واضح آرشیو وب فارسی:وعده صادق: یکی از مراجع تقلید مهم ترین کار مسئولان حوزوی را شناسایی فرهیختگان حوزه های علمیه و قراردادن آنها در مسیر درست دانست.به گزارش وعده صادق ؛ آیت الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز در هجدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه که با عنوان «انتظارات مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب از حوزه های علمیه» در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه جامعه ای ماندنی است که فکر ماندنی داشته باشد اظهار داشت: حوزه وقتی زنده است که از محدوده تنگ و مدار بسته فقه و اصول بگذرد. این مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه مسئولیت اصیل جامعه روحانیت، انقلاب فرهنگی است تصریح کرد: علم بر عالمان واجب است و این یک تعهد فرهنگی است. عالمان دین و فقیهان باید مراقب باشند که فقر و ستم از جامعه رخت بربندد. وی با بیان اینکه جامعه علما باید جهل زدایی، ستم ستیزی و فقرزدایی کند، عنوان کرد: برطرف کردن ربا و بیکاری از جامعه نیز از وظایف علما و فقها است چرا که این ها همه تعهداتی است که علما به خدا داده اند. این مرجع تقلید با اشاره به اینکه انقلابی بودن حوزه های علمیه و جامعه سخنی حق است، اما انقلاب میدان و میدان دار می خواهد تصریح کرد: میدان واقعی انقلاب علی (ع) و اولاد علی (ع) است و رفتن به سمت آن ها قدم گذاشتن در میدان انقلاب است. آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه بخش عظیمی از دین متروک مانده است که با عرضه شدن آن میدان اصلی انقلاب نمایان می شود افزود: وقتی فقر مالی برای طلبه ای ایجاد شود و کاری غیر از درس و بحث علمی را در پیش بگیرد دیگر شیخ طوسی ها وجود نخواهند داشت. شناسایی و هدایت فرهیختگان حوزوی وظیفه مدیریت حوزه ها مفسر قرآن کریم تاکید کرد: باید فرهیختگان حوزه ها شناسایی شوند و مسیر درست پیش روی آنها قرار گیرد و این موضوع از مهمترین اقدامات مدیریت حوزه است. وی با بیان اینکه استعدادها و نبوغ زیادی در حوزه ها وجود دارد که با اندکی پیشرفت متوقف می شوند و تصور می کنند همین مقدار کافی است گفت: اطلاع از اوضاع سیاسی، اقتصادی و فرهنگی روز از مهمترین رسالت های اساتید و علمای حوزه علمیه است چرا که علما مسئولند جامعه را حفظ کنند. به گفته این مرجع تقلید، باید تمام تلاش ما برای این باشد که امام زمان (عج) ما را ببیند چرا که ایشان مظهر خدا هستند. آیت الله جوادی آملی به تفکرات و اندیشه های موجود درخصوص دین و سیاست اشاره کرد و اظهار داشت: دسته اول کسانی هستند که دین را قبول دارند اما منکر سیاست هستند این ها همان خوارج اند، دسته دوم منکر دین و موافق سیاست هستند. وی ادامه داد: دسته سوم بر این اعتقادند که دین و سیاست ربطی به هم ندارند و دسته چهارم برعکس بر هماهنگی دین و سیاست تاکید دارند اما در واقع دین را فدای منافع خود می کنند. این مفسر قرآن کریم خاطرنشان کرد: دسته آخر دین و سیاست را قبول دارند، به نظر آن ها دین تمام شئونات سیاست را هدایت می کند که این موضوع مورد قبول امام و علما است./ مهر
پنجشنبه ، ۳۰اردیبهشت۱۳۹۵
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: وعده صادق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]