تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798770644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بايدها و نبايدهاي نمايندگان اقتصادي در مجلس به روایت جوان


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: بايدها و نبايدهاي نمايندگان اقتصادي در مجلس به روایت جوان
جوان در گزارشی آورده است:
به گزارش نامه‌نیوز، 1- ركود، نقدينگي، بيكاري، بي‌برنامگي و ضعف اطلاعات كاربردي، اولويت‌دار‌ترين مشكلات بزرگ اقتصادي است.

2- سند بالادستي اقتصاد مقاومتي در حد حرف مانده اما كسي نيست كه با سياست‌هاي ابلاغي مخالف باشد، لذا اجراي آن در سال اقدام و عمل به اين مهم معطل مانده و نسخه حل مشكلات همين است نه برجامي كه تنها واردات و نمايندگي‌هاي كالاهاي لوكس را حمايت مي‌كند.

3- مجلس بر اساس وظايف ماهوي‌اش دو وظيفه اصلي تصويب قوانين و نظارت بر عملكرد دستگاه‌ها را بر عهده دارد.

با توجه به اين سه مورد كليدي و تجربه مجالس قبلي در حوزه اقتصادي به نظر مي‌رسد مجلس دهم بايد رويكرد خود را به شكل زير و با پرهيز از نگاه‌هاي جناحي حداقل در حيطه اقتصادي دنبال كند.
 
مهره‌چيني دقيق نيروهاي متخصص و به دور از حب و بغض و حرص منافع شخصي در كميسيون‌هاي اقتصادي كه وظايف قوه مقننه را در چارچوب كاركارشناسي و جدي دنبال كنند. بديهي است معيار اين انتخاب‌ها در تجربه مجالس قبلي مي‌تواند راهگشا باشد. چنانكه در دوره قبلي تقريباً اكثريت نمايندگان علقه خاصي به كميسيون‌هاي اقتصادي داشتند و برخي از كميسيون‌ها‌ تنها يك نفر درخواست‌كننده داشت.
 
عزم و اراده در چارچوب قانونگذاري بايد به گونه‌اي باشد كه هر پيشنهاددهنده طرح يا هر كميسيوني كه قصد بهبود شرايط اقتصادي را دارد قوانين كارآمد را به تصويب برساند. براي اين منظور پيشنهاد مي‌شود پيشنهاددهندگان اساس كار خود را به جاي تدوين قوانين جديد تجميع يا حذف قوانين ناكارآمد بكنند. بديهي است زايش قوانين زياد خود باعث ايجاد منافذ رانت‌خواري و ويژه‌خواري مي‌شود به گونه‌اي كه عمدتاً طي سال‌هاي اخير رانتخواران بزرگ و ويژه‌خواران تنها تخصص‌شان استفاده از مغايرت‌هاي قانوني است.
 
برخي تجربه‌هاي مجالس قبلي نشان مي‌دهد اغراض سياسي هدايتگر در دولت‌ها يا صاحبان حلقه‌هاي تكميلي قدرت - ثروت، تلاش در نفوذ مجلس مي‌كنند و تا مصوباتي غير از منافع مردم و به نام مردم تصويب شود يا نيروهاي كارآمد را از صحنه به در كنند، لذا مراقبت از به دام افتادن در چنين وسوسه‌هاي شيطاني يادآوري مناسبي است براي خادمان ملت كه رسماً از امروز ميهمان خانه ملت هستند. تجاربي چون شهرام جزايري و رحيمي و مجلس پنجم اشارتي است به اين موضوعات.
 
مراقبت از شأن نمايندگي ملت: اين روزها نشانه‌هاي متفاوتي بر سينه‌هاي برخي از نمايندگان مجلس سنجاق مي‌شود كه وكيل‌الدوله‌اي را ترسيم مي‌كند. مطمئناً شأن نمايندگان ملتي كه با رأي‌هاي اين مرز و بوم و با اميد به اقتدار نظام جمهوري اسلامي به صندلي‌هاي سبز رسيده‌اند، ايستادن هر روزه در پشت در اتاق‌هاي وزيران و معاونان وزير براي كار چاق كني، ‌تخفيف مالياتي، دريافت موافقت اصولي، ‌چانه‌زني براي معوق كردن تسهيلات و... نيست.
 
امروز عرصه اقتصاد در كشور با مشكلاتي كه در بند يك آمده بسيار حساس‌تر از آن است كه منافع جمعي را فداي منافع فردي و جناحي كرد؛ عرصه‌اي پيچيده و سخت كه حمله‌اي نامرئي و قوي در آن مستتر است و دولت نيز همچنان در خماري كارهاي ناكرده و كرده دولت قبلي و ذوق برجام دست روي دست گذاشته كه همه اينها مؤيد نياز به تلاش مضاعف قوه مقننه در حوزه اقتصاد است و آنها بايد پيش از آنكه دير شود، ريل اقتصاد را به نقش‌پذيري بيشتر مردم و تحقق اقتصاد مقاومتي بازگردانند.
   
اولويت‌دارترين كار اقتصادي در مجلس

بديهي است برنامه ششم توسعه بر زمين مانده و لابد در دستور كار كميسيون‌هاي اقتصادي قرار خواهد گرفت. اما بنابر آنچه پيشتر به آن اشاره شد به نظر مي‌رسد اولويت‌دار‌ترين كار در مجلس پيش از آنكه در چاه‌ها و چاله‌هاي صاحبان قدرت - ثروت بيفتند و منافع واردات پرسود و خام‌فروشي خداي ناكرده برخي از نمايندگان را به گروگان بگيرند بايد موازنه منفعت در بخش‌هاي نامولد را به نفع توليد به هم زد. بديهي است اين كار ميسر نمي‌شود مگر آنكه بازار پولي - مالي موجود با سرعت هرچه تمام‌تر و البته با كار كارشناسي دقيق اصلاح شود و منابع حبس شده در بانك‌ها را ولو به بهاي ورشكستگي چند بانك به سوي توليد هدايت كنيم.  آيا كميسيون‌هاي اقتصادي به اين سوء خواهند رفت؟ زمان آن را مشخص خواهد كرد!


منبع: جوان آنلاین


۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن