تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز، از آيين هاى دين است و رضاى پروردگار، در آن است. و آن راه پيامبران است. ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819902922




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فقر با برنامه رفع می‌شود نه حرف!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فقر با برنامه رفع می‌شود نه حرف!
با نزديك شدن به ماه مبارك رمضان يك‌بار ديگر انتشار اخبار مربوط به توزيع بسته‌هاي غذايي و سبد خوراكي بين نيازمندان آغاز شد...
نویسنده : حوریه ملکی 


با نزديك شدن به ماه مبارك رمضان يك‌بار ديگر انتشار اخبار مربوط به توزيع بسته‌هاي غذايي و سبد خوراكي بين نيازمندان آغاز شد؛ اخباري كه هر سال در بوق و كرنا مي‌شود و در پايان با هزاران اعتراض، معلوم مي‌شود باز هم بدون برنامه بودجه‌اي را هدر داده‌اند و نيازمندان واقعي يا چيزي دريافت نكرده‌اند يا مجبور بوده‌اند با هزار منت از اقلام و كالاهاي كهنه و بنجلي استفاده كنند كه در حالت عادي نبايد براي آنها هزينه كرد.

بر همين اساس روز گذشته  خبری منتشر شد مبنی بر آماده شدن نخستين بسته حمايت غذايي به مناسبت فرارسيدن ماه مبارك رمضان و تحویل آن به خانوارهاي نيازمند.
 
امسال قرار شده خانواده‌هايي كه مشمول اين طرح بسته حمايت غذايي مي‌شوند، منتظر بمانند تا به محض دريافت پيامك از طريق تلفن همراه، به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي و از پيش تعيين شده مراجعه و كالاهاي مورد نياز خود را دريافت كنند.

نكته مورد بحث در اين طرح اين است كه ارزش ريالي سبدهاي حمايت غذايي براي خانوارهاي مشمول اين طرح بين ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان اعلام شده است. رقمي كه با توجه به قيمت‌هاي موجود اصلاً قابل دفاع نيست.

به عنوان مثال بايد محاسبه كرد و ديد زماني كه دولت از واژه «سبد حمايت غذايي» صحبت مي‌كند، منظورش از غذا، آن هم براي يك خانواده چند نفره به مدت يك‌ماه چيست؟

هم اكنون گوشت كيلويي 40 هزار تومان، مرغ 7هزار تومان، شكر بيش از 3 هزار تومان، چاي 30هزار تومان، خرماي معمولي بالاي 8هزار تومان، برنج ايراني 8هزار تومان و نان‌هايي مثل سنگك و بربري كه از نظر وزن و قواره به لواش تقليل يافته‌اند هزار تومان است.
 
اگر يك خانواده سه نفره بخواهد براي افطار خود دو سنگک و براي سحري دو بربري بخرد، روزانه فقط 5هزار تومان هزينه خريد پنج قرص نانش خواهد بود كه براي يك ماه رقم 150 هزار تومان مي‌شود.

شايد هر حرف ديگري در مقايسه مبلغ اختصاصي دولت براي سبد غذايي نيازمندان و هزينه‌هاي جاري، اضافه باشد. البته بايد در نظر داشت در مورد خانواده‌هايي صحبت مي‌كنيم كه پسوند نيازمند را يدك مي‌كشند. خانواده‌هايي كه در معمولي‌ترين حالت براي تأمين روزمره‌ترين مايحتاج‌شان هم مشكل دارند.

در كمال تأسف بايد گفت، هم اكنون جامعه در حال توليد فقر است و اين امر را در افزايش جامعه مددجويي مي‌توان مشاهده كرد.

گويي مجلسي‌ها و دولتمردان ترجيح مي‌دهند اين قشر را نبينند و هرازگاهي و در مناسبت‌هاي خاص، چيزي به آنها اختصاص بدهند و چند روزي در صدر خبرها قرار بگيرند.

موضوعي كه چندي پيش پرويز فتاح، رئيس كميته امداد امام خميني(ره) هم با تأكيد بر آن در خصوص عملكرد مجلس نهم در رابطه با نيازمندان با بيان اينكه وضعيت نيازمندان براساس واقعيت موجود در جامعه ما خوب نيست، مدعي شده بود: «تعداد نيازمندان چه آنان كه زير خط فقر زندگي مي‌كنند و چه آنان كه روي مسير فقر قرار دارند، زياد است. وضع موجود به گونه‌اي است كه نشان مي‌دهد اقدامات اين دولت و دولت‌هاي قبل و اقدامات اين مجلس و مجلس‌هاي پيشين ناكافي بوده است.»

به هرحال اين يك واقعيت است كه فقر در ايران در حال توسعه است، شايد حتي به يكي از شاخص‌هاي مهم در پايش سالانه تغيير وضعيت اقتصادي كشور تبديل شده باشد. اگر در پايان دهه ٧٠ و نيمه دهه ٨٠، تعداد جمعيت زير خط فقر از رقم ٥ الي ٦ ميليون نفر تجاوز نمي‌كرد، امروز تعداد اين جمعيت، دورقمي شده و دو دهك قابل توجه از دهك‌هاي درآمدي كشور را شامل مي‌شوند. تنها تفاوت فقر، امروز با ١٥ يا ٢٠ سال گذشته اين است كه امروز، كسي از فقر نمي‌ميرد اما زمينگير شدن ناشي از فقر، خاطره مشاهدات تمام مسئولان نهادهاي حمايتي كشور است.

دو نهاد حمايتي در ايران؛ كميته امداد و سازمان بهزيستي كشور طبق تأكيدات برنامه پنجم توسعه موظف شده‌اند هرساله به ميزان ١٠ درصد از مددجويان تحت پوشش خود را توانمند كرده و از حيطه حمايت خارج كنند. اين تأكيد در جهت كاهش تعداد جمعيت تحت پوشش بوده با اميد به اينكه از تعداد جمعيت تحت پوشش هم كاسته شود اما مسئولان هر دو نهاد اذعان دارند كه در طول اجراي اين برنامه پنج ساله، با فرض خوش‌بينانه اگر پشت نوبتي‌ها را هم به صفر رسانده‌اند، به ازاي همان تعدادي كه توانمند شده و از دايره حمايت خارج شده‌اند، ورودي جديد به پرونده‌هاي پرشمار هر دو نهاد اضافه شده است. حال بايد پرسيد آيا يك سبد غذايي 80هزار توماني چاره اين درد عظيم است؟

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن