تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816464056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرزندگی حلقه گم شده در ازدحام


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سرزندگی حلقه گم شده در ازدحام
الهام نهاوندی
کد خبر: ۵۹۱۶۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۲ - 23 May 2016


هنگامی که صحبت از سرزندگی در فضای شهری به میان می آید اولین مفهومی که در ذهن متبادر می گردد حضور  گسترده مردم در فضای شهری می باشد.اگر بخواهیم با این تعریف فضاهایی سرزنده در تهران را نام ببیریم شاید میدان امام حسین یا میدان تجریش جزو فضاهای سرزنده هستند چون در این مکانها در هر ساعتی از روز جمعیت زیادی موج می  زند.از طرفی بر اساس گزارشاتی که مدیر عامل کیفیت هوای تهران منتشر نموده است مناطق ۶، ۱۰ ، ۱۱ ، ۷ و ۱۲  شلوغ ترین مناطق پايتخت هستند . آیا این شلوغی به معنای سرزندگی و حیات است؟ یا این حضور جمعیت به معنای آلودگی های زیست محیطی و صوتی ، ازدحام , هرج و مرج و بی نظمی نیست؟
 

سرزندگی حلقه گم شده در ازدحام

حضور گسترده مردم و استفاده آنها از برخی فضاهای شهری


در حقیقت این شلوغی و حضور تهی از کیفیت  مردم در فضا به جای اینکه به سرزندگی منجر گردد باعث تسریع افول فضاهای شهری به عنوان یک بستر فعالیت گردیده است. یا به قول دکتر بحرینی گویی" انسان در زندانی قرار گرفته که امکان بیرون آمدن ندارد و آن وقتی هم که بیرون است انگار در یک زندان جمعی است که نمیتواند خلوت خودش را داشته باشد" .بنابراین پر واضح است که حضور مردم در فضا تنها ، گام اول ، سرزنده سازی یک فضای شهری است و اگر فقط این مولفه برای سرزنده سازی مورد توجه قرار گیرد نه تنها اثر مثبتی نداشته ، بلکه از کیفیت فضای شهری می کاهد.
در ادبیات سرزندگی تعاریف مختلفی برای سرزندگی ارایه گردیده است که حلقه مشترک همه آنها همین حضور مردم در یک فضای شهری است.اما  همانطور که اشاره گردید این حضور شرط لازم برای سرزندگی و حیات است و اما کافی نیست. برای اینکه فضای سرزنده ای داشته باشیم باید به عوامل زیادی توجه کنیم .یک فضای سرزنده از لحاظ زیست محیطی پاک و از لحاظ اجتماعی سالم است.در یک فضای سرزنده انواع گروههای اجتماعی( دانشگاهی،  بازاری،  پیر، جوان، زن، مرد، فقیر و غنی ) در طیف وسیعی از شبانه روز حضور دارند و از این حضور لذت می برند.به عبارت دیگر این حضور تهی از کیفیت نخواهد بود.
اگر به سطوح بالاتری از هرم سرزندگی توجه گردد مولفه هایی نظیر هویت شهر ، جذابیت جهانی، دوستانه بودن، رونق اقتصادی، گوناگونی ، فشردگی، کاربری مختلط، در اولویت بودن حمل و نقل عمومی، پیاده مداری، نفوذ پذیری، حسن شهرت،وحدت محلات با وجود کثرت، عدم شب مردگی، غنای حسی،امنیت، تعادل بیولوژیکی و . . .  رخ نمون می کنند. به طور مثال در طرحی که برای میدان ویرجینیا در شهر آرلینگتون ایالت متحده در نظر گرفته شده بود مولفه های کلیدی برای سرزنده سازی این فضای شهری نظیر کاربری مختلط و حمل و نقل عمومی مورد توجه قرار گرفته است.


سرزندگی حلقه گم شده در ازدحام

شهر دوبلین  در کشور ایرلند جزو شهرهای سرزنده دنیا


از بین  فضاهای شهری سرزنده موفق ایران می توان به میدان نقش جهان اشاره کرد که ملاحظه می گردد در این میدان حضور مردم آگاهانه، همراه با لذت است، این فضا دارای جذابیت جهانی است و تعداد زیادی گردشگر از آن استفاده می کنند. با توجه به تعدد دسترسی ها و نوع بافت یک فضای شهری نفوذ پذیر است و انتخابهای زیادی به کاربر فضا می دهد. دارای حسن شهرت و هویت است . . . و در کل زندگی در این مکان در جاری است. در مورد شهرها یا مکان های سرزنده دنیا هم ماجرا به همین منوال است و عوامل زیادی دست در دست هم می دهند تا جریان حیات شهری برقرار باشد.
 

سرزندگی حلقه گم شده در ازدحام

میدان نقش جهان واقع در شهر اصفهان نمونه یک فضای سرزنده در ایران


به طور کلی علی رغم تصور  اولیه،  سرزندگی تنها با شلوغی معنا پیدا نمی کند بلکه عوامل بسیاری نظیر عواملی که ذکر شد باید گرد هم آورده شود تا این حضور ، آگاهانه ، مثبت و اختیاری باشد و این چنین کیفیتی است که شهر های مارا به سوی سرزندگی فرا می خواند.

[email protected]
























این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن