تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر جوان مؤمنى كه در جوانى قرآن تلاوت كند، قرآن با گوشت و خونش مى آميزد و خداوند ع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825972787




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هشدار یادگارگرامی امام(ره) نسبت به تحریف سخنان امام راحل - روزنامه اطلاعات


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: یادگار گرامی امام خمینی با تأکید بر ضرورت اجتهاد مداوم دراندیشه امام خمینی گفت: این که یک جمله امام بدون ذکرقبل و بعد آن، از مجموعه بیانات ایشان استخراج شود و سپس بدان استناد شود کار صحیحی نیست. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران رسانه های کشور به موضوع «تحریف» پرداخت و با بیان این که یکی ازاقسام تحریف بی توجهی به «جهت صدور» مسائل است، اظهارداشت: بر اساس اصطلاح فقهی جهت صدور (یا شرایط محیطی) هنگامی می توان قضیه ای را به سایر قضایا تعمیم داد که بتوان «الغاء خصوصیت» کرد بدین معنا که شرایط رخداد اول را بتوان ازاصل آن رخداد جدا کرد، درغیراین صورت امکان تسری به سایرامورنیست. وی افزود: اگرچه برخی احکام دین کلی هستند اما اغلب آنها مربوط به موارد خاص بوده و فقط در صورتی می توانیم آنها را به امور مستحدثه و جدید تسری دهیم که شرایط محیطی درصدورآن احکام قدیم دخیل نبوده باشد. یادگارامام این موضوع را در مورد امام خمینی هم صادق دانست و یادآورشد: این که جمله ای از امام را بدون ملاحظه مقطع زمانی و لحاظ کردن مساوی بودن یا نبودن شرایط آن زمان با امروز، پررنگ کنیم کار درستی نیست؛ البته این امر در برخی موارد کاملا بدیهی است؛ مثلا در مورد جمله مشهورایشان که «من توی دهن این دولت می زنم»، روشن است که نمی توان جمله را به دولت های بعد از انقلاب تسری داد زیرا منظور امام آخرین دولت رژیم سابق بود. وی ادامه داد: فارغ ازاین گونه موارد روشن، تشخیص موارد عمیق تر و جدی تر نیاز به افراد متخصص و مجتهدی دارد که عمری را با مکتب امام سر و کار داشته اند؛ این گونه افراد می توانند بگویند که کدام شرایط زمانی و مکانی در مورد هرکدام از عبارات متعلق به امام موضوعیت دارد. سید حسن خمینی با اشاره به این که فرق مبارک امیرالمومنین(ع) به نام قرآن و توسط افراد مقدسی که گول اجتهاد های غلط را خورده بودند شکافته شد، به موضوع «تناسب حکم و موضوع» درفقه گریزی زد و گفت: در اسلام ربا حرام دانسته شده است اما درعین حال روایاتی هم در جهت اثبات خلاف این موضوع نقل شده که به «حیل ربا» مشهوراست؛ گرچه این روایات ظاهرا صحیح هستند اما برخى مجتهدان از جمله حضرت امام به عنوان کسانی که تمام عمر خود را صرف تفقه در سیره و سخنان اهل بیت(ع) کرده اند براساس عقل و ذوق فقاهتی خویش این روایات را غیرقابل استناد می دانند. وی برهمین اساس نقش نسل اول انقلاب در تشخیص صحت عبارات منتسب به امام را بسیار مهم برشمرد و با ذکر نمونه ای درهمین مورد یادآورشد: دردهه شصت یکی از خاطرات رایجی که از امام نقل می شد این بود که ایشان هنگام خوردن هندوانه(برای دوری از لذّات مادی) روی آن نمک می پاشیده اند، در حالی که افراد نزدیک به امام و مجتهدان اندیشه ایشان می دانند امکان ندارد ایشان چنین عملی را انجام داده باشند، چرا که با ساختار تفکرایشان آشنا هستند. یادگارامام تصریح کرد: کسی نمی تواند از راه برسد، صحیفه امام را باز کند و جمله ای از ایشان را بدون ملاحظه شرایط خاص آن در بیاورد و پررنگ کند. به این نمونه ها در اصطلاح فقهی «قضیه فى واقعه» گفته می شود که نمی توان در موارد دیگر آنها را اجرا کرد، زیرا شرایط صدور آنها برای ما مجهول است. و یا مى دانیم که مربوط به شرایط ما نیست. وی با اشاره به سخنان حاضران در جلسه اظهارداشت: دراین که ما به امام احتیاج داریم و ایشان محور وحدت ماست یا این که ما امام را به عنوان کانون همه اقوام، جمعیت ها و جناح ها می دانیم و باید درراه ایشان گام برداریم، تردیدی نیست؛ این امر مورد اتفاق هردوجناح مشهورکشوراست اما برای رسیدن به این اهداف، امام را باید به عنوان پاسخگوى به نیازهای امروز بشناسیم. سید حسن خمینی این امر را نیازمند اجتهاد مداوم دراندیشه امام دانست و تأکید کرد: کسانی برای اجتهاد دراندیشه امام مسئولیت و توانایی دارند که با آن سر و کار داشته اند. وی یادآور شد: چند وقت پیش بسیارى از جریانات سیاسی از بازخوانی خط امام گفته بودند، در این باره باید گفت کار شما ایرادی ندارد اما لطفا پیش از آن بگویید که امام چند کتاب فقهی، اصولی، اخلاقی و… دارد؟ زیرا کسی که نام یک کتاب امام را نداند نمی تواند مدعی اجتهاد در تفکر ایشان شود و شناخت امام جز با شناخت فقه و فلسفه و عرفان و اصول ایشان ممکن نیست. یادگارگرامی امام در پایان تأکید کرد: این که یک جمله امام بدون ذکر قبل و بعد آن، از مجموعه بیانات ایشان استخراج شود و سپس بدان استناد شود کار صحیحی نیست. درابتدای این دیدار، دکتر حسین انتظامی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنان کوتاهی انجام هرساله این دیدار را نشانه زنده بودن یاد امام در تمام شئون جامعه دانست. محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) هم بر نیاز جامعه به بازخوانی اندیشه های امام و ضرورت زمان و مکان در بیان سخنان ایشان تأکید کرد. وی همچنین انتشاراندیشه امام به صورت تبیینی و اطلاع رسانی از طریق کارهای تولیدی را امری ضروری خواند. خدادی توجه به سنین مختلف و مسائل روز را از نکات مهم دراین مسیر ذکر کرد و فصل مشترک تمام رسانه های کشور را تعلق خاطر به امام خواند. درادامه این دیدار همچنین الیاس حضرتی مدیر مسئول روزنامه اعتماد در سخنانی با بیان این که در شرایط فعلیجامعه بیش ازهرزمان دیگر نیازمند بازخوانی منشور برادری امام هستیم، گفت: تأکیدات و حساسیت شخص امام نسبت به انسجام داخلی و اتحاد برادران مسلمان انقلابی و معتقد به حاکمیت دین و آرمان های اسلامی را همواره باید مرور کنیم و از کینه و نفرت و ادبیات خشونت زا که براثر سوء تفاهمات درون جناح ها ایجاد شده است نجات یابیم. وی با اشاره به قرائت های گوناگون احزاب و گروه ها از اندیشه امام گفت: انتظار ما از موسسه تنظیم و نشر آثار امام این است که منتظر یک رخداد نباشد تا به آن پاسخ دهد، بلکه در این مسیر نیازمند کار تبیینی هستیم. منتحب مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به وجود بحران هویت در جامعه، افزود: آثار شخصیت امام همچنان در جامعه ما وجود دارد و همه ما در مورد ایشان اشتراک نظر داریم و لذا آمده ایم که با همه توان یاور موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی در مسیر شناساندن ایشان باشیم. سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی نوه گرامی امام خمینی گفت: اگر قصد ایجاد تمدن اسلامی داریم، باید فقهی پاسخگو به نیازهای روز داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس آن تمدن را بر پایه اسلام به پیش ببریم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی پیش از ظهر دیروز در همایش ملی اندیشه های امام خمینی(ره) که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد، به موضوع جایگاه فقه در قلمرو تمدن اسلامی پرداخت و گفت: معمولا سبک زندگی گروهی از انسان ها که در زمان و مکان خاص زندگی می کردند، تمدن اطلاق می شد و امروز نیز در کتاب های جامعه شناسی از تمدن این گونه معنا می کنند. وی اظهار داشت: اما امروزه به نظر می رسد که باید قید مکان را حذف کرد؛ چراکه با به وجود آمدن دهکده جهانی، دیگر عنصر مکان در تعریف تمدن جایی ندارد و کل دنیا می تواند زیر مجموعه یک یا چند تمدن باشد. سید علی خمینی با اشاره به این که هدف، قانون و سبک زندگی از ارکان تمدن هستند، ابراز داشت: هر تمدنی برای این که اسم تمدن داشته باشد، باید در ابتدا هدف و غرض مشخص داشته و سپس قانونی را برگزیده و در پایان از سبک زندگی تشکیل شده باشد. وی خاطرنشان کرد: مجموعه منافع، نظرات، علائق و جهت گیری های جامعه به عنوان سبک زندگی لحاظ می شود. سید علی خمینی تصریح کرد: وقتی درباره تمدن اسلامی سخن می گوییم، ذهن ها به گذشته خصوصا دوره قرون چهار و پنج و حال حاضر برمی گردد. وی با اشاره به جایگاه فقه در تمدن اسلامی بیان داشت: فقه، قانون زندگی مسلمانی در حیطه شخصی و اجتماعی است و با این تعریف، جایگاه فقه در تمدن اسلامی مشخص خواهد شد و اگر فقه ما متناسب با جامعه امروز و تمدن نباشد، هیچ موقع تمدن اسلامی شکل نخواهد گرفت؛ لذا تأکیدی که علما و امام بر فقه حکومتی دارند، از همین مساله نشأت خواهد گرفت. نوه گرامی امام با اشاره به این که دو تعبیر برای فقه حکومتی وجود دارد، ابراز داشت: تعبیر اول، مسائل حکومتی فقه و تعبیر دوم، حکم فقهی است که باید به آن توجه شود.امروز برخی آمارها گزارش می دهد که در حوزه قوه قضائیه ۲۰ هزار مساله وجود دارد که فقه برای آن جوابی نداده است یا در مساله بانکداری همین سخنان مطرح است که فقه برای عدم بانکداری ربوی چه راهکارهایی دارد. سید علی خمینی با اشاره به مساله قوه قضائیه در دوران طاغوت، تصریح کرد: اگر حکومت اسلامی پدید نمی آمد، احکام متناسب با دادگاه ها هم شکل نمی گرفت و اسلامی نمی شد.اگر قصد ایجاد تمدن اسلامی داریم، باید فقهی پاسخگو به نیازهای روز داشته باشیم تا بتوانیم بر اساس آن، تمدن را بر پایه اسلام به پیش ببریم.نوه گرامی امام با اشاره به نسبت ما با تمدن غرب، اظهار داشت: امروز تمدن قالب در جهان، تمدن غربی است؛ چراکه آنان در حیطه فرهنگ، علم، معرفت، موفقیت های اجتماعی، اقتصادی و … موفق بوده و سبک قالب زندگی در دنیا، سبک زندگی غربی است؛ حتی در چین نحوه آپارتمان سازی، زندگی و … متناسب با تمدن غربی است که قابل انکار نیست.سید علی خمینی با اشاره به این که سه راهکار برای مقابله با تمدن غرب وجود دارد، ابراز داشت: نفی تمدنی، جذب تمدنی و اصلاح تمدنی سه راهکار برای مقابله با تمدن غربی است که می توان بر اساس آن تصمیم گیری کرد.وی تصریح کرد: خطرناک ترین راه، برگزیدن اصلاح تمدنی است؛ چراکه بدون دقت از تمدن غرب مانده و به تمدن اسلامی هم نخواهیم رسید. در این میان اصلاح تمدنی، احتیاج به متفکرانی دارد که تمدن اسلامی را شناخته و بر اساس آن برنامه ریزی داشته باشند.نوه گرامی امام با بیان این که شناخت تمدن گذشته یکی از راه های رسیدن به اصلاح تمدنی است که می تواند مثمر ثمر باشد، تصریح کرد: لازمه تمدن اسلامی، اندیشه های متناسب با تمدن اسلامی است که در سایه هدف، قانون و سبک زندگی اسلامی شکل می گیرد.سید علی خمینی با اشاره به این که توفیق در أم القرا از لوازم تمدن اسلامی است، ابراز داشت: ام القرا نماد تحقق عینی تمدنی است که قرار است در دنیا محقق شود و مادامی که در أم القرای خود پیروز نشویم، نمی توانیم دنیا را قانع کنیم که از تمدن ما درس بگیرند.وی گفت: هیچ تمدنی نمی تواند خود را بر دنیا غالب کند؛ مگر این که در حیطه علم و معرفت دستاوردهای مناسبی داشته باشد. یادگار امام با اشاره به این که تولید علم در ساخت تمدنی بسیار مهم است، تصریح کرد: لازمه بروز هر تمدن، قوه قهریه ای است که این قوا بتواند از ام القرا و اتباع آن دفاع کند. امروز آمریکا از آن طرف دنیا به عنوان ریشه تمدن غربی خود را موظف می داند از اتباع خود دفاع کند و ایران هم باید این وظیفه را برای خود بداند تا از اتباع خود در کشورهای گوناگون برای تحقق تمدن اسلامی دفاع کند. سید علی خمینی با اشاره به این که انجام عملیات ایذایی جزو خصلت های تمدن مغلوب است، اظهار داشت: معمولا تمدن های غالب، نظمی را در دنیا ایجاد می کنند و در مقابل، تمدن های رقیب هم مغلوب می شوند و یکی از راه هایی که تمدن های مغلوب انجام می دهند، رفتن به سراغ افراطیگری و برهم زدن نظم تمدن غالب است.وی ابراز داشت: تا وقتی که در حیطه اندیشه، قانون و سبک زندگی چیزی برای ارائه نداشته باشیم، ضعیف ترازگذشته می شویم وبا عملیات ایذایی هم نمی توانیم دستاوردی داشته باشیم. نوه گرامی امام با تأکید بر اینکه برای تحقق تمدن اسلامی، نیازمند فقه هستیم، خاطرنشان کرد: شخصی که این پایه گذاری و ذهنیت را ایجاد کرد که می توانیم فقه مناسب داشته باشیم، امام خمینی(ره) بوده است.


شنبه ، ۸خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن