تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شادی مومن در رخسار او و اندوهش در دل است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805535487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح جامع ترافيك پايتخت در ايستگاه آخر


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: طرح جامع ترافيك پايتخت در ايستگاه آخر
ترافيك و آلودگي آب و هواي تهران دو معضل بزرگ اين شهرند كه در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند. ترافيك كه سبب هدررفت سالانه ميليون‌ها ساعت از وقت شهروندان مي‌شود، با آلوده‌سازي هوا سبب تحميل بار جاني و اقتصادي سنگين بر بدنه جامعه و دولت مي‌شود كه...
نویسنده : بي‍ژن يانچشمه 


   
ترافيك و آلودگي آب و هواي تهران دو معضل بزرگ اين شهرند كه در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند. ترافيك كه سبب هدررفت سالانه ميليون‌ها ساعت از وقت شهروندان مي‌شود، با آلوده‌سازي هوا سبب تحميل بار جاني و اقتصادي سنگين بر بدنه جامعه و دولت مي‌شود. ريشه معضل ترافيك تهران وجود انبوه خودروهاي سواري در اين شهر است كه مي‌رود تا خيابان‌هاي آن را به پاركينگ بزرگي تبديل كند. گسترش و ترغيب مردم به استفاده از وسايل حمل‌و‌نقل عمومي به ويژه مترو و ايجاد راه‌هايي براي كاهش تقاضاي سفر مانند تقويت دولت الكترونيك از مهم‌ترين راهكارهاي كاهش و كنترل ترافيك تهران ذكر شده است. شهرداري تهران معضل ترافيك را قابل حل مي‌داند و براي برطرف‌سازي آن برنامه مشخص و مدوني دارد. اين طرح به نام «طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافيك تهران» اولين بار در سال 1386 تهيه و تصويب شد و حالا پس از سال‌ها طرح جامع ترافيك شهر تهران بارها بازنگري شده و با طرح جامع و تفصيلي شهري انطباق داده شده است. در دوره مديريت قاليباف اين طرح مجدداً بازنگري شده و به گونه‌اي كه سال گذسته معاون شهردار تهران از اتمام بازنگري طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافيك پايتخت و ارسال آن به شوراي اسلامي شهر تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر كميسيون‌هاي مربوطه در شوراي شهر بازنگري طرح جامع ترافيك را به تصويب رسانده است تا اين طرح در صحن شورا مطرح شود. براساس اين طرح توسعه خطوط مترو بايد در اولويت اول قرار گيرد كه در اين زمينه به گفته رئيس كميسيون حمل‌ونقل شوراي شهر تهران نيازمند 514كيلومتر مترو و شبكه ريلي در داخل شهر تهران همچنين توسعه خطوط اتوبوسراني بر اساس طرح جامع مصوب، بايد تا افق طرح يعني سال 1404، سالانه به طور متوسط تعداد هزار دستگاه اتوبوس به شبكه افزوده شود. هرچند مباحث اصلي طرح جامع ترافيك بر توسعه خطوط مترو و گسترش اتوبوسراني استوار است اما گر دولت خواهان كاهش آلودگي هوا‌ست و مي‌خواهد از تبعات بار ترافيك شهري بكاهد تا ساير طرح‌ها هم جامه عمل پوشيده شود لازم است تا سهم خود را در توسعه زيرساخت به موقع پرداخت كند واگر كم كاري و ناكارآمدي در اجراي طرح جامع ترافيك صورت گيرد اين طرح هم همچون طرح جامع كاهش آلودگي هوا به نتيجه مطلوب نخواهد رسيد و زندگي شهر زير آلودگي هوا و معضل ترافيك مدفون خواهد شد.



ترافيك دغدغه  شهرنشيني

 ترافيك به عنوان اصلي‌ترين دغدغه شهروندان و مسئولان در شهر مطرح است و تا زماني كه آمد و شد شهري تسريع و تسهيل نشود و شبكه‌هاي حمل‌و‌نقل عمومي تكميل نشود نبايد منتظر گرهگشايي از بار ترافيك بود.
توسعه پايدار حمل‌و‌نقل شهري و توجه ويژه به حمل‌و‌نقل انسان‌محور در مقابل حمل‌و‌نقل خودرو محور سياستي است كه همواره مسئولان مديريت شهري بر آن تكيه و تأكيد داشته‌اند. بيش از يك چهارم درآمد شهروندان در شهر براي جابه‌جايي صرف مي‌شود و تا زماني كه شبكه حمل‌و‌نقل عمومي تكميل نشود شهروندان يا با وسيله نقليه شخصي خود به معابر مي‌آيند يا وسايل نقليه شخصي عهده‌دار جابه‌جايي شهروندان مي‌شود كه اين عامل نيز خود به خود علاوه بر تشديد ترافيك، مسائل و مشكلات ديگري را همچون اشغال سطح معابر، افزايش آلودگي و آلايندگي را به دنبال خواهد داشت. براين اساس لازم است علاوه بر آينده‌نگري در توسعه همه‌جانبه شهر و تلاش در جهت بهبود كيفيت خدمات حمل‌و‌نقل همگاني به منظور ارتقا كيفيت زندگي شهروندان در تمامي برنامه‌ها اقدامات لازم صورت گيرد. در اين زمينه بايد ساخت و تكميل خطوط مترو، خطوط اتوبوس‌هاي تندرو BRT و شبكه تاكسيراني و خودروهاي جمعي در كنار خصوصي‌سازي و ارتقاي كيفيت خدمات مدنظر قرار گيرد.
براين اساس لازم است تا طرح جامع حمل‌و‌نقل عمومي و طراحي اجرايي شود تا در فازهاي زماني پي در پي شريان‌هاي شبكه حمل‌و‌نقل تكميل شود و شهروندان با كمترين طي مسافت كمتر از 500 متر بتوانند به اولين وسيله حمل‌و‌نقل عمومي دسترسي پيدا كنند تا علاوه بر تكميل حمل‌و‌نقل عمومي، سيستم‌هاي هوشمند حمل‌و‌نقل، مهندسي ترافيك، مديريت سيستم‌هاي حمل‌و‌نقل و ايمني ترافيك مدنظر قرار گيرد و مديريت حمل‌و‌نقل شهري در سايه طرح جامع بتواند به اهداف و چشم‌اندازهاي خود دست يابد.
  
 5محور طرح جامع ترافيك تهران

عمده تغييرات در بازنگري طرح جامع به توسعه دو حوزه مهم اتوبوسراني و مترو معطوف مي‌شود و علاوه بر اين دو موضوع، توسعه حمل‌و‌نقل پاك (غير موتوري)، سيستم‌هاي هوشمند كنترل ترافيك و مديريت عرضه و تقاضاي سفرهاي شهري، سه موضوع ديگري هستند كه در اين بازنگري، بيشتر مورد توجه قرار گرفته‌اند.  سيد‌جعفر تشكري‌هاشمي با اعلام اينكه جمعيت تهران و خودروهاي اين كلانشهر، روز به روز بيشتر و بيشتر مي‌شوند، تأكيد كرد: به همين دليل، سعي كرده‌ايم تا در بازنگري طرح جامع تا جاي ممكن، دسترسي به حمل‌و‌نقل عمومي را به اقصي نقاط تهران تسري دهيم، چراكه اعتقاد داريم شهر پويا به شهري گفته مي‌شود كه به سيستم‌هاي حمل‌و‌نقلي كارآمد، مطمئن، راحت و در عين حال جذاب براي عموم شهروندان مجهز باشد.  معاون شهردار تهران با اشاره به اينكه مديريت شهري معتقد به «شهر انسان محور» است كه تجلي و تبلور آن در حوزه ترافيك در «حمل‌و‌نقل انسان محور» تبيين و تعريف مي‌شود، اظهار كرد: از مؤلفه‌هاي چنين شهري، طراحي ساز‌و‌كار شهر به نحوي است كه عابران پياده و دوچرخه‌سواران در آن احساس آرامش و ايمني داشته باشند و در بازنگري طرح جامع، اين دو موضوع مورد توجه ويژه قرار گرفته‌اند.
مهندس تشكري‌هاشمي با بيان اينكه در بازنگري طرح جامع به موضوع تأمين پاركينگ نيز توجه شده، تصريح كرد: با توجه به اينكه تمام سفرهاي شهري كه با وسيله نقليه و با هر هدفي صورت مي‌پذيرد، در نهايت به توقف در نقطه‌اي از شهر منتهي مي‌شود، لذا موضوع تأمين پاركينگ در كلانشهري كه شاهد رشد روزافزون جمعيت و تعداد خودروهاي آن هستيم، از ضرورتي انكار‌ناپذير برخوردار است.  وي با تأكيد بر اين که توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل  عمومي با محوريت حمل‌و‌نقل ريلي، موضوعي است كه شوراي شهر و شهرداري تهران نسبت به آن اجماع دارند، خاطرنشان كرد: در اين ارتباط با تدابير شهردار تهران و حمايت اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، شاهد تكميل پر شتاب ايستگاه‌ها و خطوط متروي تهران كه در بازنگري طرح جامع نيز مورد تأكيد قرار گرفته، هستيم  و تنها انتظار مدیریت یک شهری از دولت در زمینه تأمین فایناس برای توسعه حمل و نقل عمومی است.
  
  تصويب اوليه لايحه بازنگري طرح جامع ترافيك پايتخت

 هفته گذشته سرانجام لايحه بازنگري طرح جامع، با اصلاحاتي به تصويب كميته حمل‌و‌نقل و ترافيك شوراي اسلامي شهر تهران رسيد. در اين زمينه سرخو، رئيس كميته حمل‌و‌نقل شورا درباره لايحه «بازنگري طرح جامع حمل‌و‌نقل و ترافيك» مصوب كميته حمل‌و‌نقل و ترافيك شوراي اسلامي شهر تهران در كميسيون شورا گفت: بيشتر اختلافات اصلي بر سر موضوع احداث خطوط مترو، ناوگان اتوبوسراني، معابر و تقاطعات غير همسطح تا افق طرح جامع، يعني سال 1404 است.
سرخو در خصوص خطوط مترو افزود: كل خط متروي مورد نياز شهر تهران طبق لايحه طرح جامع مصوب كميته حمل‌و‌نقل و ترافيك 747 كيلومتر است كه از اين مقدار، 514كيلومتر در داخل شهر تهران و 233 كيلومتر بيرون شهر تهران است كه به 760 كيلومتر تغيير يافته است يعني 13 كيلومتر خطوط سريع سير ريلي (LRT) به خطوط حمل‌و‌نقل شهر تهران اضافه شده است كه نهايتاً اين خط سريع ريلي حذف شد.
رئيس كميته حمل‌و‌نقل شورا در خصوص يكپارچگي مدل‌هاي حمل‌و‌نقلي اظهار داشت: تمامي مدل‌هاي حمل‌و‌نقلي بايد يكپارچه ديده شوند و با يكديگر همپوشاني داشته باشند بنابراين در طرح جامع بايد اين موضوعات كامل‌تر ديده شوند.
سرخو در ادامه با اشاره به برخي معضلات ترافيكي در شهر تهران گفت: در بزرگراه‌هايي مانند مدرس و همت كماكان مشكلات ترافيكي داريم و اين موضوع لاينحل مانده است و همچنين آنچه امروز نشان مي‌دهد اين است كه از نظر تراكنش اتوبوس‌ها در سطح مناطق نيز مشكل داريم به گونه‌اي كه در برخي مناطق تراكم اتوبوس زياد و در برخي خطوط تعداد اتوبوس كم است كه اين موضوعات نياز به بازنگري مجدد دارد.
همچنين رئيس كميته حمل‌ونقل و ترافيك شوراي اسلامي شهرتهران پيشنهاد داد: جدا از بحث طرح جامع، بايد مطالعات خطوط LRT و ديگر مدهاي حمل‌ونقلي براي تمامي شهر تهران در دستور كار قرار گيرد.
وي گفت: بر اساس طرح جامع مصوب، بايد تا افق طرح، سالانه به طور متوسط تعداد هزار (1000) دستگاه اتوبوس به شبكه افزوده شود كه اين تعداد تا افق طرح، سال (1404) به سالانه تعداد 460 دستگاه اتوبوس علاوه بر جايگزيني ناوگان فرسوده به شبكه اتوبوسراني تغيير يافته است.
سرخو تأكيد كرد: در طرح جامع بايد اين نكته ديده شود تا زماني كه حوزه‌هاي شهرسازي و عمراني مي‌خواهند پروژه‌هايي را اجرايي كنند حتماً مطالعات ترافيكي آن پروژه نيز لحاظ شود.    هرچند آلودگي هوا بعد از گذشت دو ماه و اندي باز هم سايه بر شهر 10 ميليوني انداخته ولي به گفته شهردار تهران تنها راه كاهش آلودگي پايتخت توسعه مترو است.
محمدباقر قاليباف با اشاره به برخي خبرها مبني بر غفلت شهرداري تهران از حمل‌و‌نقل عمومي افزود: طي يك دهه گذشته توجه به حمل‌و‌نقل عمومي و توسعه آن بر حوزه تاكسي، اتوبوس و مترو همواره جزء دغدغه‌هاي شهرداري تهران بوده است.
شهردار تهران با بيان اينكه 38 درصد بودجه مترو به‌طور مستقيم و 60 درصد بودجه به صورت غيرمستقيم متوجه حمل‌و‌نقل عمومي است، گفت: حالا نمي‌دانيم بر چه اساسي برخي رسانه‌ها مي‌گويند كه حمل‌و‌نقل عمومي در اولويت كار ما نيست.
  
  حل چالش آلودگي با توسعه مترو

در حالي كه در تهران هر ماه يك ايستگاه مترو افتتاح مي‌شود، در برخي شهرها با 15 سال تلاش براي ساخت مترو تنها 10 كيلومتر مترو به بهره‌برداري رسيده است. در اين زمينه شهر‌دار تهران با بيان اينكه ابتداي مديريتش در سال 84 تنها 39 كيلومتر مترو طي 20 سال ساخته شده بود، گفت: حالا طي 10 سال، 160 كيلومتر ديگر مترو ساخته‌ايم و 300 كيلومتر نيز در دست ساخت داريم و اين در حالي است كه ركود و مشكل اقتصادي عمده كارگاه‌هاي عمراني كشور را تعطيل كرده است. قاليباف با بيان اينكه كمكي از دولت به دست ما نمي‌رسد، افزود: با اين حال همواره به قول‌هايمان عمل كرده و متعهد بوديم و همانطور كه قول داده‌ايم در سال 96 حدود 100 كيلومتر مترو ديگر به ناوگان اضافه مي‌كنيم. وي با بيان اينكه توسعه مترو در توزيع عدالت و كم كردن فاصله شمال و جنوب مؤثر است، اظهار كرد: فقط در اين راستا واگن كم داريم وگرنه مي‌توانستيم با همين زيرساخت‌ها هر دو دقيقه يك قطار به ايستگاه وارد كنيم و سرفاصله حركت قطارها را كاهش دهيم. شهردار تهران با بيان اينكه ما شرمنده مردم هستيم، چراكه موقع ورود به قطار كرامت انساني‌شان مخدوش مي‌شود، گفت: چالش آلودگي هوا تنها با توسعه مترو حل مي‌شود.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن