را با همان هزینه بازی ایرانی دریافت کنید. این باعث شد ما نتوانیم در حوزه بازی های PC شاهد یک محیط سالم و منطقی اقتصادی باشیم. وی با بیان اینکه از حدود چهار سال، با رشد صنعت بازی های موبایلی در جهان و رشد دستگاه های همراه هوشمند در کشور، صنعت بازی های رایانه ای ایران هم به سمت بازی های موبایل گرایش پیدا کرد، افزود: در حال حاضر درصد بالایی از تولیدات ما روی موبایل است. در موبایل به دلیل اینکه استورها یا فروشگاه های موبایل داخلی مثل کافه بازار و مایکت و ایران اپ خودشان کپی رایت را رعایت می کنند و بازی های خارجی به صورت قانونی و با رقم های بین المللی در این مارکت ها عرضه می شوند، رقابت برای بازی سازهای ایرانی وضعیت بهتری دارد. معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای همچنین با بیان اینکه بنیاد تلاش می کند جلوی قوانینی که مانع راه بازی سازها و نشر بازی های آنها در بازار است را بگیرد، گفت: برای مثال پیرو اهدافمان و با توجه به خواسته خانواده ها از بنیاد که بدانند بازی ای که فرزندشان دانلود می کند مناسب سنش هست، می خواستیم بازی هایی که در استورها هستند رده بندی سنی شوند و کار را در پشت زمینه و بدون درگیر کردن تولیدکننده ها و با تعاملی که با استورها داشتیم پیش بردیم. آشتیانی در ادامه افزود: بنیاد در پشت زمینه بازی ها را بررسی می کند و رده بندی سنی بازی را به استور اعلام می کند و استور هم مظف است نشان رده بندی سنی را در کنار بازی در استور خودش نشان دهد. به جز این سعی شده به جز قوانین لازمی که باید وجود داشته باشد، قوانین جدی دست و پا گیر، مانع توسعه دهنده ها نباشد. وی با بیان اینکه همه افراد چه کسانی که در بنیاد هستند و چه توسعه دهندگان خارج بنیاد، به طور شهودی درباره موقیت صنعت بازی صحبت می کنند، افزود: ما برای درک میزان موفقیت خود نیازمند آمار هستیم. آخرین اعداد و ارقام صنعت بازی های رایانه ای ما مربوط به پیماشی در سال ۱۳۹۲ است که خیلی قابل استناد نیست. به همین خاطر از سال گذشته بنیاد واحدی به اسم پژوهش بازار به وجود آورده، وظیفه اش در یک سال گذشته تحقیق درباره آمار دقیق بوده تا وضعیت صنعت بازی ما را مشخص کند. معاون حمایت بنیاد ملی بازی های رایانه ای خاطرنشان کرد: این اطلاعات و ارقام نه حرف فردی تو بنیاد است که بخواهد از شهودش صحبت کند و نه از قول یک توسعه دهنده، بلکه عدد و رقم و با مرجع است. خروجی های این سرشماری و تحقیق آماده است و طی هفته های آینده تحت یک کتابچه به اسم «صنعت بازی های رایانه ای ایران» چه برای سرمایه گذارهای خارجی که بنیاد به عنوان نماینده صنعت بازی سازی ایران شرکت می کند و چه برای سرمایه گذارها و پلیرها و بازیگران مطرح داخلی منتشر می شود.
دوشنبه ، ۷تیر۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایستنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]