تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816825717
تاثیر یأس ناشی از کودتای 28 مرداد بر ابراهیم گلستان
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: احمد طالبینژاد در بررسی فیلم خشت و آینه تاکید کرد: تاثیر یأس ناشی از کودتای 28 مرداد بر ابراهیم گلستان
ر یکصد و هشتاد و سومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران که دوشنبه 10 خرداد در تالار استاد ناصری برگزار شد، فیلم «خشت و آینه» اثر ابراهیم گلستان به نمایش در آمد. در ادامه نیز نشست نقد و بررسی فیلم با حضور احمد طالبینژاد برگزار شد. به گزارش ایلنا؛ در نشست نقد و بررسی فیلم «خشت و آینه»؛ احمد طالبی نژاد درباره اهمیت فیلم با توجه به زمان ساختش و تأثیر آن بر موج نوی سینمای ایران گفت: در اوج سیطره «فیلمفارسی» بر سینمای ایران، «خشت و آینه» یک اثر متفاوت بود و شاید بهنوعی سنگ بنای موج نو سینما شد. به گمان من اهمیت آن بیشتر به دوران ساختش برمیگردد. البته قبل از آن فیلمهایی مانند «جنوب شهر» و «شب قوزی» اثر فرخ غفاری را داریم که فیلمهای خوبی نیستند ولی آنها نیز برخلاف جریان اصلی سینما بودند. اگر دقیقتر نگاه کنیم فیلمهای فریدون رهنما، یعنی «پسر ایران از مادرش بیخبر است» و «سیاوش در تخت جمشید»، که سالها در مورد آنها شیفتهوار حرف زدیم هم فیلمهای ضعیفی هستند. در این میان «خشت و آینه» جایگاه بهتری دارد. اگر «خشت و آینه» را با «اسرار گنج دره جنی» مقایسه کنیم، هر دو فیلم لحنی شعاری دارند اما «خشت و آینه» از نظر تکنیکی برتر است. وی ادامه داد: گلستان همواره خود را پشت چیزهایی پنهان کرده که یکی از آنها ادبیات است. فیلمهای او چه از نظر فرم و ساختار و چه از لحاظ دیالوگنویسی به ادبیات ابزورد نزدیک است. محتوای این فیلم نیز تحتتاثیر فضای یاس و ناامیدی و نهیلیسم حاکم بر آن زمان بوده است. امروز میتوان در سراسر فیلم نوعی اسنوبیسم و تظاهر به روشنفکری دید که گویی به مخاطب میگوید من چیزهایی از این کلانشهر میدانم که شما از آن آگاه نیستید. در تمام طول فیلم این روشنفکری به رخ بیننده کشیده میشود. ضمن اینکه گلستان با امور فنی فیلم نیز تماشاگر را مرعوب میکند. این منتقد سینمایی افزود: «خشت و آینه» یک فیلم سهل و ممتنع است؛ به این معنا که به سادگی میشود آنرا دنبال کرد و در عینحال به مفاهیم عمیق فلسفی، سیاسی و اجتماعی در فیلم رسید. یکی از ایرادات فیلم سکانسهای طولانی و نماهای تکراری است. فضای فیلم سرد است و همزمان با دوران اوج سینمای روشنفکری اروپا ساخته شده است. سینمایی که به وجه فلسفی دنیای پس از جنگ جهانی میپرداخت. گلستان با سواد بود و با این جریانها آشنایی داشت و از این جهت تاثیرات آن را در فیلم میبینیم. این تأثیر را میتوان در فضاسازی، روابط، جدایی احساس و عواطف، نماهای تفکیک شده و.. مشاهده کرد. بحث اصلی فیلم نیز ارتباط میان انسانها در جامعه صنعتزده، و پوچی و نهیلیسم ناشی از آن است. در واقع در فیلم دایره بستهای را میبینیم که در آن اسیر شدهایم. اما «خشت و آینه» جریانساز نشد و یک دلیل آن هم برخوردهایی بود که با فیلم صورت گرفت و مانع از اکران آن شدند. وی سپس به بازیِ برخی از بازیگران در این فیلم اشاره کرد و گفت: گلستان آنچنان جایگاه و نفوذی داشت که کسی به او جواب رد نمیداد. او در شرکت نفت نیز جزو افراد بانفوذ بود و یکی از مهمترین تولیدکنندههای فیلمهای صنعتی به شمار میرفت. فیلم «موج و مرجان و خارا» واقعاً یک شاهکار است که بعدها الگوی کسانی مانند کامران شیردل قرار گرفت. ضمن اینکه بسیاری از اهالی تئاتر نیز با او همکاری داشتند. طالبینژاد در پاسخ به سؤالی در خصوص تأثیر کودتای 28 مرداد بر ساخت چنین فیلمهایی گفت: جای تردیدی نیست که این فیلمها بهنوعی واکنش به کودتای 28 مرداد محسوب میشوند. این فضا ابتدا در ادبیات و سپس در سینما شکل گرفت. ابراهیم گلستان و فرخ غفاری اشرافزادههایی بودند که به این وضعیت اعتراض داشتند و رگههای از اعتراض را در آثار آنها میتوان دید. حس به بنبست رسیدن که در فیلم وجود دارد، ناشی از کودتایی 28 مرداد است و همه جای دنیا کودتا چنین اثراتی دارد. بعد از کودتای 28 مرداد هم با این نوع سینما مواجه بودهایم و هم با جریان «فیلمفارسی». «فیلمفارسی» کارکردهای خودش را داشت و فرهنگساز هم بوده و تاثیرات سوء داشته است. در حال حاضر نیز «فیلمفارسی» ساخته میشود و روی پرده میرود. جریان فرهیختگی نیز از آن زمان در سینما برقرار بوده و قطع نشده است. وی ادامه داد: گلستان از یک سبک منحصر به فرد در دیالوگنویسی برخوردار است؛ پاراگرافهای طولانی مینویسد و به آهنگ جملات توجه زیادی دارد. هنگام حرف زدن نیز فخیمانه و درست فارسی را صحبت میکند. اگرچه برخی کوشیدند سبک او را تقلید کنند، اما در این کار موفق نبودند. اما از نظر کارگردانی، فیلم ضعفهای زیادی دارد و میتوان گفت نصف فیلم بد ساخته شده است. زوایای انتخاب شده خوب نیستند و نماها در بسیاری مواقع از نظر ترکیببندی بیریخت هستند. گلستان نسبت به پلانها تعصب دارد و تدوینگر خوبی نیز نیست. همین موضوع باعث میشود فیلم از ریتم بیفتد. البته شاید قضاوت در مورد فیلم با مشاهدهی نسخه بیکیفیت آن، کمی بیانصافی باشد. به هر حال اگر دوره ساخت فیلم را در نظر بگیریم میتوان آن را فیلمی قابلستایش و قابلدفاع دانست. «خشت و آینه» در حال حاضر یک فیلم موزهای به شمار میرود که بهرغم ضعفهایش میتوان در کارهای پژوهشی از آن بهره گرفت. این منتقد سینمایی در پایان صحبتهایش گفت: تفاوتی بین دنیای ادبیات و سینما وجود دارد که گلستان به آن قائل نبود و میکوشید آنها را به هم نزدیک کند. در حالیکه سینما در قیاس با ادبیات قادر به سختی قادر به بیان مفاهیم مجرد و ذهنی است. در ادبیات میتوان با کمک واژگان، حس را به خوبی به خواننده منتقل کرد اما برای نمونه، به تصویر کشیدن آشوب درونی انسان در سینما کار آسانی نیست. به همین دلیل است که در فیلم کلام آهنگین بر تصویر مسلط میشود و فیلم را کسالتبار میکند. در بخش دیگری از این نشست، خسرو دهقان که در میان تماشاگران حضور داشت به مشکلات نقد آثار گلستان اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم که حتی در صورت عصبانیت، انصاف را رعایت کنیم. به شخصه در دوران زندگی گاهی منتقد و گاهی عاشق آثار او بودهام. در نقد کارهای گلستان باید به یک تعادل رسید و آثار و احوال شخصی او را نیز باید از هم تفکیک کرد. همینطور آثار سینماییاش را باید جدا از آثار ادبی او قضاوت کنیم. ابراهیم گلستان شخصیتی پیچیده و چندوجهی دارد که باید آنرا در ظرف زمان خودش دید و تضادهایش را در آن قالب توضیح داد.
۱۳۹۵/۰۳/۱۱ ۱۰:۴۲:۳۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]
صفحات پیشنهادی
نمایش فیلم «خشت و آینه» ابراهیم گلستان در خانه هنرمندان
نمایش فیلم خشت و آینه ابراهیم گلستان در خانه هنرمندان شناسهٔ خبر 3671342 - یکشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵ ۳۵ هنر > سینمای ایران فیلم خشت و آینه به کارگردانی ابراهیم گلستان در خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید به گزارش خبرگزاری مهر در صد و هشتاد و سومین برنامه سینماتک خان«خشت و آینه» ابراهیم گلستان در خانه هنرمندان
خشت و آینه ابراهیم گلستان در خانه هنرمندان فیلم خشت و آینه دوشنبه ۱۰ خرداد ساعت ۱۷ ۳۰ در سالن استاد ناصری خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید فیلم خشت و آینه به کارگردانی ابراهیم گلستان در خانه هنرمندان ایران به نمایش در میآید در صد و هشتاد و سومین برنامه سینماتک خانهنمایش «خشت و آینه» ابراهیم گلستان در خانه هنرمندان
نمایش خشت و آینه ابراهیم گلستان در خانه هنرمندان فیلم خشت و آینه به کارگردانی ابراهیم گلستان در خانه هنرمندان ایران به نمایش درمیآید به گزارش ایلنا در یکصدوهشتاد و سومین برنامه سینماتک خانه هنرمندان ایران دوشنبه 10 خرداد فیلم «خشت و آینه» به کارگردانی ابرابراهیم حاتمی کیا جشنواره روحالله را افتتاح می کند
ابراهیم حاتمی کیا جشنواره روحالله را افتتاح می کند فرهنگ > سینما - ابراهیم حاتمیکیا نخستین جشنواره فیلم روحالله را با حضور در مراسم افتتاح خواهد کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین جشنواره فیلم روح الله با هدف گرامیداشت فیلم سازانی که در آثار خود تصویری هنرمندانه اابراهیم حاتمی کیا جشنواره «روح الله» را افتتاح میکند
ابراهیم حاتمی کیا جشنواره روح الله را افتتاح میکند شناسهٔ خبر 3661915 - چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰ ۳۱ هنر > سینمای ایران ابراهیم حاتمی کیا نخستین جشنواره فیلم روح الله را با حضور در مراسم افتتاحیه کلید میزند به گزارش خبرگزاری مهر جشنواره فیلم روح الله با هدف گراتاکید معاون فرهنگی دانشگاه آزاد بر اجرای برنامههای تاثیرگذار در واحدها
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸ ۱۱ معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی گفت دانشگاه نباید تأکید بر ارجاع دانشجوی خاطی به کمیته انضباطی داشته باشد بلکه باید برای فضای دانشگاه برنامهی اثرگذار دینی و اخلاقی داشت تا این مشکلات کمتر شوند به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایراناستنباط فرد از اثرش در چاپ آن تاثیر دارد
استنباط فرد از اثرش در چاپ آن تاثیر دارد فرد باید خود در این خصوص به فهم و درکی درباره انتشار اثرش برسد و ببیند اثرش حرفی برای گفتن دارد یا نه رضا احسانپور شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به وجود نقطه نظرهای گوناگطراحی فیلم «فروشنده» تاثیرگذار بود/ تبریک به یک همصنف
رییس انجمن طراحان فیلم به مهر گفت طراحی فیلم فروشنده تاثیرگذار بود تبریک به یک همصنف شناسهٔ خبر 3666759 - سهشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳ ۵۴ هنر > سینمای ایران رییس انجمن طراحان فیلم سینمای ایران تاکید کرد طراحی صحنه و لباس توسط کیوان مقدم در دیده شدن فروشنده به کارگردانی اصثبت 11 اثر جدید میراث فرهنگی گلستان در فهرست آثار ملی
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵ ۲۸ 11 اثر دیگر از آثار میراث فرهنگی گلستان با تایید در شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار ملی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید به گزارش ایسنا مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان گلستان گفت با توجه به طی مراحل تشریفات قانونی لازم در جلسهاجلاسیه 4000 شهید استان گلستان برگزار میشود
دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹ ۳۲ استاندار گلستان دهکده مقاومت را جوهره اجلاسیه 4000 شهید استان دانست و اظهار کرد پیامداری شهیدان اقدامات مهم آنان و پشتیبانی خانوادههایشان از جبههها و فرهنگ شهادت باید در دهکده مقاومت منعکس شود به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منط-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها