تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1845578749




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مهم ترین وظیفه شیعه در امر فرج چیست؟ - پایگاه اطلاع رسانی هیئات مذهبی وارث


واضح آرشیو وب فارسی:وارث: ... بیا که بی تو نه سحر را طاقتی است و نه صبح را صداقتی؛ که سحر به شبنم لطف تو بیدار می شود و صبح، به سلام تو از جا بر می خیزد.وارث : بیا که بی تو آینه ها، زنگار غربت گرفته اند. بیا که بی تو، قنوت شاخه ها، اجابتی جز غروب تلخ خزان ندارد. بی تو کدام دست مهر، سرشک غم از دیدگان یتیمان بر می گیرد؟ و کجاست آغوش مهربانی که دل های زخمی را به ضیافت ابریشمی بخواند؟ ای صاحب العصر و الزمان(عجل الله تعالی فرجه)! بیا که مدافعان حرم، این گل های باغ شیعه در مصاف با دشمنان حریم آل الله یک به یک پر پر می شوند. آقا این انتظار کی به سر می رسد؟ رودخانه ها عطش دیدار تو را دارند و در بستر انتظار، به سوی دریای ظهور تو شتابانند. قامتی به استواری کوه، دلی به بی کرانگی دریا، طراوتی به لطافت سبزینه ها، سینه ای به فراخی آسمان ها و صمیمیتی به گرمی خورشید می خواهد تا بشود تو را خواند و کاروان دل ها را به منزلگاه امید کشاند. همزمان با میلاد حضرت ولیعصر(عجل الله تعالی فرجه) آخرین ذخیره خاندان ولایت و منجی عالم بشریت، فرازهای انتظار فرج را در گفت وگو با مرجع عالیقدر شیعه آیت الله عبدالله جوادی آملی مورد واکاوی و مداقه قرار داده ایم که در ادامه می خوانید. یکی از مهم ترین ابعاد انتظار فرج امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) بعد فرهنگی است، در این زمینه چه نکاتی قابل طرح است؟ انتظار در بعد فرهنگی به این شکل قابل طرح است که منتظر واقعی آن حضرت افزون بر خودسازی به دگرسازی نیز بپردازد تا از این طریق زمینهٴ ظهور آن حضرت را فراهم کند. حضرت باقر العلوم (علیه السلام) به عبدالحمید واسطی که از شیعیان آن حضرت بود و گویا از طولانی شدن انتظار ملول و دلتنگ شده بود، فرمود: به خدا قسم کسی که خودش را وقف در راه خدا کند، خدای سبحان برای او راه گشایشی قرار می دهد. خدا رحمت کند بنده ای را که خود را وقف ما کند، خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را احیا گرداند. عبدالحمید که این فضایل را شنید، گفت: پس اگر قبل از درک قائم شما مُردم، چه می شود؟ امام (علیه السلام) فرمود: اگر کسی از شما بگوید (تصمیم داشته باشد): اگر قائم آل محمد را درک کنم، یاری اش خواهم کرد، مانند کسی است که با شمشیر خود در کنار آن حضرت نبرد می کند (و اجر شهید را دارد) اما کسی که در رکاب او به فیض شهادت نایل می آید، اجر دو شهید را دارد: اجر شهادت و اجر انتظار. بنابراین، منتظر واقعی کسی است که در محور خودسازی خویشتن را در محدودهٴ امر ائمه (علیهم السلام) منحصر کرده، از قلمرو دستورشان بیرون نرود و در محور دگرسازی تلاش و کوشش او این باشد که امور، معارف، مآثر و آثار آنان را نشر دهد، به دیگران بیاموزد و بدین طریق مکتب آن ها را احیا کند. کسی می تواند جان خود را در محدودهٴ امر ائمه(علیهم السلام) منحصر و محدود کند و برای احیای امرشان کمر همت ببندد که ولی خدا را بشناسد و معرفت او در این زمینه کامل شده باشد، آن وقت است که فیوضات الهی از باطن او نشأت می گیرد. اما همان طور که اشاره فرمودید، انتظار واقعی در وجود فرد منتظر متجلی می شود، مهم ترین جلوه های انتظار در میان منتظران چیست؟ برای پاسخ به این پرسش خوب است همه در وجود مبارک امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) تحقیق و مداقه داشته باشند تا بیشتر از این جلوات وجودی حضرت بهره ببرند. وجود گرامی حضرت ولی عصر (ارواح من سواه فداه) ذخیرهٴ عالم و عصارهٴ خلقت است، از این رو تحقق بخشندهٴ آمال و اهداف تمام انبیای الهی در طول تاریخ بشریت خواهد بود. آنچه را که انبیا(علیهم السلام) برای رسیدن به آن تلاش و تبلیغ کردند، آزار، اذیت و شکنجه کشیدند و برخی هم در این راه شهید شدند، او پیروزمندانه به انجام می رساند. سیرهٴ مشترک همهٴ انبیای الهی(علیهم السلام) این بود که برای رسیدن به اهداف رسالت خویش از زبان تبلیغ، در شرایط عادی و زبانهٴ تیغ، در حال ضرورتْ بهره می جستند، چنانکه نظامی در این زمینه سروده است: محیطی چه گویم چو بارنده میغ به یک دست گوهر به یک دست تیغ به گوهر جهان را بیاراسته به تیغ از جهان داد دین خواسته بنابراین می بینیم که این دو عنصر در برنامهٴ حضرت ولی عصر (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان تعقیب کننده و تکمیل کننده اهداف رسالت مشاهده می شود. از این رو منتظر واقعی کسی است که آثار هر دو بخش انتظار (تیغ و تبلیغ) در زندگی او جلوه گر باشد. آیا انتظار فرج در ابعاد نظامی هم می گنجد و اساساً منتظران به حضور در جبهه های جنگ توصیه شده اند؟ برای پاسخ به این پرسش به روایتی از امام صادق(علیه السلام) اشاره می کنم که فرمودند:«لیعدّ أحدکم لخروج القائم علیه السلام ولوْ سهماً فإنّ الله إذا علم ذلک فى نیته رجوتُ لأن یُنْسی ءَ فى عمره حتی یدرکه ویکون من أعوانه وأنصاره. این روایت که به آمادگی نظامی مربوط می شود، نشان می دهد که منتظِر واقعی آن حضرت کسی است که اهل رزم، جنگ، مبارزه، نبرد و خلاصه مسلح و بسیجی باشد. کسی که کاری با جنگ و مبارزه با طاغی ندارد، هرگز منتظِر واقعی امام زمان (عجل الله تعالی فرجه) نیست؛ چون آن حضرت با نبرد مسلحانهٴ نفسگیر جهان را اصلاح می کند. ابی بصیر از صادق آل محمد (علیه السلام) نقل کرده، وقتی آن حضرت قیام می کند، میان او و میان قریش و سایر اعراب جز شمشیر داوری نمی کند؛ إذا خرج القائم لم یکن بینه و بین العرب و قریش إلاّ السیف. در روایت دیگری از آن حضرت آمده است: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و ائمه (علیهم السلام) فی الجمله مأمور به تقیه بودند و گاهی بر اساس تقیه رفتار می کردند، اما وقتی قائم ما قیام می کند، تقیه رخت بر می بندد و او شمشیرش را برهنه می کند و حقی را نمی ستاند و به صاحب حقی نمی رساند مگر با شمشیر؛ .. فإذا قام قائمنا سقطت التقیه وجرّد السیف ولم یأخذ من الناس ولم یُعطهم إلاّ بالسیف. اما نکته مهم اینکه فهم این گونه روایات ممکن است در گذشته ها مشکل بوده باشد، اما در عصر کنونی که سران ستم و بیداد نشان داده اند، زبانی جز زبان زور نمی فهمند و به هیچ صراطی جز با تیغهٴ کج شمشیر مستقیم نخواهند شد، در غایت سهولت و برای همه قابل درک است. و انتظار فرج چه تأثیری در روحیه و زندگی منتظران ظهور بر جا می گذارد؟ انتظار فرج از آن رو مورد تأکید و توصیه اهل بیت(علیهم السلام) قرار گرفته است که در انسان منتظِر امید به آینده ایجاد خواهد کرد و همین امید، نقش بزرگی را در سعی و کوشش ایفا می کند. امیرمؤمنان و امام عارفان(علیه السلام) توصیه می فرمایند:«که انتظار فرج و گشایش از جانب خدا داشته باشید و از رحمت او ناامید نباشید که محبوب ترین اعمال نزد خدای عز وجل انتظار فرج و گشایش است.» و باز در همین زمینه سید ساجدان(علیه السلام) می فرمایند: «انتظار فرج داشتن خود از بزرگ ترین فرج هاست.» سرّش آن است که اگر اندیشهٴ کسی این باشد که هیچ کوششی برای اصلاح امور ثمر ندارد و به نتیجه نمی رسد، انگیزه ای برای مبارزه با طاغیان و مقاومت در برابر دشواری ها نخواهد داشت. اما اگر کسی به آینده امیدوار باشد و بداند که دیر یا زود حکومت زمین به صالحان خواهد رسید، امور جامعه اصلاح خواهد شد، حق به صاحبانش خواهد رسید، ظلم، ستم و بیداد رخت بر خواهد بست و... برای رسیدن به چنان جامعه ای نه تنها خودسازی خواهد کرد، بلکه تلاش می کند تا با دگرسازی زمینهٴ تشکیل آن دولت کریمه را فراهم آورد. از این رو منتظر واقعیِ مصلح جهان نه تنها خودش صالح است، بلکه در حد توان خود مصلح نیز خواهد بود. او همواره در دعا با اقتدا به مولای خود می گوید: خدایا! ما خواهان دولت کریمه ای هستیم که در آن اسلام و مسلمین، عزیز شوند و نفاق و منافقین ذلیل و خوار گردند و ما در آن دولت از داعیان به طاعت تو و راهبران به راه تو باشیم: و انتظار فرج، یعنی همان خودسازی درونی و روحی، درست است؟ بله همین طور است، سید بن طاووس نقل می کند: وقتی در حضور امام(علیه السلام) از غیبت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) سخن به میان آمد، یکی از حاضران گفت: وظیفهٴ شیعیان شما چیست؟ فرمودند: «دعا و انتظار فرج.» و از این روایت چنین استنباط می شود که انتظار فرج قطعاً به هر دو جنبهٴ خودسازی و دگرسازی روحی، درونی و معنوی نظر دارد. حضرت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) نیز در روایتی فرمودند: «بهترین عمل امت من انتظار فرج و گشایش از جانب خدای سبحان است.» و در نهایت اینکه جهان امروز درگیر جنگ های گروه های تکفیری و داعشی های ملعون است، وظیفه شیعیان در عصر حاضر چیست؟ مهم ترین وظیفه شیعه توسعه معرفت دینی است، اینکه انسان از خدا بخواهد تا ولی خودش را به او بشناساند. زراره می گوید: از امام صادق(علیه السلام) شنیدم که فرمود: قائم ما پیش از قیام خود، غیبت طولانی دارد. زراره پرسید: چرا؟ فرمود: برای اینکه اگر ظاهر باشد، او را خواهند کشت و زمین را از حجت خدا خالی خواهند کرد. آن گاه فرمود: ای زراره! اوست که انتظارش را می کشند و اوست که مردم در ولادت او شک می کنند؛ برخی می گویند: پدرش از دنیا رفت و فرزندی از خود به یادگار نگذاشت! برخی می گویند: در شکم مادرش است. برخی می گویند: غایب است، برخی می گویند: به دنیا نیامده است. برخی می گویند: دو سال پیش از وفات پدرش به دنیا آمد، همان موعود مُنْتظَر است. اما خدای سبحان می خواهد شیعه را امتحان کند و در این امتحان سخت، باطل گرایان دچار تردید می شوند. زراره که گویا با شنیدن این کلمات وحشت کرده بود، به فکر چاره افتاد و گفت: فدایت شوم، اگر من در آن زمان بودم، چه کنم؟ امام صادق(علیه السلام) فرمود: اگر آن زمان را درک کردی، پیوسته این دعا را بخوان که: «خدایا! خودت را به من بشناسان که اگر خودت را به من نشناسانی، پیامبرت را نخواهم شناخت. خدایا! پیامبرت را به من بشناسان که اگر پیامبرت را به من نشناسانی، حجتت را نخواهم شناخت. خدایا! حجتت را به من بشناسان که اگر حجتت را به من نشناسانی، از دین منحرف و گمراه خواهم شد.» بنابراین معرفتْ در این حدیث به صورت برهان لمّی بیان شده است، یعنی اینکه انسان از علت پی به معلول ببرد، نه از معلول به علت یا از احد المعلولین به معلول دیگر که آن را برهان اِنّی و دلیل می گویند. کسی که خدا را بشناسد، می تواند بفهمد که فرستادهٴ خدا چه کسی باید باشد. وقتی فرستادهٴ خدا را در پرتو توحید الهی بشناسد، می تواند بفهمد که جانشینی او در لیاقت و شایستگی چه کسانی هستند. وقتی که جانشین راستین پیامبر را بشناسد، دین شناس، دین باور و متدین راستین خواهد بود. چنین انسانی می تواند نایب خاص و عام ولیّ خود را بشناسد. /1102101305


شنبه ، ۱خرداد۱۳۹۵


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: وارث]
[مشاهده در: www.vareth.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن