واضح آرشیو وب فارسی:میزان: خبرگزاری میزان- استاد حوزه علمیه نجف اشرف گفت: همه خدایی که ثمره اعتقاد به وحدت وجود است، اگر از نظر سیاسی بررسی شود، می فهمیم برای تخریب مکتب انبیاء و برای مخالفت با فطرت توحیدی از طرف دشمنان دین القاء شده است.به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، آیت الله سید محمود بحرالعلوم میردامادی در هشتمین جلسه از سلسله مباحث «آفاق الولایه فی فقه الامامة» که با حضور جمعی از مستبصرین و طلاب علوم دینی از کشورهای مختلف در مرکز جهانی حضرت ولی عصر(عج) برگزار شد، با اشاره به بحث جلسات گذشته که باید بدانیم آیا مثلاً وحدت وجود را قرآن و عترت می پذیرند یا نه؟ اظهار کرد: آیا تصوف مورد تایید ائمه معصومین(ع) است یا خیر؟ وی ادامه داد: یکی از مطالبی که در تاریخ زندگی صوفیه مطرح است، مسئله جبرگرایی آنهاست، آیا قرآن و عترت اعتقاد به جبر را تایید می کنند؟ استاد حوزه علمیه نجف اشرف ادامه داد: هنگامی که مغول ها به ایران حمله کردند، در نیشابور به عطار صوفی برخورد کردند، پیروان عطار در حال رقص و پای کوبی بودند، رئیس مغول ها گفت: چرا اینها می رقصند؟ مترجم گفت: اینها شما و کار شما را جبر خدا و کار خدا می دانند. گفت: پس بگذار برقصند. بعد هم دستور داد عطار را کشتند. این وضعیت صوفیه است که حکومت ظالم را اینچنین تأئید می کند. آیت الله بحرالعلوم میردامادی با بیان اینکه ما باید به غیر از بررسی اعتقادی در مسئله تصوف، از نظر سیاسی هم موضوع را بررسی کنیم، بیان کرد: همانطور که گفته شد، این تعلیم یهود است که بی تفاوت باشید و کاری به کار ظالم نداشته باشید. چون اینها با خواست خدا به روی کار آمده اند و اصلاً خودشان خدا هستند. وی افزود: پس انسان خدایی یا همه خدائی که ثمره اعتقاد به وحدت وجود است، اگر از نظر سیاسی بررسی شود، می فهمیم برای تخریب مکتب انبیاء و برای مخالفت با فطرت توحیدی از طرف دشمنان دین القاء شده است. استاد حوزه علمیه نجف اشرف ادامه داد: این شطحیات را که می گویند صوفی در حال بی خودی می گوید، بنده می گویم این در حال بی خودی نیست، این صوفی می داند چه می گوید او می خواهد، توحید را بشکند و انبیاء را تحقیر کند و خلاصه ادعای بی جا کرده و مریدداری کند و این جنبه سیاسی دارد. آیت الله بحرالعلوم میردامادی با اشاره به اینکه ادعاهای باب و بها با مأموریت از طرف ایادی یهود بود که می خواستند اختلاف در جامعه اسلامی زیاد شود و بقیه شطحیات هم اهداف سیاسی دارد، تصریح کرد: محی الدین عربی اسحاق را ذبیح معرفی می کند، همه می دانند که این خواسته یهود است و همین باصطلاح عارف می گوید پیامبر خدا (ص) برای بعد از خودشان وصیت نداشته اند و همین آقای مدعی عرفان مدح ظالمین می کند و متوکل را از اولیاء الله می شمارد. وی عنوان کرد: آیا کسی در این که خط تصوف استعمار پسند است می تواند شک داشته باشد؟ این خط در برابر خط توحید، وحدت وجود را درست کرده و در برابر پیامبر (ص) و ائمه (علیهم السلام)، متوکل ها را قرار داده است. به هر حال وظیفه ما این است که این عقائد را بررسی کنیم و بدون دلیل مبلّغ اشخاص و افراد نباشیم. وی در پایان با اشاره به اینکه ما وظیفه داریم آیات ولایت یعنی آیاتی که به معصومین (علیهم السلام) اختصاص دارد را بررسی کرده و کسی را در فضائل، شریک آن حضرات نکنیم، خاطرنشان کرد: تعظیم معصومین (علیهم السلام) بر ما واجب است و نباید راضی به تعمیم شویم و زمینه تحقیر را فراهم کنیم. انتهای پیام/
دوشنبه ، ۳۱خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: میزان]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]