تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816215784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اجراي محتاطانه برجام روي ميز ايران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اجراي محتاطانه برجام روي ميز ايران
ايران آب سنگين خود را با احتياط به «دزد» مي‌فروشد / رئيس سازمان انرژي اتمي مي‌گويد كه ايران در انتقال آب سنگين به امريكا محتاطانه‌تر عمل مي‌كند؛ اقدامي كه نشان‌دهنده گسترده‌تر شدن فضاي بي‌اعتمادي بين تهران با واشنگتن بعد از مسدود شدن 1/7 ميليارد دلار دارايي‌هاي مالي ايران با راي ديوان عالي امريكاست.


رئيس سازمان انرژي اتمي مي‌گويد كه ايران در انتقال آب سنگين به امريكا محتاطانه‌تر عمل مي‌كند؛ اقدامي كه نشان‌دهنده گسترده‌تر شدن فضاي بي‌اعتمادي بين تهران با واشنگتن بعد از مسدود شدن 1/7 ميليارد دلار دارايي‌هاي مالي ايران با راي ديوان عالي امريكاست. فراتر از اين، به نظر مي‌رسد تهران تلويحا در حال ارسال اين پيام است كه قصد دارد توافق هسته‌اي را با تأمل و ترديد بيشتري اجرا كند. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي نيز اخيراً خواستار بازنگري در اجراي پروتكل الحاقي شده‌اند؛ سندي كه اجراي آن در برجام، در چارچوب اختيارات مجلس و دولت است.

به گزارش «جوان» دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفته كه ايران بيش از تعهدات خود در اجراي برجام عمل كرده است؛ موضعي كه مقام‌هاي امريكايي نيز آن را تأييد كرده‌اند. با اين حال بدبيني‌ها درباره نحوه اجراي تعهدات امريكا در برجام، در تهران رو به افزايش است. پس از رأي ديوان عالي امريكا مبني بر مصادره 1/7 ميليارد دلار از اموال بلوكه شده ايران به نفع كشته‌شدگان حادثه حمله به پايگاه نظاميان امريكا در بيروت و استقبال دولت امريكا از اين رأي، درخواست‌ها براي اجراي محتاطانه‌تر برجام در تهران بيشتر شنيده مي‌شود. علي‌اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران كه جمله «امريكا دبه كرده» او در روند مذاكرات سر و صداي زيادي به راه انداخت، حالا مي‌گويد كه ايران در انتقال آب سنگين به امريكا محتاطانه عمل خواهد كرد. صالحي پيش تر هشدار داده بود اگر طرف مقابل در انجام وظايف خود در برجام سستي كند، ايران واكنش مناسبي نشان خواهد داد. او روز سه‌شنبه هم در سخناني درباره روند انتقال آب سنگين به امريكا گفت: «قرار بود آب سنگين به امريكا منتقل شود، اما بعد از قضيه 1/7 ميليارد دلار، يك مقدار احتياط كرديم و در زمينه نحوه پرداخت و امور ديگر فعلاً در حال مذاكره هستيم تا با اطمينان خاطر اين كار را انجام دهيم.» براساس برجام قرار است 30 تن آب سنگين ايران به امريكا منتقل شود. موضع‌گيري صالحي در ظاهر به بدعهدي امريكايي‌ها در عمل به تعهداتشان در بازپرداخت پول ايران مطرح شده ولي ظاهراً صالحي با اين موضع‌گيري مي‌خواهد اين پيام تلويحي را هم به امريكا و طرف‌هاي غربي منتقل كند كه ايران نيز به‌گزينه‌هايي براي اجراي آهسته‌تر برجام مي‌انديشد. صالحي در ادامه در پاسخ به اين سؤال كه آيا مذاكراتي براي فروش آب سنگين به روسيه در جريان است نيز گفت: «مذاكرات در اين زمينه در جريان است و به موقع اطلاع‌رساني مي‌شود.» اخيراً روس‌ها گفته‌اند كه درخواست خريد هشت تن آب سنگين از ايران را بررسي خواهند كرد.
  
عدم اجراي پروتكل الحاقي
درخواست‌ها براي اقدامات متقابل دولت يازدهم در مقابل كارشكني‌هاي طرف امريكايي بيش از هر زمان ديگري به گوش مي‌رسد. فواد ايزدي كارشناس سياست خارجي در گفت‌وگو با «جوان» مي‌گويد كه دولت يازدهم بايد اين پيام را به امريكايي‌ها بدهد كه اگر بيش از اين در راستاي نقض برجام گام بردارد، ايران نيز از اجراي آن سر باز خواهد زد. يكي از اقداماتي كه به گفته ايزدي ايران مي‌تواند از آن استفاده كند، عدم اجراي پروتكل الحاقي است. 

روز دوشنبه همين هفته نيز 102 نماينده مجلس طي بيانيه‌اي خواستار توقف اجراي برجام شدند. در تذكر نمايندگان مجلس به رئيس جمهور آمده است: «نظر به اينكه امريكا بر بدعهدي خود پا مي‌فشارد و عملاً در رفع تحريم‌ها و مبادلات بانكي و بازگشت دارايي‌هاي بلوكه‌شده ايران كارشكني مي‌كند، شرايط موجود ايجاب مي‌كند طي ضرب‌‌الاجل معيني با امريكايي‌ها  اتمام حجت شود كه در صورت ادامه كارشكني‌ها و عادي نشدن مبادلات مالي و بانكي و عدم استرداد دارايي‌هاي بلوكه‌شده ايران و اعمال تحريم‌هاي جديد اقدامات داوطلبانه متوقف و ايران تمامي فعاليت‌هاي خود را كمافي‌السابق در چارچوبNPT  از سر خواهد گرفت.»  برجام مي‌گويد كه ايران، منطبق با اختيارات مربوطه‏ رئيس جمهور و مجلس (پارلمان)، وفق ماده 17 (ب) پروتكل الحاقي به موافقتنامه جامع پادمان خود، اين پروتكل را به صورت موقتي اجرا و اقدام به تصويب آن در چارچوب زماني پيش‌بيني شده در پيوست 5 كرده و كد 3/1 اصلاحي ترتيبات فرعي بر موافقتنامه پادمان خود را به طور كامل اجرا خواهد كرد. باتوجه به نامه نمايندگان مجلس به رئيس جمهور مبني بر اجراي داوطلبانه برجام، اين احتمال وجود دارد كه كنگره امريكا نيز اقدام متقابلي انجام داده و دولت باراك اوباما را به اجراي داوطلبانه برجام وادار كند.
  
از سرگيري غني‌سازي 20 درصدي
اگرچه مقامات ايراني تاكيد دارند كه به برجام پايبند هستند و صداهايي شنيده مي‌شود مبني بر اينكه ايران با ترديد بيشتري به ادامه اجراي برجام عمل كند، برخي پا از اين فراتر گذاشته و مي‌گويند  امريكا به طور صريح برجام را نقض كرده است و معتقدند ايران نيز براي مقابله به مثل بايد اورانيوم غني شده 20 درصدي را بار ديگر از سر بگيرد.  فواد ايزدي  در گفت وگو با «جوان» اين موضوع را مطرح كرده است. در واقع در پرونده‌هاي اختلافي ميان ايران و امريكا، امريكايي‌ها صرفاً ادعاهاي واهي را در موضوعات مختلف حقوق بشري و تروريستي به ايران نسبت مي‌دهند و از طريق لابي‌ها و فشاري كه به مجامع بين‌المللي مي‌آورند، ايران را مقصر جلوه مي‌دهند. امريكايي‌ها حتي در موضوع پرونده هسته‌اي نيز از همين روش استفاده كردند. اگرچه جان كري، وزيرخارجه امريكا در ديدار اخير با محمد جواد‌ظريف، وزير خارجه ايران گفت: باتوجه به اينكه تحريم‌هاي ايران لغو شده و ديگر لزومي ندارد كه بانك‌هاي اروپايي از مبادله با ايران هراس داشته باشند ولي در عمل خلاف گفته مقامات امريكايي اثبات مي‌شود. همچنانكه اخيراً يك لابي صهيونيستي– امريكايي 140 نامه به شركت‌هاي معتبر غربي ارسال كرده و نسبت به تبعات مبادلات با ايران به آنها هشدار داده است.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 124]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن