تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ آيينى، با نادانى رُشد نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817443186




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانک مسکن برای تخصصی عمل‌کردن به ضعفا وام نمی‌دهد!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بانک مسکن برای تخصصی عمل‌کردن به ضعفا وام نمی‌دهد!
بانك مسكن جوابيه گزارشي را كه در تاريخ 13/3/1395در صفحه 12 روزنامه جوان با عنوان «بانك مسكن ديگر به ضعفا وام نمي‌دهد» درج شده بود، ارسال كرده است که همراه با توضیحات جوان منتشر می‌شود.
بانك مسكن جوابيه  گزارشي  را كه در تاريخ 13/3/1395در صفحه 12 روزنامه جوان با عنوان «بانك مسكن ديگر به ضعفا وام نمي‌دهد» درج شده بود، ارسال كرده است که همراه با توضیحات جوان منتشر می‌شود.

  جوابیه بانک مسکن
  بانك مسكن به منظور حمايت از اقشار كم در‌آمد جامعه اقدام به پرداخت تسهيلات در قالب مسكن روستايي، بافت فرسوده، وديعه مسكن و غيره به متقاضيان نموده است. به طوري كه تاكنون از محل خط اعتباري مسكن مهر براي تكميل و احداث تعداد 439هزار و 386 واحد مسكوني مبلغي معادل 470/42 ميليارد ريال به متقاضيان تسهيلات مسكن روستايي پرداخت كرده است.
همچنين در بخش بافت فرسوده نيز از محل خط اعتباري تعداد 81هزار و 886 واحد مسكوني به مبلغ 101/15 ميليارد ريال و از محل منابع داخلي خود در قالب طرح 94 به تعداد 5هزار و 162 واحد مسكوني به مبلغ 051/2 ميليارد ريال تسهيلات بافت فرسوده به متقاضيان پرداخت كرده است.  بر اساس اين گزارش بانك مسكن به منظور پاسخگويي به نياز اقشار كم درآمد جامعه از سال 1384 تاكنون به 94هزار و 743 نفر تسهيلات وديعه مسكن مستأجران كم درآمد به مبلغ 597/1 ميليارد ريال اعطا كرده است.
بانك مسكن در بخش تسهيلات قرض‌الحسنه ازدواج نيز فعال بوده به طوري كه از سال 1383 تا 1394 مبلغ 262/8 ميليارد ريال تسهيلات به 408هزار و 923 نفر متقاضي پرداخت كرده است.
در بخش پرداخت تسهيلات مسكن ايثارگران نيز بانك مسكن بر اساس سهميه سال 1394 تعداد 4 هزار واحد مسكوني در حال پذيرش و پرداخت تسهيلات به متقاضيان در دست اقدام دارد.
 همان‌گونه كه مطلعيد از اهداف اصلي بانك مسكن از ابتداي فعاليت، توجه به تأمين مالي عموم افراد جامعه در دستيابي به مسكن مناسب بوده ‌است. در اين راستا اقشار كم‌درآمد بيش از ساير اقشار مورد توجه قرار گرفته‌است و پرداخت تسهيلات طرح مهر، روستايي، بافت فرسوده و انواع صندوق‌هاي پس انداز مسكن با نرخ سود كمتر از نرخ مصوب شوراي پول اعتبار مؤيد اين موضوع است. ليكن سال‌هاست كه نسبت پايين مبلغ تسهيلات به ارزش واحد مسكوني (LTV ) مورد نقد كارشناسان و سياستگذاران حوزه مسكن و ساختمان و همچنين آحاد مختلف جامعه بوده و عملاً نيز تسهيلات قبلي بانك كمك چنداني به افزايش قدرت خريد مردم در چند سال اخير نكرده است. قبل از افزايش مبلغ تسهيلات (درسال 93) اين نسبت در حدود 11 درصد بوده كه در سال 94 با طراحي محصولات جديد و تقويت تسهيلات قبلي اين نسبت به 26 درصد در خصوص تسهيلات انفرادي صندوق پس‌انداز مسكن يكم و در حدود 53 درصد در مورد تسهيلات زوجين رسيد. (نسبت تسهيلات به قيمت مسكن با ميانگين قيمت واحد 75 متري در شهر تهران برآورد شده است.) اين در حالي است كه هنوز نسبت مبلغ تسهيلات به ارزش واحد مسكوني از استانداردهاي جهاني فاصله دارد. لذا در سال گذشته با پيگيري‌هاي بانك در زمان مناسب و به دور از ايجاد تورم در بخش مسكن، سقف تسهيلات مسكن افزايش يافت.
 بديهي است با افزايش تسهيلات مسكن كه انتظار جامعه از مفهوم بانك تخصصي را در تأمين مالي مسكن برآورده مي‌سازد، اقساط آن نيز افزايش مي‌يابد. ليكن بانك جهت كاهش هزينه‌هاي مشتريان در بازپرداخت تسهيلات راهكارهايي را در نظر گرفته است.
 از جمله ايجاد حق انتخاب در روش تقسيط تسهيلات (سه روش ساده، پلكاني سالانه و پلكاني دوره‌اي)، كاهش نرخ سود تسهيلات خريد مسكن از نرخ سود مصوب شوراي پول و اعتبار در عقود مبادله‌اي و افزايش مدت بازپرداخت به 12 سال، كه به نظر مي‌رسد تعديل مجدد هر يك از متغيرهاي فوق‌الذكر تأثير چنداني در مبلغ اقساط ايجاد نمي‌كند.
لازم به يادآوري است گر چه سقف تسهيلات افزايش يافته ليكن متقاضيان مي‌توانند بر اساس وضعيت درآمدي خود اقدام به انتخاب مبلغ تسهيلات نمايند. به نحوي كه توانايي بازپرداخت تسهيلات دريافتي را داشته باشند. همچنين اين بانك هيچ محدوديتي براي بهره‌مندي اقشار مختلف جامعه از تسهيلات مسكن (به غير از عدم سابقه قبلي استفاده از تسهيلات بانكي و يارانه دولتي در بخش مسكن براي متقاضيان استفاده از صندوق پس‌انداز مسكن يكم) ايجاد نكرده است.
از منظر ديگر و با فرض ارائه تسهيلات 800 ميليون ريالي با نرخ سود 13 درصد با دوره بازپرداخت 12 ساله مبلغ قسط حدود 11 ميليون ريال است كه شايد اين مبلغ به نظر بالا باشد، ليكن اين در حالي است كه رشد قيمت مسكن در آينده و حذف اجاره‌بها مدنظر قرار نگيرد. همان‌گونه كه مشهود است بازدهي متوسط سالانــه مسكن در ايران طي دو دهه گذشته بسيـــار بيشتر از نــرخ سود تسهيلات بوده است. همچنين در مقطع كنوني نيز خانوارهاي مستأجر، مجبورند هزينه مسكن را در همين حدود مبلغ اقساط در قالب رهن يا اجاره تأمين كنند و در واقع با اخذ تسهيلات، مي‌توانند اقساط را جايگزين بهاي اجاره پرداختي نمايند.

  توضيحات جوان
همانطور كه نگارنده جوابيه  به گزارش جوان مبني بر «بانك مسكن ديگر به ضعفا وام نمي‌دهد» اشاره داشته است؛ با افزايش سقف تسهيلات مسكن دهك‌هاي كم درآمد جامعه به دليل بالا بودن اقساط ديگر نمي‌توانند از طريق بانك مسكن، براي خريد مسكن تأمين مالي شوند، اين در حالي است كه گزارش روزنامه جوان هم گوياي همين امر بود و اختلاف نظري در اين مورد با نگارنده جوابيه وجود ندارد.
بررسي‌ها نشان  مي‌دهد كه عمده خانوارهاي ايراني يا كارگر هستند يا كارمند و درحقيقت تنها درآمد آنها از طريق دستمزد حاصل مي‌شود، طبق مصوبه شوراي عالي كار حداقل دستمزد در سال 95 بيش از 800هزار تومان تعيين شده است و كارمندان دولت كه از قانون خدمات كشوري تبعيت مي‌كنند نيز كف دستمزدشان تفاوت چنداني با كارگران ندارد.  با توجه به توضيح فوق به اين نتيجه مي‌رسيم كه عمده خانوارهاي ايراني از منظر درآمدي متوسط رو به پايين هستند، بنابراين با توجه به اينكه اقساط طرح‌هاي تسهيلات مسكن حتي از حداقل دستمزد سالانه ميليون‌ها كارگر و كارمند بيشتر است، به اين نتيجه مي‌رسيم كه بانك مسكن به عنوان بانكي دولتي فقط به این دلیل که می‌خواهد طبق استانداردهای جهانی بخش قابل ملاحظه‌ای از بهای مسکن را تامین مالی کند، سقف تسهیلات و بالطبع اقساط را افزایش داده است و عملاً منابع و امكانات خود را در اختيار دهك‌هاي بالا درآمدي جامعه قرار داده است.  حال در اين مقال اگر بانك مسكن بانك خصوصي بود هيچ انتقادي به آن وارد نمي‌كرديم، اما بحث برسر اين است كه نبايد يك بانك دولتي طرح‌هايي را براي تأمين مالي دهك‌هاي كم درآمد جامعه عملياتي كند كه اميد به خانه‌دار شدن آنها را تقويت كند‌!
در حقيقت هيچ تناسبي بين تسهيلات پرداختي بانك مسكن با نياز‌هاي تمامي دهك‌هاي درآمدي جامعه وجود ندارد و به نظر می‌رسد بانک مسکن اهمیتی به انتظارات دهک‌های کم درآمد جامعه نمی‌دهد.  اين در حالي است كه بانك مسكن به شكل انحصاري پرداخت تسهيلات به حوزه مسكن را در اختيار دارد و حتي وزير راه و شهرسازي در بدو آغاز به كارش كمر همت به اين امر بسته بود كه انحصار پرداخت تسهيلات مسكن را از بانك مسكن اخذ كند و ساير بانك‌ها را در تأمين مالي مسكن شريك كند كه مشخص نيست چرا اين اتفاق نيفتاد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن