واضح آرشیو وب فارسی:ذاکرنیوز: تبریز - مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: امام خمینی(ره) تمام حرکت و اندیشه اش برای خدا و عمل به تکلیف الهی بود .به گزارش ذاکرنیوز و به نقل از روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی استان، حجت الاسلام مجید نجفی در مراسم گرامیداشت سالگرد رحلت حضرت امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلامی که با حضور کریم مهری رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی و پرسنل این سازمان در محل نمازخانه سازمان برگزار شده بود با اشاره به تعریف انسان کامل از نظر مکاتب مختلف گفت: هر مکتبی از زاویه دید خود، انسان کامل را با یک سری مفاهیم، فرضیات و نظریات گوناگون مطرح می کند و اسلام نیز مانند دیگر مکاتب برای کمال انسان، تعریف و توضیحات خاص خود را در نظر دارد . وی با بیان اینکه انسان کامل یعنی انسان نمونه، انسان اعلی یا انسان والا ادامه داد: شناختن انسان کامل یا انسان نمونه از دیدگاه اسلام، از آن نظر برای ما مسلمین واجب است که حکم مدل و الگو و سرمشق را دارد؛ یعنی اگر بخواهیم یک مسلمان کامل باشیم، چون اسلام می خواهد انسان کامل بسازد و تحت تربیت و تعلیم اسلامی به کمال انسانی خود برسیم، باید بدانیم که انسان کامل چگونه است . مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه واژه انسان کامل در قرآن و روایات به همین صورت واژه نیامده است، اما حقیقت آن و ویژگی های انسان کامل در روایات و بعضا آیات بیان شده است ادامه داد: اگر چه در قرآن و سنت، تعبیر «انسان کامل» نیست و تعبیر« مسلمان کامل» و «مومن کامل» است؛ ولی به هر حال معلوم است که «مسلمان کامل» یعنی انسانی که در اسلام به کمال رسیده است و «مومن کامل» یعنی انسانی که در پرتو ایمان به کمال رسیده است . وی با بیان اینکه اصل این واژه عرفانی است، تصریح کرد: انسان ها در ویژگی های ظاهری انسانی همه همانند یکدیگرند و آنچه وجه ممیزه آن هاست ایمان و اعمال آن هاست و کمال است که فردی را از دیگری متمایز می کند که این کمال در دو بعد مادی و معنوی قابل بررسی است . حجت الاسلام نجفی با بیان اینکه اگر انسانی در فضائل اخلاقی از حد عادی انسان ها، واجد ارزش های اخلاقی بالاتر و بیشتری باشد و بیشتر از دیگران مومن به خدا، ایثارگر در راه ارزش های الهی و عادل تر و منصف تر باشد، مرتبه کمالی او به همین تناسب بیشتر خواهد بود تصریح کرد: در این میان، انسان هایی هستند که بالفعل به کمال رسیده و به مرتبه ای راه یافته اند که دیگر انسان ها به آن راهی ندارند. البته این به معنای آنکه خودشان برای راه یافتن به این مرتبه نقشی نداشته اند، نیست و از این منظر انبیاء و اولیاء و ائمه(ع) بیشتر از همه افراد ملتزم به دستورات الهی هستند و به همین دلیل، عصمت به عنوان موهبت الهی به آنان داده شده است و این موهبت بی حساب و کتاب نیست . وی با بیان اینکه از قرآن به دست می آید که انسان مومن و عامل به دستورات الهی مصداق انسان کامل است ادامه داد: عصمت تفضل الهی است و موهبتی است که با حساب و کتاب به برخی افراد داده شده است و از دید برخی مفسران قرآن و قرآن پژوهان معرفت و عصمت منحصر در ۱۴ معصوم نیست و کسان دیگری مانند حضرت زینب(س)، حضرت علی اکبر(ع) و حتی افرادی مانند حضرت سلمان نیز در دایره عصمت هستند، اگرچه خود عصمت انبیاء و اولیاء الله نیز در درجات متفاوتی است لذا حضرت امام(ره) وقتی در مورد عدالت آیت اللّه آقای سید احمد خوانساری از وی پرسیدند فرمودند:« او مافوق عدالت بود و مادون عصمت ». مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه حضرت امام خمینی(ره) پـس از انبیاء بزرگ الهی و معـصومان (ع) از کم نظیرترین و ممتازترین شخصیت های تاریخ بشریت است که با اندیشه های بلند الهی و تلاش های صادقانة خویش مسیر تاریخ را دگرگون کرده و سر منشاء تحولات عظیمی در ایران و جهان گردید افزود: او نمونه انسان کامل و شخصیتی جامع است که یکی از اصیل ترین انقلابهای تاریخ را به پیروزی رساند و نظامی بی بدیل را پایه ریزی و رهبری نمود و با تکیه بر عنصر آگاهی، استقامت و شجاعت تزلزلی آشکار در ارکان و مبانی مکاتب الحادی و تمدن های مادی غرب و شرق بوجود آورد و کنگره های کفر و شرک و نفاق را با انحطاط و تباهی رو ساخت . مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه امام خمینی(ره) فیلسوفی الهی، عارفی ربانی، فقیهی اصولی و مرجع تقلید مردم و در عین حال رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی در ایران بود ادامه داد: آنچه حضرت امام را به عنوان رهبری ممتاز و بی نظیر کرده بود، مجموعه ای از ویژگی های فردی، اجتماعی سیاسی و عرفانی ایشان بود او تربیت و تزکیه را مقدم بر تعلیم و آموزش می دید ومعتقد بود که دانش با همه شرافتش آنگاه که توأم با تزکیه نفس نباشد همچون ابزاری در خدمت هدف های شیطانی به کار گرفته خواهد شد . وی با بیان اینکه امام بنده عابد و زاهد خدا بود و سالهای طولانی در خلوت عبادتگاه خود را خالص کرده بود ادامه داد: او تجسم عینی تسلیم در مقابل خدا بود و به همین جهت بزرگترین اتفاقات کوچکترین تاثیری برای او نداشت. امام موحدی بود که با اتصال به خداوند متعال دیگر قدرتها را خُرد می دید و از این بابت هیچ نگرانی به خود راه نمی داد . وی با بیان اینکه امام استراتژی مدیریتی خویش را با الهام از تکلیف گرایی قرآن و سیدالشهداء(ع) اتخاذ کرده بود افزود: حضرت امام خمینی(ره) تمام حرکت و اندیشه اش برای خدا و عمل به تکلیف الهی بود بدون توجه به نتیجه آن که همه باید از آن درس بگیریم .
جمعه ، ۱۴خرداد۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ذاکرنیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]