تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816705298




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تغذیه در ماه مبارک رمضان 1


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: تغذیه در ماه مبارک رمضان 1 رسول خدا (ص) فرمود: رمضان ماهى است كه ابتدایش رحمت است و میانه‏اش مغفرت و پایانش آزادى از آتش جهنم. (بحار الانوار، ج 93، ص 342)
۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۷ خرداد ساعت 07:40

خبرگزاری پانا+تغذيه در ماه مبارک رمضان 1

به گزارش خبرنگار پانا از سمنان، هر ساله پس از ماه مبارک رمضان، اغلب یا افزایش وزن پیدا می کنیم یا ضعیف شده و دچار بیماری‌های گوارشی می شویم. این عوارض از آن جا ناشی می شود که یاد نگرفته ایم اصولی روزه بگیریم.
پرخوری و بدخوری، دلیل عمده این عوارض است
تغذیه صحیح در ماه رمضان بسیار اهمیت دارد و باید مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات و سبزی ها، قسمت اعظم رژیم غذایی شخص را در برگیرد.
مصرف تمام مواد غذایی باید براساس اصول و برنامه باشد؛ مثلاً اگر می گوییم لبنیات خوب است، باید در نظر داشته باشیم که مصرف بالای لبنیات بدون مصرف آب به میزان کافی، ایجاد سنگ‌های مجاری ادراری را بسیار افزایش می دهد.
مصرف مواد پروتئینی (گوشت، مرغ، لبنیات و ماهی) به تنهایی کافی نیست؛ بلکه در کنار آن‌ها باید از سبزیجات، سالاد، آب و حبوبات استفاده نمود تا از یبوست جلوگیری شود و باید در نظر داشت که مصرف زیاد غذاهای پروتئینی باعث تشنگی می شود.
در خصوص کودکان و نوجوانانی که برای اولین بار روزه می گیرند، باید تمام مواد مغذی در رژیم غذایی آن‌ها گنجانده شود. این نوجوانان باید در وعده سحر به مقدار کافی غذا بخورند و آب میوه هایی مثل هویج و گوجه فرنگی را بسیار مصرف نمایند.
چگونگی روزه گرفتن در ماه رمضان
روزه گرفتن در ماه مبارک رمضان منافع فراوانی به همراه دارد، ضمن این که باید نکات پزشکی و نحوه تغذیه نیز مورد توجه قرار گیرد. بنابراین مصرف غذای زیاد هنگام افطار و سحر ضرورت ندارد و مهم، داشتن رژیم مناسب غذایی در این ماه است.
بدن مکانیسم‌های تنظیم کننده ای دارد که در طی روزه داری فعال می شوند و سوخته شدن مؤثر چربی بدن در این ماه رخ می دهد. یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ سلامت و فعالیت فرد در طول ماه رمضان کافی است. اختلالات به وجود آمده در این ماه، حاصل مصرف زیاد از حد غذا و خواب کم است.
چه غذاهایی برای سحری مناسب است؟
سحری باید ویژگی یك وعده ناهار را داشته باشد. ضمن این كه باید به گونه ای باشد كه احساس تشنگی را به حداقل برساند. غذاهایی كه آب جذب می كنند مثل ماكارونی، ته دیگ و آش رشته ایجاد تشنگی می كنند. استفاده از سالاد و هندوانه تا حدود زیادی مانع تشنگی می شود. بطور کلی غذاهایی از روغن زیادی تشکیل شده و سرخ کردنی ها، غذاهای نفاخ، ادویه جات، نمک سود شده، کنسرویجات و ... بهتر است استفاده نشود. همچنین در هنگام سحر سعی کنید چای مصرف نکنید و به جای آن از نوشیدنی های گیاهی با غلظت کم شکر یا میوه های آب دار مانند: انگور و هندوانه و... استفاده شود.
چه غذاهایی برای افطاری مناسب است؟
به دلیل آن كه معده چند ساعت خالی بوده، بهتر است با مایعاتی كه تقریبا" درجه حرارت بدن را دارند، شروع كنید. آب جوش یا چای كم رنگ یا سوپ هایی كه زیاد غلیظ نباشند، برای این منظور مناسبند. قند یا خرما كه سریعا" جذب می شوند، بهتر است ابتدا با آب جوش یا چای خورده شود تا قند خون را كمی افزایش دهد. در وعده افطار اول غذاهای سبک تر استفاده شود بعد یواش یواش به سمت غذاهایی مانند: سوپ و آش رقیق و یا شامی و کوکو با ادویه و نمک خیلی کم، یا فرنی (یک کاسه کوچک)، شیر برنج مصرف کنید.
هفت خوردنی مفید در ماه رمضان
1- در وعده افطار، مایعات گرم بنوشید. روزه تان را هرگز با آب سرد، شربت خنک یا نوشابه باز نکنید. آب جوش، شیر گرم و یا چای کم رنگ، بهترین نوشیدنی برای افطار است.
2- موقع افطار از قندهای طبیعی مانند خرما، کشمش و یا عسل استفاده کنید، تا قند خونتان تعدیل شده و اشتهایتان کنترل شود. نوشیدن چای کم رنگ، شیر گرم، فرنی، حلیم کم روغن و یا شله زرد در وعده افطار توصیه می‌شود.
3- نان، پنیر و سبزی (یا گردو) را از سفره افطارتان حذف نکنید. اما اگر ترجیح می‌دهید به جای افطار شام بخورید، می‌توانید سوپ و‌ آش سبک را در برنامه غذایی‌تان جا بدهید.
4- خورش آلو و خورش‌های سبزی دار، غذاهای ملین هستند و در نتیجه برای پیشگیری از یبوست در ماه رمضان مناسبند.
5- تخم مرغ نیمرو دیرهضم است، در نتیجه برای پیشگیری از ابتلا به سوزش معده توصیه می‌شود. در ماه رمضان تخم مرغ به صورت آب پز مصرف شود.
6- سالاد بدون پیاز، مکمل خوبی برای وعده‌های غذایی در ماه رمضان است و به همین دلیل توصیه می‌کنیم سالاد را در وعده‌های افطار و سحر خود بگنجانید.
7- مصرف نوشابه‌های گازدار را در ماه رمضان محدود کنید. این نوشابه‌ها باعث تحریک معده به خصوص در افراد مبتلا به التهاب
معده (گاستریت) می‌شود.
نکات قابل ملاحظه در طی روز
در طی روز به دلیل گرسنگی، حرارت بدن بالا می رود و پوست گرم تر شده که باعث لاغری و آب شدن چربی می شود، این امر برای افراد چاق مفید است، ولی افراد لاغر باید از هر چیزی که باعث گرم تر شدن آنها می گردد، پرهیز کنند. در طی روز جلوی آفتاب نروند و محیط خود را خنک نگه دارند، همچنین دوش آب سرد باعث گرم تر شدن بدن می گردد و باید برای خنک شدن، دوش آب ولرم بگیرند و از انجام فعالیت شدید خودداری کنند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 76]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن