واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد حوزه و پژوهشگر ديني حضور فعالانه مردم در صحنه های سیاسی و اجتماعی نشانگر رشد و آگاهی جامعه است قزوین - ایرنا- یک استاد حوزه علمیه و پژوهشگر دینی با تشریح حضور فعالانه و منفعلانه مردم در امور سرنوشت ساز، گفت: حضور فعالانه مردم در صحنه های سیاسی و اجتماعی نشانگر رشد و آگاهی جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمین محمد سروش محلاتی دوشنبه شب در جشن بزرگ اصلاح طلبان استان قزوین که همزمان با میلاد با سعادت امام حسین (ع) در سالن ورزشی شهید بابایی برگزار شد، افزود: همه نظام های سیاسی با احساس نیاز به حضور مردم، سعی می کنند که توده ها را در صحنه نگهدارند، اما تفاوت در دو نگاه حضور منفعلانه و فعالانه است.وی اظهارکرد: در حضور منفعلانه اراده مردم در اختیار دیگران است و تصمیم جای دیگری گرفته می شود ولی در حضور فعالانه، شهروندان کنشگرند و به دلیل دستیابی به آگاهی و بلوغ فکری، دست به انتخابگری می زنند و در اینجاست که حضور فعالانه معنا پیدا می کند.حجت الاسلام سروش محلاتی با اشاره به نمونه ای در صدر اسلام خاطرنشان کرد: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص)، برخی از اصحاب در سقیفه جمع شدند و برای آینده امت اسلامی تعیین تکلیف کردند و مردم نیز منفعلانه پذیرفتند ولی 20 سال گذشت مردم در صحنه مسائل اجتماعی با واقعیت های جدیدی آشنا شدند و دیگر جامعه پذیرای تصمیم گروهی در سقیفه نبود، لذا خود مردم آمدند و در حالیکه برای حضرت علی (ع) حکومت کمترین ارزشی نداشت، وی را انتخاب کردند.حجت الاسلام سروش محلاتی اضافه کرد: مردم منفعل قبل، آن روز تبدیل شدند به مردمان فعال و حضرت امیرالمومنین (ع) در فرازی به طلحه و زبیر می فرمایید، شما که می دانید وسیله به قدرت رسیدن من چگونه بوده، در حالی به سراغم آمدند که در حاشیه قدرت بوده، ثروتی نداشتم و سفره ای هم در کار نبود، اما خود این مردم به سطحی از آگاهی رسیدند و به میدان آمده و قدرت را تحویل دادند. این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: باید بررسی کنیم چرا گاهی مردم در صحنه سیاست منفعل عمل می کنند و گاهی فعال هستند و این مسائل را در نظر بگیریم و تحلیل درستی از وقایع داشته باشیم.وی اضافه کرد: معتقدم عرصه دانش و آگاهی موجب رشد می شود و این آگاهی افزایی است که انسانهای منفعل را به انسانهای فعال تبدیل می کند و مشکل مهم نظام های استبدادی نیز در همین نقطه است.حجت الاسلام سروش محلاتی افزود: نظام های استبدادی می خواهند قدرت اندیشه و انتخاب مردم گرفته شود و حضور در عرصه سیاسی و اجتماعی، منفعلانه باشد.وی در ادامه با اشاره به مقایسه آیت الله شهید مرتضی مطهری در خصوص شرایط دوره معاویه و حضرت علی (ع) گفت: معاویه مردم را منفعل و چشم بسته بار آورد، چرا که شرایط بسته ای برای مردم تعریف کرده بود و احدی اجازه اعتراض نداشت .حجت الاسلام سروش محلاتی اضافه کرد: اما امیرالمومنین علی (ع) برعکس در مسجد کوفه به مردم مکررا می گفت سئوال کنید و بعد می فرمود انتقاد کنید و اشکالات را بگویید.وی با اشاره به چرایی ظهور خوارج در حکومت حضرت علی (ع) ادامه داد: بقول شهید مطهری معاویه یک فضای بسته ای را بوجود آورد و مردم حتی جرات سخن گفتن و اعتراض نداشتند، بطوریکه نماز جمعه روز چهارشنبه خوانده شد، اما امیرالمومنین (ع) خود زمینه های نقادی را فراهم آورد و البته یک عده هم سوء استفاده کردند.این پژوهشگر دینی گفت: در اندیشه اسلامی اهمیت رشد آگاهی و دانش مردم و داشتن امتی که صاحب قدرت فکر و تجزیه و تحلیل باشند بسیار مهم است و داشتن مردمی آگاه و فعال ولو اینکه جاهایی هم آزمون و خطا داشته باشند بر جماعت بله قربان گو و منفعل ترجیح داده می شود.حجت الاسلام سروش محلاتی گفت: این درسی است که ملت ما از حضرت علی (ع) آموخت و این افتخاری برای امت اسلامی است و ما در جمهوری اسلامی نیز مردمی که دوران تلخ ستمشاهی را تجربه کردند و با رسیدن به آگاهی با شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی به میدان آمدند و نظام خفقان را سرنگون کردند.وی خاطرنشان کرد: امیرالمومنین آگاهی را حق مردم می داند بطوریکه پس از اینکه مالک اشتر را به مصر می فرستد از او می خواهد مردم در جریان امور قرار گیرند و چیزی از آنها مخفی نباشد و توصیه موکد می فرمایند که چیزی از مردم مخفی و لاپوشانی نکن و از نگاه مردم دور نگاه ندار، وقایع را برای مردم بازگو نما و اگر مردم گمان سوئی در جامعه داشته باشند با استدلال هر کجا ابهامی بود توضیح بده و نگو تشخیص آن مربوط به من است.حجت الاسلام سروش محلاتی گفت: طبق آموزه های امام علی (ع) حتی اگر حاکم امام معصوم نیز باشد باز هم باید حق آگاهی مردم را به رسمیت بشناسد و هیچ چیز نباید از مردم مخفی بماند، بجز مسائل امنیتی که افشای آنها موجب سوء استفاده دشمنان می شود.این پژوهشگر دینی افزود: عجیب آنست با وجود اینکه حضرت علی ابن ابیطالب(ع) معصوم است و دچار تصمیم گیری های شخصی نمی شود، پیش شرط با مردم دارد که می فرماید اگر حق شما را بجا بیاورم، وظیفه شماست که از من اطاعت کنید و این حق و تکلیف را اینگونه متوازن تعریف می کند.وی اضافه کرد: بحمدالله امروز نیز به برکت خون شهدا و نفوس امام بزرگوار (ره) و انقلاب اسلامی در یک فضایی قرار داریم که مردم به این بلوغ فکری و سیاسی رسیده اند و با تشخیص تصمیم فعالانه می گیرند.حجت الاسلام سروش محلاتی تصریح کرد: آفرین و مرحبا بر این امت قهرمان که این شعار را حفظ کرده و از خون شهدا صیانت و با تمسک به آرمانهای امام راحل، بر میثاق ها خود استوار ماندند. این استاد حوزه علمیه گفت: این حضور فعالانه در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و قبل از آن در انتخابات ریاست جمهوری نیز نمود عینی تری یافت و همین حضور فعالانه عواقب و منافع زیادی نصیب کشور کرد.حجت الاسلام سروش محلاتی گفت: فعال بودن مردم یک شرط اساسی دارد و خوشبختانه در شرایط کنونی نظام، مردم ما با داشتن آگاهی و دانش روز این شرط را احراز کردند.وی اساس فعال و منفعل بودن جامعه را میزان آگاهی دانست و اضافه کرد: علم، دانش و آگاهی است که انسان را به استقلال، آزاده گی و تشخص رسانده و به آن هویت می بخشد و معتقدم فردی که آگاهی ندارد در واقع منفعل است و تحت تاثیر جبر قرار دارد. این استاد حوزه و دانشگاه گفت: ملت ما نیز در صحنه انتخابات نشان دادند که دیگران نمی توانند برای آنها تعیین تکلیف کنند و در برابر هر مانعی که قرار بگیرد راه را می توانند بپیماید و مسیر را تشخیص دهد.پیش از سخنرانی سروش محلاتی، حجت الاسلام والمسلمین قدرت الله علیخانی مشاور رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن خیر مقدم به میهمانان برنامه از حضور با شکوه مردم در جشن اصلاح ظلبان تقدیر و تشکر کرد.7389/ 6128
21/02/1395
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]