واضح آرشیو وب فارسی:قم پرس: پنجمین نشست از سلسله نشست های ایده پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه اقتصاد اسلامی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، پنجمین نشست از سلسله نشست های ایده پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه اقتصاد اسلامی با عنوان «نظریه اخلاق هنجاری اسلام بین تکلیف گرایی و نتیجه گرایی» در خرداد ماه برگزار شد. جلسه با قرائت قرآن کریم آغاز شد و ضمن عرض خوش آمدگویی به حضار گفته شد، این نشست ها با این هدف برگزار می شود که افراد جوانِ ایده پرداز، به راحتی بتوانند ایده نو و ارزشمند خود را مطرح کنند؛ و موضوع امروز نیز از مباحث زیربنایی اقتصاد اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. در ادامه ایده پرداز حجت الاسلام علی نعمتی طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به ارائه بحث پرداخت و گفت: اخلاق هنجاری از قرن ۱۹ شروع شد و چند تک نگاشت محدود نیز وجود دارد که بین آن ها تفاوت وجود دارد؛ و کسانی که وارد این بحث شده اند با دغدغه فلسفه نظری بوده و نتوانسته اند نظام اخلاقی اسلام را بشناسند. وی در ادامه به رابطه فلسفه اخلاقی و علوم اجتماعی پرداخت و افزود: علوم اجتماعی از دلِ فلسفه اخلاق (moral philosophy) متولد شده است؛ و مراد از اخلاقی در این موارد، مسائلی است که مرتبط با رفتار انسان به معنای عام آن است و نه راجع به فضائل و رذایل انسانی. وی در پایان به نقد ادله نتیجه گرایی اشاره کرد و با استناد به آثار برخی از علما گفت: ابزارهای تشویق به پاداش و تحذیر به جهنم، برای این است که انسان تا مرز شریعت بیاید و ازآنجا به بعد تکلیف گرا می شود؛ بنابراین اسلام تکلیف تر است نه نتیجه گرا. سپس حجت الاسلام دکتر سید هادی عربی عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، یکی از اساتید داور نشست، به ارزیابی این موضوع پرداخت و اظهار کرد: چند نکته در این زمینه وجود دارد اینکه نکته اول: در چکیده، موضوع و مسئله تحقیق به خوبی تبیین نشده است. نکته دوم: نمی توان از مقایسه دو گزینه (تکلیف گرایی و نتیجه گرایی) بگوییم نظریه اخلاق هنجاری اسلام این است و باید سایر نظریات را هم دید. نکته سوم: روش این مقاله مشخص نشده است (درون دینی، برون دینی و…). نکته چهارم: در پایان مقاله به پیام موضوع خود اشاره کرده اید امّا در مقاله استدلالی ارائه نکرده اید. در ادامه نشست، حجت الاسلام دکتر علی اصغر هادوی نیا (عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) دیگر استاد داور این نشست، گفت: در مواردی ادعای بدون دلیل و جمله بدون استناد آورده اید؛ و به نظرم بحث نقدهای عام نتیجه گرایی که مربوط به موضوع شناسی است باید پیش از بحث های اسلامی بیاید. وی در ادامه افزود: نتیجه گرایی دو نوع است: عمل نگر (در هر عملی به صورت مستقل، نتیجه را مدنظر قرار می دهند) و قاعده نگر (به دنبال قاعده هایی می گردند که بیشترین نفع را داشته باشند)؛ و بنده نوع دوم را می پذیرم؛ و معتقدم بحث هایی مانند مقاصدالشریعه نتیجه گرایی را تأیید می کند. همچنین این آیات نیز نتیجه گرایی را تأیید می کند: {وَ مَا خَلَقتُ الجِنَّ وَ الإنسَ إلّا لِیَعبُدونِ} (الذاریات/۵۶)، {قُل أَنَدعُوا مِن دونِ اللهِ مَا لَا یَضُرّنَا وَ لَا یَنفَعُنَا… } (الأنعام/۷۱). در پایان نیز حجت الاسلام نعمتی تصریح کرد: بنده با تکلیف گرایی موافقم و این که حجت الاسلام هادوی نیا می گوید: اختلاف وظیفه گرایان و نتیجه گرایان در نقطه شروع است، درست است و به نظر من نقطه آغاز، تکلیف گرایی است.
یکشنبه ، ۲۳خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قم پرس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]