تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه كسى مستحق دوستى خداوند و خوشبختى باشد، مرگ در برابر چشمان او مى آيد و آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819415025




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بانکی‌مون به چشم بستن بر کودک‌کشی سعودی‌ها در یمن در ازای کمک مالی عربستان اعتراف کرد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: بانکی‌مون به چشم بستن بر کودک‌کشی سعودی‌ها در یمن در ازای کمک مالی عربستان اعتراف کرد
سازمان ملل عربستان سعودی را از لیست سیاه کشتار کودکان یمنی خارج کرد:
به گزارش نامه‌نیوز، سازمان ملل 10 روز  پیش در اقدامی دیرهنگام و برای حفظ اعتبار خود، عربستان و متحدانش در جنگ یمن را در فهرست سیاه نیروهای دولتی نقض‌کننده حقوق کودکان قرار داده بود. سازمان ملل ائتلاف سعودی را مسؤول مرگ 60 درصد کودکان کشته شده در جنگ یمن معرفی کرد. البته آمار ارائه شده از سوی منابع یمنی در این باره بیشتر است. اما این انتقاد بی‌سابقه سازمان ملل از ریاض درباره یمن دیری نپایید و روز دوشنبه در پی اعتراض ریاض و اعمال فشار متحدان غربی این کشور از جمله آمریکا، سازمان ملل نام عربستان و متحدانش را از این فهرست خارج کرد. البته وزارت خارجه آمریکا در اقدامی که بیشتر به شوخی شباهت دارد، خبرهای منتشر شده درباره فشار آوردن دولت این کشور به سازمان ملل متحد برای حذف نام عربستان از لیست سیاه را نادرست خواند و برای باور‌پذیر کردن این ادعا، اعلام کرد: توصیه دولت آمریکا به عربستان این است که به طور جدی درباره سرنوشت کودکان یمنی با سازمان ملل همکاری کند. در این میان آنچه مسلم است اینکه عقب‌نشینی سازمان ملل از مواضع «دیرهنگام» خود علیه جنایات جنگی ائتلاف به رهبری عربستان در یمن پیامدی جز بی‌اعتبار کردن بیش از پیش خود ندارد. واکنش نهاد‌های حقوق بشری جهان به این رویداد گواه این مطلب است. مدیر دیده‌بان حقوق بشر، چهارشنبه ضمن انتقاد از اقدام سازمان ملل در خارج کردن نام ائتلاف تحت رهبری سعودی از فهرست سیاه، آن را «جانبداری شرم‌آور» از عربستان دانست(تصویر). کنت راث در تازه‌ترین انتقادش از این اقدام تصریح کرد: «اگر بان‌کی‌مون اجازه می‌دهد پول سعودی ساکتش کند، دیگر حرف سازمان ملل (برای ملت‌های فقیر) چه اعتباری دارد؟» وی همچنین تصویری از بان‌کی‌مون را منتشر کرده که در آن عربستان سعودی با پول خود در حال ساکت کردن دبیرکل سازمان ملل است.
20  گروه حقوق بشر دیگر نیز با اشاره به شواهد فراوان کشتار کودکان در یمن توسط ائتلاف سعودی، از بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل خواستند نام ائتلاف تحت هدایت عربستان را دوباره در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان  قرار دهد. در همین جهت ویلیامز، مدیر اجرایی موسسه «کودکان جنگ انگلیس» نیز در مقاله‌ای در روزنامه گاردین نوشت: «سازمان ملل با حذف عربستان از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان، به سعودی‌ها برای بمباران مدارس و بیمارستان‌های یمن آزادی عمل داده است و بر خلاف مظنون‌های معمول که در  گزارش سالانه دبیر کل درباره کودکان آسیب‌دیده از جنگ آورده می‌شود، سعودی‌ها دوستانی قدرتمند از جمله انگلیس و آمریکا دارند که هر دو عضو دائم شورای امنیت هستند. آنها همچنین براساس بودجه‌ای که در اختیار آژانس‌های سازمان ملل از جمله یونیسف،  صندوق کودکان سازمان ملل قرار می‌دهند، می‌توانند اعمال نفوذ کنند».

ریاکاری سعودی

جالب اینکه مقامات سعودی نه‌تنها با اعمال فشار بر سازمان ملل توانستند نام خود را از لیست سیاه ناقض حقوق بشر پاک کنند بلکه با کمال وقاحت عملکرد سازمان ملل را تبعیض‌آمیز خواندند. عبدالله المعلمی، نماینده این کشور در سازمان ملل متحد ادعا کرد: «سازمان ملل نباید سیاست دوگانه در پیش بگیرد، چرا که برخی از کشورها در مناطق مختلف دستشان به خون کودکان آلوده است اما نامشان در  فهرست سیاه نیست به همین منظور می‌گوییم سازمان ملل متحد نباید با سیاست دوگانه در پی بدنام کردن عربستان باشد.» اما این ادعای ریاکارانه المعلمی بلافاصله برملا شد. وقتی خبرنگاران از او پرسیدند آیا عربستان، در حقیقت سازمان ملل را تهدید به عدم پرداخت کمک مالی 100 میلیون دلاری کرده است، او در کمال تعجب با انکاری ناشیانه و متناقض،  ریاکاری ریاض را چنین به نمایش گذاشت: «ما واقعا قصد نداشتیم کمک را قطع کنیم و سازمان ملل را هم تهدید نکردیم ولی نباید وقتی چنین برخوردی با ما می‌شود انتظار چنین کمکی داشت!»

جواز کودک‌کشی بان به عربستان

 در این میان، بان‌کی‌مون که در پی این تصمیم با انتقادهای گسترده‌ای روبه‌رو شده است، در بیانیه‌ای بی‌سابقه به دفاع از تصمیم خود برای حذف نام عربستان از فهرست ناقضان حقوق کودکان پرداخت و این اقدام را ناشی از تهدیدهای مالی عربستان و عدم حمایت شورای امنیت از خود توصیف کرد. وی گفت: این یکی از دردناک‌ترین و دشوارترین تصمیماتی بود که من تاکنون گرفته‌ام. البته این خطر وجود داشت که میلیون‌‌ها کودک با رنج ناشی از قطع بودجه برنامه‌های سازمان ملل در فلسطین، سودان جنوبی، سوریه، یمن و دیگر مناطق روبه‌رو شوند. وی فشارهای ناموجه عربستان سعودی برای واداشتن این سازمان به حذف نام ائتلاف نظامی عربی از فهرست سیاه را محکوم کرد.

علاوه بر این  روزنامه انگلیسی گاردین در مقاله‌ای با اشاره به خروج نام عربستان از لیست سیاه ترور، این اقدام سازمان ملل را «کارت رایگان برای کشتار غیرنظامیان» خوانده و سازمان ملل را کلوپی برای ثروتمندان و قدرتمندان نامید. این روزنامه انگلیسی نوشت: سازمان ملل با برداشتن نام عربستان و ائتلاف تحت امرش از فهرست سیاه کشتار کودکان در یمن، به ضعیف‌ترین انسان‌ها در جهان خیانت کرد. این روزنامه نوشت: در روز پنجشنبه هفته گذشته دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد عربستان مسؤول کشتار کودکان و بمباران مدارس و بیمارستان‌ها در یمن است و بدین ترتیب عربستان و ائتلاف‌اش را در صف تشکیلات مشکوک همچون داعش، طالبان، الشباب و القاعده قرار داد. گاردین نوشت: با فرا رسیدن روز دوشنبه نام عربستان از این فهرست خط خورده بود و سازمان ملل عملا با این کار اعتبار خود را از دست داد. سازمان ملل با این کار به انسان‌های ناتوان در جهان خیانت کرد و بسیار دشوار است که بتوان این تغییر رویکرد غافلگیرانه را توجیه کرد. گاردین ادامه داده: گزارشگران در سازمان ملل دریافتند که ائتلاف عربی تحت امر عربستان مسؤول مستقیم کشته شدن 60 کودک در سال گذشته و عاملی در کشته شدن 510 کودک یمنی بوده است. مجله فارین پالیسی در گزارشی ویژه، تحولات پشت پرده‌ای در سازمان ملل را برملا کرد که باعث شد نام عربستان از فهرست «بدترین کشورهای نقض‌کننده حقوق کودکان در مناطق بحران‌زده» سازمان ملل، حذف شود. ریاض هشدار داده بود که اگر نام عربستان و همپیمانانش از فهرست سیاه گروه‌های متهم به کشتار کودکان در مناطق جنگ‌زده حذف نشود، صدها میلیون دلار از برنامه‌های امدادرسانی و مبارزه با تروریسم سازمان ملل را قطع و روابطش را با سازمان ملل تعلیق خواهد کرد؛ همین دلیل بود که موجب شد سازمان ملل نام عربستان را از فهرست یاد شده حذف کند. پایگاه مجله فارین‌پالیسی فاش کرد که دیپلمات‌های بلندپایه سعودی همچنین به مقامات عالی‌رتبه سازمان ملل هشدار داده‌اند که از نفوذ خود برای متقاعد کردن کشورهای عرب و سازمان همکاری اسلامی برای قطع روابط‌شان با سازمان ملل استفاده خواهند کرد. مقامات سازمان ملل خاطرنشان کردند که مجموعه‌ای از تهدیدات از سوی مقامات بلندپایه سعودی در ریاض از جمله عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، علیه سازمان دریافت کرد‌ه‌اند.





۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 70]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن