تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):پيامبر خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله مردى را ديدند كه موهاى ژوليده و جامه‏اى چركين و سر و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819230728




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فلاحت پیشه: معادلات مجلس را 4 بازیگر رقم می زنند


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: فلاحت پیشه: معادلات مجلس را 4 بازیگر رقم می زنند
نماینده مردم اسلام آباد غرب در مجلس دهم با بیان این که درون مجلس 4 بازیگر اصلی خواهیم داشت گفت: فراکسیون ولایت، فراکسیون امید، فراکسیون مستقلین و دولت چهار بازیگر اصلی در مجلس دهم هستند.
به گزارش نامه نیوز، انتخابات هیات رئیسه مجلس، معیار وزن کشی دو جناح اصول گرا و اصلاح طلب بود هر دو طیف سعی می کنند توان سیاسی خود را در بهارستان محک بزنند. اما ناظران سیاسی بر این باورند مستقلین مجلس بر معادلات بهارستان بسیار تاثیر گذارند.

حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس دهم از جمله کسانی است که از نزدیک تعاملات مجلس دهم را نظاره گر بوده است. این نماینده مجلس در گفت و گو با ایرنا در باره آنچه در بهارستان در جریان تشکیل فراکسیون ها رخ داده است می گوید:« می توان ادعا کرد به دلیل در پیش بودن انتخابات هیات رئیسه تشکیل این فراکسیون بسیار شتابزده بود.

دلیل شتابزدگی اصول گرایان در تشکیل این فراکسیون را می توان در رفتار بخشی از اصلاح طلبان، بعد از انتخابات 7 اسفند و به خصوص بعد از دور دوم جستجو کرد. آنجا که اصلاح طلبان سخن از در اختیار گرفتن کرسی مجلس می گفتند. مشخصا رسانه ها و برخی از نخبگان و کارشناسان اصلاح طلب بعد از انتخابات داعیه پیروزی اصلاح طلبان را مطرح کردند.»

مشروح گفت و گو با حشمت الله فلاحت پیشه نماینده مجلس دهم در خصوص رفتار اصول گرایان، بازیگران مجلس دهم و آینده تعاملات آن در ذیل آمده است:

**تشکیل فراکسیون ولایت از مجموعه نمایندگان معتدل و نزدیک به علی لاریجانی تا نمایندگان نزدیک به جبهه پایداری و یکتا این سئوال را در ذهن فعالان سیاسی به وجود آورده است که چگونه ممکن است طیف هایی که هیچ گاه با هم خوانی نداشتند اکنون کنار یکدیگر قرار گرفته اند.

- فراکسیون ولایت بر اساس تلاش اصول گرایان برای حضور در هیات رئیسه مجلس تشکیل شد. به تعبیری درست تر ترکیب این فراکسیون بر اساس شرایط انتخابات هیات رئیسه مجلس دهم شکل گرفت. می توان ادعا کرد به دلیل در پیش بودن انتخابات هیات رئیسه تشکیل این فراکسیون بسیار شتابزده بود. دلیل شتابزدگی اصول گرایان در تشکیل این فراکسیون را در رفتار بخشی از اصلاح طلبان، بعد از انتخابات 7 اسفند و به خصوص بعد از دور دوم می باید جستجو کرد. آنجا که اصلاح طلبان سخن از در اختیار گرفتن کرسی مجلس می گفتند.

مشخصا رسانه ها و برخی از نخبگان و کارشناسان اصلاح طلب بعد از انتخابات داعیه پیروزی اصلاح طلبان را مطرح کردند. آقای حجاریان در اظهاراتی دلسوزانه این بحث را مطرح کردند که ما نباید به اصول گرایان نشان دهیم که آنها به طور کامل شکست خورده و دچار شکست قطعی شده اند. حجاریان به این نکته اشاره داشت که اصول گرایان اگر احساس کنند که مجلس و دولت را از دست داده اند وارد فازهای دیگری خواهند شد. اما نحوه اظهار نظرهای اصلاح طلبان به گونه ای بود که انگار تمام مناصب انتخابی کشور در اختیار آنان قرار گرفته است. همین امر سبب یک همگرایی جدی میان طیف های اصول گرا شد.طیف هایی که در انتخابات 7 اسفند نتواسته بودند باهم دور یک میز بنشینند. اما در انتخابات هیات رئیسه به ائتلاف برای حضور قدرتمند در انتخابات هیات رئیسه مجلس رسیدند.همگان دیدند که طیف های مختلف از اصول گرایان معتدل و اعضای جبهه پایداری در کنار یکدیگر قرار گرفتند تا در انتخابات مجلس نقش آفرینی جدی داشته باشند و گزینه مطلوب خود را بر کرسی ریاست مجلس دهم بنشانند. به معنای بهتر رفتار اصلاح طلبان، اتحاد اصول گرایان را رقم زد.

**چرا اتحاد اصول گرایان در انتخاب نواب رئیس مجلس موفق عمل نکرد؟

- نتیجه اتحاد طیف های مختلف اصول گرایی در انتخاب رئیس مجلس هویدا گشت. اما وقتی بحث نواب رئیس مطرح شد تا حدودی فهرست امید توانست از میان نمایندگان صاحب رای شود. مهم برای اصول گرایان از دست ندادن راس هرم مجلس بود لذا در سایر موارد خط قرمزی چیده نشد. اگر ما انتخابات هیات رئیسه را تحلیل کنیم به نتایج قابل توجهی می رسیم. نتیجه اول این است که اگر هر کدام از جناح ها بخواهند رقابت های درون مجلس را با خطوط قرمز سیاسی و جناحی مشخص کنند فضای مجلس را از حالت تعاملی خارج و به حالت تقابل میان گروه های سیاسی نزدیک می کنند. چنانچه رقابت طیف های سیاسی در انتخابات هیات رئیسه موقت شکل تقابل میان جناح ها را به خود گرفته بود. پس از انتخاب رئیس یعنی آقای لاریجانی، خطوط قرمز در انتخاب بقیه اعضای هیات رئیسه به مرور کم شد به گونه ای که در انتخاب نواب رئیس عملا این خطوط قرمز میان دو جناح مجلس کم رنگ شد.

**چه عواملی بر رفتار جناح ها و نمایندگان مجلس دهم در چهار سال آینده اثر گذار است؟

- من معتقدم در معادلات مجلس دهم؛ چهار بازیگر اصلی خواهیم داشت. بازیگر اول فراکسیون اکثریت یا همان فراکسیون ولایت است که توانسته است در حال حاضر بخش اعظمی از مستقلین را جذب کند. اگر این بازیگر بتواند به صورت تعاملی ائتلاف های شکل گرفته درون خود را حفظ کند تا پایان مجلس فراکسیون اکثریت خواهد بود. اما اگر نیروهای تشکیل دهنده این فراکسیون به صورت انحصاری عمل کنند طبعا فراکسیون از هم پاشیده خواهد شد. بازیگر دوم؛ دولت است. به عقیده من دولت سعی کرد در انتخابات درون مجلس بی طرف باشد چرا که برای دولت شرایط پس از انتخابات هیات رئیسه مهم بود.

دولت یازدهم طبعا نمی خواست حمایت آشکاراش از فراکسیون امید و اصلاح طلبان؛ منجر به ایجاد جبهه گیری در میان اصول گرایان مجلس شود. دولت با رعایت بی طرفی و عدم دخالت در معادلات مجلس همراهی اصول گرایان مجلس را به دست آورد. به عقیده من اصول گرایان مجلس دهم سعی خواهند کرد که با دولت یازدهم همراه باشند.

**یعنی فراکسیون ولایت دچار شکاف نمی شود؟! جبهه پایداری منتقد دولت یازدهم، چگونه با سیاست های طیف علی لاریجانی کنار می آید؟ آیا این ائتلاف پایدار خواهد ماند؟

- دقیقا همراهی جریان اصول گرایان معتدل با سیاست های دولت، منجر به شکاف در فراکسیون ولایت می شود. طبیعی است که جریان تندروی اصول گرایی با برخی از سیاست های دولت یازدهم همراه نیستند در یک چنین شرایطی نقش بازیگر سوم در معادلات مجلس پر رنگ می شود. بازیگر سوم، فراکسیون امید است. اگر فراکسیون امید وارد حوزه های تعاملی با نیروهای اصول گرا و جریان های سیاسی مجلس شود عملا برنامه های دولت با تهدیدی مواجه نخواهد شد. آنچه در فراکسیون امید و قاطبه اعضای فراکسیون ولایت وجود دارد همراهی با دولت یازدهم است. اگر فضای تعامل در مجلس حاکم باشد در بسیاری از موارد و موضوعات اکثریت مجلس همراهی با دولت را خواستار هستند و اقلیتی از تندروهای اصول گرا به آرامی راه خود را از اصول گریان معتدل جدا خواهند کرد.

به عقیده من ایجاد فضای تعامل در مجلس دهم؛ بسیار به واقعیت های امروز سیاسی نزدیک تر است. اما مستقلین بازیگران چهارم مجلس دهم هستند بخشی اعظمی از این طیف جذب فراکسیون ولایت شده اند. اگر در آینده نگاه انحصار گرایی در فراکسیون ولایت وجود داشته باشد مستقلین راه خود را جدا خواهند کرد . این جدایی در نهایت موجب جذب آنها در فراکسیون امید و یا تشکیل یک فراکسیون مستقل است. باید بدانیم که نیروهای مستقل در انتخابات هیات رئیسه شرکت نکردند چون اکثریت آنها افراد دانشگاهی و کمتر سیاسی هستند نگاه شان به کمیسیون های تخصصی است. اگر مستقلین که 80 نفر از نمایندگان مجلس را شامل می شوند نتوانند جایگاه مناسبی در فراکسیون ها به دست آورند طبعا بر طبل جدایی از فراکسیون اکثریت خواهند کوبید. هر جریانی که بتواند مستقلین را جذب کند طبعا دست بالا را در معادلات مجلس خواهد داشت.

**آیا ترکیب هیات رئیسه در سال های آینده تغییر خواهد کرد؟

- من معتقدم برای اولین بار در سالیان اخیر یعنی از مجلس پنجم به این سو، هیچ کدام از مناصب هیات رئیسه در سال های آینده حاشیه امنیت ندارند. آرای نواب رئیس، منشی و ناظر بسیار به هم نزدیک است. در خصوص ریاست مجلس 40 نفر رای تاثیر گذار دارند طبعا با جابه جایی این 40 نفر رئیس مجلس هم حاشیه امن خود را برای سال های آتی از دست خواهد داد.

**رفتار سیاسی نمایندگان مجلس دهم؛ چه تاثیری بر آرایش جناح ها در مجلس و وزن آنها خواهد داشت.

- بی گمان رفتار سیاسی نمایندگان مجلس دهم؛ بر آرایش جناح ها در مجلس و وزن آنها تاثیر بسزایی خواهد داشت. رفتاری که آقای عارف پس از انتخاباتت هیات رئیسه موقت داشت. نقش بسزایی در انتخابات هیات رئیسه دائم و رای آوری کاندیداهای لیست امید در این انتخابات داشت. می توان گفت رای آوری آقای مطهری و آقای یوسف نژاد تحت تاثیر مشی تعاملی بود که عارف پس از انتخابات هیئت رئیسه موقت در پیش گرفت.مشی دکتر عارف خط قرمز پر رنگ در مجلس را که از آغاز شکل گرفته بود کم رنگ کرد. با کم رنگ شدن خط قرمزها میان جناح های سیاسی فرصت برای تعامل بیشتر در مجلس دهم فراهم شد.

**مرکز پژوهش های مجلس در اختیار چه جناحی خواهد بود؟

- تصمیم گیری در خصوص مرکز پژوهش ها در اختیار هیات رئیسه مجلس است. اما با توجه به اهمیت مرکز پژوهش ها، می توانیم ادعا کنیم یکی از کرسی های رقابت میان جناح ها ریاست مرکز پژوهش هاست. من معتقدم فراکسیون امید و بخشی از مستقلین متمایل به معرفی دکتر عارف هستند. با توجه به رفتار دکتر عارف بعد از انتخابات هیئت رئیسه موقت من معتقدم آقای لاریجانی به سمت تعامل با آقای عارف حرکت خواهد کرد و سعی می کند مطابق با جایگاه دکتر عارف با او همراهی کند. بنابراین در صورت تمایل دکتر عارف، ممکن است لاریجانی ریاست کمیسیون آموزش ویا مرکز پژوهش ها را به ایشان واگذار کند.



منبع: ایلنا

مطالب مرتبط
لیست اولیه عضویت نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی مجلس
اسامی اعضای شعب 15 گانه مجلس دهم
رقابت زیرپوستی ژنرال‌ها برای ریاست کمسیون امنیت ملی
فلاحت‌پیشه: گفتمان لاریجانی مورد قبول اعتدالیون است



۱۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن