محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1847296120
موزه ای برای پایان دادن به «خجالت» روستایی بودن/موزه میراث روستایی بیشتر از همه جا در گیلان غریب است
واضح آرشیو وب فارسی:گیل نگاه:
گیل نگاه /طاها عبداللهی: تابلوهای سبز و قهوهای کنار جادهها که عبارت «موزه میراث روستایی» روی آنها نوشته شده برای کسانی که وارد گیلان میشوند ناشناخته است اما اراده کنند و درون آن قدم بگذارند می توانند گیلان مینیاتوری را درون محوطه ای بزرگ به تماشا بنشینند؟این مکان فرهنگی در منطقه جنگلی سراوان، نزدیکی شهر رشت و جاده فومن واقع شده است. ورودی آن خبر از ساختاری متفاوت با سازههای موجود میدهد. سردر، پارکینگ، پل کوچک جلوی موزه، حصار و خلاصه همه چیزهایی که بیشتر با چوب ساخته شده است. دو ساختمان بزرگ دو طبقه هم در کنار جاده خودنمایی میکند و ذهن کنجکاوی را به چالش میکشد که به راستی در میان هیاهوی آهن و سیمان، چه چیزی در این مکان با پوشش جنگلی وجود دارد.در ابتدای ورود گلدانهای شمعدانی ما را بی اختیار به یاد گذشتهای نه چندان دور و خانه پدربزرگ و مادربزرگها میاندازد.دکتر محمود طالقانی دکترای رشته علوم اجتماعی از فرانسه، استاد دانشگاه تهران، رییس و موسس این موزه است. او در ابتدای گفتگو با یادی از مرحوم دکتر منوچهر ستوده جغرافیدان نامی کشور به گیل نگاه گفت : در واپسین روزهای این مرد بزرگ به دیدارش رفتیم در حالی که مانند ایشان حس میکنم رسالت خود را هنوز به جا نیاوردهام.فرهنگ مردمدر یکی از روزهای بهاری ساعاتی مهمان محمود طالقانی موسس و مدیر موزه میراث روستایی گیلان شدیم و با او از هر دری سخن گفتیم.مردی که عاشقانه دغدغه فرهنگ اصیل این مرزو بوم را دارد و تلاش می کند با بازسازی بخش هایی از روستا و زندگی روستایی در محوطه ای مشخص از زوال فرهنگ این مرزوم بوم جلوگیری کند.طالقانی ابتدا با اشاره به دغدغه اصلی خود برای راه اندازی موزه میراث روستایی گفت: من در فکر فرهنگ مردم بودم و هیچ گاه قصد ساختمان سازی نداشتم. طالقانی ادامه داد: همکاران من از روستایی بودن خود خجالت میکشیدند و من همواره از این موضوع رنج میبردم و طی مطالعات خود در این زمینه متوجه «ضد ارزش بودن» روستایی بودن و کار روستاییان در ایران شدم.زلزله رودبار و مطالعه ساختارهااین استاد دانشگاه در همین مورد توضیح داد: من در فکر نجات فرهنگ مردم بودم که زلزله خرداد ۶۹ رخ داد. ۲۴ ساعت پس از زلزله به همراه یک تیم تحقیقاتی وارد منطقه شدم. از سوی دولت وقت مأموریت یافته بودم تا اثرات اجتماعی و اقتصادی زلزله را مطالعه و به هیات دولت گزارش کنم.او با تشریح نتیجه مطالعات خود گفت: در این مطالعات پرسشنامههایی بین افراد توزیع میشد تا انتظار آنها از خانه مورد نظرشان و دیدگاههایشان در زمینههای مختلف سنجیده شود. در این اوراق که اواخر هر شب بررسی میشد متوجه اصطلاحات جدیدی چون «هال» و اتاقی برای تماشای تلویزیون شدم که نشان میداد معماری گیلان در حال تغییر و تحول اساسی است. این در حالی بود که این مردم نمیدانستند ایوان خانهها همین نقش را در قدیم ایفا میکرد.دکتر طالقانی به مطالعه دیگر خود در مورد خانههای گیلان نیز پرداخت و بیان کرد: بیشتر خسارتها و تلفات آن روز هم در خانههای نیمه ساز که با سنگ بلوک و مصالح جدید ساخته شده بود رخ داده بود ولی خانههای سنتی گیلان با وجود خسارت هنوز پابرجا بود و تلفات چندانی نداشت و بیشتر ساکنان در آن زخمی شده بودند.از دهقان تا دهاتیوی با اشاره به شاهنامه فردوسی و کاربرد واژههایی چون دهقان و برزگر به عنوان سازنده و نگارنده تاریخ گفت: امروزه همین قشر جامعه تبدیل به «دهاتی» شده و صداوسیما هم فردی با لباس روستایی را برای خنداندن مردم میگمارد و «دهاتی» تکه کلام توجیه ناهنجاریهای جامعه شده است.رییس موزه میراث روستایی گیلان با اشاره به ورود اندیشههای جدید به کشور هم گفت: ریشه یابی این الفاظ نشان میدهد در کشور اشتباهی تاریخی در مورد مدرنیته صورت گرفته است و ما با درک سطحی از غرب و این مفهوم، همه داشتههایمان را با سرعت و به دست خود نابود کردهایم.وی قسمتی از این درک را ناشی از آمیختگی با گرایشهای سیاسی دانست: این تفکر از زمان تا سیس دارالفنون به دست امیرکبیر و با این تفکر که با تربیت پزشک و مهندس میتوان عقب ماندگی را جبران کرد، کلید خورد.این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: شمال ایران به دلیل شناخت نادرست مدرنیته به شدت آسیب دیده و در مجله «کندوج» به صاحب امتیازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده تحقیقات کاربردی فرهنگ ایرانی است به دفعات به کاربرد درست کلمات اشاره کردهام. وی در همین ارتباط ادامه داد: توسعه را ابتدا یک امر ذهنی تصور میکنم که نمودهای بیرونی مییابد و با وجود اینکه فرانسه مهد مدرنیته است ولی مردم این کشور از فرهنگ خود بریده نشدهاند.طالقانی به ایجاد فاصله بین نسلها هم پرداخت و گفت: متاسفانه در خانواده ایرانی دیگر اثری از پدربزرگ و مادر بزرگ نمیبینیم و این در حالی است که در سالهای متمادی زندگی در پاریس میدیدم که مردم به اثاثیه قدیم خود که متعلق به پدربزرگ و مادربزرگشان بود افتخار میکردند و در بهترین نقطه خانه از آن نگهداری میکردند اما در ایران این مورد امری زشت است و ما هرچه در ذهن و صندوق خانه داشتیم دور ریختهایم و در طی ۶۰ الی ۷۰ سال گذشته همه سرمایههای ملموس و ناملموس را تخریب کردهایم. این فعال فرهنگی تخریب صورت گرفته را در ۲ قسمت دسته بندی کرد که قسمتی از میراث ما توسط رضاخان و پسرش تخریب شد و باقیماندهها را در ۲۰ سال گذشته به سرعت محو شده است.او به ابزار زدگی مردم کشورمان نیز اشاره و بیان کرد: ما در کشور زدگی نسبت به جامعه و علاقمندی به ابزار پیدا کردهایم که نمونه آن تشخص با خودروست که ترافیک تهران یک نمونه از معضلات آن است که باید با کار فرهنگی حل شود و صرف تکیه بر ابزارها رفع نخواهد شد.بحران فرهنگی
وی که معتقد به تهاجم فرهنگی هست گفت: امروز دغدغه مسوولین ارشد کشور همین مسئله است و با کج رفتاری و گرفتاری در بحران فرهنگی نمیتوان پیش رفت اما برخی از افراد دستاندرکار اصل مهم تهاجم پذیری را در تهاجم فرهنگی نادیده گرفتهاند و من در جلسات برگزار شده با این افراد این اصل را که ما استعداد تهاجم پذیری داریم را گوشزد کردهام.استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران در این مورد تصریح کرد: « نقاط ضعف ما دیگران را برجسته میکند و تهاجم کنندگان چندان قوی نیستند. همیشه معتقد بودهام که بسیاری از مشکلات ما ریشه فرهنگی دارند و بدون حل آنها هیچ مشکلی حل نخواهد شد».وی با تاکید بر گسیختگی میان نسلها گفت: امروزه افتخار به میراث هزاران سال قبل در جامعه دیده میشود ولی گذشته نزدیک که چند نسل بیشتر با آن بیشتر فاصله نداریم فراموش شده است.کتر طالقانی به موضوع لباس مردم به عنوان یک موضوع فرهنگی پرداخت و گفت: اکثر افراد بد پوشش جامعه ما را کسانی تشکیل میدهند که در سنین زیر ۴۰ سال هستند. معتقدم ما نباید با یک برنامه تلویزیون لسآنجلسی آسیب پذیر شویم و اعتقاد دارم با مس ایل فرهنگی نمیتوان برخورد غیرفرهنگی کرد و طی سالهای پس از انقلاب از راه فرهنگی با معضلات برخورد نشده است.وی به تجربه زندگی خود در بلوک شرق پرداخت و گفت: مدتی در زمان حکومت کمونیستها در ورشو بودم که از لحاظ وجود نوشیدنیهای الکلی مانعی بر سر افراد وجود نداشت ولی در عین حال مرکزی با عنوان ترک اعتیاد و الکل را هم مشاهده نکردم. چه اتفاقی در جامعه ما می افتد که چنین شده است.رییس موزه میراث روستایی ادامه داد: در حالی که ما در جامعه خلا ارزشی داریم که پر نشده موزه میراث روستایی میتواند یک پل برای انتقال ارزشها باشد.دغدغهها و بازدید کنندگانوی هدف خود را از تا سیس این موزه چنین بیان کرد: هدف این بود تا روستایی با دیدن این سازهها پی به داشتههایش ببرد و به روستایی بودنش افتخار کند.طالقانی در ادامه گفت: «بیشتر بازدید کنندگان ساختمانها را میبینند در حالی که دغدغه من رابطه برقرار کردن نسل حاضر با گذشته پربار است تا بدانند صاحب چه فرهنگ و دانش فنی هستند.او در ادامه به دیدگاه خود در زمینه سازههای سنتی اشاره کرد: من همواره یک سازه را به عنوان نمادی از یک اندیشه میبینم و با میراث فرهنگی هم بر سر همین موضوع اختلاف نظر داشتم تا جایی که لوح تقدیری را به عنوان سازنده مسکن روستایی به من اختصاص دادند که حتی در مراسم هم شرکت نکردم.مو سس این موزه به موضوع برقراری ارتباط بازدیدکنندگان و این موزه نیز پرداخت و بیان کرد: در ابتدای کار فکر میکردم این پیام باید سریع منتقل شود ولی با گذشت زمان ثابت شد که این فرایند به تدریج در حال انجام است.او به نقش نظرات بازدیدکنندگان در تصمیم گیریهای موزه هم گریزی زد و گفت: پس از چندی متوجه شدم دفتر نقد و بررسی که برای مردم تهیه شده در خروجی موزه کنار گذاشته شده و با تلاش دوباره با ساخت مکان مناسبی آن را احیا کردم. وی در همین رابطه ادامه داد: در همین دفتر مطالبی را خواندم که احساس کردم قسمتی از خواستههایم محقق شده است. بیشتر، گروههای سنی مختلف از جمله دانش آموزان و دانشجویان این دیدگاه را به من منتقل کردند در حالی که افراد چندان متخصصی در این زمینه نبودند.طالقانی همچنین افزود: کم کم نظراتی را دیدم که مردم از روستایی بودنشان خجالت نمیکشند و خوشحالم که قسمتی از ساخت و سازهای ما در حال بازگشت به سازههای سنتی است.ساخت کافی شاپ با تیر و تختهوی همچنین به مخالفتهای صورت گرفته با ایجاد و ادامه کار موزه پرداخت و گفت: این مجموعه هنوز با وجود مشکلات مالی سرپاست و و اینکه در حد یک پروژه عمرانی هستیم پیشرفت خوبی داشتهایم.این استاد دانشگاه به برخی جزییات مخالفتهای آغاز کار تا سیس موزه اشاره کرد و در همین مورد گفت: بسیاری فکر میکردند که قرار است فقط چند ساختمان احداث شود و عظمت کار را درک نمیکردند که قرار است مانند امروز یک مجموعه ۴۵ هکتاری ایجاد شود. برخی هم از آغاز سنگ اندازی کردند و به وزیر کشاورزی وقت نامههایی ارسال شد که طالقانی با همسری خارجی که از فرانسه آمده و در حال ساخت یک کافیشاپ با تیر، تخته و گل است.این مدیر فرهنگی ضمن بیان کمبودهای مالی خود اظهار کرد: هنوز هم بودجهای برای بهره برداری نداریم و تا مین هزینه راهنماها هنوز هم یک دغدغه است. وی با اعلام هزینه بالای این کار متذکر شد: سال گذشته ۳ میلیارد تومان برای موزه خرج شد که قسمتی از این مبلغ صرف خریداری مصالح ۵ سال آینده برای توسعه مجموعه شد.طالقانی ابراز نگرانی خود را از وضعیت امروز هم با این کلمات بیان داشت: بیش از گذشته و به خصوص زمان مدیریت حمیدرضا بقایی برای موزه احساس خطر میکنم. چهره ماندگار و سمنداین استاد دانشگاه از کاندیداتوری خود برای دریافت جایزه چهره ماندگار سالهای گذشته به گیل نگاه خبر داد که از سوی صدا و سیما در حال برگزاری بود که از دریافت جایزه امتناع کرد. وی درباره دلایل این کار گفت: معتقد بودم عدهای قصد دارند با چهرههای ماندگار، ماندگاری خود را تثبیت کنند. هر چند مو سس این حرکت هم خود ماندگاری چندانی نداشت و از مسند قدرت کنار رفت. دیدگاه من از یک چهره ماندگار، هدیه گرفتن خودروی سمند نبود.سازمانهای فرهنگی و موزهطالقانی به یک معظل بزرگ سازمانها نیز اشاره کرد و گفت:سازمانهای فرهنگی ذاتاً باید کار فرهنگی انجام دهند و میراث فرهنگی سازمانی است که باید متولی برنامههای فرهنگی باشد و خلا فرهنگی را پر کند ولی دچار روزمرگی شده و از سیاست گذاری کلان غافل شده است.موزه گلستان وی خبر جدیدی را برای دوستداران معماری سنتی بیان کرد و گفت: کار تا سیس موزهای از این دست را در گلستان از ۲ سال قبل شروع شده و در آینده به بهره برداری خواهد رسید. مهندس بهشتی که تجربه این موزه را داشت بازهم کمک حال من در این پروژه است و به عنوان پیمانکار در آن حضور دارد.وی به چالشهای احداث این موزه در دست تا سیس گلستان اشاره کرد و گفت: در این استان جایی با تعریف یک روستا تقریباً وجود ندارد و سرعت تخریب بیشتر از گیلان بوده است. همین باعث شده تا همکاران من به سرعت در حال انتقال خانههای باقیمانده به مکان موزه هستند تا پیش از بین رفتن نمونههایی باقی بماند. وی با بیان اینکه روستا یک واحد اجتماعی و اقتصادی خودکفاست اظهار کرد متاسفانه این گونه روستاها در حال نابودی کامل هستند.موزه مازندراندکتر طالقانی به طرح نافرجام موزه مازندران هم پرداخت و گفت: در زمان تصدی گری اسفندیار رحیم مشایی این طرح کلید خورد و با اصرار مشایی مسوول موزههای روستایی و عشایری کشور شدم هرچند نظر مساعدی نسبت به موضوع نداشتم چون مازندران چیزی به نام روستا ندارد و فرهنگ آن نیز نابود شده است. وی به انگیزههای اقتصادی طراحان هم پرداخت که با هدف افزایش تعداد گردشگران وارد عرصه شدند و نتیجه کار هم هزینه ۲۵۰ میلیون تومان از بودجه و یک مطالعه بدون برنامه بود که هیچ چیزی هم ساخته نشد.موزه و آیین های محلیاو هدف از اجرای مراسمهای مختلف از قبیل جشنواره نوروزی، جشنواره تابستانی، کشت برنج، عروس بران را رغبت مردم به میراث گذشتگانشان برای احیا و یادآوری آنها دانست.سبک جدید موزه داریمو سس این مجموعه در تشریح علم کرد خود به گیل نگاه گفت: موزه میراث روستایی کاری جدید در کشور است که من به عنوان یک فرد خارج از این سازمان نگاهی جدید از موزه داری را مطرح کردم که مقاومتهای زیادی را در پی داشت.وی در همین رابطه تصریح کرد: چندین نفر را آموخته به فن جدید را آموزش دادهایم که به صورت دایمی با لباس محلی مشغول به کار هستند و بازدید کنندگان را در مسیر تا پایان همراهی میکنند. وی همچنین از بهکارگیری تعدادی از افراد توسط میراث فرهنگی در ایام نوروز خبر داد که به صورت موقت استفاده میشوند.طالقانی رابطه برقرار کردن با اشیا و سازهها را از دیگر برنامههایی دانست که در این موزه در حال انجام است. موس سس در مورد مزیتهای این ایده گفت: به مردم اجازه دادهایم تا به اشیای موزه دست بزنند و برای مدت کوتاهی در این فضا بنشینند و کودکان با بازی کردن در این فضا همانند دوران خردسالی والدین خود با چنین فضایی آشنا شوند.قدیمی اما محکموی به اختلاف نظر خود با دانش آموختگان دانشکده معماری و مهندسی دانشگاه گیلان بر سر این سازهها اشاره کرد گفت: اساتید این دانشکده معتقد بودند که این خانهها قدیمی هستند و فرو میریزند ولی من از همان زمان معتقد بودم تمام جزییات این ساختمانها همانند مکانی که در ابتدا مستقر بودهاند باید دوباره سازی شود و در این راه موفق هم بودم چون هیچ کدام از این خانهها با وجود گذشت سالیان دراز از ساختشان و بلایای طبیعی هنوز تخریب نشدهاند.طالقانی به ویرانی ۲۷ هزار واحد ساختمان در برف سال ۱۳۸۳ که ۱۶ هزار واحد آن متعلق به آموزش و پرورش بود اشاره کرد در حالی که در همان زمان خانه پرمهر در رود بنه لاهیجان به عنوان اولین نمونه خریداری شده با وجود برف سنگین چند متری فقط کمی خم شده بود و با استقامت ایستاده بود وی از علاقه وافر خود به این خانه یاد کرد و گفت: من با علاقه این ساختمان را با دست خودم واچینی و پس از انتقال دوباره چینی کردم.او با انتقاد از گسیختگی اساتید و مهندسان کشور از دانش بومی اظهار کرد: رخدادهای زلزله و برف سنگین گیلان و پایداری ساختمانهای قدیمی نشان داد که ما باید تجارب بومی خود را در عرصه معماری عرضه کنیم.طالقانی از سالم ماندن معماری غرب گیلان و به خصوص تالش هم ابراز خرسندی کرد و گفت: در حال انتقال تعداد دیگری برای بخش غرب گیلان هستیم تا روستای ساحلی را نیز بازسازی کنیم.رییس موزه میراث فرهنگی درباره خصایص فرهنگی این نوع معماری هم نکاتی را بیان کرد: معماری گیلانی از نظر من منحصر به فرد است چرا که مردم آن روز رو به قبله میخوابیدند و آمادگی رفتن از دنیا را داشتند که این مردم با این ذهنیت به دنیا تعلق ندارند و تفکر فاسدی در اندیشه آنها وجود نداشت. هر چند به صورت طبیعی ساخت خانهها رو به سوی جنوب در نورگیری و بهداشت خانهها مفید است.طالقانی به استناد سخنان رییس موزه آلزاس گفت: این مدیر در واچینی خانه محتشم طلب حضور داشت و با اظهار تعجب، دانش نهفته در این خانه را یک شاهکار توصیف کرد که چگونه بدون داشتن وسایل گرمایشی و سرمایشی زمستانها و تابستانها را سپری میکردند.
رکورد دار بازدید در ایرانبه گفته او بنا بر آمار بلیتهای فروخته شده، این موزه امسال ۳۶ هزار بازدیدکننده در ایام نوروز داشت که از آمار بازدید تخت جمشید هم بالاتر است و در روزهای معمولی ۶۰۰ تا ۸۰۰ و در روزهای جمعه حدود ۲۰۰۰ نفر بازدید کننده دارد.ابتدای کار موزه موسس موزه میراث روستایی گیلان ادامه داد: این موزه با تمام موزههای فضای باز جهان متفاوت است.طالقانی در مورد اولین افرادی که در این مجموعه بهکارگیری شدند گفت: کارآموزان این موزه برای یک دوره تخصصی به موزه آلزاس اعزام شدند و پس از بازگشت با هوشیاری آموزههای این دوره را در گیلان به صورت بومی اجرا کردند.مسوولین و موزه میراث روستایی چه ارتباطی با هم دارند؟طالقانی درباره نگارش اثر خود پیرامون شهر نشینی به گیل نگاه گفت: کتابی را در زمینه شهر نشینی و توسعه نیافته گی تدوین کردم که پس از ۳۰ سال و به دست آقای روحانی رونمایی شد. در همین زمان هم دکتر نوبخت مسوول مستقیم رونمایی این کتاب بود.وی در مورد ایده ایجاد موزه گفت: در ماههای آخر مسوولیت تابش استاندار وقت گیلان در سال ۱۳۷۰، فکر ایجاد چنین موزهای را به وی دادم که مورد حمایت قرار گرفت.مو سس این موزه با قدردانی از سلطانی فر استاندار وقت گفت: کلنگ این موزه را همراه وی بر زمین زدیم و در تنگناهای آن روز همیشه ۳ پاترول در اختیار ما بود.طالقانی در مورد ۲ تن دیگر از مسوولین گفت: مهندس محمد بهشتی رییس سابق میراث فرهنگی و دکتر محمدباقر نوبخت نماینده وقت مردم رشت و معاون فعلی رییس جمهور از ابتدای کار تا سیس موزه در کنار من بودند و حتی زمانی که مسوولیتی هم نداشتند موزه را از یاد نمیبردند و در مجامع عمومی و پشت تریبونها این موزه را تبلیغ میکردند.وی با انتقاد از حمید بقایی گفت: او به عنوان رییس میراث فرهنگی دولت نهم یک چالش جدی برای موزه بود و اصرار داشت تا اینجا به بخش خصوصی واگذار شود. این در حالی بود که فارغالتحصیلان دانشگاههای گیلان جذب و آموزش داده شدند و ۱۲۸ فرصت شغلی ایجاد شد ولی برنامه بقایی باعث شد تا ۷۰ نفر تعدیل و بیکار شوند.طالقانی به ایجاد مشکل دیگر در دولت اصولگرایان هم اشاره کرد و اظهار کرد: در ابتدای شروع به کار مخالفتهای بسیاری میشد و هنوز هم مخالف کم نداریم و پس از مدتی ارزش کار معلوم شد. دولت احمدی نژاد شیفته این پروژه شد و اسفندیار رحیم مشایی از ابتدای کار دید خوبی نسبت به این موضوع داشت تا جایی که قهرمانی استاندار اسبق ۷۰۰ میلیون تومان بودجه مصوب در اختیار ما گذاشت و هزینههای ما تامین شد. وی در ادامه به یکی دیگر از استانداران این دولت اشاره کرد و اظهار کرد: عبداللهی استاندار سابق گیلان هر هفته قبل از ساعت اداری وارد موزه میشد و همیشه در حال سرکشی گاه و بیگاه بود و به کارگران سرکشی میکرد.طالقانی با بیان دیدار با استاندار یزد و جمعی از افراد متمول و فرهیخته این استان گفت: ایده ساخت موزه کویری را برای ایشان مطرح نمودم که با استقبال گرم آنها مواجه شد و هزینه ساخت آن را تقبل نمودند.وی همچنین به انتقاد از دکتر محمدعلی نجفی استاندار فعلی گیلان در رابطه با موزه میراث روستایی پرداخت و بیان کرد: وی که متعلق به همین استان است تاکنون یک بار هم به اینجا نیامده است و در تماسهایی که با وی داشتیم اظهار کرد که: به صورت ناشناس وارد و خارج شدهام.رییس موزه میراث روستایی گیلان در مورد نحوه تعامل خود با سازمان میراث فرهنگی گفت: با وجودی اینکه اینجا در تمام منطقه بی همتاست بدنه کارشناسی میراث فرهنگی با این موزه مخالف است.پنیر سیاهمزگی و موزه
طالقانی با گلایه از دید اقتصادی مسوولین نسبت به کار فرهنگی گفت: همراه تعدادی از مسوولین، موزههای فضای باز اروپا را برای متقاعد کردنشان مورد بازدید قرار دادیم که در پایان یک مسوول دانشگاهی گفت:میتوان پنیر سیاهمزگی را با بسته بندی بهداشتی در موزه خودمان به فروش برسانیم؛ اینجا بود که بیشتر از نگاه حاکم غصه دار شدم.وی در مورد همکاری دانشگاه گیلان و استانداری گیلان در این پروژه بیان کرد: دانشگاه گیلان از ابتدای این طرح بزرگ جزیی از همکاران مجموعه بود که به دلیل عدم همکاری از فهرست ما حذف شد و مصمم هستم تا به دلیل عدم همکاری و همراهی تا نیمه اول امسال نام استانداری گیلان را نیز از این پروژه حذف کنم.انجمن دوستداران موزه رییس این موزه از ناکارآمدی انجمن دوستداران موزه که در دومین سال فعالیت پایه گذاری شده خبر داد که به جای حمایت در مقابل مشکلات امروز، قسمتی از مشکل است. وی در این باره توضیح داد:عدهای وارد شدند تا به اصطلاح فرهیخته باشند ولی متاسفانه انتظار دریافت حقوق و استخدام در موزه را داشتند.طرحی دیگراستاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران به کاهش انواع سنتی پرندگان بومی گیلان در خانههای روستایی اشاره کرد و گفت: پروژه باغ پرندگان را در دست اجرا داریم تا پرندگان بومی گیلان را احیا کنیم که این طرح بازدیدکنندگان خاص خود را دارد.موزه سراوان و مجموعه های فرهنگیوی در مورد نحوه اداره موزه و تعامل آن با سایر مجموعهها هم گفت:فعالیتهای این موزه همانند روستاها باید خودکفا باشد و در عین حال اصالتها حفظ شود. در بازدید نوروزی متوجه حضور گروه موسیقی محلی شدم که به سرعت در حال اجرای برنامه صرفاً از جهت اقتصادی است. اما این سبک با قدیم بسیار متفاوت است. در آن زمان این گروهها به صورت خودکفا دست به هنرنمایی میزدند و بینندگان هزینه آن را تا مین میکردند و جزیی از فرهنگ روستایی آن زمان بود.یادی از اینانلووی با اشاره به مرحوم اینانلو طبیعت گرد ایرانی هم گفت: او هنگام بازدید از موزه خود را معرفی کرد و بهترین معرف ما تا اینجا وی بود که مستند موزه میراث روستایی گیلان را یک سال قبل از فوت با هزینه شخصی ساخت و در برنامههای تصویری صدا و سیما به نمایش درآورد. طالقانی همچنین گفت: اینانلو هزاران ساعت فیلم مستند را در اختیار ما گذاشت تا در پژوهشگاه این مجموعه تدوین و عرضه شود.رسانه ملی و موزهگلایههای این فعال فرهنگی متوجه صدا و سیما هم بود. وی در این باره گفت: رسانه ملی با گرفتن هزینه دست به ساخت یک مستند زد که نه تنها جالب نبود بلکه متوجه شدم فقط دکور این مجموعه برای آنها حائز اهمیت است.موزه و انتشاراتطالقانی در خصوص اهتمام این موزه به تدوین و نگارش مطالب علمی هم به گیل نگاه گفت :موزه میراث روستایی تا اینجای کار سعی کرده تا فرهنگ مردم و ارزش های موجود معماری گیلانی و صورت مکتوب در اختیار عموم قرار بگیرد که انتشار کتابی در خصوص هر خانه، موزه میراث روستایی، تهیه نقشه راهنما و فصلنامه تخصصی کندوج از جمله کارهایی است که انجام شده تا رسالت موزه فقط به چند بازدید ختم نشود.
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: گیل نگاه]
[مشاهده در: www.gilnegah.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]
صفحات پیشنهادی
موزه میراث روستایی گلستان در حال تکمیل شدن
سهشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶ ۴۹ معاون میراث فرهنگی و گردشگری گلستان گفت با توجه به آغاز عملیات اجرایی تکمیل و راهاندازی موزه میراث روستایی در پارک جنگلی قرق در استان گلستان بناهای روستایی به این موزه در حال انتقال است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقهفاز جدید موزه میراث روستایی گیلان افتتاح می شود
همزمان با هفته میراث فرهنگی فاز جدید موزه میراث روستایی گیلان افتتاح می شود شناسهٔ خبر 3662246 - چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴ ۱۵ استانها > گیلان رشت- مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان از افتتاح فاز جدید موزه میراث روستایی گیلان همزمان با هفته میراث فرهنگی خبراحداث موزه «میراث ورزش باستانی» در زورخانه «همهکسی» همدان
چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲ ۱۱ رئیس امور موزههای استان همدان از احداث موزه میراث ورزش باستانی در زورخانه همهکسی شهر همدان خبر داد و گفت به مناسبت روز جهانی موزه بازدید از تمامی موزههای استان به صورت رایگان انجام میگیرد لیلا خوشمو در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویابزرگداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی
بزرگداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی بزرگداشت روز جهانی موزه و میراث فرهنگی صبح امروز سه شنبه با حضور مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی در موزه ملی برگزار شد مریم کامیاب ۱۳۹۵-۰۲-۲۸ ۱۶ ۳۶  برپايي چندين نمايشگاه به مناسبت هفته موزهها و میراث فرهنگی در تبریز
برپايي چندين نمايشگاه به مناسبت هفته موزهها و میراث فرهنگی در تبریز رئیس امور موزه های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاري 4 نمايشگاه به مناسبت هفته موزهها و میراث فرهنگی در شهر تبریز خبر داد مهدی بزاز دستفروش با اشاره به اينکه موزه ها به عنوان پل ارتبگشایش موزه میراث مکتوب در خوی
گشایش موزه میراث مکتوب در خوی در آستانه روز جهانی موزه و هفته میراث فرهنگی موزه میراث مکتوب در خوی به بهرهبرداری میرسد مدیر عامل خانه دانش و فرهنگ زریاب با اعلام این خبر افزود خانه دانش و فرهنگ زریاب به عنوان یکی از اعضای انجمن میراث فرهنگی شهرستان پیشنهاد تاسیس موزه میراث مهمه باید همهچیز را درباره گنجینه موزه بدانند
یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۵ ۰۵ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت باید امسال همت کنیم تا آمار و اطلاعات آثار موجود در گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران با عکس و مشخصات آنها در اختیار عموم مردم قرار گیرد به گزارش خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا علی جنتی در جلسهای با حضور اعضای شورارایگان بودن بازدید از موزههای استان اردبیل به مناسبت روز جهانی موزهها
رایگان بودن بازدید از موزههای استان اردبیل به مناسبت روز جهانی موزهها مسئول موزههای استان اردبیل گفت به مناسبت فرارسیدن هفته میراث فرهنگی و روز جهانی موزهها بازدید از موزههای استان و مجموعه جهانی شیخ صفیالدین اردبیلی در روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشتماه رایگان است به گزارش گروهبرگزاری 4 نمایشگاه به مناسبت هفته موزه ها و میراث فرهنگی در تبریز
برگزاری 4 نمایشگاه به مناسبت هفته موزه ها و میراث فرهنگی در تبریز رئیس امور موزه های میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از برگزاری 4 نمایشگاه به مناسبت 29 اردیبهشت 18 می روز جهانی موزه ها و آغاز هفته میراث فرهنگی به منظور ارج نهادن به جایگاه والای موزه ها در حراسافتتاح ۶ موزه در ۵ استان؛ در روزجهانی موزهها/تهران و اصفهان رکوردار بیشترین موزه های خصوصی در کشور
افتتاح ۶ موزه در ۵ استان در روزجهانی موزهها تهران و اصفهان رکوردار بیشترین موزه های خصوصی در کشور جامعه > میراث فرهنگی و گردشگری - همزمان با بزرگداشت روز جهانی موزه ها و هفته میراث فرهنگی 6 موزه در استانهای آذربایجان غربی گلستان گیلان خراسان رضوی و استان البرز-
گوناگون
پربازدیدترینها