تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819607242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تعطیلی شنبه ها فعلا اجرایی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز:

به گزارش تراز ، روز گذشته اعضای کمیسیون گردشگری اتاق تهران پیشنهاد افزایش تعطیلات پایان هفته به دو روز و تغییر روزهای آن از پنجشنبه و جمعه به جمعه و شنبه را مطرح کردند، طرحی که موافقان و مخالفان را به واکنش واداشت.
به اعتقاد برخی کارشناسان این طرح می تواند اثرات مهمی در رشد بخش های مختلف اقتصاد اعم از گردشگری داشته باشد اما با این وجود هنوز در اولویت های مجلس و دولت قرار نگرفته است. اما برخی دیگر از کارشناسان معتقدند با توجه اهمیت مسایل دینی و قدمت اجرای این طرح ، امکان تغییر زمان این تعطیلات به دلیل مسایل فرهنگی وجود ندارد.
یکی از مشکلاتی که در بحث تعطیلات وجود دارد، دو تقویمه بودن ایرانیان است که موجب متغیر شدن روزهای تعطیل است و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در دو دهه گذشته به دلیل تعطیلات مذهبی و همراه شدن این تعطیلات با روزهای پنجشنبه و جمعه اجرای این طرح با مخالفت های زیادی روبرو خواهد شد.
به منظور آشنایی بررسی بیشتر این طرح ، با تعدادی از کارشناسان و نمایندگان مجلس در این خصوص به گفت و گو پرداختیم که نظرات آنان به شرح ذیل می باشد.
 ندیمی: زمان خوبی برای اجرای طرح است
ایرج ندیمی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به انطباق تعطیلات ایران با اروپا و جهان اظهار داشت: در این طرح موضوعاتی چون گشایش های ارزی و ریالی ،کار بانکی و تعطیلی و عقب ماندگی قابل بحث است و باید تعریف داشته باشیم .
وی بیان کرد: با توجه به تعطیلات دیگر کشورها ، بازرگانان و تجار ، سرمایه گذاران و صنعت گران معتقدند که جمعه تعطیلی دینی کشور ما است ، پس دلیلی برای تعطیلی پنج شنبه وجود ندارد و می توان آن را تغییر داد.
ندیمی افزود: افرادی که در حوزه این تعطیلات هستند  معتقدند با این تعطیلات فرصت ها گرفته می شود.
به گفته وی چندین مسئله در این خصوص وجود دارد که  یکی از آنها این است آیا واقعا با این تغییرات مسائل کشور حل می شوند یا نه ؟
وی بیان کرد: اصل این موضوع پیشنهاد خوبی است و اما اینکه چقدراین طرح اجرایی شود به تفاهم ها بستگی دارد و هیچ ممنوعیتی از نظر شرعی و قانونی و سیاسی در این خصوص وجود ندارد .
وی تاکید کرد: این موضوع زمان خوبی پیشنهاد شده است، و با توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی میتواند در کار افرینی تاثیر گذار باشد ضمن اینکه همزمان  با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها می توان این تصمیم را گرفت.
وی می گوید : البته در رابطه با تغییرات تعطیلات دایمی ،مجلس باید تصمیم بگیرد  و امیدواریم مجلس به این خواسته ی مردم توجه کند.
وی افزود : مجلس اگر قرار است تعریفی داشته باشد باید بازبینی مهندسی نسبت به اقتصاد در نظر بگیرد.
حق شناس بیان کرد: البته بحث های فرهنگی و اقتصادی  نیز در این خصوص وجود دارد و بعضی افراد روی این موضوع حساسیت دارند که با تعطیلی یهودی ها و مسیحی ها هماهنگی شکل می گیردو نمی شود آن را نادیده گرفت.
کلیوند: این طرح در حال حاضر اجرا شدنی نیست
محمد جواد کلیوند  نیز در این باره می گوید: از نظر دینی این طرح امکان پذیر نیست، زیرا پنج شنبه از منظر دینی به زیارت اهل قبور و شب جمعه معنی می شود و امکان دارد به مخالفت بر خورد کند.
این نماینده مجلس دهم با اشاره به لزوم توسعه روابط  تجاری با دیگر کشورهای جهان اظهار داشتند: این موضوعی غیرقابل انکار است اما در حال حاضر نشدنی است؛ چرا که با مقاومت های زیادی مواجه شده و عملا مساله ساماندهی تعطیلات با محوریت تغییر تعطیلی دو روز آخر هفته را به محاق خواهد برد.
به گفته وی این طرح در حال حاضر به مجلس ارائه نشده است و در صورت ارائه شدن باید نقاط قوت و ضعف آن بررسی شود و در اخر تصمیم گیری شود
حق شناس: می تواند به نفع بخش تجارت خارجی باشد
هادی حق شناس کارشناس اقتصادی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به توسعه و افزایش تجارت کشور اظهار داشت : روابط تجاری قابل مقایسه با سال های گدشته نیست ، در پنج شنبه و جمعه قالب سازمان های دولتی به خصوص در تهران تعطیل هستند وکسانی که با ایران تجارت دارند عملا نمی توانند روابط تجاری در این 4 روز داشته باشند.
وی افزود: در این تداخل تعطیلات اسناد مبادله تجاری دچار مشکل می شود و این جابجایی تعطیلی نه تنها مشکلی ایجاد نمیکند بلکه بحث روابط تجاری در روز شنبه می تواند جبران کننده و در نهایت می تواند به نفع بخش تجارت خارجی باشد.
به گفته وی امکان جابجایی جمعه در کشور ما و و یک شنبه در اروپا نیست پس بنابراین شنبه می تواند جایگزین خوبی باشد و شکل نیمه تعطیل به خودش بگیرد و ما می توانیم از فرصت ها بهره کامل را ببریم.
وی بیان کرد: بنابراین گرچه تغییر تعطیلی دو روز آخر هفته ما را یک گام به جهانی شدن نزدیک می کند، اما در صورتی که این اتفاق با دلایلی که برای همگان روشن باشد واقع نشود و زیرساخت های فرهنگی و اجتماعی آن فراهم نباشد، تغییری ظاهری است که اجرای آن هزینه های زیادی را به دنبال خواهد داشت.
این کارشناس اقتصادی اظهار داشت:  فعالان کسب وکار معتقدند تغییر تعطیلی دو روز آخر هفته زمانی معنا می یابد و به عنوان یک ضرورت مطرح می شود که شاخص های اقتصادی ما را ارتقا دهد و باعث رشد و توسعه پایدار شود؛بنابراین برای به ثمر نشاندن این بحث ضرورت انسجام ملی احساس می‌شود.»
حق شناس بیان کرد : اما از منظر فرهنگی و جامعه شناسی می تواند اسیب های داشته باشد که یکی از آنها عادت مردم از سنوات گذاشته به پنج شنبه و غروب جمعه بوده است و باید مورد بحث قرار گیرد 
 
 



منبع: تجارت نیوز







زمانبندی انتشار: 18 خرداد 1395 - 17:21





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن