واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: در باب توبه این سؤال مطرح است که انسان تا چه وقت مهلت دارد توبه کند؟ پاسخ این است که انسان تا در این دنیا هست و رشته حیاتش باقی است، مهلت برای توبه کردن دارد. تنها در وقتی که در چنگال مرگ گرفتار است و هیچ امیدی به نجات ندارد، توبه مورد قبول واقع نمی شود. تا قبل از «ساعت معاینه» یعنی لحظه ای که انسان در عین اینکه هنوز زنده است جهان دیگر را معاینه می کند یعنی در مقابل خود حاضر می بیند، توبه او قبول است ولی در آن لحظات توبه مقبول نیست، همچنان که درعالم آخرت هم توبه معنی ندارد. اما اینکه چرا توبه در لحظه معاینه قبول نیست؟ برای اینکه توبه تنها پشیمانی و بازگشت نیست؛ یعنی اگر انسان تحت هر عاملی فقط از راه کج خود باز گردد، این توبه شمرده نمی شود. توبه آن وقت است که یک انقلاب درونی در وجود انسان پیدا می شود، یعنی نیروهای مقدسی که در درون انسان نهفته است علیه نیروهای شهوانی و غضبی و شیطانی وجود انسان و تبهکاریهای او قیام کنند و زمام مملکت وجود انسان را در دست بگیرند. انسان وقتی به مرحله ای می رسد که احساس می کند در چنگال مرگ گرفتار است و عذاب الهی را می بیند، بدیهی است که در آنجا اظهار ایمان می کند. اما این اظهار ایمان، انقلاب مقدس درونی نیست. قرآن در مورد فرعون می گوید: حتی اذا أدرکه الغرق قال آمنت أنه لا اله الاّ الذی آمنت به بنوا اسرائیل[۱]. هنگامی که آب او را فرا می گیرد و خود را در لحظات آخر عمر می بیند و یقین می کند که دیگر راه نجات ندارد می گوید من به خدای موسی ایمان آوردم. خدا چرا قبول نمی کند؟ مگر خدا بخل می ورزد؟ نه؛ این، توبه نیست. توبه باشد قبول می کند. توبه یعنی انقلاب مقدس درونی. آدمی که در قعر دریا آب تمام اطرافش را گرفته و در این حال اظهار توبه می کند، وجدانش منقلب نشده است، بلکه حالا که خودش را مضطر و بیچاره می بیند، از روی اضطرار اظهار تسلیم می کند. لهذا به او می گویند: الآن و قد عصیت قبل [۲] . چرا یک ساعت پیش که آزاد بودی این حرف را نزدی؟ اگر یک ساعت پیش در حالی که آزاد بودی این حرف را می گفتی، معلوم بود که در درون تو انقلاب مقدس پیدا شده. اما حالا که این حرف را می زنی ناشی از اضطرار و بیچارگی است. کدام جانی از جانیهای دنیاست که در آن لحظه ای که گرفتار عدالت می شود اظهار پشیمانی نکند؟ پس علت اینکه در لحظات آخر و در حال معاینه آن دنیا توبه انسان مقبول نیست، این است که توبه نیست نه اینکه توبه هست و مقبول نیست، اصلاً توبه نیست. منبع:آزادی معنوی، ص ۱۳۰-۱۳۲٫ پی نوشتها: ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ [۱] . یونس ر ۹۰ . ترجمه: چون هنگام غرق فرعون فرا رسید گفت: اینک من ایمان آوردم و شهادت می دهم که جز آن کسی که بنی اسرائیل به او ایمان دارند، خدایی در عالم نیست. [۲] . یونس ر ۹۱ . ترجمه: اکنون باید ایمان بیاوری؟ در صورتی که از این پیش عمری به کفر و نافرمانی زیستی.
یکشنبه ، ۳۰خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: اطلاعات]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 38]