تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1840191353




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نشست«نظریه اخلاق هنجاری اسلام بین تکلیف‌گرایی و نتیجه‌گرایی»


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در سالن جلسات دفتر منا در قم برگزار شد؛
نشست«نظریه اخلاق هنجاری اسلام بین تکلیف‌گرایی و نتیجه‌گرایی»

علوم انسانی اسلامی


شناسهٔ خبر: 3683781 - یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۶
دین و اندیشه > همایش ها و میزگردها

پنجمین نشست از سلسله نشست­ های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه اقتصاد اسلامی برگزار شد. به گزارش خبرگزاری مهر، پنجمین نشست از سلسله نشست­ های ایده‌پردازی و نوآوری در علوم انسانی اسلامی (نشان) با حضور اساتید و پژوهشگران حوزه اقتصاد اسلامی با عنوان «نظریه اخلاق هنجاری اسلام بین تکلیف گرایی و نتیجه‌گرایی» در خرداد ماه  برگزار شد. جلسه با قرائت قرآن کریم آغاز شد و ضمن عرض خوش آمدگویی به حضار گفته شد، این نشست‌ها با این هدف برگزار می‌شود که افراد جوانِ ایده‌پرداز، به‌راحتی بتوانند ایده نو و ارزشمند خود را مطرح کنند؛ و موضوع امروز نیز از مباحث زیربنایی اقتصاد اسلامی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. در ادامه ایده‌پرداز حجت‌الاسلام علی نعمتی طلبه درس خارج و دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی به ارائه بحث پرداخت و گفت:  اخلاق هنجاری از قرن ۱۹ شروع شد و چند تک‌نگاشت محدود نیز وجود دارد که بین آن‌ها تفاوت وجود دارد؛ و کسانی که وارد این بحث شده‌اند با دغدغه فلسفه نظری بوده و نتوانسته‌اند نظام اخلاقی اسلام را بشناسند. وی در ادامه به رابطه فلسفه اخلاقی و علوم اجتماعی پرداخت و افزود: علوم اجتماعی از دلِ فلسفه اخلاق (moral philosophy) متولد شده است؛ و مراد از اخلاقی در این موارد، مسائلی است که مرتبط با رفتار انسان به معنای عام آن است و نه راجع به فضائل و رذایل انسانی. وی در پایان به‌نقد ادله نتیجه‌گرایی اشاره کرد و با استناد به آثار برخی از علما گفت: ابزارهای تشویق به پاداش و تحذیر به جهنم، برای این است که انسان تا مرز شریعت بیاید و ازآنجا به بعد تکلیف گرا می‌شود؛ بنابراین اسلام تکلیف‌تر است نه نتیجه‌گرا. سپس حجت‌الاسلام دکتر سید هادی عربی عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، یکی از اساتید داور نشست، به ارزیابی این موضوع پرداخت و اظهار کرد: چند نکته در این زمینه وجود دارد اینکه نکته اول: در چکیده، موضوع و مسئله تحقیق به‌خوبی تبیین نشده است. نکته دوم: نمی‌توان از مقایسه دو گزینه (تکلیف گرایی و نتیجه‌گرایی) بگوییم نظریه اخلاق هنجاری اسلام این است و باید سایر نظریات را هم دید. نکته سوم: روش این مقاله مشخص نشده است (درون ‌دینی، برون دینی و…). نکته چهارم: در پایان مقاله به پیام موضوع خود اشاره‌کرده‌اید امّا در مقاله استدلالی ارائه نکرده‌اید. در ادامه نشست، حجت‌الاسلام دکتر علی‌اصغر هادوی‌نیا (عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی) دیگر استاد داور این نشست، گفت: در مواردی ادعای بدون دلیل و جمله‌ بدون استناد آورده‌اید؛ و به نظرم بحث نقدهای عام نتیجه‌گرایی که مربوط به موضوع‌شناسی است باید پیش از بحث‌های اسلامی بیاید. وی در ادامه افزود: نتیجه‌گرایی دو نوع است: عمل‌نگر (در هر عملی به‌صورت مستقل، نتیجه را مدنظر قرار می‌دهند) و قاعده‌نگر (به دنبال قاعده‌هایی می‌گردند که بیشترین نفع را داشته باشند)؛ و بنده نوع دوم را می‌پذیرم؛ و معتقدم بحث‌هایی مانند مقاصدالشریعه نتیجه گرایی را تأیید می‌کند. همچنین این آیات نیز نتیجه‌گرایی را تأیید می‌کند: {وَ مَا خَلَقتُ الجِنَّ وَ الإنسَ إلّا لِیَعبُدونِ} (الذاریات/۵۶)، {قُل أَنَدعُوا مِن دونِ اللهِ مَا لَا یَضُرّنَا وَ لَا یَنفَعُنَا… } (الأنعام/۷۱). در پایان نیز حجت‌الاسلام نعمتی تصریح کرد: بنده با تکلیف گرایی موافقم و این‌که حجت‌الاسلام هادوی‌نیا می‌گوید: اختلاف وظیفه‌گرایان و نتیجه‌گرایان در نقطه شروع است، درست است و به نظر من نقطه آغاز، تکلیف گرایی است.










این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن