تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه پرهيز از حرامها است همچنانكه شخص از خوردنى و نوشيدنى پرهيز مى‏كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803246369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زنگ خطر ضایعات محصولات کشاورزی به صدا درآمد


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: زنگ خطر ضایعات محصولات کشاورزی به صدا درآمد
بخش کشاورزی طی چند سال گذشته به دلیل نبود مدیریت مناسب در زنجیره تولید با معضل ضایعات محصول دست و پنجه نرم می کند که این امر سبب هدر رفت سرمایه ملی می شود.


به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ضایعات محصولات کشاورزی معضلی است که طی چندین سال گذشته به دلیل نبود مدیریت مناسب در زنجیره تولید براین بخش سایه انداخته است.


با وجود آنکه توسعه پایدار بخش کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود اما براساس آخرین آمار فائو نخستین رتبه هدر رفت ضایعات محصولات میوه و تره بار به ایران اختصاص یافته که این امر با این اصل مهم در تضاد است. 


در این راستا سید رضا نورانی رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار داشت:براساس آخرین آمار مجموع تولید محصولات کشاورزی در سال گذشته 112 میلیون تن بوده که 42 تن آن مربوط به محصولات باغی و جالیزی بوده و این میزان تولید درمقایسه با سال 92 ،15.5 درصد رشد داشته است.


وی با اشاره به آمار ضایعات محصولات کشاورزی گفت: در چند روز گذشته سازمان خوارو بارجهانی ( فائو)اعلام کرد که ایران  در 12 مورد از 13 مقوله محصولات کشاورزی در فهرست تولید 40 کشور برتر قرارگرفته که متاسفانه در بخش ضایعات محصولات کشاورزی  رتبه اول در جهان را داراست.


نورانی ادامه داد:سالانه حدود 5 الی 10 میلیارد دلارمنابع کشور از طریق ضایعات محصولات کشاورزی به هدر می رود که امیدواریم با همکاری بخش دولتی و اتاق بازرگانی این معضل برطرف شود.


رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی بیان کرد: در بخش میوه و تره بار به دلیل مکانیزه نبودن مراحل کاشت، داشت، برداشت و عرضه محصول به دست مصرف کننده شاهد بیشترین هدر رفت محصولات کشاورزی هستیم که این امر نشان از این دارد که بخش تولید تجربه خوبی در زمینه فنی کسب نکرده و همچنین دربخش مصرف نیز فرهنگ سازی مناسبی صورت نگرفته است.


وی افزود: بخش شیلات و غذاهای دریایی کمترین ضایعات محصولات کشاورزی را به خود اختصاص داده و بیشترین ضایعات محصولات کشاورزی در بخش میوه وتره بار است که امیدواریم برای حل این بحران چاره ای اندیشیده شود .


**ضایعات 35 درصدی محصولات کشاورزی


همچنین محمد رضا داوری رئیس انجمن ارگانیک درگفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت:براساس آخرین آمار سازمان خوارو بار ملل متحد ، سالانه 35 میلیون تن محصولات کشاورزی اعم از صیفی، سبزی و غلات به هدر می رود.


وی با اشاره به آنکه  سالانه 40 تا 60 درصد محصولات کشاورزی دنیا از بین می رود، گفت: اگر این میزان مواد غذایی را به دست افراد نیازمند  برسانیم ، دیگر هیچ گرسنه ای در دنیا وجود نخواهد داشت.


داوری درادامه یادآور شد: ضعف مسائل فرهنگی و تکنولوژی ، مشکلاتی همچون افزایش هدر رفت محصولات در بخش کشاورزی را رقم زده چرا که با توسعه و پیشرفت تکنولوژی کشت گیاهان و افزایش کیفیت، شاهد کاهش ضایعات و دوریز محصولات کشاورزی خواهیم بود.


وی با اشاره به کشت ارگانیک گفت: توسعه و کشت ارگانیک به سبب کیفیت بالای محصولات و سیستم مناسب توزیع از مزرعه تا فروشگاه های عمده فروشی و خرده فروشی،  از راهکارهای مناسب در جهت کاهش ضایعات به شمار می رود.


بر اساس این گزارش با توجه به محدودیت منابع آبی و هدر رفت میزان قابل توجه محصولات کشاورزی، باید راه چاره ای برای حل این معضل به کار گرفته شود چرا که این امر زنگ خطری برای سرمایه ملی کشور به شمار می رود.


 


۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن