تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813109375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی تازه به مجسمه ۴۰ ساله تهران - پرتال بزنیم بیرون


واضح آرشیو وب فارسی:بزنیم بیرون: ۴۰ سال از ساخت «تقدیس»می گذرد؛ مجسمه ای که با نشانه های رازآلودش به یکی از خاطرات تصویری رهگذران تهران تبدیل شده است. به گزارش بزنیم بیرون ،موزه هنرهای معاصر تهران گنجینه ی بزرگی از آثار هنرمندان شاخص هنرهای تجسمی را در اختیار دارد که بخشی از این گنجینه در باغ مجسمه این موزه و در فضای باز محوطه بیرونی نصب شده اند. این آثار چون در یک مکان ثابت و در معرض دید رهگذران قرار دارند، نسبت به دیگر آثار گنجینه ی موزه شرایط متفاوتی دارند. مجسمه ی برنزی پرویز تناولی با عنوان «تقدیس» یکی از این آثار است. از زمان ساخت این مجسمه ۴۰ سال می گذرد. تناولی «تقدیس» را سال ۱۳۵۵ با متریال برنز و در ابعاد ۱۰۰×۲۲۷×۲۸۵ سانتی متر ساخت. اگرچه تناولی را بیشتر به خاطر «هیچ»هایش می شناسند و این مجموعه ی او در دنیا هم شهرت بیشتری دارد، اما بخش بزرگی از آثار این هنرمند، مجسمه هایی هستند که با نمادها و نشانه هایی خاص و تلفیقی از هنر مدرن و سنتی خلق و در شهر نصب شده اند. شاید بتوان این گروه از آثار تناولی را جزو متفاوت ترین آثار حجمی نصب شده در تهران و دیگر شهرهای ایران دانست. مجسمه هایی که اگرچه چند دهه از ساخت آن ها می گذرد، اما همچنان می توانند برای مخاطبان، جالب و سوال برانگیز باشند. تعداد قابل توجهی از حجم های تناولی با این که در کلیت خود، شکل خاص و جمع وجوری دارند، اما به دلیل به کار رفتن جزییاتی در بدنه ی مجسمه، از دیگر مجسمه های ساخته شده توسط این هنرمند و هنرمندان دیگر متمایز می شوند. این جزییات می تواند شامل قفل، کلید، زبانه، بست و... باشد که مجسمه ها را برای رهگذران رازآلود و قابل توجه می کند. «تقدیس» مجسمه ای از همین گروه مجسمه هاست که با داشتن نشانه ها و جزییاتی خاص در کلیت خود می تواند سوال هایی را در ذهن مخاطب ایجاد و او را وادار کند، به این حجم برنزی بیشتر نگاه کند تا از آنچه در ذهن سازنده اش بوده، سر درآورد. مجسمه «تقدیس» در کنار مجسمه «فرهاد قفل زن» که در کنار ساختمان تئاترشهر نصب شده، از قدیمی ترین مجسمه های معاصر هستند که امروز در تهران به خاطره ی تصویری رهگذرانی تبدیل شده اند که از خیابان های شلوغ تهران عبور می کنند. این مجسمه ها نمونه هایی از یک دوره ی تأثیرگذار هنری است که هنرمندان در آن دوره سعی کردند هنر مدرن و معاصر را در کنار نشانه هایی تزیینی از هنرهای سنتی تلفیق و آثار قابل توجهی خلق کنند. منبع : خبرگزاری ایسنا


یکشنبه ، ۳۰خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: بزنیم بیرون]
[مشاهده در: www.bezanimbiroon.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن