تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):اگر نزد خداوند عبادتى بهتر از شكرگزارى در همه حال بود كه بندگان مخلصش با آن عبادتش ك...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820761590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اعتراف مجامع بين‌الملل به كمك‌هاي بالاي ايران به 3 ميليون پناهجوي افغان


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اعتراف مجامع بين‌الملل به كمك‌هاي بالاي ايران به 3 ميليون پناهجوي افغان
ظريف: مجامع بين‌الملل براي بازگشت پناهجويان كم‌كاري مي‌كنند...
نویسنده : بیژن یانچشمه 


 اوضاع نابسامان كشور افغانستان سبب شده است حدود 3 ميليون پناهجو در كشور به صورت قانوني و غير‌قانوني حضور داشته باشند كه ارائه خدمات مختلف به اين پناهندگان در سال‌هاي متمادي هزينه‌هاي بسياري را به كشور تحميل كند. اين درحالي است كه ميزان كمك‌های جامعه بين‌الملل به كشور براي حدود يك ميليون پناهجو به ميزان حداقل ارائه مي‌شود كه اين موضوع سبب شده است تا وزير بهداشت اعلام كند كه ارائه خدمات در حوزه پايه سلامت به اين پناهندگان هزينه سنگيني را به كشور تحميل می‌كند با اين حال حجم بالاي كمك و ارائه خدمات به پناهجويان، تعجب كميسر عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان را به‌دنبال داشته است به‌گونه‌اي كه اين نماينده سازمان ملل خود به كم بودن كمك‌هاي بين‌المللي به ايران براي پناهجويان اعتراف كرد.

حدود سه دهه از حضور پناهندگان قانوني و غيرقانوني در كشور ما مي‌گذرد و آمار مشخصي از اين پناهندگان در كشور وجود ندارد هرچند بنابر اطلاعات اداره كل امور اتباع و مهاجرين خارجي وزارت كشور، حدود يك ميليون پناهنده به‌صورت قانوني در كشور حضور دارند كه بنابر آمار غيررسمي 2ميليون پناهنده ديگر نيز در كشور هستند كه به‌صورت مستقيم و غير‌مستقيم از كشور خدمات مختلف درماني، آموزشي و بيمه‌اي و غيره دريافت مي‌كنند. اين در حالي است كه چندي پيش رهبر معظم انقلاب فرمان بر ارائه خدمات آموزشي به كودكان را اعلام كردند و از اولين سالگرد فرمان ايشان يك‌سال مي‌گذرد و خدمات آموزشي يكسان به كودكان در مراكز آموزشي كشور ارائه مي‌شود.
 
در حقيقت حضور پناهجويان در كشور در بسياری از موضوعات و مسائلي همچون سلامت، آموزش، كار، ازدواج و اسكان براي كشور هزينه‌هاي بسياري را به همراه دارد كه ايران بنابر حس انسان‌دوستانه و همسايگي اين هزينه‌ها را بر دوش خود تحمل مي‌كند به‌گونه‌اي كه نمايندگان مجامع جهاني از ارائه خدمات بالا در همه زمينه‌ها از سوي ايران به پناهجويان اعلام تعجب و شگفتي كرده اند.
  
ارائه خدمات سلامت و تحميل هزينه‌هاي سنگين براي 3 ميليون پناهجو
 روز گذشته وزير بهداشت در ديدار با فليپو گرندي كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان با اشاره به 3 ميليون پناهنده در كشور گفت: براي مراقبت از سلامت ايرانيان موظفيم به 2 ميليون پناهنده‌اي كه به صورت غيرقانوني در ايران زندگي مي‌كنند، خدمات پايه سلامت ارائه كنيم كه هزينه سنگيني بر نظام سلامت كشور وارد مي‌كند.
سيد‌حسن هاشمي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در ديدار با فليپو گرندي با اشاره به اينكه سازمان ملل با مشكلات تحميلي پناهندگان آَشناست گفت: اين پناهندگان تقصيري ندارند اما جامعه بين‌الملل نيز درباره اين واقعيت و مشكلات چشم‌پوشي كرده و تمام فشارها بر روي جمهوري اسلامي ايران است.  وي با ابراز تاسف از اينكه در شرايطي زندگي مي‌كنيم كه سازمان‌هاي بين‌المللي و حقوق بشر در اداي وظيفه شان، ناكارآمد و صاحبان قدرت در پي جنگ افروزي و گسترش پناهندگي در كشورهاي منطقه ما هستند افزود: اميدواريم در آينده‌اي نزديك امنيت در كشور عراق حاكم شود و پناهندگان به وطن خودشان بازگردند اما درباره افغانستان آينده روشني وجود ندارد.  وي افزود: هيچ كشوري به اندازه ايران در حوزه آموزش و سلامت به پناهندگان ارائه خدمت نكرده است، تا جايي كه يك سوم بار بيمارستان‌ها در شهرهايي همچون سراوان در مرز پاكستان به علت وجود اين پناهندگان است.
  
ارائه هزينه سنگين براي آموزش پناهجويان از سوي ايران
وزير امورخارجه كشورمان نيز در ديدار كميسر عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان
 (UNHCR) گفت: ايران بيش از سه دهه است كه ميزبان پناهندگان بوده و تلاش كرده در زمينه‌هاي بهداشتي و آموزشي اقدامات بسياري زيادي انجام دهد اما متأسفانه مقدار كمك‌هاي بين‌المللي كه دريافت كرده بسيار كم بوده است.
محمدجواد ظريف در اين ديدار با اشاره به وجود تعداد بسيار زيادي پناهنده در كشورمان به صورت قانوني و غيرقانوني، اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران همواره تلاش كرده كه امكانات خوبي در اختيار پناهندگان قرار دهد و در اين راستا براي آموزش پناهندگان بسيار هزينه كرده است.
 
گلايه از كم‌كاري مجامع بين‌المللي
وزير امور‌خارجه كشورمان تأكيد كرد كه كميسارياي عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان و كشورهاي كمك‌كننده لازم است تلاش كنند تا با افزايش طرح‌هاي اقتصادي و سرمايه‌گذاري در داخل كشور افغانستان، زيرساختارهاي لازم براي بازگشت داوطلبانه پناهندگان را فراهم و به آنها كمك نمايند تا آنها در جامعه افغانستان جذب شوند.
 
وي در اين خصوص به اين نكته اشاره كرد كه سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده بسيار كم است و ضروري است كار بيشتري انجام شود.
 
ظريف همچنين به تعدادي از پروژه‌هایي كه براي توسعه اقتصادي افغانستان توسط كشورمان انجام شده از جمله پروژه‌هاي توسعه چابهار، آب آشاميدني و... اشاره و ابراز داشت: اين اقدامات منجر به ايجاد اشتغال بيشتر در داخل افغانستان خواهد شد كه زمينه را براي بازگشت داوطلبانه افغان‌ها فراهم مي‌آورد.
 
اعتراف به ارائه حجم بالاي كمك به پناهجويان
 همچنين فليپو گرندي كميسر عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با تشكر و قدرداني از جمهوري اسلامي ايران در خصوص ميزباني پناهندگان گفت: جمهوري اسلامي ايران از كشورهايي است كه در زمينه بهداشت و آموزش پناهندگان بسيار هزينه كرده و از اين لحاظ نمونه است.  كميسر عالي سازمان ملل متحد در امور پناهندگان با اشاره به سفر قبلي خود به كشورمان گفت: از حجم اقدامات انجام شده در جمهوري اسلامي ايران براي بهبود وضعيت شرايط زندگي پناهندگان متحير شدم و اكنون نيز شاهد افزايش بيش از پيش امكانات پناهندگان هستم. وي ابراز اميدواري كرد كه كمك‌هاي بين‌المللي به پناهندگان داخل ايران افزايش يابد زيرا مقدار كمك‌هاي بين‌المللي انجام شده نسبت به تعداد پناهندگان در ايران پايين است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن